Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Boodschappentas

In de categorie lekker belangrijk iets wat wat ik me al een hele tijd afvraag en wat ik hier nu toch eens wil vragen. Ik zie (hier in mijn woonplaats) heel vaak dat Turkse en Marokkaanse mensen geen boodschappentas bij zich hebben in de supermarkt, maar een plastic draagtas kopen om hun boodschappen in mee te nemen. Weet iemand waarom dit is, cq. herkent iemand dit? Heeft het met cultuur te maken, bijvoorbeeld, je gaat niet over straat met een oude, versleten boodschappentas, of is het iets anders?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

18-01-2010 om 16:37

Ik gebruik ook geen boodschappentas

Hier weinig Turkse en Marokaanse mensen, maar evengoed zie ik mensen (vermoedelijk gewoon Nederlanders) tegenwoordig erg vaak een plastic draagtas kopen om hun boodschappen in mee te nemen. Overigens zie ik tegenwoordig meer mensen met een (of meer) kratten boodschappen doen dan met (oude, versleten?) boodschappentassen. Zelf maak ik me er ook nog wel eens schuldig aan. Dan ga ik plotseling toch voordat ik eerst naar huis ga, even bij de supermarkt langs en heb ik geen krat bij me om de boodschappen in te doen. Als er geschikte dozen zijn pak ik een doos, maar die zijn nog wel eens op en dan koop ik een plastic tas (die uiteraard nog weer hergebruikt gaat worden).
Dus ik vraag me af of het echt met de cultuur van Turkse en Marokaanse mensen te maken heeft hoor.

Wilma

Wilma

18-01-2010 om 16:40

Oh jee, wat zullen ze wel niet van mijn man denken

Die vergeet gewoon altijd een tas mee te nemen, koopt dus heel vaak (als er geen doosje is) een tas. Ik vind dat zonde, hij vindt dat de consequentie van zijn eigen stommiteit (had ik er maar aan moeten denken, dan kostte 't me geen geld). Nooit aan gedacht dat men zich dan gaat afvragen waarom ie dat doet, nou is ie een blonde nederlander, misschien maakt dat nog wat uit.

Ik zou dus antwoorden op jouw vraag, volgens mij zijn ze hun boodschappentas gewoon vergeten.

Groetjes,
Wilma

neteret mut

neteret mut

18-01-2010 om 17:56

En hier

pakken de cassieres ook bijna altijd verschillende dingen in in aparte plastic zakjes ( vlees gaat in een zakje maar ook boeken of kleding), het gaat dan om kleine zakjes. Ik heb bijna nooit een boodschappentas mee, ieg niet naar de supermarkt. Als ik met de auto ga, gooi ik alles toch in de kofferbak .En als ik op fiets ben gaat het in de fietstassen. Ik weiger zoveel mogelijk losse tassen maar vooral in kruidvat of hema bv gebeurd het me wel dat ik teveel kleine dingen heb en dan is een plastic wel handig.

tonny

tonny

18-01-2010 om 19:28

Fietstas

Als het om de supermarkt gaat: ik rijd het winkelwagentje naar buiten, parkeer naast mijn fiets, laad de fietstassen vol, gesp ze dicht, rijd het winkelwagentje weer terug en hop naar huis. Daar zet ik alles zo in de kast.

De markt - dan neem ik een stevige tas mee. Geen echte boodschappentas, meer een strandtas of zo. En daarin een paar opgevouwen katoenen tasjes voor extra ruimte.

amk

amk

18-01-2010 om 19:47

Tas mee

en ik heb bij de blokker van die handige tasjes gekocht met een zakje, daar heb ik nu een leuke collectie van.
Kosten een euro, maar ze gaan jaren mee.
Ik heb er 1 in mijn handtas, in mijn werktas, in mijn rugzak, in de tas van dochterlief, in de auto 2 of zelfs 3.
Neemt nauwelijks ruimte in en er kan behoorlijk wat in.

Niet alleen turks/marokkaans

die Indonesiërs kunnen er ook wat van. Ik word gék van die plasticzakjesmanie van schoonfamilie. Volgens mij is het nog erger geworden sinds schoonmoeder een rollator heeft. Bestaat wedden dat nog? Ze kan zó meedoen: hoeveel plastic zakjes kunnen er aan de handvaten van een rollator hangen?
Ervaring mee, Temet? Bintje?

Zelf gebruik ik stevige boodschappentassen en kartonnen dozen voor als ik met de auto weekboodschappen doe. Met de fiets gooi ik alles gewoon weer terug in de kar en pak het bij de fiets over in twee grote fietstassen en fietsmand.

Niny

Niny

19-01-2010 om 09:31

Lidwientje o.t.

Lidwientje, ik heb je fiets even gegoogled, wat een gaaf ding, echt prachtig!

En on topic: ik heb altijd een boodschappentas bij me. Bij sommige winkels gooien ze alles al in een plastic tasje voordat je 'nee bedankt' hebt kunnen zeggen. Vervelend, maar ik voel me wel minder bezwaard sinds bij ons het plastic wordt gerecycled.

