Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bij de soep?

wij hebben ingesteld dat we elke zaterdag soep eten. Morgen staat rundvleessoep op het programma, maar dat kan nogal varieren. Nu is mijn vraag het volgende: altijd maar stokbrood en kruidenboter en een salade erbij wordt ook wat saai. Wat eten jullie bij de soep? En dan dus niet soep als voorafje, maar als hoofdmaaltijd.

Bedankt vast voor de suggesties!
Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

05-03-2011 om 01:16

Restjes!

Wij hadden vroeger thuis altijd restjesdag, alleen heette dat niet zo. Het heette "verrassingsbord" en ik zag er de hele week naar uit. Nu doe ik het zelf ook (budgetkwestie..).

Men neme een fonduebord met vakjes. In ieder vakje een eetlepel restjes (boerenkool, een knakworstje, een halve perzik, een lepel risotto, wat dan ook). Rauwkost doet 't hier ook goed (komkommer, paprika, venkel)... Handje noten, wat mais. En "ander" brood dan stokbrood, bijvoorbeeld naan of Duits brood. Of pastasalade. Of een stukje quiche of hartige taart, mmmm...

Ik krijg er helemaal honger van!

Valkyre

Valkyre

05-03-2011 om 01:18

Oh ja

En de soep wordt hier ook van restjes groente uit de groentela gemaakt. Soep eten we dus altijd de dag voor de wekelijkse boodschappen!

Monet

Monet

05-03-2011 om 07:24

Variatie

wat dacht je van soepstengels, turks brood (al dan niet besmeerd met iets) of pitabroodjes, en ipv een salade kun je ook Juliennereepjes snijden van winterwortel/paprika/komkommer Zet die reepjes rechtop in glazen, en het ziet er feestelijk uit.

Restjes en grote kinderen pelle

pelle,jouw kinderen zijn vast nog geen pubers?
want vanaf dat moment krijg je restjes.
krijg je een smsjes,ik eet niet mee,of,ik breng een vriendje mee om te eten,of ik ga bij iemand anders eten.
ik reken dus altijd op ons complete gezin + een beetje extra,als er dan regelmatig een kind toch niet mee -eet,krijg je vanzelf restjes.

overigens eten wij ook elke zaterdag soep,zelfgemaakte verse soep,wij eten daar stokbrood,saucijzenbroodjes ,turks brood of een salade bij.

Broodjes

Wij eten ook met grote regelmaat soep. Wij eten (behalve wat werd opgenoemd) er ook bij: broodje hamburger, gewoon brood met een biefstukje (héérlijk!), boterham met boerenkool/zuurkool etc. opgebakken. Altijd rauwkost, altijd salade.
En meestal extra lekker toetje als nagerecht.
groeten albana

Puck

Puck

05-03-2011 om 10:34

Veel eerder sus-anne

wat jij over je pubers vertelt gaat hier al op vanaf de basisschool hoor.
Hier gaan de restjes altijd mee met Puckman als lunch. En restjes van de hele week: ik geloof toch niet dat ik het restje macaroni van maandag nog zou serveren bij de soep van zaterdag.

Pita broodje

met kaas erin eerst even alleen het broodje in de rooster dan open snijden kaar erin en weer in de rooster heerlijk

100%mama

100%mama

05-03-2011 om 11:53

Rijst....

wij eten eigenlijk met vrijwel elke soep rijst er doorheen. Mijn schoonmoeder (Indisch) eet overal rijst bij en dus ook door de soep, welke soep dan ook....dat hebben we eigenlijk overgenomen. Nu vind ik het zelf niet lekker bij bijvoorbeeld champignonsoep, maar wel heel lekker door erwtensoep, kippesoep, rundvleessoep ed.

Valkyre

Wat een ontzettend leuk idee!!! dat ga ik zeker uitproberen, een restjes dag op die manier.

hoe lang bewaren jullie die restjes (zoals boerenkool) max?

