Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 15:03

Bh kapot gewassen

Okay. Ik HOOR bh's op de hand te wassen. Dat weiger ik echter. Ik HEB namelijk al een baan en als ik wasvrouw had willen worden, dan was ik dat wel geworden.
Ik donder dus consequent alles in de machine. Als het er niet tegenkan, dan is dat jammer.

Ik ben nu ook weer niet de beroerdste, dus ik doe bh's wel in een waszakje.
Gisteren haalde ik na een 40-graden was mijn nieuwe Triumph-bh uit het zakje. De beugels zaten tegen elkaar aan gesmolten. Met grof geweld heb ik ze losgerukt en toen bleek daar ter plekke de stof weggescheurd was.

Goed, dat is dus 40 euro naar de knoppen. Teruggaan naar Triumph heeft geen zin, want ik heb willens en wetens de wasinstructie genegeerd. Ik begrijp alleen niet hoe bij 40-graden deze stof op deze manier gesmolten kan zijn.

Nu heb ik nog een identieke bh, maar dan in het ivoor. Als ik nu weet hoe dit gebeurd kan zijn, dan heb ik nog een kansje die andere te redden. En nee, op de hand wassen is géen optie.
Iemand een tip?

Tihama


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anna3

Anna3

02-09-2010 om 15:08

Zacht programma

Ik doe 'm in de 30 graden was, en dan het programma voor fijne was - en dat gaat goed. En idd in een waszakje.

Puck

Puck

02-09-2010 om 15:39

Toch teruggaan

Als iets met 40 graden aan elkaar smelt dan lijkt me dat toch niet goed, zelfs als erop staat dat het met de hand moet. Ik zou toch gewoon de gok wagen en Triumph aanschrijven of terug gaan naar de winkel. Gewoon zeggen wat je gedaan hebt en dan maar zien. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik spaar altijd een paar bh's op en doe ze dan net als Anna in het wolwasprogramma bij 30 graden in een waszakje.

Jessica O

Jessica O

02-09-2010 om 15:48

Hier

bh`s van After eden. Staat ook op dat ze met de hand moeten worden gewassen. Heb ik nog nooit gedaan. Gaan gewoon mee in de was. In zakje, nog nooit problemen gehad. Sterkter nog, na 3 jaar is de eerste nog steeds goed!!!!
Zou er dus ook eens mee terug gaan en vragen hoe dat zit.

Jessica

Met de hand wassen - en de temperatuurknop

dat deed mijn moeder altijd met kwetsbare dingen.

Maar ik geloof niet dat iemand van onze generatie zo braaf is.

Jammer van je beha's Tihama Is er misschien iets mis gegaan met de temperatuurknop, tegenaan gestoten of zo? Anders kan zoiets toch niet?

guera

guera

02-09-2010 om 16:13

Wasmasjien stuk?

weet je zeker dat je thermostaat van je wasmachine niet stuk is?

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 16:15

Geen knoppen

Het is een programmasysteem. Ik heb geen aparte knop voor de temperatuur. Ik heb na afloop meteen gekeken wat het laatst gebruikte programma was, maar dat was echt die met 40 graden.

Jullie zeggen dus: toch teruggaan? Ik heb er weinig vertrouwen in, maar goed, ik kan het proberen.

Ik vind het zo vreemd. Het is misschien de 6e keer dat ik deze bh was. Ik heb hem pas 2 maanden.

Tihama

Wolschommel

Tihama, een (werkende) vrouw met 2 vaatwassers en een tiptop keuken heeft toch wel een wolschommel? Zo'n programma waarbij in de handleiding staat dat je niet moet denken dat de machine kapot is als ie maar een keer in de anderhalve minuut een omwenteling maakt.

Ik spaar ze op, soms moet er nog iets anders teers bij. Programma eindigt met spoelstop. Daarna laat ik ze gewoon uitdruipen.

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 16:18

Guera

Ik heb die ellende in het verleden wel eens gehad. Toen kwamen er opeens hele kleine kledingstukken uit de machine. Maar de rest van de kleding ziet er prima uit. Er is niets gekrompen. Het kan natuurlijk wel dat hij naar de 60 graden is doorgeschoten, maar dat lijkt me nog steeds te laag voor smelten.

Tihama

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 16:20

Ja, rodebeuk

Natuuuuuurlijk heb ik een wolschommel. Maar ik ben gewend dat ik bh's in een gewoon programma kan mikken.

Ik heb op mijn machine (Asko) zelfs een speciaal handwasprogramma. Maar ik gebruik dat nooit. Ik ga geen machine aanzetten voor nog geen kg wasgoed. En zoveel handwas heb ik echt niet.

Misschien had ik de bh in de vaatwasser moeten doen. Die centrifugeert namelijk niet....