Niny

Silone

Nu je het zegt als mijn moeder komt en iets meeneemt zit dat gewoonlijk in de grote canvas boodschappentas, schoonmama neemt alles altijd mee in plastic tasjes. Ze heeft (nog?) geen rollator trouwens. Ik weet eigenlijk ook niet hoe ze haar boodschappen doet, maar ik denk niet dat ze elke keer een nieuwe supermarkttas kopen eigenlijk, dus vermoed ik dat ze wel een tas meeneemt van huis.

Groeten,

Temet

Ik koop ook plastic tasjes

en die gebruik ik thuis als afvalzak...
ik heb geen prullenbak maar een tas aan de klink van de keukendeur en als die vol is gaat hij beneden in de comtainer....

Maar de kunst is...

...om ze niet te kopen. Je gebruikt van die dunne plastic zakjes aan rol die achteraan de inpakband liggen, of je neemt ze mee van de groenteafdeling. Daar kan verrassend weinig (zwaars) in, zodat je heel veel ervan nodig hebt. Hoe krijg je anders je handvaten vol? Ze worden daarna wél als afvalzak gebruikt, dat dan weer wel.

Sera

Sera

19-01-2010 om 14:44

Ook wel plastic tasjes

Ik doe meestal boodschappen met de auto. Achter in de auto heb ik kratten liggen en dan neem ik altijd de kar mee tot de parkeerplaats en laat dan de kratten vol.
Echter als ik een keer niet met de auto ben of ik heb maar een paar dingen nodig en wil daarna nog even naar wat andere winkels dan koop ik ook plastic tas. Ik heb niet standaard boodschappen tassen bij me. Ik heb zelfs helemaal geen boodschappen tassen.
De plastic tassen gebruik ik vervolgens thuis wel weer als afvalzak of om dingen in te verpakken dus ik gooi ze niet zomaar weg.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-01-2010 om 20:10

Tassenbol

Tegenwoordig kan ik alle gebruikte tasjes weer in de Tassenbol bij de reformwinkel stoppen. Geweldige uitvinding.

Ayanna

Ayanna

19-01-2010 om 21:08

Plus

Hier staat zo'n tassenbol bij de Plus. Ideaal!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2010 om 00:42

Verkeerd ingeschat

Wij hebben een aantal van die stevige supermarkt tassen voor aan het stuur, een aantal van die Blokkertasjes waar AMK het ook al over had (ideale dingen) en op mijn fiets zitten ruime fietstassen. Als we op zaterdag 'grote boodschappen' gaan doen worden de stevige tassen volgeladen, de Blokkertasjes en zware blikken, zuivelpakken, frisdrankflessen, kattenvoerblikken, enz. enz. gaan in mijn fietstassen. We nemen dan dus genoeg mee. Maar als ik uit mijn werk nog even snel naar de supermarkt moet kan het zijn dat ik vergeten ben een tasje bij me te steken en dan moet het spul toch ergens in. Helaas moet ik dan een tas kopen.
Als ik in de stad ben neem ik de gekochte spullen wel mee in de bijgeleverde winkeltasjes. Ik zou een nieuwe jurk niet in een meegebrachte tas doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2010 om 00:44

Oh ja

De titel was verkeerd ingeschat. Het kán gebeuren dat we teveel hebben gekocht voor de meegebrachte tassen en heel soms kopen we er dan nog een bij. We gaan er op zich vrij bewust mee om.

Ik zie zelden zelfmeegebrachte boodschappentassen

Ook de doorsnee blanke vrouw tussen de 25 en 60 zie ik zelden met een stevige boodschappentas lopen. Mij valt het verschil niet op tussen blanken en kleurlingen. Ik loop zelf altijd met een zwarte canvas tas en stoor me eraan dat zoveel mensen een plastic tasje aannemen i.p.v. zelf eentje mee te brengen.
Heel soms zie ik iemand een opgevouwen plastic exemplaar uit de jaszak halen. Dat doet me deugd.
Maar de boodschappentassen zie ik voornamelijk bij de zestigplussers, helaas.

ChrisH

ChrisH

20-01-2010 om 14:49 Topicstarter

Tipje

Doe een opgevouwen plastic tas in je handtas. Handig als je meer boodschappen doet dan je kwijt kunt in je normale boodschappentas, of als je bijvoorbeeld snel nog wat meeneemt in de stad.

Lidwientje, ik vind je fiets erg stoer. Ik vroeg me al af waarom je de mannenversie had, maar ik snap het nu.

Chris

Nely

Nely

20-01-2010 om 20:32

Opvouwbaar tasje

dit zat in mijn kerstpakket en heb ik sindsdien altijd in mijn jaszak zitten. Als ik dan naar de winkel ga hoef ik geen plastic tas meer te kopen.

