Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moeder van 8egroeper

Moeder van 8egroeper

28-01-2010 om 12:00

Bril in brugklas

Dag,

Mijn 8egroeper is toe aan een nieuwe bril. Hij had sinds zijn 6e een schattig titaniumbrilletje maar nu moet er een groepscultuurbestendig montuur komen. Natuurlijk laten we ons ook adviseren door de opticien, maar ik durft niet helemaal op diens inzicht af te gaan. Ik hoor graag van jullie tips, misschien met foto's op internet. Zoon zelf heeft geen idee wat hij wil, 'als het maar blauw is', maar dat lijkt me geen handig uitgangspunt.

Wie helpt?

Moeder van

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

28-01-2010 om 13:31

Zal toch echt in de winkel moeten

Je kunt op de sites van brillewinkels soms wel zien wat er in het assortiment zit, maar in de winkel kun je pas echt goed zien wat het is en hoe het staat. Gewoon gaan shoppen. .... En de smaak van je zoon accepteren.

Puck

Puck

28-01-2010 om 14:12

Waarom geen vertrouwen in opticien

Waarom heb je geen vertrouwen in het inzicht van de opticien. Als je een goed hebt dan laat die je echt niet de deur uitgaan met een bril die je absoluut niet staat. Jij loopt tenslotte met zijn visitekaartje op je neus, voor iedereen zichtbaar. Dus gewoon naar de opticien, zoon laten bepalen wat hij leuk vindt (hij moet er tenslotte mee lopen) en samen tot een keuze komen.
En zonder te weten hoe je zoon eruit ziet kunnen anderen je nooit adviseren dus platjes hier vragen van internet levert vast geen goede ideeën op.

Vic

Vic

28-01-2010 om 19:09

Zelfde bril als 6-jarige?

Begrijp ik goed dat jouw zoon al zes jaar dezelfde bril heeft? Verbaast me dat die nog past dan. Voor mijn dochter (10,5) kiezen we altijd gewoon een bril uit de jeugdcollectie. Volgens mij heeft ze nu een esprit-montuur. Lijkt me niet dat je je daaraan een buil kunt vallen. Hij staat in ieder geval erg leuk. Jongste (5) heeft trouwens ook een leuk brilletje. Ik kan het dilemma niet helemaal volgen. De 'grote' kinderbrillen zijn toch niet zo schattig als een kleuterbril?

amk

amk

28-01-2010 om 19:50

Vorm bepaald

de vorm van je gezicht bepaald welk model leuk staat.
Dus dat is hier erg lastig aan te geven. Verder werkt het kapsel natuurlijk ook mee, net als kledingstijl.

En als hij nou een blauwe wil daar zijn er heel veel in. (ik heb er hier 3 liggen, van in totaal 9 brillen, ja die draag ik allemaal. Ga echt geen rode bril bij mijn groene outfit op zetten etc)

Marjoleine64

Marjoleine64

28-01-2010 om 22:12

Zou mijn zoon kunnen zijn

'als het maar blauw is' was ook zo'n beetje het belangrijkste vorig jaar van mijn zoon (nu groep 8, ook wel echt nerd). Hij paste toen al nauwelijks meer in de kindermonturen (draagt ook volwassen maat skihelm enzo), dus de keus was behoorlijk groot. We hebben best veel tijd nodig gehad om iets te vinden wat we allebei leuk vonden, en ook nog betaalbaar was, en tegen een stootje kan, en, en.... En nog durft hij hem met scouting en gym niet op te houden. Misschien toch volgend jaar voor de brugklas maar een sportbrilletje erbij.
Marjoleine

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-01-2010 om 22:40

Maak je niet te druk

Met alle respect, maar ik begrijp niet zo goed waar je je druk om maakt. En wat verwacht je nu precies van ons? Dat wij je precies kunnen vertellen welk type bril op zijn toekomstige school cool of juist not-done zijn? Dat kan echt helemaal niemand.
Bovendien: het is niet de bril (of broek, trui, tas, agenda, broodtrommel) die bepaald hoe je kind straks in de groep ligt. De ene ligt buiten de groep vanwege zijn sesamstraat tshirt, een ander maakt er juist de blits mee.
Ik bedoel het echt niet onaardig hoor, begrijp mij goed, maar volgens mij maak je echt een beetje te groot.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-01-2010 om 22:41

Pfoe...

sorry voor de tiepvouten.

