Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

30-03-2009 om 09:03

Bezwaar maken tegen woz-beschikking

Dag,
De woz-waarde van ons huis was bij aankoop (op 1 januari 2008 eigenlijk) geschat op 309.000 euro's. Nu hebben we de nieuwe schatting van de gemeente, en die is 376.000 euro's. Het huis hebben we vorig jaar april gekocht voor 380.000 euro's, op zich zou je denken wel ok, alleen de waarde van huizen in de buurt is enorm gedaald vanwegge de crisis, en als ik kijk naar Funda wordt er nu voor vergelijkbare huizen (even groot, zelfde buurt en zelfde staat)rond de 350.000 euro's gevraagd. Maar is dat een argument waarvoor de gemeene gevoelig is of niet? Ik bedoel, als we nu ons huis zouden moeten verkopen, zouden we zeker geen 376.000 voor krijgen, omdat er nog zoveel moet gebeuren kwa verbouwing.
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

30-03-2009 om 09:13

Nee, waarde op 1 januari 2008

de waarde op 1 januari 2008 is bepalend voor de woz. De waarde volgend jaar zal wel heel sterk gedaald zijn.

Dit is geen ontvankelijk argument voor verlaging van de woz waarde.

Van de nieuwbouwwijzer:
De WOZ-waarde voor het heffingsjaar/ belastingen 2009 wordt vastgesteld naar de waardepeildatum van 1 januari 2008. De daling van de huizenprijzen zal daarom nog niet echt zichtbaar zijn in de WOZ-waarde die voor woningen voor het belastingjaar 2009 is vastgesteld. Het effect van de prijsdalingen zal pas vanaf 2010 zichtbaar worden. En misschien in de jaren erna. Dit laatste is echter moeilijk te voorspellen, omdat dit te maken heeft met de prijsontwikkelingen van koopwoningen in 2009 en erna.

Zoals aangegeven, hanteert de gemeente als peildatum 1 januari 2008. De toestand waarin het pand verkeert, moet de gemeente echter op 1 januari 2009 vaststellen. Hebt u dus in de loop van 2008 een aanbouw geplaatst, dan telt dit wél mee bij de waardebepaling van de woning.

groet,
Angela

Sancy

Sancy

30-03-2009 om 10:10

Sini

Vraag eens de criteria op die gebruikt worden om te vergelijken. De relatie tussen de panden die gebruikt worden als vergelijkingsmateriaal en je eigen pand is geen strakke één-op-één vergelijking zoals je die zelf toepast bij aan- en verkoop van een huis. De verkoopwaarde van de vergelijkingspanden telt dan ook niet écht mee, dus die datum van 15 augustus 2008 is bij de woz tamelijk irrelevant. Het is erg lang geleden dat ik me in deze materie verdiepte (namelijk bij de invoering van de WOZ in de jaren '90) maar ik weet nog goed dat dit een hoop verwarring opleverde.

Tinus_p

Tinus_p

30-03-2009 om 10:24

Zwak

Sini:
"Ten eerste heb ik 2 van de 3 huizen zelf gezien tijdens ons zoektocht en ze waren helemaal verbouwd, wat absoluut niet het geval was van ons huis, en ten tweede is een van de 3 huizen die gebruikt is pas op 15 augustus 2008 verkocht terwijl de peilingsdatum 1 januari had moeten zijN? Dat vind ik toch vreemd"
De huizen die als vergelijking worden gebruikt, hoeven niet op 1 januari 2009 te zijn verkocht (dat is ook praktisch onhaalbaar), en ze hoeven ook niet hetzelfde te zijn. Het gaat er om, dat ze gebruikt mogen worden als vergelijking, om op basis daarvan de waarde van jouw huis te schatten.
Jouw zwakke punt is, dat je op 1 april 2008 een huis hebt gekocht voor 380K, en dat de wozwaarde schatting voor 1 januari 2008 nu 376 K is. Eigenlijk is je eigen huis nu dus de beste vergelijking, en is 376K een goede wozwaarde schatting.
Verder, bezwaarmaken heeft alleen zin als je aannemelijk kunt maken dat de taxatiefout meer dan 5% is. Reken ook eens uit, wat het je werkelijk oplevert als de wozwaarde na hertaxatie op 350K wordt gezet -dat valt tegen...

