Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bitje te groot, kan ik dat bijsnijden?

Dochter van 5 1/2 zit sinds kort op karate. Daarvoor moest ook een bitje aangeschaft worden, dat overigens niet iedere les wordt gebruikt. Maar afgelopen les wel, enige tijd achtereen, en toen bleek dat dat ding kennelijk te groot is. Toen hij even uit haar mond was kreeg ze m er niet echt goed meer in, en uiteindelijk heeft ze nu een zere plek rechts achter waar dat bitje kennelijk in geprikt heeft (en waar prompt een afte is ontstaan. Au).

Dat het te groot is verbaast me niet echt, ze is nog erg jong en heeft bovendien een klein hoofdje, en Decathlon heeft maar 1 kindermaat voor die dingen.

Nu vraag ik me af: kan ik met bijvoorbeeld een stanleymes ongestraft aan de achterkant een stuk afsnijden, of krijg ik dan scherpe randjes die de zaak alleen maar erger maken? Zou je die eventueel rond kunnen smelten? Heeft iemand wel eens een bitje op maat gesneden?

Groeten,

Temet

Annet

Annet

03-11-2014 om 21:38

Volgens mij kan dat

Ik heb alleen ervaring met bitjes voor hockey. Maar ik denk dat dit dezelfde bitjes zijn.
Bij jonge kinderen of kinderen met een kleine kaak is de juniorversie in de breedte wel goed maar in de lengte te lang.
Mij is aangeraden om dan een stukje eraf te knippen, rond knippen. Smelten is niet nodig. Het bitje is bedoeld ter bescherming van de tanden. Je kunt daarom alles dat hinder geeft aan het gehemelte of tandvlees achterin verwijderen.
Je kunt ook googelen op hockeybitjes. Dan vind je meer ervaringen.

ja hoor

Wij knippen het achterste stuk er altijd gewoon af. En pas daarna in het hete water om hem op maat te maken. Soms moet je dat trouwens wel een paar keer herhalen voor ie echt goed zit. Goed zitten is als het bitje blijft hangen als ze hun mond opendoen. Dat gaat het best als je ze zo heet mogelijk in de mond laat stoppen en je kind dan (met bitje en al) op z'n duim laat zuigen.

Temet

Temet

04-11-2014 om 14:07 Topicstarter

Dank!

Kijk, hier kan ik verder mee. Dank jullie wel!

Temet

lennest

lennest

05-11-2014 om 14:20

Laten maken?

Ik zou eerder een bitje op maat laten maken, dan weet je zeker dat het goed past.

Temet

Temet

05-11-2014 om 20:46 Topicstarter

lennest

Waar, hoe, en wat kost dat? Ik wist helemaal niet dat dat kon, eigenlijk.
Ik zal hoe dan ook eerst het bijsnijden eens proberen, maar als dat onvoldoende helpt dan kan een bitje op maat ook een oplossing zijn. Maar nogmaals: waar en hoe?

Groeten,

Temet

Annet

Annet

05-11-2014 om 20:59

Kost ongeveer 50 - 60 euro

Het kan via orthodentist, via gebit.nl, via hapdagen bij hockeyclubs, etc.
Een bitje op maat gaat langer mee dan een zelf gehapt ding.
Het is wel handig als de voortanden al gewisseld zijn.
Bij een leeftijd van bijna-beugel is het handig om te weten of er een beugel komt. Een bitje happen kan wel met een beugel, maar dan moet je die al wel hebben.
Hier was zoon duur bitje binnen een week kwijt. Wij doen het weer even met een zelf hapding.
Vraag het na bij de trainer. Wat is nodig?
Bijknippen in de lengte is echt geen probleem. De breedte moet wel passen, anders moet je een ander merk kopen dat smaller valt.

langer mee?

Hier hangt die houdbaarheid vooral af van het wisselen en/of groeien van het gebit. Die wordt dus niet langer met een op maat gemaakt (en veel duurder!) bitje.

Temet

Temet

06-11-2014 om 14:31 Topicstarter

aha

Nou, madam moet nog wisselen, en dat wachten we eerst maar eens af voordat tot de aanschaf van een duur bitje wordt besloten. Als ze tegen die tijd nog op karate zit, want ik weet niet hoe lang die liefde duurt.

Bijknippen dus. Ga ik dit weekend maar eens doen.

Groeten,

Temet

bij onze tandarts

kon zo'n passend maatbitje pas vanaf 8

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.