Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

21-09-2010 om 12:23

Boekweitmeel nog gebruiken?

Wat zouden jullie doen?
Ik wil vanavond pannenkoeken bakken en vond in de kelder nog een dicht pak boekweitmeel met tht-datum van januari 2008. Het ziet er gewoon uit, ruikt niet raar en ik zie geen beestjes oid. Zouden jullie het gebruiken of weggooien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Proeven

Ik zou nog even proeven of er geen muf of oud smaakje aanzit. Is dat ook ok, dan zou ik het gewoon gebruiken. Ik neem aan dat wat je er ook mee doet, het eindresultaat langdurig hoog verhit wordt.

Weet je nog van Jozef en zijn 7 vette en magere jaren? Ik bedoel maar, dat spul lag 7 jaar opgeslagen (nou ja, dat was een wat droger klimaat natuurlijk )

Groeten,

Temet

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

21-09-2010 om 12:51

Temet

Dank voor je reactie; 'k zal even proeven.
Ik ben alleen niet zo bijbels onderlegd, dus ik had Jozef niet direct in m'n hoofd bij deze kwestie. Wel dat ik wellicht 7 magere jaren inga

Lelietje

Sorry, ik ben ook niet zo bijbels (in tegendeel) maar deze was me nog uit mijn vroegere kinderbijbeltje bijgebleven. Maar het gaat erom dat er in Egypte eerst 7 jaren van goede graanoogsten waren en daarna 7 jaren van hongersnood, maar Jozef, die dit al had zien aankomen (voorspellende dromen) had de farao aangeraden voorraden aan te leggen zodat er ook in de 7 magere jaren genoeg te eten was.

Daarom: kennelijk was dat graan 7 jaar bewaard. Geen boekweit, maar ach...

Groeten,

Temet

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

21-09-2010 om 13:51

Temet

Dank voor deze stichtelijke en in deze tijden zo toepasselijke woorden!

Hmm

Zoiets had ik laatst nog met verse pannenkoekenmix van de molen, deze was ook al een tijdje over de datum heen. Uiteindelijk heb ik het toch maar niet gebruikt, ik weet zeker dat ik er gewoon niet meer lekker van zal eten, maar dat zit dus puur tussen mijn oren.

Wie weet was er wel niks mee aan de hand, dat kan heel best!

Olijvje

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

21-09-2010 om 18:57

Ze smaakten prima

En niemand is misselijk. Het zal dus wel goed zijn. Jaja, living on the edge!!

Mooi zo

Goede berichten, daar hou ik van

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2010 om 01:02

Vandaag sylvia witteman in de volkskrant

Die had Klop-klop uit een pakje van een jaar of 30 oud gemaakt, en zelfs dat smaakte nog.

Ja, dat zijn van die berichten, die maken je hele dag goed.

Margje

Okeeeeeee?

Waarom zou je in hemelsnaam klopklop willen gebruiken? En dan ook nog 29,5 jaar over datum, terwijl je dat voor 30 cent kunt kopen?
Overigens vond mijn zus in het ouderlijk huis van haar man, nadat ze die woning hadden gekocht, nog ingewekte boontjes en rabarbermoes uit de 50er jaren. Daar heeft ze zich toch niet aan gewaagd, hoewel ik vermoed dat het wel kan.

Witteman?

Sylvia Witteman aan de KlopKlop? Dat kan alleen maar als culinair experiment bedoeld zijn geweest, ik geloof nooit dat ze dat spul normaal gesproken eet.
Grappig, toevallig stond ik er vanochtend bij AH naar te kijken. KlopKlop, dat het nog bestaat... (79 cent. En dat terwijl houdbare slagroom maar 35 cent voor een pakje kost)

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2010 om 13:20

Jaha

Het was alleen maar de intro van het stukje: dat ze dat zakje Klop Klop had gekregen en dat ze het gemaakt had en er één hap van genomen was en dat het nog goed was.

Vervolgens gaf ze natuurlijk een recept van zelfgemaakte soesjes met echte slagroom. Het is wel Witteman natuurlijk

Margje

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 14:21

Margje

Kom effe door met dat recept. Mijn soesjes willen nooit zo.

Klopklop. Daar maakte mijn moeder goeie sier mee. Ik word helemaal nostalgisch van die pakjes. Idem met Saroma en Anijsmelk.