(ik heb ook ooit bezwaar gemaakt tegen de wozwaarde, een jaar of 3 geleden, dat bezwaar is zelfs toegekend -maar welbeschouwd was het de postzegels nauwelijks waard).

Sop en kool

Tinus heeft een punt. Ik rekende laatst ook uit wat honorering van mijn WOZ bezwaar zou opleveren. Aan WOZ nog geen 8 euro. Dat ik toch bezwaar heb gemaakt is alleen maar omdat e.e.a. ook doorwerkt in de IB, en daarmee ook weer in de kinderopvangtoeslag. Drie vliegen in éen klap dus bij ons, als het lukt. Wij hebben toevallig een taxatierapport van na de peildatum maar voor de crisis dat een lagere waarde aangeeft dan de gemeente Amsterdam nu hanteert (de gemeente weet van wanten trouwens, als ik de waarde van vorig jaar ernaast leg), dus dat is mijn argument om bezwaar te maken.

Ach, nee heb je, ja kan je krijgen. Bezwaar maken kost een beetje tijd en een paar postzegels, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Groeten,

Temet

Salie

Salie

30-03-2009 om 20:58

Vorig jaar wel gedaan

Vorig jaar hebben wij wel bezwaar gemaakt. Wij hadden zelf een voorstel gedaan (dat moet geloof ik), maar ze zijn eronder gaan zitten. We zijn bijna een ton naar beneden gegaan.
Dit jaar is het weer gestegen. Nu op het bedrag wat wij vorig jaar zelf voorgesteld hadden, dus nu kunnen we natuurlijk moeilijk bezwaar maken.)
Onze buren hebben ook bezwaar gemaakt. Hun argumenten klopten niet werd er vermeld, maar ze zijn wel naar beneden gegaan.
Ik zou het in ieder geval proberen. Ja heb je,..
Gr. Salie

Tinus_p

Tinus_p

31-03-2009 om 09:23

Salie

Salie:
"Ik zou het in ieder geval proberen. Ja heb je,.."
Weet je, bezwaarmaken kost (bijna) geen geld, het kost voral tijd. Dan moet je je misschien afvragen of je die tijd niet beter kan besteden. Ik weet leukere dingen te doen...

Salie

Salie

31-03-2009 om 10:18

Tinus

Ja, ik weet ook leukere dingen te doen hoor, daarom deed mijn man het.)
Maar serieus, als sinilind echt denkt dat het teveel is dan zou ik het zeker wel doen. Je moet natuurlijk wel gegronde redenen hebben. Niet zomaar even vragen of het lager kan.

Gr. Salie

Tinus_p

Tinus_p

31-03-2009 om 11:31

Waarom?

Salie:
"Maar serieus, als sinilind echt denkt dat het teveel is dan zou ik het zeker wel doen."
Waarom? Waarom al die moeite voor een paar euro?

Salie

Salie

31-03-2009 om 13:16

Tinus

Ik schreef in mijn vorige berichtje dat wij een ton naar beneden zijn gegaan. Scheelt toch aardig. Zou jammer zijn als we het niet gedaan hadden. Wie weet is dat bij Sinilind ook zo. Je moet soms niet altijd klakkeloos iets aannemen. Het ligt aan de situatie en aan de argumenten. Als je zelf denkt dat iets niet klopt, dan kan je het beter wel proberen.
Sinilind, ik hoop voor je dat het iets opleverd.

Gr. Salie

Jesse_1

Jesse_1

31-03-2009 om 14:26

Principes

Van de belastingen die iedereen betaalt, worden ook de ambtenaren weer betaald die de principes van mensen moeten controleren.
Als jullie het huis op in april 2008 gekocht hebben voor € 380.000 is € 376.000 per 1 januari 2008 toch reëel of snap ik het nu niet?
Jesse

Tihama

Tihama

31-03-2009 om 22:12

Snaputniet

"ten tweede: de andere huizen die meegenomen zijn in de peiling waren in een veel betere staat dan ons huis, ik vind het ook appels met peren vergelijken. In de taxatieverslag zijn 3 andere huizen opgenomen wat werkelijk alles verbouwd was, terwijl ons huis niet eens centrale verwarming of badkamer had, "

Dus je hebt 380.000 euro betaald, terwijl het huis dat niet eens waard was aangezien hij in veel slechtere staat was dan gelijkwaardige huizen???

