Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mirreke

mirreke

29-08-2010 om 22:40

Boekentips oudere jeugd

Voor de vakantie vroeg ik om boekentips voor met name mijn dochter. Zij houdt erg van de reeks Maaike en Domenico, deel vijf is bijna uit (in het Duits, en dat kan ze goed lezen), en van de serie Hoe overleef ik...
Van jullie hier (Ingridt?) kreeg ik o.a. de tip de trilogie His dark materials van Philip Pullmann. Dit is nou net weer niets voor mijn dochter, althans tot dusver niet, maar ik heb er bijzonder van genoten.
Zelf heb ik ook nog wat tips: Cassandra Clare, the Mortal Instruments, fantastisch schrijfster, fantastische trilogie, dacht ik, want deel vier komt eraan. En ze is ook aan een andere serie begonnen, The infernal devices, deel 1 Clockwork Angel komt nu uit.
Zij schrijft echt over pubers/jongeren, zet geloofwaardige persoonlijkheden neer. Ik vind het veel beter dan Harry Potter (waar ik ook van kan genieten hoor). En ik heb net iets ontdekt wat ik nog niet kende: The Hunger Games van Suzanne Collins. Dit is ook een trilogie, gaat ook over pubers/jongeren, en speelt in een futuristisch Amerika, of wat er dan van over is. Wat ik ervan en erover gelezen heb spreekt me erg aan.
Dit zijn ook allemaal boeken die mijn dochter aanspreken. Misschien hebben jullie in de vakantie ook nieuwe ideeën op gedaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hahaha mirreke

Hongerspelen. heeft mijn zoon in de vakantie gelezen. Tip vd boekenwinkel was het. en een goede tip. Er was net in 12-18 ook nog een (kort) draadje over. Deel 2 heeft ie ook al uit, en hij wacht nu met smart op de NL vertaling van deel 3 (november? Hij mag niet klagen!) Zoon heeft ook 'Gone' gelezen (is ook de titel in het NL. Vond ie ook erg mooi. ben de schrijver even kwijt. Hij heeft er ook net deel 2 van gescoord (en deel 3 komt volgens mij in september in het NL uit, de mazzelschieter!)

Ingrid

Oh, enne....

leuk dat jij van Philip P genoten hebt. Maar jammer voor je dochter...was het niet haar stijl?

Ingrid

mirreke

mirreke

30-08-2010 om 11:14

Meer de leeftijd van de hoofdpersoon

De kinderen zijn rond de dertien, maar vooral het gedrag van het meisje dat in de eerste hoofdstukken beschreven wordt is een stuk jonger. En daar kan/wil dochter zich op dit moment niet mee identificeren, en daardoor komt ze niet 'in' het boek en wil het gewoon niet zo.
Ik dring (nog) niet aan, want ze leest graag en ik wil haar niet iets afdwingen, dat lukt trouwens toch niet. Verder heb ik het in het Engels gekocht, en dat wil ze ook niet proberen (jammer, jammer, want als je eenmaal een boek in het Engels hebt gelezen ben je er doorheen en gaat het verder ahw vanzelf). ik heb de Hunger Games dus maar in het Nederlands besteld.
Zoals gezegd, ze leest wel Duits, maar om nou een Duitse vertaling te nemen... Dan maar Nederlands.
Maar Cassandra Clare is dus écht een aanrader!

Vera*

Vera*

30-08-2010 om 12:56

Hier

Zoon heeft de serie van Stravaganza verslonden. Hij heeft in Stockholm nog een Engelstalig boek gekocht wat hij ook zo uit had, ik zal boven eens kijken hoe het heet.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-08-2010 om 16:26

Ingridt

Ik heb His Dark Materials ook verslonden. Geweldig. Ken je trouwens dit korte filmpje van Pullman?


http://www.youtube.com/watch?v=HQ3VcbAfd4w
Groetjes
Massi

jula

jula

30-08-2010 om 19:00

Grappig mirreke

Wist je dat Cassandra Clare is begonnen als schrijfster van Harry Potter fanfictie? Ze was waanzinnig populair, maar heeft alle fanfictie van internet gehaald toen ze gepubliceerd werd.
Misschien dat je de boeken van Sarah Rees Brennan dan ook leuk vindt? En je dochter natuurlijk : ) Ik weet niet of haar boeken al in het Nederlands te krijgen zijn. Zij heeft nu de Demon's Lexicon en de Demon's covenant uit.

Maylise

Maylise

30-08-2010 om 23:08

Hier...

Mijn dochter is 13 en leest graag. Ik denk wel dat ze een andere smaak heeft dan jouw dochter want Hoe Overleef Ik vind ze bijvoorbeeld niet zo leuk.
Haar lievelingsboeken op dit moment zijn Little Women en Anne van het Groene Huis. Misschien al wat te kinderachtig voor jouw dochter hoewel de personages wel ongeveer de leeftijd van je dochter hebben in de loop van de boeken.
Ze is ook dol op Harry Potter, Lord of the Rings en op Thea Beckman boeken. Verder boeken van Monica Dickens.
Daarnaast waagt ze zich af en toe voorzichtig nu aan volwassen literatuur. Ze heeft net Jane Austen ontdekt (eerst films gezien en nu heeft ze Pride and Prejudice en Emma gelezen). Ik denk dat ze Brontë zusjes ook wel leuk zal vinden. Misschien voor hierna. Haar laatst gelezen boek is To Kill an Mockingbird. Ik dacht dat ze dat ook wel een mooi boek zou vinden. Scout is tenslotte ook vrij jong dus het boek is niet te moeilijk geschreven. Het heeft ook zeker indruk op haar gemaakt. We hebben daarna de film gekeken.

Ook leuk is the Book Thief. Volgens mij is dat oorspronkelijk Duits dus misschien is dat wel iets voor je dochter. Ik vond het ook een mooi en ontroerend boek.

En ze leest graag de oude babysittersclub boekjes van haar oudere zussen. Die meisjes in de hoofdrol zijn ook 13 dus dat komt leuk overeen. En een boek wat Donderslag heet maar waar ik de schrijfster niet meer van weet. Verder sommige boeken van vroeger zoals van Leni Saris, Diet Kramer, Cissy van Marxveld en de Joop ter Heul boeken. Ook leuk: The butterfly Lion, Farm Boy en andere boeken van Michael Morpurgo.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.