Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roos Vicee

Roos Vicee

01-09-2009 om 15:37

Boerenkool!

Yes! er ligt weer verse boerenkool in de schappen!
Maar deze is pas lekker als de vorst erover geweest is. Ik heb de zakken dus gelijk in de vriezer gemikt bij thuiskomst net. Maar eigenlijk heb ik het geduld niet om te wachten tot morgen, want vooral nu met die regen heb ik gewoon ineens mega zin an heerlijke stampot boerenkool (ok ik ben misschien niet helemaal normaal maar toch )
Nou is mijn vraag: is 'de vorst er goed over geweest' als ik de boerenkool na pakkumbeet een kleine 3 uur weer uit de vriezer haal, of kan ik hem idd maar beter tot in elk geval morgen laten liggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

01-09-2009 om 16:14

Mmmmm

ja, lekker boerenkool. En inderdaad, men zegt dat als de 'vries' erover is geweest hij lekkerder is (zoeter ofzo?). Hoe lang in de vriezer durf ik je niet te zeggen. Wat ik een prima alternatief vind (eet ik ook lekker in de zomer.....) is diepvries boerenkool. Prima te pruimen!
Groetjes Bibi en eet smakelijk.

Ivanka10

Ivanka10

01-09-2009 om 16:35

Heerlijk

hoi hoi

ik heb ook boerenkool gekocht (C1000????) en heb het in de vriezer gedaan en we eeten morgen heerlijk boerenkool met worst.

ooo wat heb ik er zin in hahahaha

angel3

angel3

01-09-2009 om 16:39

Is dat hetzelfde

in de vriezer als de vorst erover is geweest als de struiken nog in de grond zitten??? grappig

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 10:53

Neeeeeeeeeee

Nee,sorry,ik zit nog lekker te nazomeren met mijn glaasje ijsthee..
Bastet

rosa

rosa

02-09-2009 om 11:18

Werkt dat?

Volgens mij wordt de groente minder bitter als de vorst eroverheen ie geweest omdat de suikersamenstelling in het blad dan verandert. Maar of dat nog gebeurt als de plant al van het land is?

rosa

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 11:47

Ja hoor rosa

Dat werekt ook nog steeds bij groenten die van het land af zijn. Het is geen proces dat verbonden is met een levende plant, maar een puur chemisch proces dat ook in de vriezer plaats kan vinden.

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 13:57

Voorbeeld

Bedenk me ineens een voorbeeld: laat aardappels maar eens bevriezen of bewaar ze te lang bij te lage temperatuur: dan worden ze zoet omdat de zetmeel omgezet wordt in suiker.

Roos Vicee

Roos Vicee

02-09-2009 om 14:11

Puck

Geldt dat ook voor gekookte aardappels?
Trouwens, zou dat ook de reden zijn van het feit dat een opgewarmd kliekje boerenkool of zuurkool zoveel lekkerder is dan vers?
Ik vond trouwens de boerenkool van gisteren nog niet echt heel erg lekker. Waarschijnlijk was de boerenkool toch nog niet door en door bevroren geweest. En ik had de indruk dat de aardappels nog niet oud genoeg waren haha.

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 15:49

Roos

Geen idee of het ook voor gekookte aardappelen geldt, die zijn chemisch natuurlijk heel anders van samenstelling dan rauwe aardappelen. De zetmeel is dan langdurig verhit en ik weet niet of het daarna nog om te zetten is in suikers, zover strekt mij levensmiddelenkennis zich nu ook weer niet. En volgens mij is een kliekje niet lekkerder vanwege de koele bewaartemp, maar gewoon omdat de smaken veel langer hebben kunnen intrekken. Sudderprutjes zijn een dag later ook altijd lekkerder. En opwarmen is bij mij vaak opbakken en dan krijg je lekkere korstjes, dat is dan ook weer niet meer te vergelijken met de stamppot van de dag ervoor.

reina

reina

02-09-2009 om 17:36

Ook niet!

Ik vind boerenkool heerlijk, maar ik vier de zomer nog, hoor! De eerste boerenkool komt voor november niet op tafel

Guinevere

Guinevere

02-09-2009 om 18:10

Boerenkool

Boerenkool is ook lekker in lasagne (gebruiken ipv spinazie). Of klaarmaken met sesam en dan een scheut sojasaus en gember erdoor. Da's effe iets anders dan winterse stamppot natuurlijk!

Boerenkool

Ik wacht met boerenkool tot de eerste echte nachtvorst en dan een week later. Dan weet ik zeker dat de vorst erover is geweest en dan is het ook echt boerenkooltijd voor mij, tot mijn verjaardag (eind februari). Mijn oma zei altijd dat de vorst over de hele plant moest zijn geweest, dan was ie lekkerder, want dan was de hele smaak zoeter omdat de hele stam ook bevroren was geweest. De diepvriestruc werkte daarom niet vlgs haar.
Ik weet niet of dat zo is, heb nu iig nog geen zin in boerenkool, dus ga het ook niet proberen, vooral omdat de kinderen nog zomervakantie hebben en dat voelt wel heel raar, boerenkool in de zomervakantie.
Maar voor wie het wel eet nu, eet smakelijk!

Kiki

Kiki

02-09-2009 om 21:20

Nou zeg grappig

kwam mijn man ineens met het boodschappen met de ingredienten van zuurkoolstamppot thuis. Lees ik heir dat jullie al boerenkool eten.

Is de herfst dan toch begonnen?

reina

reina

03-09-2009 om 07:06

Kiki

"Is de herfst dan toch begonnen?"
Gelukkig word het volgende week weer boven de 20 graden Ik vind herfst leuk, hoor, maar niet te lang, dus laat 'm maar zo laat mogelijk beginnen!!

Boerenkool en vriezer!

De boerenkool die je nu o.a. bij de C1000 kunt kopen hoef je niet eerst in de vriezer te leggen hoor! Dat is namelijk allang gebeurd door de C1000, of beter gezegd, door de producent waar de C1000 inkoopt. Dat is al jaren zo, het weer en de vorst laten zich moeilijk voorspellen en daar hebben die boeren/producenten natuurlijk een bloedhekel aan, de vriezer word al jaren gebruikt om tijdig de boerenkool klaar te hebben liggen.
In de zomervakantie ben ik in Spanje geweest, daar stonden hele velden vol boerenkool, na oogst gaan deze direct de vriezer in en walla: echte boerenkool, gegroeid onder een spaans zonnetje, bevroren met een enorme vriescel. Dus zelf vriezen is echt niet nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.