Tirza

Rembrand

Rembrand

22-09-2010 om 14:29

Saroma

Ook hier nostalgische gevoelens bij Saroma. Daarom neem ik ze elk jaar mee op vakantie. Vooral handig in landen waar toetjes niet zo ruim voorhanden zijn of waar je maar kleine verpakkingen kunt kopen.
Anijsmelk kan je mij het bos mee in jagen........
( ik lust geen melk en van de geur van warme melk ga ik spontaan over mijn nek).
M.

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 14:57

Saroma

Oh heerlijk,saroma,vooral de caramel!

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2010 om 16:43

Soesjesrecept

[Ik sla het Klop-klop-intro even over...]

Sylvia Witteman, De Volkskrant, dinsdag 21 september 2010.
"Klop-Klop bestaat trouwens nog steeds, maar is, geloof ik, alleen in België nog te koop. Houden zo. En maak vanmiddag, als het tóch regent, echte slagroomsoesjes. Hebben de kinderen ook wat te doen.

(Ingredientenlijst: 100 gram boter ("nooit margarine"); 125 gram bloem; 4 behoorlijk verse eieren ("of 5, als ze klein zijn"); snufje zout; theelepel suiker; halve liter slagroom; zakje klopvast poedersuiker).

Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de boter met het zout, de suiker en een kwart liter water in een steelpan en breng alles aan de kook. Kieper, zodra de boter is gesmolten, in een keer de bloem erbij, zet het vuur zachter, en roer krachtig tot het deeg een bal wordt en loskomt van de pan.
Neem nu de pan van het vuur en roer een voor een de eieren door het deeg. Elk ei moet goed in het deeg zijn opgenomen voor het volgende ei erbij gaat. Bekleed een bakblik met bakpapier en spuit daar, met behoorlijke tussenruimte, kleine bergjes deeg op. Bij gebrek aan spuitak gaat het ook met twee lepeltjes.
Bak de soesjes in ongeveer 20 minuten gaar en lichtbruin. Waarschijnlijk is één bakplaat niet genoeg voor al het deeg, vul dan een tweede terwijl de eerste lading bakt. Prik, zodra de soesjes uit de oven komen, elk soesje in met een cocktailprikker, zodat de stoom kan ontsnappen. Laat de soesjes helemaal afkoelen.
KLop de slagroom met een beetje klopvast suiker stijf. Knip de soesjes open met een schaar en spuit er slagroom in. Leg ze op een schaal en strooi er poedersuiker over. Eet meteen op."

Margje

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 17:22

Heerlijk he

Onze generatie is groot geworden op het eten van plastic, kleurstoffen en rauwe eieren. Haagse Bluf, wie kent het niet. Maar: alleen op zon- en feestdagen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 17:23

Dank je margje

Inderdaad een iets ander recept dan ik zelf heb. Ik ga het proberen, je hoort er van.

Tirza

Rembrand

Rembrand

22-09-2010 om 18:57

Nog een leuke anecdote over saroma

Toen onze middelste een mannetje van een jaar of tien was mocht hij de saroma klaar maken tijdens onze vakantie. Wij gooien dit altijd met een trechtertje in een lege frisdrankfles, melk erbij en shaken maar.
Toen hij klaar was met shaken wilde hij de fles met saroma in de koelkast zetten tot gebruik. Tot ik hem vroeg hoe we het er dan weer uit konden krijgen.....
Toch maar in de bakjes gegoten haha.
M.

Haagse bluf! o jammie

Inderdaad alleen op zon- en feestdagen en zóóóó lekker... En het fijnste was wel dat hij altijd meteen op moest

Heej da's toevallig

Er liggen bij mij ook 4 eiwitten in de koelkast. Heb gisteravond Portugese gustard cakejes gemaakt.
Heeft iemand toevallig een recept voor me? Wij aten haagse bluf niet eens op zondag, ik zou niet weten hoe ik het klaar moet maken.

Bedankt, maar...

ik had ook gegoogeld, en rauw eiwit met bessensap spreekt me niet heel erg aan. De oven staat nu aan, de eerste twee eiwitten staan NU te kloppen met suiker voor meringues. De andere twee doe ik zo meteen met een schepje cacao erdoor. Lijkt me voor ons een betere bestemming voor de eiwitten.

