Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Martha

Martha

19-07-2011 om 19:13

Boekenlijst voor meisje

Hoi,
Tot mijn grote verbazing kon de bibliotheek me niet helpen met mijn vraag, dus ik hoop dat jullie dat wel kunnen. Ik zoek spannende, maar wel 'echte' verhalen voor een meisje van rond de 9 jaar. Ze leest prima en ze zoekt boeken voor de vakantie. De bibliothecaresse wist zo geen titel te noemen: 'kijk maar even in de kast, er staan er vast wel wat tussen'. Tja, dat hadden we al gezien: er zijn inderdaad boeken in de boekenkast in de bibliotheek. Maar welke zijn spannend en ook nog 'echt' (geen fantasy)? Het hoeft niet waargebeurd te zijn en er mag ook wel een speels element inzitten. Een draak als huisdier kan bijvoorbeeld best als de rest van het verhaal maar in de werkelijkheid past. Hebben jullie suggesties? Ik kom aan met boeken van Thea Beckman, maar ja, dat schaar ik dan ook onder de verplichte literatuur voor alle kinderen, haha.
Willen jullie meedenken?
Martha

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2011 om 20:18

Lena lijstje

Dochter van bijna 9 is helemaal weg van Lena Lijstje van Fransien Oomen. Ze begint net aan het 4e en laatste deel. Verder vind ze de kinderen van Bolderburen ook leuk.
Ik lees graag met je mee, want ook mijn dochter houdt van verhalen over "echte mensen". Ik heb Thea Beckmann ook in huis van mezelf, maar dat is geloof ik nog een stapje te ver. Pietje Bell vind ze stom.

Dendy

Ik hoor goede berichten over

De serie van de Grijze jager. Schijnt door te gaan voor jongensboeken, maar daar zou ik me niet te veel van aantrekken. Ik begrijp tenminste uit je bericht dat het best spannend/avontuurlijk mag zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Grijze_Jager
Ehm, boeken van Agave Kruijssen lijken me wel wat, ze schrijft "sprookverhalen", historische verhalen uit Nederland, ook veel ridderverhalen.
http://www.sprookverhalen.nl/
Ik heb ze niet zelf gelezen hoor, maar ze staan op mijn lijst boeken die ik later wil hebben voor de kinderen.
Oja, Tonke Dragt, zou dat nog iets voor haar zijn? De brief voor de koning bijvoorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Brief_voor_de_Koning_(boek)

Vergeet ik nog het boek dat op mijzelf grote indruk maakte: "Levende bezems" van Lisa Tetzner. Over een jongen die als hulpje van een schoorsteenveger moet werken. Prachtig!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levende_bezems

Eeeehm

alle delen van Narnia (mooi sprookjesachtig)

of het hele oeuvre van Roald Dahl, ook niet al te moeilijk geschreven.

misschien al Harry Potter deel 1?

Mijn dichter van 9 is trouwens verslaafd aan de boeken van Joke van Leeuwen, en die zijn ook erg leuk....

Of in het kader van realistisch (vind ik vaak niet leuk, en dochter ook niet maar deze wel) madelief, van hoe-heet-ie-ook-al-weer. Wij hebben een hele dikke ingebonden met alle delen.

Ingrid

Guus

Kuijer. Heet-ie. Ben er ook niet meer zo weg van, maar vroeger wel, dus wie weet is het idd iets voor Marthadochter.

Boeken

van marion van de coolwijk vond dochter hier toen ook leuk.
En jacques vriens

Hibiscus

Hibiscus

20-07-2011 om 11:04

Enid blyton

denk je dat ze de Pitty en dolle tweeling boeken leuk vindt? Of de 5? Die vond ik op die leeftijd echt heerlijk en zoon van 10 leest alle 'de 5' boeken ook heel graag.

Briefgeheim, Koning van Katoren, inderdaad alles van Joke van Leeuwen en Roald Dahl.

Hibiscus

Faith

Faith

21-07-2011 om 13:55

Oei

Dat is geen beste beurt van de bibliothecaresse. Heb je wel duidelijk hulp gevraagd? En was ze/hij echt bibliothecaresse of iets anders in de bieb?
Tips:
Alle delen van Floor, van Marjon Hoffman. (Ook haar andere boeken zijn de moeite waard)
Guus Kuyer inderdaad.
boeken van Sjoerd Kuyper (De Rode zwaan is geweldig, maar misschien nog wat moeilijk)
De serie De Fluisterkelders
Serie : Drakeneiland
de Yasmin boeken van Loes Hazelaar
De boeken van Mieke van Hooft
De boeken van Lydia Rood
En van: Mirjam Mous, Mirjam Oldenhave, Jaques Vriens, De boeken van Koos Meindert (die van Keizer moet je eigenlijk voorlezen, zo mooi!)
Punt voor Pien - Harmen van Straaten
De ontvoerde prinses - Karlijn Stoffels
ZO geef ik ook ongeveer advies als mensen het mij vragen op mijn werk. Er is veel keus, maar je moet uiteindelijk zelf kiezen wat je leuk vindt... maar ik hoor het graag van je, of je er iets aan hebt gehad... Faith

Astrid lindgren

Heel realistisch en toch ook spannend: de superdetective Blomkwist serie en Samen naar het eiland Zeekraai. Van Astrid Lindgren dus, lijkt helemaal niet op Pipi wat ik als kind niets aan vond omdat het niet 'echt' was.