Of het huis was wel die 380.000 waard omdat de markt dat vroeg en in dát geval klopt de WOZ ook. De WOZ-waarde probeert de vrije verkoopwaarde te volgen. Zoals Tinus al eerder opmerkte: je eigen aankoop is de beste taxatie voor de WOZ. Ik ben echt heel benieuwd hoe de afdeling Heffingen/Belastingen bij jouw gemeente hierop gaat reageren

Tihama

Taxatie

Tihama "Zoals Tinus al eerder opmerkte: je eigen aankoop is de beste taxatie voor de WOZ." Toen wij de laatste keer succesvol bezwaar maakten, waren er allerlei valide argumenten in onze brief, alleen vond men het taxatierapport voor de aankoop van het huis juist niet relevant

Jakiro

Jakiro

01-04-2009 om 10:44

Meer dan een paar euro

Oké, bezwaar maken levert misschien voor die aanslag maar een paar euro voordeel op, maar het werkt ook door in alle jaren daarop !
De nieuwe WOZ is namelijk bepalend voor de waardemetingen voor de jaren daarop. Dus het scheelt zeker meer dan een paar euro's.
Overigens denk ik dat je in Sinilinds geval geen poot hebt om op te staan.
In april 2008 een huis kopen voor € 380.000 en nu een aanslag krijgen van € 376.000 met een waarde gebaseerd op 3 maanden daarvoor is heel billijk.
Jakiro

Geweldige tijd om te kopen

totaal ot maar toch even mijn idee over de huizenmarkt. 1. Als je nu de financien rond krijgt dan koop je voor een geweldige rente een hypotheek.
2. de hoeveelheid nieuwbouwhuizen die opgeleverd worden komende 2 jaar is de HELFT zo laag dan wat in 2011 af moet zijn om de groei aan te kunnen.
3. de vraag naar eengezinswoningen blijft stijgen door de aanwas aan gezinnen.

De vraag naar huizen zal dus weer enorm moeten gaan stijgen. Dus zolang Sini (of ik) komende 2 jaar niet hoeven te verkopen is er helemaal niets aan de hand. Ik verwacht werkelijk dat met name de huizen die wij hebben Sini (straks compleet opgeknapt, geschikt voor gezinnen met 2 a 3 kinderen, mooi perceel) weer als warme broodjes over de toonbank gaan.

Oh ja, jij ging sowieso nooit meer verhuizen, dus er is weinig aan de hand behave die woz waarde

Maar ok, ik ben ook blij dat hier de overwaarde de tijdelijke 'crisis-schade' beperkt.

Inderdaad

hier gaan we de 2e dag in zonder keuken, dus weer een magnetron maaltijd en maaltijdsalade gehaald, oh griebel nog 4 weken in deze misere.

Maar goed, ook hier ALS het dan een keer af is wil ik misschien ook nooit meer weg, al hoewel... de Schotersingel lonkt nog steeds.

Yep

sinds vanmiddag een hele stapel plastic en karton in huis, borden en bestek dus. Nu mijn ouders bellen om te kijken of we er dit weekend een echte gekookte maaltijd kunnen krijgen en ja volgende week bij ikea eten, keertje snackbar, keertje chinees, uit eten in de stad.

;-(

Maar dan ergens in mei zit er 7m2 extra aan de woonkamer, met een grote nieuwe keuken, nieuw parket en nieuwe plinten, alles geschilderd. En dan mag de baby komen

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 09:12

Manda -lastige tijd om te kopen

Manda:
"1. Als je nu de financien rond krijgt dan koop je voor een geweldige rente een hypotheek.
2. de hoeveelheid nieuwbouwhuizen die opgeleverd worden komende 2 jaar is de HELFT zo laag dan wat in 2011 af moet zijn om de groei aan te kunnen.
3. de vraag naar eengezinswoningen blijft stijgen door de aanwas aan gezinnen."
Dubieus.
Ik hamer er vaker op; de huizenprijs in Nederland wordt niet bepaald door intrinsieke waarde, maar door het budget van de kopers. Dat is juist het gevolg van het chronische tekort aan huizen. Door de crisis gaan de budgetten van de kopers omlaag -en moeten de huizenprijzen dus vanzelf meezakken.
dat wordt nog erger, doordat tegelijk de meeste banken errug terughoudend zijn geworden met het uitlenen van geld. Ik verwacht zelf, dat dat de komende jaren nog wat strenger wordt. Vooral tophypotheken (meer lenen dan koopprijs of executiewaarde) en aflossingsvrije hypotheken konden wel eens moeilijk te krijgen zijn.

