Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stelle

Stelle

25-06-2009 om 11:39

Boekentips, wie??!

Jaaaah, de zomervakantie nadert... Zoals elk jaar heb ik ook nu weer de ambitie om een flinke stapel boeken mee te nemen (dat meenemen zal wel lukken, daadwerkelijk uitlezen is de vraag). Wie heeft nog een paar supertips? Geen chicklit, geen fantasy. Toppers van vorig jaar waren (om een idee te krijgen van wat wel): Everything is Illuminated, The Story of Forgetting, De Engelenmaker, Eenzaamheid der Priemgetallen, Kalme Chaos.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

25-06-2009 om 11:59

Hier ook nog op zoek

naar die ene topper voor in het vliegtuig.
Toppers die voor mijn gevoel bij jouw rijtje zouden kunnen passen: Het Huis van de Moskee, Spijkerschrift, de Kathedraal van de Zee, De Boekendief, Bruidsvlucht. (maar wellicht heb je die al gelezen.)
Ook goed: Ismael Beah - A long way gone. Op het moment lees is Een rebelse meid - Ru S. Freeman , ben nog niet heel ver maar tot nu is ie mooi.
Dochter van Isfahan en The Memory Keeper's Daughter komen ook nog bij me op.

Marie L

Marie L

25-06-2009 om 12:05

"er is hoop" van renate dorrestein

schijnt erg mooi te zijn. Ik heb op mijn lijstje Eenzaamheid der Priemgetallen staan.

Ik hoor ook graag nieuwe titels!

Biene M.

Biene M.

25-06-2009 om 20:57

Jolijt

Ik denk dat jij de trilogie van Nagieb Mahfoez ook wel kunt waarderen. Titels: Tussen twee paleizen, De Suikersteeg, Paleis van Verlangen. Drie dikke pockets voor € 7,95 per stuk.

Hoe is het mogelijk.....

...dat ons vorige boekendraadje maar 5 dagen actief is geweest en daarna het erchief is ingeduikeld??????

Was ist los???

Vorige jaren liep ie van ergens mei/juni minstens door tot in september, nadat we allemaal onze recensies hadden neergepend.....

Enfin, Stelle, zoek even in het archief vh nieuwe huishouden, daar heb ik me al helemaal de pip getypt wat er deze zomer meegaat op vakantie (en nog veel meer input van anderen)

Ingrid (heb alles bij Amazon besteld, alleen de NL vertaling van Srtieg Larsson deel 1 heb ik net vanmiddag in het NL bij de lokale boekhandel gehaald.over 3 weken gaan we weg!!!!! Eerder mag ik er niet aankomen!)

Jolijt

Jolijt

25-06-2009 om 21:09

Biene

Die zien er inderdaad goed uit, dank voor de tip!

Massi Nissa

Massi Nissa

25-06-2009 om 21:21

Hier al besteld en gelezen:

Besteld voor de vakantie: twee Modesty Blaise-romans die ik nooit tweedehands heb kunnen vinden. Goddank zijn alle afleveringen nu opnieuw uitgegeven, ik ben er zo blij mee. Verder (ja, Tinus) "Guns, germs and steel" en Stieg Larsson deel 1.
Al gelezen: "The Hour I first Believed" van Wally Lamb. Schitterend boek over de gevolgen van de schietpartij op Columbine, vrouwengevangenissen en nog veel meer.
"Before I knew Kindness", Chris Bohjalian. Het duurde een hoofdstuk of twee voor ik erin zat, maar toen was het ook goed raak. Over een twaalfjarige die haar dierenactivistische vader in zijn schouder schiet met een jachtgeweer. Als ik de blurb moest schrijven zou ik iets zeggen als: "indringend en meeslepend portret van een familie in crisis".
"The other side of the story", Marian Keyes. Gekozen omdat Keyes beter zou zijn dan alle andere chicklitschrijfsters. Heb me prima vermaakt, al heb ik nu alweer de grootste moeite om me voor de geest te halen waar het verhaal over ging. Wel leuk, Iers-getint Engels. Ik vind Jilly Cooper nog steeds de beste schrijfster van dikke onzinromans vol mooie mensen, huisdieren, ingewikkelde liefdes en gelukkige aflopen.
Zo goed, IngridT? Hihi, ik miste het boekendraadje ook al, zat al bij Lidwientje om tips te bedelen in een ander draadje.
Groetjes
Massi