Wat ik als kind ook graag las wat de kleine huis serie van Laura Ingalls. Niet aan de tv-serie denken, heeft niets met elkaar te maken....

Martha

Martha

23-07-2011 om 12:10

Dankjulliewel

Bedankt allemaal, ik heb alle suggesties opgeschreven en ben inmiddels weer naar de bieb geweest. Dezelfde bibliothecaresse zat er weer: volgens haar stond de serie van Lena Lijstje (leuk trouwens!) bij de A-boeken en de serie van De Grijze Jager bestond niet, want die kende ze niet. Het bleek dat ze een vakantiekracht was...
In meisjesboeken voor deze leeftijd was ik zelf ook niet meer zo thuis, ik wist alleen nog wat ik zelf destijds las. En nu heb ik even een pleegdochter van 9, dus vandaar dat ik jullie hulp even inriep.
Enid Blyton blijft nog steeds een hit (ach, ik vind De Vijf stiekem ook nog steeds leuk), maar de Dolle Tweeling en Pitty slaan niet meer aan. Helaas, want al dat soort boeken heb ik nog gewoon op zolder staan.
Ze zit op dit moment zwaar verdiept in boek 1 van de Grijze Jager, en ik denk dat we de vakantie wel doorkomen. Dankjulliewel!
Martha

Faith

Faith

26-07-2011 om 16:58

Ouderwets

Tja, dat is een misser van de bibliotheek vind ik!
En De vijf, De dolle Tweeling maar vooral Pitty kunnen echt niet meer. De tweeling is nog wel naar deze tijd geredigeerd, maar Pitty....? Probeer er maar eens weer in te lezen.
DE Grijze Jager is hier een echte hit! Veel plezier met het lezen,Faith

Massi Nissa

Massi Nissa

26-07-2011 om 20:36

Maar faith

Met die redenatie zou Oliver Twist toch ook allang niet meer kunnen? Voor mij als dorpsmeiske in de jaren tachtig was de Engelse kostschoolwereld van Pitty ook nieuw terrein. Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe makkelijk kinderen onbekende woorden en feiten/voorvallen gewoon meenemen in het verhaal. Ik lees nu mijn vierjarige 'Abeltje' voor van Annie M.G. Veel woorden en begrippen in dat boek kent ze nog niet. Ik leg hier en daar wat uit, maar lees verder vrolijk door. Ze vindt het een superleuk boek, op haar eigen kleutermanier. Natuurlijk zijn er veel lagen in het boek die haar nog niets zeggen, maar moet dat dan?
Tja, ik wil gewoon een lans breken voor Blyton. Ik las haar boeken dolgraag als meisje.
Groetjes
Massi

Maylise

Maylise

27-07-2011 om 09:43

Eens met massi

Dat Enid Blyton wat ouderwets is maakt echt niks uit voor kinderen. Mijn nichtje van 8 heeft net de stapel Blyton boeken ontdekt. Deze uitgaven stammen nog uit mijn jeugd dus zijn zeker niet geüpdate. Nichtje vind het geweldig leuke boeken. Ze is niet zo'n goede lezer en dit leest lekker makkelijk weg. Natuurlijk is het ouderwets. Zelfs in de Vijf is Annie altijd degene die gaat koken en de picknick voorbereiden terwijl George alleen maar wegkomt met het doen van 'jongensdingen' omdat ze net doet alsof ze een jongen is en daarom iedereen het maar accepteert. Het is grappig om te zien dat het mijn nichtje niet eens opvalt.
Ook de Dolle Tweeling en Pitty leest ze nu. Daar staan ook af en toe wel dingen in die de nogal veroordelend zijn. Je merkt echt het klassenverschil in die boeken. Wederom lijkt het haar niet op te vallen. Mij als kind geloof ik ook niet.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2011 om 10:40

Maylise

"Dat Enid Blyton wat ouderwets is maakt echt niks uit voor kinderen". Mag ik dat nuanceren? Mijn dochter vindt die retroboeken zoals zij ze noemt echt geen bal aan.

Faith

Faith

27-07-2011 om 16:40

Niets op tegen hoor

Ik heb het inderdaad niet zo genuanceerd gebracht, maar wat mij betreft : ALs er maar gelezen wordt.
Ik merk alleen bij mijn werk soms dat ouders bij het zoeken van boeken voor hun kinderen terug vallen op hun kindertijd. Dat is ook leuk, als je kind boeken leest die je zelf hebt gelezen en waar je enthousiast over was.
Er zijn in de loop der jaren echter zoveel mooie(re) boeken bijgekomen dat het jammer is om te blijven hangen bij Pitty en Wipneus en Pim. Ik heb De Kameleon ook gevreten hoor!
Er zijn echter ook klassiekers, zoals de hierboven al genoemde Annie MG Schmidt. Een superschrijfster.
Ook TErlouw, Beckman en Hartman lazen wij natuurlijk al... deze blijven goed, enige datering is ook niet erg.
Het gaat mij om het taalgebruik en inderdaad de rolpatronen die je vind in de hierboven genoemde boeken. Ik hoop dan ook altijd dat kinderen uiteindelijk ook verder kijken dan hun of mamma/pappa's neus lang is.... Faith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.