Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laura 71

Laura 71

25-06-2009 om 20:56

Boze brief van de bank

Even heel kort: mijn schoonmoeder heeft een spaarrekening voor ons kind geopend toen het geboren werd. Daarvoor heeft ze op een rekening geld gestort, en vanaf die rekening wordt elke maand geld overgemaakt op die spaarrekening. Nu is mijn schoonmoeder vergeten hier voldoende geld op te zetten en de bank heeft al een aantal brieven gestuurd - naar ons kind, wel te verstaan. De bank heeft kind een keer gebeld, kind in paniek, heel vervelend allemaal. Nu krijgen we een brief dat bank dit hele verhaal overdoet aan een incassobureau. Dit gaat kind bij de BKR aanmelden en al onze rekeningen + hypotheek ook. Ik ben volkomen in paniek, schoonmoeder is op vakantie, man is een paar dagen weg en ik zit hier compleet te hyperventileren.

Wie kan hier even een relativerende blik op werpen?

Laura71


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

25-06-2009 om 21:01

Snap het niet

die rekening waarvan het geld vandaan komt staat toch gewoon op de naam van je schoonmoeder ?? Alleen de spaarrekening staat toch op naam van je kind ?? Ik snap het probleem van de bank niet helemaal.

Laura71

Laura71

25-06-2009 om 21:27

Tenaamstelling

Dat is dus ook het stomme van die bank, de rekening staat op naam van ons kind. Mijn schoonmoeder was daar destijds ook niet zo blij mee (om over ons maar te zwijgen). Het kan toch niet waar zijn dat mijn 10-jarige straks bij het BKR staat en daar zijn hele leven last van houdt? En wijzelf ook, we hebben nooit financiële problemen, maar straks staan we mooi wel geregistreerd!

Ben nog steeds behoorlijk in paniek.

Katrien

Katrien

25-06-2009 om 21:42

Bank bellen

Neem morgen contact op met de bank, leg de situatie uit en zeg dat je zo snel mogelijk contact opneem met je schoonmoeder om dit op te lossen. Indien dat voor hen te lang duurt, vraag of je zelf al een (klein) bedrag kan overmaken om je goede wil te tonen.

Dat zou ik toch doen.

Katrien

Laura 71

Laura 71

25-06-2009 om 21:53

Wat me zo boos maakt..

Het ergste vind ik dat ze mijn kind lastigvallen en dat hij er wellicht nare gevolgen aan overhoudt (later geen hypotheek kunnen krijgen, weet ik veel, alle rampenscenario's gaan door mijn hoofd).
Natuurlijk moet ik de bank bellen en als ik wat ben gekalmeerd zal ik dat ook doen.

Maarrrr: deze bank (waar zowel mijn man als mijn schoonmoeder al vele decennia hun bankzaken doen, by the way) heeft klantonvriendelijkheid tot een kunst verheven. We hadden vroeger een contactpersoon, hebben ze niet meer. Je moet een centraal nummer bellen, niemand kent je nog. Dus er zijn nog wel wat hindernissen te overwinnen.

Laura 71

Margriet*

Margriet*

25-06-2009 om 22:04

Eens met pelle

en zorgen dat je dit anders gaat regelen. Ik vind het eerlijk gezegd slordig van je schoonmoeder.
Dus schoonmoeder kan van haar eigen rekening ook geld overboeken naar een spaarrekening. Kan me niet voorstellen dat dat niet kan geregeld worden. Zeker als je bij dezelfde bank bankiert.

Laura 71

Laura 71

25-06-2009 om 22:12

Schoonmoeder & de bank

Even voor de goede orde: mijn schoonmoeder heeft deze rekening geopend voor ons kind met de beste bedoelingen. Ze dacht dat ze er tot zijn 18e (dan loopt ie af) geen omkijken meer naar zou hebben. De bank heeft haar een wat dubieus product verkocht (o, had ze het maar in een oude sok gestopt!), vooral het feit dat de rekening op naam van ons kind staat is heel vervelend.
Ze zal meteen geld overmaken als we dat vragen, maar ze is niet op tijd terug van vakantie. Wij kunnen het (denk ik) wel doen en misschien blijkt dan het hele verhaal met een sisser af te lopen.
Ik vind het gewoon zo suf dat een bank een kind kan dreigen met een registratie bij het BKR en in een moeite door zijn moeder aan het hyperventileren kan krijgen

Laura 71

Laura 71

Laura 71

25-06-2009 om 22:13

En ik vergat nog

Bedankt voor de snelle reacties allemaal, ik kon het echt even nergens kwijt!

