Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

23-03-2011 om 12:29

Boos op mijn hulp

Zucht, ik ben even super nijdig op mijn hulp, dus ik gebruik jullie even als klankbord voor ik straks doordraaf en dingen zeg die ik niet kan terugnemen.

Ik heb 8 uur hulp in de week, twee keer 4 uur. Dan heb ik per maand nog 2 uur voor de grote klussen die maar eens per maand hoeven of eens per twee maanden (ramen lappen binnen, tuin aanvegen, dat soort dingen.
In die periode hoort ze alles te doen, zodat IK er geen omkijken naar heb en mij als ik thuis ben op de kinderen kan concentreren en niet op mijn enige vrije dag nog moet gaan schoonmaken. We hebben een heel duidelijke afspraak dat ze haar eigen werk indeelt en ik heb in het begin aangegeven wat ik iedere keer, iedere week of iedere maand gedaan wens te hebben. Ik wil er verder niet over nadenken en ik wil het al helemaal niet zelf doen.

Nou begint het me de afgelopen weken op te vallen dat ze er de kantjes van af loopt. Er was laatst iets onder mijn bed gevallen en ik kijk onder mijn bed en ik zie grote stofwolken onder mijn bed. Alsof er in geen weken onder is gezogen.
Ik schuif nu de speelgoedkist opzij en daar ligt allemaal speelgoed onder en stof en mijn huissleutels die ik al weken kwijt ben (en waar ik er vanuit was gegaan dat mijn jongste die in de prullenbak had gegooid)

Nou ben ik op mijn vrije dag alles aan het schoonmaken, terwijl ze gisteren geweest is en ik ben echt enorm kwaad. Ik schuif de bank opzij en constateer dat er onder al weken niet is gedweild, op het oog is het schoon, maar trek iets opzij en het is stoffig. Ik heb het wel eens eerder met haar aan de hand gehad (dat ze slordiger werd) en toen ben ik er heel strak op gaan letten en toen ging het weer een tijdje goed.

Mijn jongste heeft zware astma, ze WEET hoe we met hem zitten te tobben, we hebben speciaal een nieuwe stofzuiger gekocht, haar op het hart gedrukt nog extra goed schoon te maken, ik ben echt ontzettend woest! Ze kan hier nooit acht uur in de week zijn, daar is het niet schoon genoeg voor. (ik kan het niet controleren, want ik werk op die dagen)

De slaapkamers van de kinderen zelf vallen wel mee, want dat zijn de kamers die ik zelf ook nog zuig.

Ik zou haar het liefst stante pede ontslaan zo boos ben ik (mijn man vindt ook dat we haar direct moeten wegsturen) maar misschien loop ik wel heel hard van stapel. Ze is al 3 jaar bij mij, een nieuwe betrouwbare hulp die niet steelt en die je kan verstaan heb je niet één twee drie, ik ben zwanger van de derde en heb absoluut zelf geen tijd/zin om te gaan schoonmaken omdat ik geen hulp heb, we gaan het huis ook te koop zetten, dus dan is het wel handig als er ook iemand is die het schoon houdt.

En ik ben natuurlijk momenteel ernstig hormonaal en reageer waarschijnlijk emotioneler dan ik normaal zou doen. (kwam erachter dat er zo slecht werd schoongemaakt en barstte in tranen uit. Nou vraag ik je, alsof het het einde van de wereld was)

Ik heb haar in ieder geval een sms gestuurd dat ik heel boos ben, me vreselijk belazerd voel en waarom en gezegd dat wij komende dinsdag een ernstig gesprek over de kwaliteit van het schoonmaken gaan hebben. Maar ik dub dus een beetje of ik haar zal ontslaan of dat ik haar nog een kans geef.

Wat vinden jullie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

23-03-2011 om 12:39

Je hebt gelijk

Zoveel uur per week een hulp? Dan hoort het spic en span te zijn!! Ik kan me voorstellen dat je een probleem hebt als je haar ontslaat, maar zou het werk dan vaker controleren. Punt van kritiek: ik ben ook hulp, en zou het niet fijn vinden om kritiek per sms te krijgen. Bel dan even, dat is een stuk persoonlijker!

Kiki

Kiki

23-03-2011 om 12:48

Je hebt helemaal gelijk hoor

over die sms dan. Maar ik denk dat als ik haar gebeld zou hebben ik allemaal dingen gezegd zou hebben die ik dus niet meer terug zou kunnen nemen.