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2010 om 16:28

Niet goed

Dit kan echt niet. Ik was beha's op de hand, maar ik neem zúlk heet water dat ik mijn handen er niet in kan steken het eerste uur, dus zéker heter dan 40 graden (wat ongeveer pislauw is). Daar moet het mínstens tegen kunnen, kom op zeg.

Tirza

Tihama

Volgens mij mag er niet meer dan een kilo of anderhalf in het wolprogramma. Verbruikt ook weinig water dus relatief weinig energie. Ik zou het even nakijken in het boekie.
Heb je echt niets kwetsbaars verder? Ik gooi echt van alles erin.

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 17:06

Kwetsbaar

Rodebeuk:
"Heb je echt niets kwetsbaars verder? Ik gooi echt van alles erin."

Ja, ik heb een heel kwetsbaar ego, maar die past niet in de wasmasjien))

Tihama

Wat voorbeelden

... wollen ondergoed van de kinderen (heb jij niet), wollen wandelsokken (voorzover je ze hebt gooi je die vast en zeker in de gewone was), bloesjes die makkelijk drogen en die ook in de gewone was zouden kunnen (heb jij ook maar zie hiervoor), speelgoed van de kinderen (heb jij niet meer), oh ja, andere tere sportkleding zoals ademende winterjackje van man en de fietsbroek die voor waterdicht is en achter jersey.

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 17:27

Lamswollen truien

Die heeft mijn man. Die doe ik altijd op de wolwas. Dat betekent dat ik dan mijn bh's alleen nog maar in de winter mag wassen

Tihama

Haha

of dat je man de hele zomer in lamswollen truien loopt... dat wil ik weleens zien..

Kan niet

Kan niet dat die wasmachine echt op 40 °C heeft gestaan. Je normale lichaamstemperatuur is al 37 °C en bij een flinke koorts zit je zo op de 40 °C. Lekker als dan je bh aan je lijf gesmolten zit!

margje van dijk

margje van dijk

02-09-2010 om 19:46

40 graden maar?

Ik was mijn bh's per ongeluk wel eens op 60. Ik tart het lot op vergelijkbare wijze als jij: als ik mijn bh's niet in de wasmachine kan wassen, dan wil ik ze niet eens meer hebben dus dan mogen ze net zo goed stuk gaan.

Bij mij gaat het altijd goed. Ik moet zeggen dat dat waszakje wel veel scheelt (daarvoor gingen er wel eens beugels uit of bandjes in de knoop).

Dus wat er bij jou gebeurd is vind ik wel bijzonder.

Wat je nu moet doen weet ik helaas niet

Margje

Vera*

Vera*

02-09-2010 om 20:09

Mogelijkheid?

Zou het kunnen dat je bh, juist door de beugels, is blijven hangen bij het manchet of een ander randje. Zodat er veel wrijving is komen te staan op je bh-beugels? Wrijving geeft ook warmte en als het niet vrij heeft kunnen bewegen kan ik me voorstellen dat door de wrijvingswarmte dingen zijn gaan smelten. Door het centrifugeren is het misschien weer losgeschoten.
Ik heb ook wel eens bh's op 60 graden gewassen en toen is er niets met beugels ofzo gebeurd en als de rest van de was in orde is en deze bh al vaker gewassen is denk ik niet aan een foutje van jouw kant.

Tihama

Tihama

02-09-2010 om 21:54

Wrijvingswarmte

Hmmm, dat zou een verklaring kunnen zijn. Hij zat wel in een waszakje, dus ik zou niet weten waar hij dan achter gehangen moet hebben.

Momenteel kijk ik naar A Town Called Eureka, een SF-serie waar regelmatig bepaalde metalen in een andere isotoop veranderen. Misschien is het wel zoiets. In mijn wasmachine is een straling vrijgekomen die het metaal van de beugel veranderd heeft in een isotoop met een lagere smelttemperatuur. Of is dit nu te ver gezocht?

Ik ga die bh nog maar eens aan nader onderzoek onderwerpen.

Tihama

Handwasprogramma

Ik heb ook een hekel aan handwassen en me ooit voorgenomen om het nooit te doen. Dat lukt goed. Ik doe alle handwas in het handwasprogramma van de wasmachine.
Ik zou bh's nooit in het gewone 40-gradenprogramma wassen, maar wel in het handwasprogramma op max. 30 graden. Alleen als op het etiket 40 graden fijne was staat, dan was ik het ook wel op 40 graden fijne was. Maar het handwas-ikoon betekent toch echt: handwasprogramma koud of 30 graden.

Tihama - nu weet ik het weer...

Ik had indertijd last van mijn pols. Rsi heette dat toen. En toen heb ik dus een aantal dingen gedaan of zegmaar die ben ik toen gaan doen die ik daarvoor nooit gedaan zou hebben. Groente snijden met een speciaal daarvoor aangeschafte Magimix, en handwas in de machine.

Dus zo kom je over de drempel.