Laura 71

Gallifrey

Gallifrey

25-06-2009 om 22:30

Even over dat hyperventileren

Beste Laura,
Ik wil niet vervelend doen, maar ik vind het een beetje vreemd dat je de bank de schuld geeft van jouw hyperventilatie. Ik hoop dat je dat niet als serieus argument naar de bank noemt. Er staat een rekening op de naam van je zoon waar te weinig geld op staat. Het is toch logisch dat ze daar wat aan willen doen? Het zou netter zijn dat ze daar een volwassene op aanspraken, maar verder doen ze helemaal niets verkeerd. Dat jij zo paniekerig reageert is toch echt een beetje je eigen probleem (en niet echt nodig, lijkt me).
Sterkte er mee, en gewoon blijven ademen!

Anna :-)

Anna :-)

25-06-2009 om 22:48

Wat raar

Het is een spaarrekening? Daar kun je niet rood op staan. Dus kun je ook niet een zodanig lange roodstand hebben dat je een BKR melding krijgt. Ik snap er niks van. Het gaat toch ook niet om een krediet product met een looptijd langer dan 3 maanden? Dan is BKR helemaal niet aan de orde. Vind het een heel vreemd verhaal. Jongeren onder de 18 kunnen volgens mij helemaal geen BKR registratie krijgen. En dan nóg, een negatieve registratie blijft tot 5 jaar na de laatste aflossing staan. Dan is je kind vast nog niet aan zijn 1e hypotheek toe.

Ben zo langzamerhand wel benieuwd wat voor bank dit is...

Anna (werkzaam bij een bank)

Laura 71

Laura 71

25-06-2009 om 22:54

Hyperventileren

Hoi Gallifrey,

Ik had er ook zo'n smiley achtergezet, maar die was niet zo goed overgekomen. Ik neem het hyperventileren dus geheel voor eigen rekening (no pun intended).

@Anna: ivm herkenbaarheid zeg ik liever niet welke het is, 't is in elk geval niet zo'n obscuur klein bankje, maar een van de grote. Druk bezig met alles centraliseren, vandaar de verminderde klantvriendelijkheid. Over de kinderspaarrekening in kwestie heeft mijn schoonmoeder al contact gehad met haar vestiging (elders in 't land), op de een of andere manier heeft ze die rekening daar afgesloten maar onze vestiging (heel ergens anders dus) stuurt afschriften en dergelijke naar ons. Dat maakt de communicatie ook wat rommelig, tussen ons en de bank, tussen de vestigingen onderling, etc.

Laura

Gallifrey

Gallifrey

25-06-2009 om 23:00

Wederzijds

Ik had de smiley niet gezien. Vond het al een beetje vreemd, maar nu snap ik het
Succes er verder mee!

Nasha 1st

Nasha 1st

25-06-2009 om 23:50

Grote bank?

En is het dan een beleggingsrekening ofzo? Anders begrijp ik er ook niet zo veel van eigenlijk....wat is het voor product?

Laura 71

Laura 71

26-06-2009 om 00:57

Nasha

Het is een soort 'groeirekening' zeg maar, ik neem aan dat het een beleggingsrekening is (wat mijn schoonmoeder overigens niet wilde, die wilde meer iets als de Zilvervloot, maar die was van een andere bank geloof ik en die bestaat niet meer).
Ik zal me er morgen maar eens verder in gaan verdiepen.

Laura

liora

liora

26-06-2009 om 09:35

Laura

Hoi Laura,

Ik begrijp niet waarom jullie niet meteen zelf geld hebben overgemaakt. Ik neem aan dat je moeder niet duizenden euro's per maand spaart voor je zoon?

