Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bobdebouwer

bobdebouwer

19-02-2010 om 15:58

Bouwvergunning

Weet iemand of er algemen regels zijn voor uitbouwen naar voren?
Naast het huis staat een aangebouwde garage die 5 meter naar achter ligt ten opzichte van de voorgevel. We willen die 2 meter naar voren uitbouwen. De voortuin is diep genoeg om dan nog een auto op de oprit te kunnen zetten.
Ik kom er niet zo goed achter of dat qua vergunning kans van slagen heeft. Ik heb al dingen gehoord als als je maar 3 meter van de rooilijn blijft (doen we) en als je een lijn van 45 graden vanaf de voorkant van het huis naar achter trekt dan moet je daar binnen blijven (doen we ook).
Zijn daar landelijke regels voor? Verschilt dat veel per gemeente? Op de site van onze gemeente word ik niet veel wijzer. Helaas is mijn ervaring dat bellen ook niet veel gaat helpen. Iemand die het weet?
Bob

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

19-02-2010 om 20:59

Kijk in de buurt

er zijn vast mensen in de buurt die dat ook zo hebben gedaan, je ziet het vaker. Vraag eens aan die mensen hoe en wat, want idd volgens mij verschilt het per gemeente. En omdat het aan de voorkant is het je ook nog met het uiterlijk van je straat te maken en daar zijn ook weer regels voor.
groet, pol

Jaymza

Jaymza

19-02-2010 om 21:17

Toch de gemeente

Maak gewoon een afspraak met de afdeling van de gemeente die bouwvergunningen afgeeft, die moeten het je kunnen vertellen. Verschilt per gemeente en per bestemmingsplan.

Jaymza

er zijn landelijke regels, ik ben nu te moe om die even te googelen maar ze zijn er. Verder is het heel makkelijk om even de gemeente te bellen. Sowieso handig, want in sommige gemeenten moet je ook een vergunning hebben om een sloopbak of ander bouwspul neer te zetten op een stoep.

Puck

Puck

19-02-2010 om 22:01

Website gemeente

Volgens mij zetten gemeentes dit soort informatie ook nogal eens op de website. Voor vergunningvrij bouwen zijn allerlei beperkingen maar ik denk dat je daar binnen blijft als het alleen een verlenging van je garage is, maar omdat het aan de voorkant zit kan je ook weer te maken hebben met allerlei andere gemeentelijke beperkingen.

bobdebouwer

bobdebouwer

21-02-2010 om 08:45

Helaas toch de gemeente dus

zucht, want mijn ervaring daar is veel kastje/muur en eindeloos wachten op mensen die het dan toch nog niet weten. Ik voorzie dat ik dan sowieso een complete aanvraag moet gaan doen met kadasterkopiën, bouwtekeningen, situatieschetsen, sterkteberekeningen en wat ze maar kunnen verzinnen, vervolgens tijden moet wachten en dan te horen krijg dat het niet mag. (Nog geen voorbeelden in de buurt.) Terwijl ze me dat volgens mij dan ook meteen hadden kunnen vertellen. Okeej, we zullen eens kijken hoe we dat traject gaan opstarten. Dank voor jullie antwoorden.
Bob

Bouwinlichting

Begin bij de gemeente met de vraag of het bestemmingsplantechnisch kan, middels een zogenaamde bouwinlichting.
Daarvoor hoeven, althans hier nier, nog geen moeilijke tekeningen e.d. opgeleverd te worden. Via het Kadaster kun je (online) een kadastrale kaart opvragen waar le zelf op aangeeft wat je van plan bent. Geef op die tekening de maten van de uitbouw aan en wat de bestemming van de uitbouw wordt (blijft het garage of ga je er bijv, een kantoortje in beginnen).
Daar moet een gemeente een heel eind mee komen. Als het BP het toelaat, kun je vervolgens constructietekeningen e.d. laten maken en de echte bouwaanvraag indienen.

Succes!

Landelijke regels zijn helder:

Het mag niet, in ieder geval niet vergunningvrij... en daarmee val je dus altijd terug op bestemmingsplan...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.