Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Breivraag

Wat is nou óm de 2 nld 1 steek meerderen? Is dat elke 2 e nld, elke 3e of elke 4e?
(Dit zou een makkelijk breienpatroon zijn, geef mij maar een gewoon patroon).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

10-02-2009 om 15:48

Elke

2e nld.

Verwarrend!

Ik herinner me een soortgelijke discussie over tijd. 'om de 10 minuten' betekent volgens iedereen 'elke 10 minuten'. Geen haar op je hoofd die erover peinst om aan te nemen dat iets dan 'elke 20 minuten' een keer gebeurt. Maar heb je het over 'om het jaar' dan neigen veel mensen ernaar om te denken dat het elke 2 jaar is...raarraarraar...

Ingrid

Tellen

Misschien kun je berekenen hoeveel meerderingen je hebt als je elke 2 naald hebt versus elke 3 naald? En dan uitgaan van het meest waarschijnlijke...

Chris

ishtar

ishtar

10-02-2009 om 20:22

Cameron

je kan gewoon aan beide zijden van de(zelfde) naald meerderen. Aan het begin en aan het eind.
Opzetnaald telt niet mee. Meeste mensen zetten niet breiend op. En er wordt (meestal) eerst een boord gebreid. Daarna begint het meerderen pas.

ishtar

ishtar

11-02-2009 om 09:08

Cameron

dat klopt, dan meerder je naar binnen. En dat is nog steeds naald 2. Meerderen moet je sowieso doen tussen 2 steken. Dan valt het niet zo op en krijg je een mooie egaal schuine rand. (het mooist is 2 steken voor het einde van de naald en 2 steken na het begin van de naald.)
Een trui van 6 kilo?? Dat is een heeeel dikke, of een heeeeel grote Paste hij??

ishtar

ishtar

11-02-2009 om 13:07

Cameron

je hebt me goed begrepen Het loopt mooi naar buiten.
Jee, leuke moeder heb jij, zo de hals eraf knippen! (als t maar geholpen heeft)

Silone

Silone

11-02-2009 om 17:33 Topicstarter

Probeer&leer

Okee, het was dus elke 4e naald aan weerszijden 1 steek meerderen. Proefondervindelijk vastgesteld. Verzin het maar....
Voor de nieuwsgierigen onder ons: het ging om een peruviaanse muts, waarbij je moest beginnen met de oorkleppen. Twee steken opzetten en dan meerderen. Dus niet zo'n ramp om bovenstaande uit te proberen met zo weinig steken. Leuk klusje trouwens. Zo'n muts is in één avond af, en kunt lekker restjes opgebruiken en het ziet er nog cool uit ook! Ik zou het bijna weggeven als attentie aan een mij onbekende vrouw van middelbare leeftijd

Agnet

Agnet

11-02-2009 om 22:48

Nog een breivraag

Ik ben ook heel druk aan het breien. Nu moet ik mouwen breien en staat er "elke 6e naald aan weerszijde 8 x 1 steek meerderen en elke 4e naald aan weerszijde 6 x 1 meerderen". Daar raak ik dus van in de knoop. Moet ik nou meerderen in naald 6, 10, 16, 20, 26, 30 enz? En als dat zo is waarom staat dat er dan niet gewoon?

Ik zou gokken..

eerst 8 keer elke 6e naald (dus 6/12/18..../48) en daarna nog 6 keer elke 4e naald (dus 52/56/60/64/68/72)

pfpfpfp. Maar dan hebben ze het wel knullig opgeschreven.

ishtar

ishtar

12-02-2009 om 09:01

Oei cameron

ik snap waarom jouw trui 6 kilo werd
Ik vermoed dat het is zoals Ingridt zegt: eerst 8 keer in de 6e nld (aan beide zijden 1 steek), en daarna 6 keer in de 4e nld (aan beide zijden 1 steek) .
Het is een mouw, deze wordt bij de pols dus minder snel wijder dan bij de bovenkant. Daar gaat het wat sneller.

Silone

Silone

12-02-2009 om 09:22 Topicstarter

Zoals IngridT opschreef. Acht keer meerderen in elke 6e naald. Daarná zes keer meerderen in elke 4e naald.

Agnet

Agnet

12-02-2009 om 12:07

Aha

Dus eerst 8 keer in 6e naald en DAARNA 6 keer in 4e naald. Het staat er wel heel idioot hoor. Ik ben geen breiwonder maar ook niet echt een leek. Kan ik vanavond weer wat toeren uit gaan halen.

Mocht iemand nog katoenen bolletjes over hebben voor het plaid wat ik hierna wil gaan haken dan hou ik me aanbevolen. Ik had op een oproepje geplaatst in vraag en aanbod overigens.

Agnet

Agnet

12-02-2009 om 14:00

Ach cameron

Het was laat gisteravond zag ik. Gooi het daar maar op.

Ellen

Ellen

12-02-2009 om 21:42

Volgens mij..