En verder zou ik me er niet te druk om maken. Gewoon aanvullen en lekker genieten van het mooie weer.

Liora

Holiday

Holiday

26-06-2009 om 09:38

Info?

Het klinkt helemaal niet als een spaarrekening, Laura. Is het soms een spaarVERZEKERING? Met een verplichte premiebetaling? Als je wat meer info geeft over het product, kunnen wij met je meedenken. Of heb je inmiddels de bank al gebeld?

dynastie

dynastie

26-06-2009 om 11:20

Ik zou helemaal niks overmaken...

waarom? Je hebt toch helemaal geen contract afgesloten, laat staan voor je zoon? Dit lijkt me op alle mogelijke manieren onrechtmatig. Schoonmoeder opent iets op zijn naam, waar jij helemaal niks mee te maken hebt en wellicht zelfs niets van afwist, en dan komen jouw bankzaken bij het BKR????

amk

amk

26-06-2009 om 12:18

Nou dynastie

daar zul je nog van opkijken. Op het moment dat het op naam van je kind wordt geopend door wie dan ook, ben jij als ouder verantwoordelijk. De laatste paar jaar wordt men er wel een stuk zorgvuldiger in en moeten de ouders ook meetekenen bij het openen, maar dat was niet zo in het verleden.

Het is zelfs zo dat als mijn ex man een spaarrekening opent voor onze dochter op zijn adres, het vermogen bij mij meegeteld wordt omdat ik de kinderbijslag voor haar krijg.

zon

zon

26-06-2009 om 14:08

Snap er ook niks van

hoe kan je nou rood staan op een spaarrekening, daar behoort toch gewoon elke maand (of minder) een bepaald bedrag heen te gaan. Of haalt je schoonmoeder er ook weer geld af? lijkt me niet aangezien de rekening voor je zoon is bedoeld toch? ik vind het erg raar allemaal.

maroa

maroa

26-06-2009 om 14:41

Of is het niet een spaarrekening maar meer een beleggingsrekening. Door koersdalingen is de inleg aanzienlijk minder geworden en dient dat aangevuld te worden door de "spaarder". Daar is een naam voor, maar die ben ik vergeten.

Klinkt als

de bank waar ik voor onze meiden een sneltreinspaarrekening had geopend, gepushed door acc.manager van bedrijf,stort je er meteen een leuk bedrag op, wat overigens al op een andere spaarrekening stond voor de kids, krijgen we meteen bericht dat we het maximum jaarbedrag al zijn overschreden ..............
Ook hier geen contactpersonen meer in de beurt, wel een gloednieuw kantoor wat net 4 jaar draait, wordt ook weer gesloten.
Daar gaan onze centen.............

Log orgaan dus, laat je niet opdraaien!

Bel gewoon even, lijkt me echt nergens over te gaan.

Yaniece

Noelia

Noelia

29-06-2009 om 09:45

Bkr

Ik las ergens dat je bang was dat je zoontje van 10 jaar later geen hypotheek zou kunnen krijgen omdat hij bekend zou zijn bij het BKR. Is het niet zo dat dat na 5 jaar verjaard? Of misschien 10 jaar? Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.

Laura 71

Laura 71

29-06-2009 om 16:33

Update

Allemaal bedankt voor het meedenken en reageren. Man is inmiddels weer thuis (schoonmoeder nog niet), we hebben de bank gebeld en daar zeiden ze het volgende: reuze vervelend allemaal, u bent al jaaaaren een trouwe klant maar op de rekening mag niet rood worden gestaan.

Man en ik hebben het besproken en dit is ons besluit: we hebben de rekening zelf aangevuld (in afwachting van schoonmoeder's terugkeer) en we gaan met ons hele hebben en houden weg bij de bank. Vervelend geregel allemaal, maar ze hebben ons nu iets te vaak slecht behandeld.

Iemand nog een suggestie voor een goede bank

Laura 71

Nasha 1st

Nasha 1st

29-06-2009 om 19:48

Maar

wat voor rekening is het nou dan? Want hoe kun je nou rood staan op een spaarrekening? Of is het dus toch een beleggingsgeval?