Bij de soep eet ik:
- stokbrood gegratineerd met kaas, lekker om te dopen in de tomatensoep
- tonijn-pastasalade
- tonijn-krieltjessalade
- gewone groene salade

Gruffalo

NaShA

NaShA

05-03-2011 om 13:52

Maar hoe lang

bewaren jullie dan dingen in de koelkast? Ik heb heus weleens iets over, maar na een paar dagen denk ik altijd, zou het nog wel lekker zijn?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2011 om 14:14

Vriezer

Ha ha, hoe je aan restjes komt? Ik vraag mij juist af: hoe krijgen mensen het voor elkaar om altijd precies de juiste hoeveelheid te koken? Wij hebben dus vaak restjes. En ze gaan allemaal de vriezer in. Dinsdag is onze standaard 'kliekjes-dag' (want dan werken we beiden de hele dag); altijd weer een verrassing welke dingen er dan op tafel staan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-03-2011 om 14:33

Restjes

BEwaar ik zo'n drie dagen, als het langer duurt gooi ik het in de vriezer. Ik heb eigenlijk ook nooit restjes, maar kook gewoon voor 3 of 4 keer.

Bij de soep eten we meestal stokbrod of ciabatta ofzo met humus of kruidenkaas.

jons

jons

05-03-2011 om 21:17 Topicstarter

Bedankt en restjes

bedankt voor alle leuke en lekkere suggesties. Het is geworden: flink gevulde rundvleessoep, stokbroodje met kruidenboter (want zonder dat is de soepmaaltijd niet af, aldus de kinderen) en zelfgemaakte bladerdeegstengels met kaas, zout en tijm. Jammie. Het was genoeg.
Qua restjes, dat doen wij regelmatig, zodra er genoeg in de vriezer ligt om daar weer een maaltijd van samen te stellen. Volgende restjes dat bevat: hutspot, pastasaus met gehakt, kip in zoetzure saus en kip in kerriesuas. Ik kook dan rijst en pasta en verder kan iedereen nemen wat hij wil. Maar dat gaat dus niet samen met de soepmaaltijd... Hooguit een restje soep dat meedoet op de restjesavond.

bedankt allemaal weer!
Jons

Massi Nissa

Massi Nissa

06-03-2011 om 09:07

Bewaren

Iets bewaren in de koelkast: hooguit 48 uur (na bereiding). Ik heb trouwens nog een tip. Als je ooit in Amsterdam komt (of er woont, bofkont), koop dan bij de Marokkaanse bakker een paar stuks Marokkaanse pannenkoeken - ze zijn niet zoet en hebben veel laagjes, je noemt ze rumsummen. Die kunnen maandenlang de vriezer in. Vervolgens ontdooi je ze, verwarmt ze in een koekenpan met anti-aanbaklaag en eet ze met kaas, jam, suiker of iets inventievers qua beleg. Een zo'n pannenkoek is genoeg voor zelfs een heel grote eter. En ze zijn niet alleen supergemakkelijk maar ook nog erg lekker.
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

06-03-2011 om 10:06

Dikke soep en niks erbij

Je kunt ook "dikke" soep eten en dan niets erbij. Hier breekt het soepmoment aan als ik restjes ontdek in de koelkast. Kan een rest (rauwe) groente zijn, iets vlezigs, een bak gare pasta of rijst, een restje room, een paar voorgeschilde krieltjes. Huppa, alles in een pan met een bouillonblokje en water of gezeefde tomaten. Soms nog een handvol linzen. Op het einde pureren en die bak pasta erdoor. Of desnoods een blik bruine bonen. Dan heb je een flink gevulde soep en hoef je er niet persé iets naast te serveren.

