Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Boren in beton

O, wat is ons nieuwbouwpaleisje toch degelijk geconstrueerd! Zo degelijk, dat we nu geen planken op kunnen hangen, want onze boor kan het beton niet aan. Het is een klopboor, en ik had er een steenboortje in gedaan, maar na een milimeter (de afdeklaag) houdt-ie het voor gezien. En dat is balen, want de beste plaats voor planken is nou juist aan een muur tussen twee woningen in (de binnenmuren zijn van gipsblokken dus daar geen probleem).

Nu heb ik gehoord: het kan niet met een klopboor, je moet een boorhamer hebben, en laatst hoorde ik: het kan wel met een klopboor, maar dan moet je speciale betonboortjes aanschaffen.

Wie weet raad?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gezien?

Wat voor een boor (het apparaat dus) heb je? Hield dat ding er echt helemaal mee op?
Het echte geheim is geduld. Niet heel hard drukken op de machine, maar het apparaat het werk laten doen (wel licht drukken). En heus, het kan wel een kwartiertje duren voordat je bent waar je wilt zijn.
Groet,
Miriam Lavell (had laatst de loodgieter over die een gat voor een rioolpijp moest boeren. Giganitsche machine, diamantschijfprofessional, maar meneer was echt een half uur bezig. Heel geduldig).

yadira1980

yadira1980

13-10-2009 om 11:09

M lavell...

hoe boer je een gat in een pijp??? (sorry, flauw, kweetut!)

Eerst kleinere diameter boren

Het gaat beter als je niet in 1 keer een groot gat wil boren. Als je bv. 5mm gaten wilt boren voor je pluggen, eerst een gat van 2 of 3 mm boren, en dan daarna de 5 mm. boor erin.
En, misschien ten overvloede, klopboormachines hebben vaak een stand waarbij je kunt kiezen om wel of niet te kloppen - stond die van jullie op de goede stand?
En, derde tip, misschien aan 1 van de buren vragen? Die zitten ongetwijfeld met hetzelfde probleem.

succes,
Caroro

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2009 om 11:11

Boorhamer huren

Ik weet uit ervaring: een klopboor doet het niet op een stevige muur. Ook niet met veel geduld, dat kost veel tijd en boortjes.

Je kunt bij een Gamma, Karwei, etc. boorhamers huren. Wij hebben er zelf een gekocht, maar dat kost nogal wat. Dus als je alleen nu een paar gaten moet boren, kun je er beter een huren.

groet, Mamvantwee

Lol

"hoe boer je een gat in een pijp???"
Laat dat maar aan mij over
Groet,
Miriam Lavell (boer!)

Temet

Temet

13-10-2009 om 11:23 Topicstarter

Dank

Ja, hij stond op de goeie stand. Ik weet alleen niet hoelang dat ding het volhoudt. Geduld is weliswaar een schone zaak, maar het is nou ook weer niet de bedoeling dat mijn boormachine begint te roken (en daar begon ik wel voor te vrezen).

Klinkt als toch een boorhamer huren, dat vreesde ik al. Of, en die kant kon het wel eens opgaan, een klusjesman met een boorhamer huren

Dank en groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2009 om 11:30

Klusjesman of zelf doen

Je kunt best zelf met een boorhamer aan de gang hoor. Een klusjesman speciaal voor gaatjes boren is toch zonde... Het geeft wel een machtig gevoel, zo'n apparaat met zoveel geweld je muur in jassen, maar echt, dat kan je zelluf!

succes, Mamvantwee

Boorhamer is een krachtig ding

Dus als je overweegt het zelf te doen, bedenk dan of je er sterk genoeg voor bent. Een boorhamer schiet gemakkelijk weg als je onvoldoende kracht zet, en dan krijg het gat dat je boort een onbedoeld grote diameter...

Tip is al gegeven, maar eventueel zou je een aardige buurman/buurvrouw kunnen charteren die met zo'n ding kan omgaan als je het zelf niet zit zitten.