Tip

Ik heb net 'Haar naam was Sarah' uit van Tatiana de Rosnay. Enorm aangrijpend boek over een in Parijs wonende Amerikaanse journaliste die een verhaal op het spoor komt over een Joods meisje dat in 1942 in Parijs wordt opgepakt bij een razzia.

In een ruk uitgelezen en ben nog onder de indruk.

milla

milla

25-06-2009 om 23:10

Wat ik heb gelezen..

Ik heb de vorige draadjes niet echt gevolgd, dus ik hoop dat ik nog iets ga toevoegen...

De zusjes Boleijn -Gregory
In het huis van de dichter- Jan Brokken
Meisje met de parel- Tracy Chevalier
Taal is zeg maar echt mijn ding- Paulien Cornelisse

Alle vier de moeite waard!

Milla

Jolijt

Jolijt

26-06-2009 om 07:04

Heeft iemand

'Touba en het belang van de nacht' - Shahrnush Parsipur al gelezen? Gezien mijn zeer aanzienlijker aantal nog te lezen boeken probeer ik alleen de betere nog binnen te halen...

rosa

rosa

26-06-2009 om 09:07

Ingridt

Ik heb nav het vorige draadje deel 1 van Stieg Larsson gekocht. Delen 2 en 3 lagen ook in de aanbieding te zijn, dus ik dacht maar beter alvast in 1 te beginnen om te kijken of het leuk is, dan wegleggen en eventueel deel 2 en 3 kopen. Wegleggen is niet meer gelukt (hoewel het begin toch even doorbijten was) en het is uit. Deel 2 en 3 aangeschaft en die liggen in de kast. We gaan pas laat, dus ik hoop dat ik ze kan laten liggen tot dan..

Overigens heb ik een vraag over deel 1, iets dat ik raar vind: wie heeft deel 1 al gelezen?

rosa

Stelle

Stelle

26-06-2009 om 09:51

Millennium en massi

Jaaaa, hele trilogie al uit! Heerlijk. Vond het eerste deel wel absoluut het beste (al is het al bijna een jaar geleden dat ik het las, dus herinner me niet alles, maar vraag vooral, rosa).
Massi, volgens mij komen jouw boeken het meest in de buurt van wat ik zoek. Heb je meer tips? (Hoeft niet heel nieuw te zijn.) Zal ook het draadje van ingridt eens opzoeken.
Oh en natuurlijk gaat Caesarion van Tommy wieringa ook mee. En het Napoleonboek van martin bril.

amk

amk

26-06-2009 om 10:02

Ook alles al uit

dus kom maar op met de vragen rosa.

rosa

rosa

26-06-2009 om 11:06

Millennium deel 1 (spoilers!)

Wat ik niet begrijp is waar die Eva is gebleven, de vriendin van Martin. Of heb ik in mijn haast de ontknoping te lezen iets gemist?

rosa

Massi Nissa

Massi Nissa

27-06-2009 om 07:52

Izar

Wat leuk, ben wel benieuwd welk boek je nu te pakken hebt van Lamb. Vooral zijn eerste (She's come undone) is hilarisch, de andere twee zijn wat 'zwaarder', maar nog steeds prettig om te lezen omdat zijn hoofdpersonen barsten van de menselijke tekortkomingen.
Ik lees graag en snel, maar heb er weinig tijd voor. Over die derde van Lamb heb ik een dag of tien gedaan, en dan sneak ik het boek dus mee naar de wc om even tien minuutjes leestijd te pakken tussendoor.
Groetjes
Massi