Voor een volgende keer

fruit met schuimkop! Heerlijk!

reina

reina

23-09-2010 om 14:27

Oh. haagse bluf!

Zo'n vergeten lekkernij uit m'n kinderjaren, wat kon ik daarvan genieten!!!

Tirza G.

Tirza G.

23-09-2010 om 17:04

Roze lucht

Hoe vertel ik mijn moeder dat ik roze lucht heb zitten eten, verzuchtte ooit een mee-eter. Tja, leg dat maar eens uit. Ik eet zonder na te denken rauw ei, sinds ik me heb laten wijsmaken dat salmonella vooral aan de buitenkant zit. En bovendien hou ik van gevaarlijk leven.

Tirza

Saroma anecdote 2

Saroma, toen mijn moeder het in mijn jeugd maakte: ja, in mijn ervaring was dat van dat puddingachtige spul met de bovenste centimeter luchtig schuim. Zo had mijn moeder het altijd gemaakt.
Pas vele jaren later merkte ik, met de mixer, hoe het ook kan (en eigenlijk altijd had moeten zijn!)
Hadden wij de tip van Rembrand maar gehad met de fles!

Vonda

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2010 om 20:44

Die soesjes van sylvia via margje

Nou,dat werd dus niets. Het recept is denk ik wel goed, de smaak was niet beroerd, maar de afwerking was gruwelijk. Ik heb geen spuitzak, maar een hard plastic ding met opschroefgevallen. Je krijgt die prut dus amper de doseerbuis (model harde wc-rol-koker) in. laat staan er weer uit. Dan maar over op de bergjes-vormen-met-twee lepeltjes. Tja. Dan worden het dus geen soesjes, dan worden het rare gedrochten die niet te vullen zijn.
Snif.

Tirza

Gedrochtjes

Ik heb een paar keer soesjes gemaakt, altijd met de lepelmethode, en schoonheden worden het inderdaad niet. Maar als je ze openknipt valt er nog best wat vulling in te krijgen, in mijn ervaring.
Ik maak mezelf maar wijs dat die rommelige buitenkant juist zo'n authentieke uitstraling geeft

ik heb ooit eens eclairs gemaakt en volgens mij heb ik toen wel een spuitzak gebruikt, en dan zonder tuutje erin; makkelijk ging het niet, als ik me goed herinner.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2010 om 13:01

Nou als ik even wat tips mag geven

Dat deegje van Sylvia (eerder gepost door Margje) was goed, zonder meer. Ik had het idee dat het schepje suiker 't m deed, daardoor kwam er meteen wat zoets aan het deeg (wat natuurlijk verder tamelijk smakeloos is). De verhouding bloem-rest stond me wel aan, het was minder bloem dan ik in mijn recepten heb staan en dat gaf wel wat lucht.
Ik heb ze 20 min gebakken op 200 gr (voorverwarmd) zonder hete lucht en daarna nog 20 min laten staan in een dichte oven (wel uit). De smaak/substantie was goed. Maar ja, het modél! Dat was niet echt soezerig te noemen en kon ook eigenlijk niet gevuld worden. Ineens begreep ik die soezentaart (hoe heet dat ding ook weer, Helene ofzoiets). Gewoon opstapelen die zooi en er chocola overheen schenken

Tirza

margje van dijk

margje van dijk

27-09-2010 om 23:36

Fijn dames

Mooi dat jullie het even uitgeprobeerd hebben.

Ik ben bijna jarig, dus ik kan wel wat taarttips annex soesjestips gebruiken

Margje
PS Nog nooit gedaan trouwens, soesjes bakken. Wel moest laatst de vriezer ontdooid, en vond ik een pak supermarktsoesjes dat daar al heel lang lag. Houdbaar tot 2008 of zo. Mijn innerlijkste ik wil dat dan niet rücksichtslos weggooien, dus ik heb ze toch even in de koelkast gezet om te laten ontdooien. Aan het eind van de dag even fijn eentje geproefd. Nou nee. Dat kon niet meer. Met spijt in mijn hart heb ik ze vervolgens in de container geflikkerd. Maar nu heb ik geen spijt meer, want nu krijg ik een herkansing. Wraak smaakt toch zoet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.