De Magimix gebruik ik inmiddels amper - maar de handwas gaat nog steeds in de machine. Het is niet alleen dat ik niet meer hoef te knijpen en kneden, maar ook dat het gewoon helemaal geen tijd meer kost. Oh ja, en ik heb geen droge handen meer.

Rembrand

Rembrand

02-09-2010 om 23:40

Dezelfde gedachte als vera*

Als de bh klem heeft gezeten en de trommel door blijft draaien ( zeker als hij aan het centrifugeren was ) dan krijg je dit ook.
M.

Hanne.

Hanne.

03-09-2010 om 09:15

Zou moeten kunnen

Ik heb van m'n leven nog nooit een BH op de hand gewassen (ok, op de camping misschien). Ik gooi ze gewoon op 40 graden bij de rest van de was. Ben zelfs te lui om een waszakje te gebruiken.

Eén keer is er een beugel los gegaan, verder nog nooit een probleem gehad. Beugels die bij 40 graden aan elkaar smelten zou toch echt niet mogen kunnen.

Ik zou dus terug gaan. Twijfel alleen of ik op zou biechten dat ik 'm op 40 graden in de machine had gegooid, of dat ik zou zeggen dat ik 'm (met ongetwijfeld meer dan 60 graden) op de hand had gewassen.

Oh gelukkig!

Er zijn meer van die ontaarde luie varkens die bh's niet op de hand wensen te wassen Ik mik ze in een waszakje bij de 30-graden-was of bij de fijne was. En als ik te weinig fijne was heb, dan creëer ik extra door er spullen van dezelfde kleur bij te doen die ook op 40 of 60 graden gekund zouden hebben, maar die niet zo erg smerig zijn.
Ik ben met voorgaande sprekers eens dat een bh, zéker van Triumph, niet had mogen smelten/scheuren bij 40 graden. Ietwat uit vorm raken, oké, maar dit is te gek. Ik zou ook teruggaan.

Tihama

Tihama

03-09-2010 om 10:21

Goed gekeken

Ik heb vanochtend de beschadiging nog eens goed bekeken. Bij de ene beugel is de stof helemaal door en voelt de beugel ruw aan. Dat is over ongeveer 6 cm. Aan de andere kant is de stof bijna door over 3 cm en zie je de beugel schemeren. De stalen beugel is dus niet gesmolten, maar de stof eromheen zat vastgeplakt aan elkaar. Die heb ik dus losgetrokken. Maar dat verklaart niet de ruwe rand van de beugel zelf.

Omdat hij in een waszakje zat, snap ik niet hoe hij klem zou hebben kunnen zitten bij het centrifugeren. Ik snap ook niet hoe die beugel ruw kan zijn terwijl de onderhelften tegen elkaar geplakt zaten. Ik snap eigenlijk een heleboel niet. Naar Triumph dus.

Hoewel ik niet verwacht dat ZIJ het snappen.

Tihama

Vast gezeten

juist doordat de stof op bepaalde plekken opeens zo versleten is, ga ik toch er sterk vanuit dat de bh ergens klem heeft gezeten en dat er daardoor warmte is ontstaan. Door het schuren is de slijtage ontstaan en door het schuren is ook warmte ontstaan.
Ik denk dus dat Truimph er weinig aan kan doen. Wie weet dat ze uit compassie vervangen, maar ik zou er niet op rekenen.
Zat de trommel erg vol? Dat daardoor het zakje ergens klem heeft kunnen zitten. Tussen de rubberen rand en het glas ofzo of de rand van de trommel.

groetjes van Purk

Materiaalfout

Het is moeilijk om er iets van te zeggen op grond van alleen maar een beschrijving, maar het klinkt toch als een materiaal- of fabricagefout. En wie weet heeft Triumph het eerder gezien en weten zij wel waar het aan ligt. Alleen al om te weten hoe dit kan, zou ik teruggaan Dat hele klemzittenverhaal lijkt me zo raar... In al die jaren dat Tihama ze al in de machine gooit, heeft er blijkbaar nog nooit eentje vastgezeten, ze is, zo blijkt, niet de enige die de bh's in de machine gooit en hij zat netjes in een waszakje én er is verder niets beschadigd.
Meld je het nog even terug wat Triumph zei? Ik ben erg nieuwsgierig geworden

Goh, ik was zelden of nooit onder 60 graden, dus ook bh's gaan lekker heet mee (erfenis uit spruwtijd).

Maar nog nooit gesmolten. Terwijl ze zelfs wel eens met 90 graden zijn meegewassen.

Handwas? Bestaat dat nog?

Puck

Puck

06-09-2010 om 09:33

Haha dirksmama

Maar jij bent van de degelijke beha's. Die beugelhoudende frivole niemendalletjes met padding erin zijn echt niet blij met een 60 graden wasje ben ik bang.

Padding?

De padding? Die gaat niet in de wasmachine hoor, die laat ik gewoon aan mijn lijf zitten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.