Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

27-06-2010 om 18:36

Bouwvergunning en oneerlijkheid

Dit gaat niet over mezelf maar over wat ik net van de buren hoorde, ik ben plaatsvervangend boos .
De huizen hier in de straat hebben de keuken aan de achterkant en aan de voorkant het zitgedeelte met lage grote ramen, 3 m breed en op 60 cm van de grond tot plafondhoogte. Onze buren hebben twee jaar geleden de keuken naar de voorkant verplaatst en hebben daarvoor de voorgevel onder het raam opgemetseld tot aanrechthoogte. Keurig een bouwvergunning bij de gemeente aangevraagd en gekregen.
Vorig jaar is er een jong stel in de straat komen wonen. Zij wilden ook de keuken naar de voorkant halen. Bouwvergunning aangevraagd, ingediend mét de bouwtekeningen én het toestemmingsformulier van de buurman die dat al eerder had gedaan....afgewezen! Ze hebben het toen maar opgelost door een blind stuk in het kozijn te plaatsen tot aanrechthoogte, dus hun keuken zit uiteindelijk wel aan de voorkant.
Maar ik zou woest zijn! Dat kan toch niet zomaar, zo'n willekeur? Ik had al eens van een plaatselijke makelaar gehoord dat, als je bouwvergunning wordt afgewezen, je die gewoon een week later nog eens moest aanbieden, dan zit er een ander ambtenaar en dikke kans dat het dan wel lukt... dit bewijst zijn gelijk waarschijnlijk.
Kun je daar ergens mee terecht, is er een klachtencommissie voor dit soort geneuzel? Ik zou zelf niet te beroerd zijn om naar de commissie gelijke behandeling te stappen denk ik.
Zijn er mensen die dit herkennen of is dit vrij uniek voor onze gemeente? Zijn er gemeentemedewerkers die kunnen uitleggen hoe ambtenaren hiermee weg kunnen komen?
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

27-06-2010 om 18:42

Bezwaar

Volgens mij kunnen ze heel eenvoudig bezwaar maken tegen die afwijzing en zo te horen zal dat soepeltjes gehonoreerd worden. Mocht de beslissing op het bezwaar ook afwijzend zijn (wat ik me niet kan voorstellen), dan kunnen ze in beroep gaan en daar zullen ze alsnog gelijk krijgen.

De procedure voor het indienen van een bezwaarschrift staat bij de beslissing die ze hebben gekregen in reactie op hun aanvraag.

Kari1

Kari1

28-06-2010 om 12:32

Biene

Ja, de gemeente zal vast wel een bezwaarprocedure hebben en een beroep op een afgewezen bezwaar. Maar dat is natuurlijk ontzettend onhandig als je een huis hebt gekocht, wilt verbouwen en er dan wilt gaan wonen. Dan heb je geen zin in (maanden?) uitstel van verbouwing en dus verhuizing omdat er een paar ambtemaren denken dat ze Onze Lieve Heer zelf zijn. Vandaar dat ik me afvroeg hoe zo'n situatie kan ontstaan!
Kari

Kari

Als je erge haast hebt kan je ook een spoedprocedure beginnen. Dat is een soort administratiefrechtelijk kort geding waarbij je dan ahw tegen de rechter zegt 'rechter, deze beslissing is genomen, die deugt van geen kant, ik ben dan ook in bezwaar, maar ik kan daar niet op wachten wilt u alvast ingrijpen'. Tenminste, dat kan in andere delen van het administratieve recht, dus ik neem aan hier ook. De grap is dat een dergelijke procedure vaak druk zet op de bezwaarprocedure, die daarmee dan extra snel wordt afgehandeld.

En hoe kan zoiets ontstaan? Tja, waar gehakt wordt vallen spaanders? Het kan natuurlijk zijn dat er altijd complete willekeur heerst daar bij de gemeente, maar ik sluit ook niet uit dat heel veel van die schrijnende gevallen-van-horen-zeggen bij nader inzien toch wat ingewikkelder in elkaar steken. Maar blunders komen ongetwijfeld voor.

Hier in Amsterdam heb je overigens de gemeentelijke ombudsman die ook nuttig werk verricht (ook bij sommige andere gemeentes), maar niet elke gemeente heeft zo iemand. Het mooie van de ombudsman is dat die ook bejegeningsproblemen aanpakt en dat hij, veel beter dan rechtshulpverleners, structureel gepruts aan de kaak kan stellen.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2010 om 14:27

Woest

kari:
"Maar ik zou woest zijn! Dat kan toch niet zomaar, zo'n willekeur?"
Waarom denk je dat er zoveel mensen klagen over ambtenaren en PVV/TON/LPF/LN stemden?
Je klacht verschilt niet van die van een hoop reaguurders -je schrijft het vooral wat netter op.

reina

reina

28-06-2010 om 14:56

Tenzij

Tenzij de bouwvoorschriften inmiddels gewijzigd zijn is het willekeur en zou ik zeker bezwaar aantekenen. Met daarbij foto's van de verbouwing van de betreffende buurman en de geen-bezwaarverklaring van de buren. (-geheel ot- wij hebben ook wel ervaringen met de willekeur van toezeggingen/goedkeuringen etc van de gemeente, maar het zou niet in m'n hoofd opkomen om daarom op een partij als TON/PVV te gaan stemmen, alsof dit soort dingen dan uit de wereld zijn, keep on dreaming...)

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2010 om 16:23

Izar

Izar:
"Het heeft me wel sacherijn opgeleverd, maar het heeft toch echt niet mijn stemgedrag bepaald."
Jouw stemgedrag niet nee.
*Wijst naar 1453944 andere mensen*

Tinus_p

Tinus_p

28-06-2010 om 16:24

Aanvulling

Dit verder als onderdeel van mijn campagne 'laten we proberen te begrijpen wat de PVV-stemmer beweegt; daar zitten namelijk begrijpelijke motieven onder, soms zelfs heel herkenbare'.

Als ambtenaar zou ik zeggen....

even bellen naar de gemeente.

Bemoei me op mijn werk niet met bouwzaken, maar het verhaal van de makelaar lijkt me sterk. Meestal wordt er gewoon gewerkt met dossiers en dan valt het echt wel op hoor als er twee weken later dezelfde aanvraag binnenkomt.

Zou trouwns best kunnen dat in de loop van de tijd iets vervelends als een bestemmingsplan veranderd is. Hebben wij ook gehad. Eerst mocht voor uitbouwen wel, toen kwam er een nieuw bestemmingsplan en mocht het niet meer (kwamen we achter doordat buren een paar deuren verderop een geweigerde vergunning kregen terwijl er voorheen al een stuk of 10 van dit soort uitbouwen in de straat vergund waren) en nu is men er blijkbaar weer een beetje van teruggekomen en hebben wij middels ontheffing van het bestemmingsplan wel toestemming gekregen. Wel een beetje l*llig voor onze buren verderop ja. Maar fijn voor ons. Zo gaan die dingen blijkbaar.

Lijkt me overigens sterk dat de PVV daar iets aan kan veranderen...

Tinus_p

Tinus_p

01-07-2010 om 10:11

Dees

Dees:
"Lijkt me overigens sterk dat de PVV daar iets aan kan veranderen..."
Als de kiezers maar denken dat de PVV er iets aan kan veranderen, is dat genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.