Ik ben echt vreselijk boos namelijk en moet echt eerst afkoelen voor ik haar zelf spreek.

Cecile

Cecile

23-03-2011 om 13:04

Kiki

Ik voel helemaal met je mee (merk ook dat hulpen het na een tijdje vaak laten versloffen), maar in je eigen belang (je hebt de redenen al genoemd) zou ik haar niet nu meteen ontslaan. Maar (nog een keer?) een heel serieus gesprek voeren en evt. zeggen dat je haar een laatste kans geeft maar dat je wilt dat ze het vanaf nu goed doet (8 uur lang!) en BLIJFT doen.

Als je op enig moment weer twijfels krijgt (weer vaker controleren dus, helaas), kan je dan op zoek gaan naar een nieuwe hulp en haar pas ontslaan als je iemand anders gevonden hebt. Of: als ze dat zou merken (ivm advertentie) haar dan evt. zeggen dat je op zoek gaat naar een ander en hopen dat ze tot ze weg moet wilt blijven... (ze heeft de inkomsten dan hopelijk nodig)

Maar wie weet helpt deze laatste waarschuwing wel...

Sterkte ermee.

Mijn hulp komt 4 uur en zou ik graag langer willen (maar ze kan niet), maar inderdaad dan moet het echt spic en span zijn!

Cecile

dc

dc

23-03-2011 om 13:38

Ontslaan

ik zou haar ontslaan. Misschien dat ze na een berisping weer even haar best gaat doen, maar dat ze dingen zo laat versloppen, vind ik van weinig betrouwbaarheid getuigen. In 8 uur per week moet je echt niets aan te merken hebben hoor!

Ik zou gaan voor een bureau, waar je gelijk iemand anders kunt krijgen als het niet klikt.

Tja

ik heb ook al jaren een werkster waar ik niet tevreden over ben, ik moet alles zeggen, als ik een keer niet zeg dat ze onder het bed moet zuigen dan doet ze het niet, zo vermoeiend om telkens alles te moeten herhalen. Aan de andere kant komt ze altijd en doet ze de wc's en badkamer wel heel goed.

Terecht boos

laaiend zou ik zijn. Dit is ook stelen, ze steelt tijd. Ik zou haar vragen hoe ze dit goed weet te maken de komende weken, tijdelijk minder betalen? Of dat ze extra komt om het goed te maken?
Hulp hier is 9 uur (3x3), ze doet alles inclusief veel was en strijk. Iedere maand evalueren we wel wat er goed loopt en wat niet, van beide kanten.

Valkyre

Valkyre

24-03-2011 om 12:36

Haha cobi (ot)

Goeie! Hier hetzelfde

Kiki

Kiki

24-03-2011 om 20:35

Hier al een beetje gekalmeerd

zucht, die gekke hormonen ook. Ik schiet van links naar rechts en weer terug. Totale labiliteit.

Ik heb haar inmiddels wel gebeld, nu ik wat gekalmeerd ben. Ik heb besloten haar niet te laten gaan. Ze is al drie jaar bij mij, ik vind het prettig dat ik mijn kleingeld kan laten slingeren zonder het nooit meer terug te zien, ik vind het prettig dat ik haar kan verstaan en ik mis echt de tijd en energie om een nieuwe hulp te zoeken en in te werken en dan maar hopen dat die betrouwbaar is/lang blijft/niet steelt/goed schoonmaakt.

Ze kan het wel namelijk, als je er bovenop blijft zitten is het huis inderdaad spic en span.

O well, dank je wel voor het aanhoren van mijn zwangerschapsgerelateerde boze bui (er zullen er vast nog wel meer volgen denk ik)

Kiki (ot)

Gefeliciteerd met de zwangerschap! Hoever ben je nu?

Helaas geen ervaring met schoonmaaksters, ik moet het allemaal zelf doen

Kiki

Kiki

25-03-2011 om 15:52

Petal

ik ben denk ik een week of 7, weet het niet precies.
Ben in november pas uitgerekend, dus dat duurt nog wel even

May

May

25-03-2011 om 19:01

Even strak houden!

Ze heeft het blijkbaar allemaal een beetje laten sloffen en ze moet nu even weten dat jij wel in de gaten houdt wat ze doet...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.