Laura 71

Laura 71

29-06-2009 om 21:28

Nasha 1st

Het blijkt inderdaad een soort beleggingsrekening te zijn, helemaal niet een soort van Zilvervloot zoals mijn schoonmoeder wilde maar een 'Eurostyle' rekening. De naam van onze nieuwe bank moet dus niet met een A beginnen (grrr).

Groeten,

Laura71

Nasha 1st

Nasha 1st

29-06-2009 om 22:08

Heb net gegoogled

maar er staat duidelijk, je kunt niet roodstaan! Wie heeft er dan geld opgenomen van die rekening? Lijkt geen belegging te zijn, maar gewoon een betaal en spaarrekening in 1. Wie heeft dat pasje dan? Schoonma? En haalt zij hem dan ook leeg? Ik begrijp er nog steeds niks van....De A-bank heeft ook spaarrekeningen waar je niet van af kunt halen...

Laura 71

Laura 71

29-06-2009 om 22:45

Over dat roodstaan

Je hebt helemaal gelijk, waar het misgegaan is is dat je die rekening niet in een keer vol mag plempen. Bank heeft schoonmoeder er dus (destijds) van overtuigd dat ze voor kleinkind een rekening moest openen (de Eurostylerekening dus, een beleggingsrekening) en een 'tegenrekening' (zo heet dat geloof ik) waarvandaan elke maand een vast bedrag naar de Eurostyle wordt overgemaakt. Die tegenrekening was nu dus leeg, maar omdat wij de afschriften krijgen en manlief wat laks is geweest met tegen zijn moeder zeggen dat er geld bij moest hadden we dat te lang laten oplopen.

Laura 71

Nasha 1st

Nasha 1st

29-06-2009 om 22:56

Lekker ingewikkeld

het lijkt de belasting wel, leuker kunnen we het niet maken.....maar goed, toch maar eens even voor gaan zitten denk ik, goed kijken wat je nu eigenlijk wilt of zoekt.....

Millenia

Millenia

30-06-2009 om 15:21

Een bank met een a

Een prettige bank met een A is de ASNbank. Heeft ook niet zoveel van die rotgeintjes met beleggingen en boerenbedrog.
Voorts denk ik dat de handelwijze van deze bank met een A geschikt is als gevalletje geschillencommissie en anders toch als gevalletje met naam en toenaam op een consumentenforum. Waar de hele samenleving tegenwoordig schoon genoeg van heeft: banken die aardige mevrouwen die iets voor een kleinkind willen doen, veel te ingewikkelde "constructies" verkopen, zonder duidelijke uitleg en met veel te veel risico, zoals een beleggingsconstructie. Als je net zoals deze bankmedewerkers tegen jou doen, EEN HELE GROTE BEK opzet en dreigt met geschillencommissie, koude douche en wat al niet, worden ze misschien wat coulanter.
groet van mij die zich plaatsvervangend wild zit te ergeren.

MaximeM

MaximeM

30-06-2009 om 16:40

Hele gewone rekening hoor

Hoi,

Mijn dochter heeft ook een eurostyle rekening. Dit is helemaal geen beleggingsrekening hoor. De problemen zijn ontstaan doordat oma de andere rekening ook op kinds naam heeft moeten zetten (was dat verplicht, dat zou gewoon op haar naam hebben moeten staan) verder staat er dat je bij de eerste inleg minimaal 25 euro moet inleggen en daarna zijn er geen minimale of maximale bedragen aan verbonden, al met al vreemd dat oma dus een andere rekening heeft moeten openen.

zie hier de info over zo'n rekening: http://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/eurostylerekening/productinformatie.html

Heb zelf geen problemen in ieder geval.

maxime

Hier ook eurostyle

Hier ook eurostyle, met beleggingsdepot. Maar nooit dit soort problemen. Eurostyle is meer een soort overloop omdat met 2 sparende grootouders de Pardoes heel snel vol zat, en wat er dan over was ging naar Eurostyle en van daar naar het depot.
Nooit problemen mee gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.