Terpi

Terpi

20-01-2010 om 20:41

Intertoystas

Daar zweer ik bij! Ooit gekocht voor een euro, gaat al jaren mee zelfs met een paar liter van iets erin, ik ga niet naar de supermarkt zonder mijn hysterische gele tas voor de boodschappen
Groet Terpi

Rembrand

Rembrand

20-01-2010 om 23:41

Geen zestig plus maar wel altijd een boodschappentas.

Ik heb een leuk rieten exemplaar waar aardig wat in kan. Die neem ik dus altijd mee als ik boodschappen doe. Jammer genoeg vinden de mannen hier in huis dat ze ermee voor paal lopen dus die komen altijd weer met die rottige plastic tasjes thuis. ( ipv er één mee te nemen uit de voorraad die in de kast hangt ).
M.

Hier een 44-er met boodschappentassen

Wij (Vondaman en ik) gebruiken al jarenlang van die duurzame supermarkttassen die je (volgens mij voor enkele euro's) bij de supermarkt zelf kan kopen, dus van de AH en zo. Vondaman heeft ze standaard in zijn auto liggen en ik neem ze van huis mee als ik bood ga schappen. Verder heb ik in mijn werktas in een heel plat vakje ook altijd wat opgevouwen tasjes bij me die ik voor wat snelle boodschappen kan gebruiken.
Voordeel bij het aankopen van die tasjes bij gebrek aan een tas is dat je ze tegenwoordig natuurlijk weer kwijt kan in de plastic heroes-tas, dus het schuldgevoel hoeft minder groot te zijn....!
Qua duurzaamheid moet ik wel zeggen dat ik nog nooit een broodtrommel ben gaan gebruiken, deed het altijd met plastic boterhamzakjes. Tegenwoordig gaat mijn brood in lege broodzakken die dan later weer bij het plastic gaan.
Ik ben geen fan van boodschappen doen...

Vonda

margje van dijk

margje van dijk

20-01-2010 om 23:50

Mijn fietstastassen

Ik heb Clarijs fietstassen met in elke fietstas een losse 'shopper' van hetzelfde zeildoek. Die zijn echt niet suf. En wel heel handig. En ik heb ze altijd bij me

Vroeger had ik altijd een lading plastic tassen in mijn fietstassen, en dan dus in combinatie met die fietstassen ging het altijd goed. Grote boodschappen waren minder efficient want pasten nooit helemaal precies in die fietstassen. Maar als je ze op maat erbij laat maken, dan past het dus wél, dan past het zelfs ideaal.

Ik doe alle boodschappen op de fiets, tot en met de aardappelen en de dozen wijn aan toe. En tegenwoordig met die boodschappentassen, dus. Ben er erg blij mee.

Margje

ChrisH

ChrisH

21-01-2010 om 11:01 Topicstarter

Margje

Ben nieuwsgierig, welke kleuren heb je?

Chris

Vic

Vic

21-01-2010 om 19:32

Dat is gek

Ik zie hier bij de supermarkten alleen maar mensen met duurzame grote tassen of boodschappenkratjes. Zelf doe ik minstens 10x met een gekochte plastic tas. Ik heb ook wel van die grote tassen, maar daar kan zoveel in dat ze te zwaar worden.

margje van dijk

margje van dijk

21-01-2010 om 19:55

Chris

Ik heb dus een goudkleurige fiets, en mijn fietstassen zijn felgroen met zwart en chocoladebruin (Even denken: de flappen over de fietstassen zijn bruin, de tassen groen en de zijkanten zwart, geloof ik). De shoppers zijn groen met zwarte zijkanten (daar zit geen bruin in). In combinatie met mijn veilingkistkrat staat dat heel goed

En jij?

Margje

ChrisH

ChrisH

21-01-2010 om 20:11 Topicstarter

Haha

Margje, ik zal het maar bekennen, ik heb ze niet. Maar ik heb n.a.v. jouw berichtje wel even gekeken op de site en in gedachten mijn fietstas mét boodschappentas al zitten samenstellen. Mijn fiets is zilvergrijs met chocoladebruin en ik dacht zelf aan bruin of zwart met zilvergrijs en oranje. Is dat chocoladebruin van jou donkerbruin of wat meer melkchocolade?

Ik denk er serieus over om ze aan te schaffen, want mijn huidige fietstassen zijn eigenlijk iets te klein en combineren niet echt met het zitje dat ik nu achterop heb. Het zijn namelijk twee losse afpakkers die ik nu dus noodgedwongen permanent moet laten zitten. Zo'n inzetbare boodschappentas lijkt me dus wel wat.

Chris

Katrien

Katrien

21-01-2010 om 20:33

Een hele verzameling

Ik heb een hele verzameling boodschappentasjes. Ik maak ze van restjes stof, oude lakens, enz. Zo kan ik altijd afwisselen.

Ik zie toch wel meer en meer boodschappentasjes. In de meeste supermarkten krijg je overigens geen plastieken zakjes meer, dus moet je ofwel steeds zo'n duurdere herbruikbare tas kopen (zoals mijn echtgenoot die altijd vergeet om een tas/krat mee te nemen) of er één meenemen.

Katrien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.