Clarisse

Clarisse

27-06-2009 om 13:30

Ademloos

IK heb laatst "Ademloos" van Kim Moelands in 1 ruk uitgelezen op vakantie in de meivakantie.
"Weg van Lila" en "Vaderstad" van Patrick van Rijn ook in 1 adem uit.
"Joe Speedboot" van Tommy Wieringa
"De Paardenjongen" van Rupert Isaacson (over de therapeutische kracht van paarden en sjamanen en de reis in Mongolië van een vader met zijn zwaar autistische zoon)
"De jongen in de gestreepte pyama" van John Boyne.
"Het Diner" van Herman Koch ligt klaar
en net gekocht "Ik haal je op, ik neem je mee" van Niccolo Ammaniti

(Straks als de nieuwe Heleen van Rooijen uit is gaat ie mee in de koffer).

Clarisse

Jolijt

Jolijt

27-06-2009 om 16:40

Ademloos

Vond ik heel indrukwekkend... op dat zweverige deel na met het contact met het 'hiernamaals'.

Geluksblind

Marian Mudder- Geluksblind: prachtig, grappig en heel vlot leesbaar.
Phillip Claudel - Grijze zielen: Erg mooi, maar je moet er wel enige moeite voor doen.

rosa

rosa

28-06-2009 om 10:58

Stelle, amk? (ot)

Weten jullie het antwoord?

rosa

Katja

Katja

28-06-2009 om 12:24

Ik heb laatst...

.. mijn boekenlijst voor as vakantie (5 wkn frankrijk) opgesteld voor een mailinglijst waar ik voor schrijf. Ik zal 'm ff knippen/plakken:

Book musings..
Op Amazon en met name op Play.com ben ik als het spreekwoordelijke kind in de snoepwinkel; het feit dat ze geen vaste boekenprijzen kennen en vele boeken 2e hands aanbieden maakt dat de creditcard toch al wat slijtageplekken vertoont.
Ik zit hier omringd door mijn vakantieboeken; ik heb er veel te veel besteld, maar ik zat ooit in een ‘hamlet’ ergens in Zuid-Frankrijk en toen waren m’n boeken op (hell hath no fury!).
Ik neem de stapel even met je door...wie weet heb je er wat aan, als je eigen voorraad nog niet groot genoeg is!
De eerste heb ik stiekem al uit, ik kon ‘m niet langer laten liggen; My dirty little book of stolen time van Liz Jensen, een grappig en onwaarschijnlijk verhaal over een Deense prostituee uit 1897 die via ‘a hellish machine’ in het Londen van nu terechtkomt. Chicklit met een sf-twist, je moet er maar opkomen, ik vond ‘m wel geinig! Naar aanleiding van deze titel kreeg ik de volgende aanbevolen; The Eyre Affair, van Jasper Fforde, een eerste deel van een serie boeken over ene Thursday Next, literair detective ‘without equal, fear or boyfriend’; ook sf, waarin criminelen karakters uit beroemde literatuur kidnappen . Ja het staat er echt; en inderdaad, onze heldin moet achter Jane Eyre aan. Het lijkt me erg spannend en origineel, wie weet?
In de categorie thrillers: Fractured van Karin Slaughter, Shakespeare’s Trollop van Charlaine Harris (ook uit een serie), en The Virgin of small plains van Nancy Pickard, over een mysterieuze moord in 1987 in Kansas, en de verstrekkende gevolgen voor de gemeenschap.
Van een vriendelijke stagiaire gekregen; Prep, van Curtis Sittenfeld, een coming-of-age drama over een onzekere 14-jarige op een prestigieuze school. Ook van haar als kado gekregen; Saturday, van Ian McEwan, nog nooit iets van gelezen, merkte ik op een dag tegen haar op, en dit onthield ze, lief! Ben erg benieuwd wat ik er van vind, ik heb wel de verfilmingen van Enduring Love en Atonement gezien, en was daarvan erg onder de indruk.
Verder; het 2e boek van Wesley Stace, By George. Zijn debuut, Misfortune, heeft hier nauwelijks aandacht gehad, terwijl het echt een pareltje is! Lezen, alsnog. Na het lezen van Misfortune heb ik Wesley Stace hoogspersoonlijk gemaild dat ik zijn boek zo goed vond en verdomd, binnen een dag had ik een persoonlijk mailtje terug. Auteurs, het zijn net mensen.
Wat verder nog? Longlisted for the Man Booker prize: This Thing of Darkness van Harry Thompson(alleen de titel al!), over kapitein Robert Fitzroy, die op zijn schip de Beagle een passagier meeneemt; ene Charles Darwin. Een onwaarschijnlijke vriendschap ontstaat. Een 750 pagina’s tellende avonturen/schelmen/historische roman. En natuurlijk mijn heldin Lionel Shriver (We need to talk about Kevin), met Double Fault, een liefdesroman die zich afspeelt in de wereld van het proftennis. Vervolgens; We were the Mulvaneys, een familieroman van Joyce Carol Oates, waarin een tragische gebeurtenis een familie uiteen rukt. Mark Haddon kon na The curious incident... ook niet uitblijven, heb verschillende meningen gehoord over de opvolger A spot of bother, maar ben gezwicht en deze mag ook mee. Nog meer? The shipping News van Annie Proulx, So long, see you tomorrow van William Maxwell, The other side of you van Sally Vickers, en Almost Moon van Alice Sebold. En last but not least; wat is het strand zonder een beetje chicklit; Thanks for nothing, Nick Maxwell van Debbie Carbin (al was het, alweer, alleen maar voor de titel!) en (en hier komt mijn eigen persoonlijkheid misschien ook een beetje om de hoek kijken) The secret life of a slummy mummy van Fiona Neill.
Genoeg? Ik hoop het... ben benieuwd of de caravan het houdt...