Valkyre

Valkyre

06-03-2011 om 13:50

Restjes bewaren

Restjes kun je officieel (heb ooit in een professionele keuken gewerkt) 48 uur in de koelkast bewaren. Na het eten de restjes zo snel mogelijk laten afkoelen (evt in een bak ijswater), dus niet in de warme pan laten zitten, en dan in de koelkast. In de vriezer wat langer. Als we niet zoveel andere restjes hebben maak ik soep zoal Guin hierboven beschrijft. En een blikje knakworstjes of een stukje kaas of droge worst (of bijv augurk met salami) heb ik altijd wel in huis.. En afbakstokbrood, ook in te zetten bij inverwachte eters.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-03-2011 om 13:56

Massi, die pannenkoeken

Zijn die vergelijkbaar met die pannenkoeken van roti bij de surinamer? Ik ga volgende week nl naar A'dam en die zou ik wel in mijn vriezer willen hebben liggen

NaShA

NaShA

06-03-2011 om 14:02

Restjes

ga ik nu voortaan sneller invriezen en dan ga ik ook een restjesdag inlassen!

Zwaarder toetje

ik heb nog een heerlijk toetje voor als je een paar appeltjes en oud brood over hebt.
Broodschotel: melk, daarin het oude brood doen. Brood doe je in stukjes. Bij dit mengels kaneel en twee eieren. Dit laten staan. Kan het brood mooi zacht worden.
Appeltjes schillen en appelmoes van maken.
Ovenschaaltje invetten, helft van het brood/melkmengsle erin, dan de appelmoes erop, dan de rest van het brood/melkmengseltje. Dan in de oven totdat er een bruin korstje opzit. GEloof ongeveer 200 graden en dan 20/25 minuten.
Mengsel moet niet heel melkig zijn, geen melksoep zegmaar, brood moet de melk opnemen. Ik doe het altijd een beetje op de gok, vandaar dat ik geen juiste hoeveelheden weet. Ik maak het voor vier personen al met b.v. twee sneetjes bruin, twee sneetjes krentenbrood en een kadetje ofzo. Ik heb het ook weleens gemaakt met alleen maar bruinbrood. Was ook prima, maar mijn kinderen vonden het iets minder lekker.
Het wordt hier altijd met gejuich ontvangen...hoera broodschotel!

groetjes van Purk

Massi Nissa

Massi Nissa

06-03-2011 om 20:07

Roosje

Ja, nou, nee, eh... ze zijn net als roti niet zoet, maar ze worden gemaakt door eindeloos het deeg uit elkaar te trekken terwijl je ze bakt op een soort grillplaat. Het zijn dus enorme dingen, maar wel met laagjes (als ze goed gemaakt zijn). Ik vind het zelf zo'n beetje *de* ontdekking aan de Marokkaanse keuken, dochter ook trouwens. Wij lusten wel elke dag rumsummen. Gelukkig heb ik veel lieve schoonzussen die ons telkens weer verwennen met bergen pannenkoeken.
Groetjes
Massi

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-03-2011 om 21:07

Massi

Dat klinkt wel alsof ik het een keer moet proberen Op zich hou ik helemaal niet van gewone zoete pannenkoeken, maar als ze hartig zijn is het wel het proberen waard. En mijn zoons kunnen het vast ook wel waarderen (maar dan het liefst met zoet beleg).

Massi Nissa

Massi Nissa

07-03-2011 om 09:35

Beleg

Tja, traditioneel zit er helemaal geen beleg op. Je scheurt een stuk pannenkoek af, rolt het op en eet het uit het vuistje bij de thee. Wij doen er dus meestal wel iets op, gesmolten kaas is heerlijk, maar ook een goede jam (niet te zoet).
Groetjes
Massi

tosti met mozzarella of salami en tomaat .. hmmm..

+ Brunette +

+ Brunette +

08-03-2011 om 17:41

Tortilla

Als je iets wilt dat echt helemaal niets met brood of salades te maken heeft. Instructies te vinden in het draadje "Recept vegetarisch of vis gevraagd". Machtig en voedzaam.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.