Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kersen

Kersen

03-02-2009 om 14:49

Biefstuk

hoe weet je nou wanneer je biefstuk goed is? Hoe bakken jullie biefstuk?

Ik wordt er gek van, de ene keer is ie te rood, en de andere keer te doorbakken!

Wat is het geheim voor een goed gebakken biefstuk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

03-02-2009 om 15:04

Gevoel

Hoi,

Dit is echt een gevoelskwestie. Ik ben er heel goed in! Maar ik zou zeggen: echt rood - dichtschroeien op hoog vuur en dan nog 1 minuut (tenzij het een hele dikke is, dan wat langer).
Voor medium: dichtschroeien en dan ongeveer drie minuten per kant.
Well-done: niet doen. Ehh, ik bedoel 5 of 6 minuten per kant.

Ohhhhh, zodra ik bevallen ben wil ik een enorme ossehaas!

Liora

Nasha 1st

Nasha 1st

03-02-2009 om 16:52

Van tv

wel eens meegekregen, dat je een beetje op de biefstuk moet duwen....voelt het net als wanneer je op de muis van je hand duwt, dan is ie goed....licht rosé

Marie L

Marie L

03-02-2009 om 16:55

Dit is de truc

Om te voelen of je biefstuk is zoals je hem wilt moet je voelen (dus ook een beetje eelt kweken) hoe hard/zacht hij is.

Als referentie het volgende: hou je duim en wijsvinger losjes tegen elkaar en voel met je andere wijsvinger hoe hard/zacht de muis van je hand is: zacht; duim en middelvinger, iets harder; duim en ringvinger: nog iets harder; duim en pink: hard.

Duim en wijsvinger voelt hetzelfde als een echt rode biefstuk, duim en middelvinger als iets roder dan medium, duim en ringvinger als medium en duim en pink als doorbakken.

Gewoon uitprobreren dus.

Succes!

Manus

Manus

03-02-2009 om 19:23

Aluminiumfolie

Drie minuten op iedere kant is afgeschuimde (zeg je dat zo?) boter. Daarna (truc) biefstuk op bord/plank. Bestrooien met peper en (zee)zout. Afdekken met aluminiumfolie en zo'n 3 minuutjes laten staan.
En dan opeten!

Manus

Sancy

Sancy

03-02-2009 om 20:34

Niks bakken

grillen!

krin

krin

03-02-2009 om 21:12

Moleculair

In de oven bij 50 graden, en dat maar liefst twee uur. Vervolgens voor de kleur (en een beetje smaak) nog snel even in de hete boter. Ik heb net een hele verhandeling over het waarom van deze aanpak gekregen die ik nu al niet meer kan reproduceren, maar ik heb onlangs het resultaat mogen proeven en dat was heerlijk (ik ben geen biefstuk-liefhebber, overigens, en dit was echt de malste (meest malse, dus) die ik ooit heb gegeten).

Prulletje

Prulletje

03-02-2009 om 21:30

Krin heeft gelijk

Ik ga voor een uur bij bijna 60 graden. En dan nog even om en om bakken in de hete boter. Voordeel, behalve lekker, dat het met gasten wel handig is. Die tijd in oven komt niet zo nauw, dus je hoeft niet zo goed op te letten.

Prulletje

Niet grillen

Lekker bakken in roomboter met olijfolie.
Anders mis je die lekkere botersmaak aan je biefstuk en heb je ook geen lekkere sju om in te dopen...

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2009 om 00:36

Wang, neus en kin methode

Ik heb ooit gehoord dat neus doorbakken is, kin medium en wang rood van binnen. Mmmmm, ik zou er zin in krijgen...

Laminaat

Laminaat

04-02-2009 om 08:27

Twee heel belangrijke adviezen:

Twee heel belangrijke adviezen:

1.Kies je product goed uit. Biefstuk kan je kopen in vele kwaliteiten. Laat je even voorlichten door je slager. De supermarkt heeft weinig goeds te bieden, met uitzondering van de zuid-amerikaanse steaks van Albert Heijn.
2.Laat je biefstuk heel ruim van te voren op kamertemperatuur komen, en het laatste uur zelfs nog warmer (bij de verwarming). Dan droogdeppen en bakken volgens bovenstaande adviezen.
Smakelijk eten,
Laminaat

Kersen

Kersen

04-02-2009 om 20:58

Het was heerlijk!

ik heb jullie tips uitgeprobeerd, nog niet in de oven, volgende keer maar.
Marie L jou tip is top! het is gelukt! biefstuk was perfect!
Bedankt allemaal, ook namens manlief...
Hmmmm, in de oven, lijkt me heerlijk...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.