Katja

Stelle

Stelle

28-06-2009 om 22:50

Rosa

Ik heb echt geen idee (meer). Volgens mij vraag ik me het nu letterlijk voor het eerst (met jou mee) af. Gap in het boek of in mijn geheugen..? Eva was de vriendin van Martin De Zoon Van, toch?

Stelle

Stelle

28-06-2009 om 22:54

Katja & cobi

Katja, die Thing of darkness gaat idd mee. Buiten dat ik groot Darwin-fan ben, word ik al helemaal gelukkig van de titel.
Cobi, jij nog meer tips? Ik herinner me vaag dat ik vorig jaar, ofhetjaardaarvoorweetikveel, ook nuttige dingen van jou had gehoord, dusss. Moet ik aan de Grijze Zielen? Ben op vakantie wel groot voorstander van brainless entertainment, moet ik eerlijkheidshalve vermelden..

Jolijt

Jolijt

28-06-2009 om 23:02

Voor de liefhebbers van 'duizend schitterende zonnen'

Ru. S. Freeman - Een Rebelse Meid.

Wat een heerlijk boek!

Stelle

Stelle

28-06-2009 om 23:35

Oei, jolijt

De titel klinkt huiveringwekkend oubollig! Vertel eens meer?

Jolijt

Jolijt

29-06-2009 om 07:09

Stelle

Komt ie (achterflap):

Latha voelt vanbinnen dat ze meer is dan een dienstmeidd, dat ze recht heeft op verfijnde dingen als limoenlimonade en rozenzeep - die ze dan ook steelt als niemand kijkt. Ze droomt van nieuwe schoenen, helemaal van haarzelf. Maar haar leven wordt bepaald door de Vinthanages, de familie die haar als bediende in huis nam toen ze vijf jaar oud was. De vernederende manier warop mevrouw Vinthanage Latha op har plaats zet als ze om haar loon vraagt, doet iets in haar knappen.
Biso is een jonge wanhopige moeder die met haar drie kinderen wegvlucht van haar man. Maar op weg naar haar familie, op zoek naar een nieuw leven, vindt ze onverwachte tegenslagen op haar pad.
Biso en Latha staan op een tweesprong en weten niet wat voor een gevolgen hun keuzes zullen hebben. Niet alleen voor zichzelf , maar ook voor elkaar en voor de mensen om hen heen...