Ik zou zeggen, als je NU een huis koopt, denk dan heel goed na wat je moet doen bij een prijsdaling van 20% icm verhuisdwang (andere baan, scheiding). Juist als starter kom je dan snel in de problemen -als doorstromer ben je dan overwaarde kwijt die toch al fictief was. Als starter moet je juist nu als een malloot gaan aflossen.

let eens op: Degenen die zeggen dat het een goede tijd is om te kopen, zijn allemaal belangshebbend: Makelaars, notarissen, en wat hypotheekboeren.

Budget van kopers

de budgetten van kopers gaat helemaal niet omlaag, als je een huis gaat kopen dan heb je blijkbaar een voldoende inkomen om een hypotheek te krijgen, het lijkt mij stug dat mensen die willen kopen en weinig hinder hebben van de crisis nu een lager budget hebben. Door de lage rente kunnen ze juist meer huis kopen dan daarvoor. Verder is door de invoering van de gedragsregeling financiele instellingen indd moeilijker om een tophypotheek te krijgen, hierdoor houden mensen netto meer geld over, iets wat een goede zaak is.

Als je nu vanuit een huursituatie over kan stappen naar koop dan doe je mi een goede investering gezien de verwachtte vraag over een jaar oid.

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 09:50

Evident triviaal

Manda:
"de budgetten van kopers gaat helemaal niet omlaag, als je een huis gaat kopen dan heb je blijkbaar een voldoende inkomen om een hypotheek te krijgen, het lijkt mij stug dat mensen die willen kopen en weinig hinder hebben van de crisis nu een lager budget hebben."
Het lijkt jou stug, maar dat is vooral wishful thinking. Iedereen hefet een beetje last van de crisis, en sommige mensen hebben veel last van de crisis. Gevolg: gemiddeld hebben mensen minder te besteden, en dus worden huizen gemiddeld ook goedkoper.
Evident triviaal.

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 12:06

Woningmarkt

Ik lees soms t FD online, ook t huizenblog is fascinerend:
http://blogs.fd.nl/woningmarkt/2009/03/gevangen-op-de-woningmarkt.html
Mijn conclusie is, dat de huidige prijsdalingen totnogtoe geflatteerd zijn. Er zit nog veel verborgen.

Huizenprijzen

Interessant stukje. Ik vertrouw die cijfers waar de NVM mee strooit ook niet hoor. Huizenprijzen een half procent gezakt of zo? Ik hoor en zie om me heen dat het met tienduizenden euro's tegelijk naar beneden gaat.
Jonne (gelukkig niet aan het kopen of verkopen)

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 13:51

Nog één

http://blogs.fd.nl/woningmarkt/2009/03/signalen-van-een-pril-herstel-koopwoningmarkt.html

Zoals één van de reaguurders terecht opmerkt: 'jeetje als je een toename van het aantal zoekakties op google al beschouwt als een opleving van de huizenmarkt, dan moet de wanhoop toch wel heel groot zijn.'

Ja klopt

hier in de wijk zijn de huizen inderdaad met tienduizenden gezakt !

Maar ik blijf optimistisch, ik denk dat het in de herfst en zeker volgend jaar weer gestabiliseerd is.

Alhoewel

er staat sinds vandaag weer eentje te koop (compleet gerenoveerd) voor 525. Dat zou dan de eerste zijn die boven de 5 ton weggaat hier in de straat, ik ben benieuwd.

Tinus_p

Tinus_p

04-04-2009 om 15:00

Alhoewel

Manda:
"er staat sinds vandaag weer eentje te koop (compleet gerenoveerd) voor 525. Dat zou dan de eerste zijn die boven de 5 ton weggaat hier in de straat, ik ben benieuwd."
Vragen staat vrij ....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.