Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Brei-vraag

Ik heb het in mijn hoofd gehaald om kussenhoesjes te gaan breien van dik stokviltdraad, 15 mm doorsnee. Wie weet welke dikte breipennen ik dan moet nemen? Is dikte 20 geschikt om een mooi dichte lap te krijgen, of is 15 genoeg? Ik wil geen grote gaten waardoor je de kussenvulling kan zien...

En hoeveel meter van dat draad zou ik nodig hebben voor een kussenhoes van 40x40?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pfoe

Ik heb laatst 5 mm dik draad op pen 8 gebreid, dus 15 mm op pen 20 moet wel een mooi resultaat geven, lijkt me. Is pen 20 te koop trouwens, of brei je met dubbele pen 10 (of kap je een boomstammetje?)
Ik weet ook niet hoeveel meter draad. Meestal reken je in grammen, maar dit gaat om zo buitenproportioneel grote maten, dat ik het echt niet weet.

Stokviltdraad

Ik weet niet wat stokviltdraad is. Is het zoiets als lontwol?
Breinaald 20 is wel te koop, maar dikker moet het denk ik niet worden.
Ik heb ooit een patroon gezien voor kussenhoezen met lontwol dat werd gebreid op stukken bezemsteel, misschien zelfs goedkoper dan de breipennen, maar je zal de steel goed moeten schuren eerst.
J.

Woutje

Woutje

12-10-2010 om 17:04 Topicstarter

Silone

Ik heb inmiddels wat meer info gevonden (www.meervilt.nl). Er is een proeflapje gemaakt met 6 mm dik stokvilt:

Het proeflapje van 10 x 10 cm is gebreid op naalden 12 met medium (6 mm) stokvilt wolwit. Voor die tien vierkante centimeter waren elf toeren van zeven steken nodig. In meters gemeten; ongeveer vijf meter stokvilt. In grammen; zo’n vijftig gram wol.

Voor zo'n klein lapje heb je dus al 5 meter van 6 mm dik nodig, laat staan voor een lapje van 40x40. Naalden 20 zijn wel verkrijgbaar heb ik gezien. Pfff, ik ook met mijn crea-ideeën... Nu eerst maar eens een wandkleed maken van vilten stroken, nog zo'n impulsieve actie van me

Woutje

Woutje

12-10-2010 om 17:11 Topicstarter

Josephine*

Ja, ik heb ook foto's op internet gezien van mensen die met bezemstelen breien. Stokvilt is geloof ik inderdaad niet helemaal hetzelfde als lontwol, als ik www.meervilt.nl goed begrijp. Het is meer een soort veter van vilt. Maar ik ben alweer genezen van het idee, het wordt een prijzig kussenhoesje. Als ik de berekening doorzet zou ik 80 meter van dat stokvilt nodig hebben à 2,- per meter voor 6 mm dik en 3,-/m voor 15 mm dik... Van dat laatste heb ik dan natuurlijk wel weer minder nodig omdat het heel dik is en je minder steken hoeft te maken.

Erg leuk, macro-breien of haken

Ik heb het ooit gedaan met stroken van oude dekbedovertrekken. Dat is een badkamerkleedje geworden. Voor een kussenhoes wordt het natuurlijk wel onnodig dik en daardoor ook erg duur, zeker als je niet iets hergebruikt maar speciaal materiaal ervoor gaat kopen.

Overigens had ik gehaakt en het voordeel van die stroken was dat je ze gewoon kon aanpassen aan de dikste naald. Ik denk dat ik toen maat 10 had. Voor een vloerkleed is het juist prettig als je product heel dik wordt, voor een kussen is het een beetje zonde denk ik... maar wel een leuk idee!

Ik zou gewoon zelf een proeflapje breien. Ben je overal vanaf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.