Betekent om de 2 naalden: 2 naalden niet, 1 naald wel enz.
Dus in de derde naald meerderen...

Of maak ik het nu weer ingewikkeld??

Agnet

Agnet

14-02-2009 om 12:40

Een algemene breivraag

Ik wil dus een plaid gaan haken. Allemaal verschillende blokjes maken en dan aan elkaar haken. Ik ben druk bezig allemaal restjes katoen te verzamelen. Wat zou nou leuker zijn: één kleur per blok of verschillende kleuren per blok? Ik neig naar één kleur per blok en dan zie ik aan het eind wel of ik er een soort kleurenpatroon in krijg, maar een collega vond dat ik absoluut meer kleuren per blok moest doen, dat gaf een leuker effect volgens haar.

Silone

Silone

14-02-2009 om 15:26 Topicstarter

Ik ben al jááren bezig een plaid te haken van jaren 70-blokjes. Door jou heb ik het nu weer van zolder gehaald, Agnet
Ik doe 3 kleuren per blokje. Dat ziet er echt erg leuk uit, alleen over het aan elkaar haken ben ik nog niet zo tevreden. (de kleuren zijn rood, geel, verschillende groen, verschillende blauw, roze en wit). Ken je blontservies? Die kleuren een beetje (of oilily).

Agnet

Agnet

14-02-2009 om 16:15

Silone

Ik heb in mijn agenda altijd een lijstje van dingen die ik nog eens wil gaan doen als ik enorm veel tijd heb. Tijd heb ik niet echt met 3 kinderen, maar ik ga nu toch maar eens beginnen (als babyvestje af is). Ik hoop alleen niet dat ik er net als jij jááren over doe hoor, Silone. Ik zie mezelf van de zomer kneuterig in Frankrijk voor de caravan blokjes haken en dan met kerst haak ik de hele handel in elkaar. Waarom ben jij niet tevreden over het aan elkaar haken? Ik heb diverse patronen en ik vind die met aan elkaar haken er toch mooier uitzien. Ik twijfel dus nog aan de kleuren en hoe ik het ga doen. Het liefst zou ik gewoon 50 bolletjes in 3 bijpassende kleuren gaan kopen, maar dat wordt eigenlijk een iets te dure grap. Trouwens ik weet niet eens of ik aan 50 bolletjes genoeg heb. Ik zie jouw plaid met die kleuren zo voor me, heb je alles gekocht of waren het ook restjes?

Silone

Silone

14-02-2009 om 19:32 Topicstarter

Restjes

heel veel restjes....Nadeel is dat het allemaal naald 3 restjes zijn. De blokjes zijn drie lagen stokjes groot, vrij klein dus, dus een hels karwei om onze lits jumeaux mee te bedekken. Al hakend bedacht ik me gisteren dat ik er best een stuk of 40 vierkantjes af kan smokkelen om een leuke schoudertas van te maken.
Ik heb nog niet de ideale methode gevonden om de kant en klare blokjes netjes aan elkaar te haken. Ik houd me aanbevolen voor tips.

Plaid aan elkaar haken

Kijk eens op deze linke: http://hobby.blogo.nl/?COMMENTS/2008121-vierkant-haken-en-plaid-maken.html

Succes!

Chris

Agnet

Agnet

16-02-2009 om 10:53

Silone

Dat zijn inderdaad wel hele kleine blokjes die jij hebt gehaakt. Ik ben gisteren toch even begonnen met alvast 2 blokken haken. Ik heb een patroon uit een oud boek wat nog van mijn oma geweest is (staan ook allemaal schoudertassen in, dan ben je klaar). Ik heb het patroon precies gevolgd maar toch krijg ik een lubberig lapje. Het is niet plat. Geen idee of dat goed is, het lijkt me niet, maar misschien wordt het nog plat als ik het aan elkaar maak. Ik heb nu een roze en een geel blok. Mijn bedoeling was om dat met een donkere kleur aan elkaar te haken, maar ik heb daar ook mee zitten tobben. Er stond in het patroon dat ik de hoeken met een vaste aan elkaar moest maken en dan steeds 3 lossen en een vaste in een "gat" (blok niet alleen stokjes, maar ook lossen er tussen). Nou dat zag er dus echt niet uit. Toen heb ik het geprobeerd met alleen vasten maar dat was ook niks. Nu ga ik even de link van ChrisH bekijken. Misschien dat dat wat is.

Agnet

Agnet

16-02-2009 om 10:59

Ik heb dus het Amerikaanse vierkant gehaakt. Maar als je dat met lossen aan elkaar zet dan wordt het erg los. Misschien moet ik toch maar andere vierkantjes gaan haken met minder "gaatjes" en dan met lossen aan elkaar haken. Voor jou lijkt het me wel een goed idee hoor Silone, jij hebt toch vierkantjes zonder gaten, dan kan je dat met lossen aan elkaar zetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.