Chris

Temet

Temet

13-10-2009 om 13:01 Topicstarter

Mamvantwee

Dat weet ik hoor, dat ik dat in principe zelf kan. Het is puur een kwestie van gemak. Moeten we geld uitgeven aan een boorhamer (huren), of geven we een tikje meer uit en huren we iemand in die zo'n ding heeft. Ik ben zelf geen echt goede klusser en vriend is hopeloos, en als wij samen op dat vlak iets moeten doen dan leidt dat al snel tot irritatie en huiselijke twisten . Moet ik weer wachten tot ik een keer het rijk alleen heb thuis, wat feitelijk betekent dat ik een vrije dag moet opnemen voor zo'n klus. En als het nou mijn hobby was, maar dat is het niet.

Dus ik ga F maar eens bellen en hoop dat hij tijd heeft. En een boorhamer

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2009 om 13:29

Tja

Ik vind het geen probleem om met een boor op de muur te staan, en nee, dat ding schiet echt niet zomaar weg. Niet anders dan een klopboor tenminste.

Je kunt al voor 22 euro een dag lang zo'n boorhamer huren. Dus zo duur is dat niet.

Maar zelf kopen is idd ook een optie: wij hebben ook zo'n ding en gebruiken hem best vaak. Een gaatje voor en schilderij, de grote spiegel ophangen, kasten aan de muur verankeren, noem maar op.

groet, Mamvantwee

Boorhamer kopen

gewoon een boorhamer kopen, van 't geld dat je uitspaart aan de klusjesman...
Zó duur zijn die dingen nu ook weer niet. En je zult 'm waarschijnlijk wel zó vaak nodig hebben dat dat goedkoper is dan huren of een klusjesman.
Wij hebben ook jaren zo'n huis gehad. Zaten ook nog kiezels in, dus wij hebben een 'klopboorhamer' (of hoe zo'n ding ook mag heten). En gewoon 'rustig aan' doen....heb geduld, niet teveel gaan duwen dat gaat het mis.
groeten albana

Temet

Temet

13-10-2009 om 15:05 Topicstarter

Mmm

Maar als je een boorhamer hebt he (gehuurd of gekocht, maakt niet uit), boor je dan ongeveer net zo snel een gat als je normaal met een gewone boor in een bakstenen muurtje zou doen? En hoe gruwelijk is de herrie, moet ik ook meteen oorkleppen aanschaffen?

Het vragen bij de buren is trouwens wel een idee. In dat hele nieuwbouwcomplex moet toch wel iemand rondlopen die zo'n ding heeft, zou je denken. Eigenlijk hadden we een gereedschapspooltje moeten opzetten, bedenk ik me nu te laat.

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2009 om 15:11

Boren

Met een boorhamer boor je gaten in jouw keiharde muur alsof je door een gipsen muurtje boort. Wereld van verschil met de klopboor.
Onze boorhamer kostte een jaar of 4 geleden zo'n 200 euro. Hoop geld, maar we gebruiken hem nog steeds.

groet, Mamvantwee

Temet

Temet

13-10-2009 om 15:40 Topicstarter

Mmm2

Ik hoor het al, dat wordt een boorhamer kopen. Vooral vanwege dat argument van Pelle: je kan toch moeilijk voor ieder gaatje iemand laten komen. Wat er dan in de praktijk gebeurt is dat je het maar laat zitten, maar da's eigenlijk ook zonde als er gewoon gereedschap bestaat om dat soort klussen aan te kunnen. We zullen hier nog wel even blijven wonen, dus dat is de moeite dan wel waard.

Groeten,

Temet

Jippie

Jippie

13-10-2009 om 17:35

Kopen

Ik zou zeker zo'n ding kopen. Voor 100 euro ben je al een heel eind op weg (zie bijv. http://www.goedkoopgereedschap.nl/product_info.php?products_id=484, daar komen dan nog wel boortjes bij natuurlijk).
Het geeft wel even een pokkeherrie, maar je boort bijna net zo snel als met een gewone boor in een gewone muur. Een klopboormachine maakt trouwens net zoveel lawaai.
Hier ook betonnen muren en dan merk je pas hoe vaak je eigenlijk een gaatje moet boren!

Inderdaad zelf kopen

Ik heb geen idee of we nou 100 of 200 euro hebben uitgegeven. Maar ik kan me nog herinneren dat de eerste twee gaten 50 euro per stuk kostten, en tsja, daarna wordt het natuurlijk steeds goedkoper
Inmiddels zullen we toch wel zo'n gat of 20 geboord hebben. Dat is dan 5 euro per gat.