'Een rebelse meid' is een ontroerend en indringend portret van twee trotse vrouwen tegen de achtergrond van de Sri Lankaanse samenleving, waarin klasseverschillen allesoverheersend zijn.

Maakt dat het minder oubollig???

rosa

rosa

29-06-2009 om 13:10

Jammer

Geen oplossing voor de verdwenen Eva.

Bij mij gaat mee op vakantie: Obama (The audacity of hope), Millennium 2 en 3 (hopelijk zonder 'foutjes'), iets van Marian Keyes op aanraden in dit draadje, iets van Tess Gerritsen, de nieuwste van Feist (fantasy) en ik hoop nog de Jack Reacher boeken van Lee Child die ik nog niet heb gelezen te pakken te krijgen. Maar voor nog wat niveau zal ik jullie aanraders ook doorpluizen...

rosa

Bastet

Bastet

30-06-2009 om 16:57

Tibet

Ik zit deze zomer in Tibet....in gedachten dan..)
Ik lees nu Zeven jaar in Tibet,van Heinrich Harrer,
het vervolg heb ik al besteld,en ik heb nog een boek liggen over iemand die ooit een hotel runde aldaar.En natuurlijk Tibetaanse perziken van Carolijn Visser.
Dus als jullie me zoeken deze zomer....
Groetjes,bastet

krin

krin

01-07-2009 om 09:50

Kamtsjatka

MOest er ineens aan denken toen ik Bastets Tibet zag. Heel mooi en indrukwekkend boek over een jongen van 10 in de tijd van Argentijnse dictatuur. Zijn gezin moet onderduiken, en die ervaring wordt helemaal door zijn ogen beschreven. Van Marcelo Figueras.

Darwin

kon er nog net bij, voor mijn amazon bestelling geshipped werd.

Dat wordt dan volgens my ons OOl-zomerboek, met al minstens 4 lezers.

grappig trouwens cobi, jij hebt die 'story of forgetting', ik heb 'the wilderness' allebei met thema Alzheimer (waar ik eigenlijk helemaal niks mee heb, maar de recensie klonk zo inspirerend dat ik hem gewoon besteld heb....)

Misschien is dat zomerthema 2, na Darwin.

Nog 16 dagen, dan pakken we de auto in. Jippieeeee!!!!!

Ingrid (met werkelijk een hilarisch brede onderwerpkeus dit jaar. Jezus, Darwin, Alzheimer, scandinavische detective, engels drama, 2 piano-romans, een autobiografie van een quantumfysicus, en ga zo maar door.. ik heb er zin in!!!!!)

Algemene tip...

Ik lees altijd een hele zooi boeken uit veel verschillende genres en ben tijdperken en ben daarnaast nog een kei in het vergeten van titels en auteursnamen dus van mij even geen concrete tips maar ik heb wel een goede algemene tip. Neem een boek mee naar je vakantiebestemming die zich afspeelt in dezelfde regio of plaats. Zoals bijvoorbeeld Schaduw van de wind als je naar Barcelona gaat. In de bieb (maar ook op bol etc) kun je makkelijk een streek of stad als thema invoeren en je hebt gelijk een hele rits romans die zich afspelen aldaar. Ik vind die combi prachtig, je leest dan bijvoorbeeld over het landschap en plaatsen in Normandie en je steekt je neus uit je boek en je bent er, echt.
Dat is voor mij het ultieme vakantielezen.

Forgetting

Hey, dat lijkt me wel wat. Overigens schrijf je excentriek, niet met dubbel c.

Ik ben nu bezig in: 'The rain before it falls' van Jonathan Coe.
Goed leesbaar romanachtig boek over vrouwen en dochters.

Daarvoor 'hut of leaping fish' van .... moeilijke Chinese naam. Speelt zich af in het eind van de 19e eeuw en geeft een kijkje in China van die tijd. Goed boek wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.