Emmawee

Emmawee

28-01-2010 om 23:20

Waar woon je?

Je moet gewoon zoeken naar een goede opticien. Let op mensen met de goede bril en vraag door wie ze die aangesmeerd hebben gekregen. Sommige opticiens hebben er gewoon een enorm goede kijk op. Anderen zijn gewoon brillenverkopers.
Groeten, Maw.

Charrie

Charrie

29-01-2010 om 10:17

Elton

Ik zou een bril kopen waar hij zich nú lekker bij voelt, ongeacht of het in de brugklas straks voor iemand misschien eventueel een aanleiding zal zijn om hem te pesten. Tegen de tijd dat hij naar de brugklas gaat is hij die hele bril vergeten, hoort het bij zijn hoofd. Kan me voorstellen dat je met zijn bril een tijdje wilt doen omdat die dingen duur zijn, maar nu al zo'n lading leggen bij zijn bril maakt hem er straks misschien onzeker over. Tenzij je als Elton John verschijnt lijkt het me niet voorgeschreven welke bril wel of niet in de smaak valt.

Anonix

Anonix

29-01-2010 om 11:26

Eh..

Mijn oudste zit in groep 7 en is brildragend, maar als ik nu een nieuwe bril voor 'm zou uitzoeken zou ik alleen maar kijken of hij bij hem past, en niet of het wel de goedkeuring van zijn toekomstige klasgenootjes kan wegdragen...

Hij heeft nu dus een donkergrijs metalen montuur met ronde glazen. Hiervoor had hij wat meer rechthoekig en bruin. Dit montuur past nog, staat 'm goed en gaat waarschijnlijk mee tot aan de middelbare school.

En nee, ik zou niet blindelings vertrouwen op goede smaak van de opticien. Mijn zoon was 9 toen hij dit montuur uitzocht en de verkoper kwam rustig aanzetten met blauwe meisjesmonturen (met bloemetjes op de poten) of iets met het Bob de Bouwer logo :S (ja, hij is klein voor z'n leeftijd)

Moeder van Elton :-)

Moeder van Elton :-)

29-01-2010 om 19:25

Ach, die opticiens

Wij komen al jaren bij een opticien waar we heel tevreden over zijn. Geen keten, vakkundig, aardig, snel. Maar als mijn dochter een nieuwe bril nodig heeft dan hebben we niets aan die vakkundigheid. Ze zetten allerlei brillen op haar neus, waarvan IK vind dat ze inderdaad leuk staan. Ze hebben er best kijk op. Maar mijn dochter heeft altijd precies in haar hoofd wat ze wil maar kan het niet goed uitleggen. Die moet je dus met rust laten, honderd brillen laten passen en proberen. En ineens is ze heel enthousiast en heeft ze DE bril gevonden. Ze is nu tien en we hebben gisteren de derde bril uitgezocht. Eh? zei ik "we"? Zij dus

Dochter advies gevraagd

en die roept;"nou een recht montuur is wel mooi maar geen ronde.Kleur maakt toch niet uit? Nou beetje donker dan"
aldus de mening van mijn brugklasser.

Moeder van Elton :-)

Moeder van Elton :-)

30-01-2010 om 11:14

Jouw favoriete opticien

Ik zou toch naar jouw favoriete opticien gaan en heel rustig zelf rondkijken met je zoon. Vragen om met rust gelaten te worden. Van alles proberen. Echt, met plaatjes kom je er niet! Ik heb ontzettend leuke brillen gezien. Maar als je die op dochters hoofd zet ziet het er niet uit! Voor mezelf kan ik het beter inschatten, maar ik ken mijn hoofd dan ook al dertig jaar met bril. En kinderhoofden veranderen. Dochters eerste bril (toen was ze zes) staat nu echt niet meer (nu tien). En niet omdat hij te klein is, maar omdat haar gezicht is veranderd.
Gewoon gaan en proberen. Succes!