Je boort wel minder snel een gat omdat het zo definitief voelt, kan ik niet zo goed uitleggen maar zo was dat hier.

En wat betreft de actie zelf: hij klinkt als een gewone boor als je hem tegen de muur zet. Wordt het te zwaar dan gaat ie pulseren of hoe dat heet, nou ja hameren dus en dat is gewoon flinke boorherrie. Dan voel je hem erin gaan.

Ik zeg maar zo, je betaalt een schandalig bedrag voor dat huis, dan kan die boor er ook nog wel vanaf.

En ik vind niet dat je giga boorervaring nodig hebt, met een beetje gezond verstand krijg je heus wel een net gat geboord.

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2009 om 21:12

Giga ervaring

Rodebeuk:
"En ik vind niet dat je giga boorervaring nodig hebt, met een beetje gezond verstand krijg je heus wel een net gat geboord."
Eens. Een hamerboor is niet eng ofzo, het is gewoon een zware boor. Ik vind zaagmachines veel enger.

mar

mar

13-10-2009 om 21:12

Kopen

Wij hebben er een keer een gehuurd, en alle gaten die op het wensenlijstje stonden geboord. Vlak erna hebben we er een gekocht, want elke keer huren wordt ook kostbaar.
Wij hebben er wel een van een degelijk merk (weet even niet wat, boorhamer ligt in de schuur) omdat onze ervaring is dat de merklozen apparaten bij intensiever gebruik (bv 8 gaten achter elkaar) het nogal eens begeven. Het hoeft natuurlijk ook geen professionele Makita te zijn. Goede (= dure) boortjes doen ook wonderen.

Als je gaat boren

Wellicht ten overvloede, maar als je gaat boren, vergeet dan niet vooraf te controleren of er leidingen lopen op de plek die je op het oog hebt

Wij hadden hier eens een redelijk vergevorderd plan om planken op te hangen in de muur van de bijkeuken, toen we erachter kwamen dat de hele muur vol leidingen van de vloerverwarming zit.

Chris

Temet

Temet

14-10-2009 om 12:21 Topicstarter

Chris

Zover waren wij al. Maar wij werden helemaal gek van de leidingzoeker, die ongeveer overal uitsloeg. Uiteindelijk na lang mieren toch een plekje gevonden waar wij risicoloos dachten te kunnen boren, en toen lukte het dus niet.Anticlimax.

Nu ja, als die boorhamer er eenmaal is dan kunnen we verder waar we gebleven zijn. Die ondiepe gaatjes zitten er immers nog.

Groeten,

Temet

Waterleidingsbuis

Pas nog meegemaakt bij iemand die druk aan het verhuizen was.....een of andere sukkel(die even zou 'helpen') had per ongeluk in een waterleidingsbuis geboord!! Ook nog op de bovenste verdieping.....Hoofdkraan zat zo vast als een huis....bovenverdieping stond blank en beneden droop het langs alle muren (die net gewit waren natuurlijk) en kwam het uit alle gaten....Dramatisch!
groeten albana

Mathilde

Mathilde

15-10-2009 om 16:01

Boorhamer ja

In ons oude huis hoeft het meestal niet, maar voor beton heb je 'm wel nodig. Zeker in moderne woningen. Als je bang bent dat je uitschiet, kun je ook eerst met een kleinere maat boor met het gaatje beginnen. Je hebt trouwens bijpassende betonboortjes nodig (schrik niet van het formaat). Oh ja, een goede boorhamer heeft ook een glijdend te verstellen toerental, zodat je eerst traag en later snel kan boren. Een goeie boorhamer kun je ook voor gewone muren gebruiken, dan zitten er twee standen op. Een goede boorhamer heeft ook een makkelijk kliksysteem voor het opzetten van de boortjes. Oordoppen zijn ook aan te raden. Ik heb onlangs bij een vriendin zes gaatjes in afgrijselijke muren geboord, van die muren die vol zitten met grof grind (waar je dan zelfs met een boorhamer nauwelijks doorheen komt). Daarna was ik tijdelijk doof aan mijn rechteroor. Niet goed dus.
Boor ze .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.