Heirthe

Heirthe

31-01-2010 om 00:35

Rechthoekig montuur

Dat is toch nog steeds in?
Mijn zoon heeft laatst ook een nieuw bril gekregen (zit ook in de brugklas) maar we hebben er niet bij stil gestaan of die bril wel in de smaak zou vallen bij zijn klasgenoten..
Hij heeft een rechthoekig montuur, vrij donker maar dat past ook bij zijn donkere haar. Staat hem goed vind ik en hij vind het wel best Zoon is na twee brillen al zat van het passen, dus wij zijn altijd snel klaar)
Trouwens geen rare reacties gehad van zijn klas..

Vera*

Vera*

31-01-2010 om 11:34

Haha

Zoon moest een nieuwe bril, een groter montuur. Hij wist het wel, het zelfde model maar dan zwart. Vervolgens werden alle laatjes opengetrokken om naar het bewuste montuur op zoek te gaan. Dat laatste kostte nog de meeste tijd.

Hier elk jaar

Ik snap er nooit geen fluit van dat sommigen járen met 1 bril doen (ja volwassenen, maar kinderen toch niet??)Hier heeft jongste een bril. En die krijgt élk jaar een nieuwe. Als ze op d'r best zou moeten zien, zou ze na al een half jaar weer een nieuwe hebben moeten. Maar volgens optometriste is dat nu ook weer niet nodig. Maar na 1jaar is het verschil al zó opgelopen dat ze zowiezo nieuwe glazen moet...en omdat de glazen het duurste van de hele bril is, kan je net zo goed die in een nieuw montuur stoppen. Of laten jullie elke keer nieuwe glazen in een oud montuur zetten??? En moet zo'n montuur dan niet groter?? Ik heb brillen van dochter van 2 jaar terug en daar loopt ze nu écht regelrecht mee voor aap...want die zijn gewoon te klein!! Dochter is in d'r brillencarIere al van maat 40 tot maat 48 gegroeit qua montuur!! En dat in 7 jaar (!!!) tijd.En buiten dat...een te klein montuur kunnen ze toch nooit helemaal 'lekker' afstellen? Een beetje leuk montuur kost minder dan een fatsoenlijk paar(leren) winterlaarzen...ik zou mijn kind nooit met een te klein montuur laten lopen om wat geld te besparen...Dan maar wat goedkopere laarzen....(of gewoon schoenen, zijn ook goedkoper).Of ze ook altijd dezelfde glazen moeten hebben...dan zou het nog wat 'logischer' zijn...
Maar zo'n bril, die hebben ze altijd op! Die moet toch gewoon 'bij te tijd'zijn...en leuk staan? Ze gebruiken 'm nog vaker dan die winterlaarzen! Hier moet jongste(ook 8ste groeper) nu ook aan een nieuwe bril. Maar ik prakezeer nog helemaal niet of die wel kan op V.O. want dan komt er toch weer een andere....Zowiezo. Hij moet nu leuk staan. En bij de tijd zijn. En that's it.
groeten albana

Annet

Annet

02-02-2010 om 00:12

Hier doen we wel jaren met een bril

Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat dochter (12 jaar) een klein hoofd heeft dat niet hard groeit (ze is keeper bij de hockey en heeft nu een extra kleine helm voor de C-tjes) . Dus haar bril gaat al meerdere jaren mee, ondanks dat de glazen meerdere malen vervangen zijn. Zolang bril nog past en zij de bril prima vindt, vind ik het ook goed. Overigens vond ook opticien dat de bril nog goed paste.
Dochter is afgelopen schooljaar overgestapt op lenzen. Dan is de bril al helemaal niet meer interessant.

Puck

Puck

02-02-2010 om 14:20

Ik zelf ook jaren

Albana, als ik naar mezelf kijk: ik heb nog steeds dezelfde sterkte als toen ik 10 was en een bril kreeg en mijn hoofd is in die periode nauwelijks meer gegroeid (kwam laatst bij mijn moeder mijn 1e brilletje tegen en die paste nog prima) dus in principe zou ik 30 jaar met 1 bril hebben kunnen doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.