Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bezuinigen! dit keer auto

Zoals je misschien al gemerkt hebt in het draadje hierboven over energie, was ik nooit bewust met geld/zuinig zijn bezig. Wij hadden 2 (zeer) goede inkomens, geen bijzondere hobby's/vakanties/o.i.d. en konden dus makkelijk rondkomen. Leefden niet zuinig, en spaarden veel.

Maar... sinds nov 09 is wiggieman zonder werk. Tot 1 april wordt hij nog betaald, en dan is het WW. Een hele flinke teruggang. Nieuw werk is er nog niet, wel gesprekken, maar niets concreets. Dat zal dus nog wel even duren.

Wij nemen dus nu ons uitgavenpatroon maar eens onder de loep.

hypotheek: is OK
kinderopvang: opzeggen 1 dag KDV voor 2 kids, 1 dag BSO en KDV houden (donderdag, die heb je niet zomaar terug), oppas aan huis van 1 naar 0,5 dag.
gas/licht: ernstig op bezuinigen (zie boven)

En nu zijn we aan het rekenen voor een auto. Wat is goedkoper: greenwheels/connectcar of een goedkope kleine 2e hands auto.
Ik heb een lease-auto, die we kunnen gebruiken voor weekend/vakantie. Het gaat dus om niet teveel kilometers op een aantal door-de-weekse-dagen.

Tips?? Ik ben weer benieuwd.

Het is voor ons echt een nieuwe wereld, zuinig zijn. Ik begin er trouwens veel plezier in te krijgen. En ook schaamte dat ik zo makkelijk m'n geld uitgeef (of uitgaf).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen?

De enige echte bezuiniging is tijdelijk géén tweede auto. Hij heeft als het goed is alle tijd om op de fiets of met het OV te gaan.

En pas op met het opzeggen van de opvang. Als je WW krijgt moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Dus alleen opzeggen als je heel snel weer opvang kunt krijgen.

Mover

Mover

06-03-2010 om 09:05

Geen auto

Hoi Wiggie, wij hebben sinds vorig jaar ook geen auto meer. Alle varianten hebben we toen doorgerekend, en waar je in jullie situatie op moet letten is:
Deelauto (greenwheels oid) waar staat die auto? je betaalt nl. niet alleen per km dat je hem gebruikt, maar ook per tijdseenheid. Als die auto dus aan de andere kant van de stad staat (zoals in ons geval) dan was ik al 6 km aan het fietsen, en weer terug naar huis om de auto alleen al voor de deur te krijgen.... En ga je vervolgens naar de bioscoop dan staat die auto 2 uur op het parkeerterrein en betaal je dus wel die 2 uur....
Geen auto: je gaat het goede seizoen in, voorjaar. Je kan met een beetje plannen makkelijk met een auto en de rest op de fiets. Het is een kwestie van instellen, en iets meer tijd plannen (auto-ritten in het weekend met lease-auto). Maar als een iemand thuis is, zou het mi mogelijk moeten zijn.
Kosten auto bedragen minimaal 2000 euro afschrijving per jaar. Nou, tel daarbij op de verzekering, onderhoud en de benzine. Als je dus een half jaar geen auto rijdt, scheelt dat heel behoorlijk.
Als je besluit toch een auto te kopen, denk dan goed na of je zelf handig bent ivm reparaties versus garage dwz oude auto versus minder oude auto.
Ik zou zeker nog een keertje rekenen.
Wij hebben een deal met de buren: hun 2e auto staat in de straat voor 1x per week boodschappen, en als het heel erg slecht weer is. Wij delen nu die 13-jarige auto, betalen helft alle kosten en overleggen wie wanneer boodschappen doet. Zij hebben in het weekend ook nog een lease-auto voor de deur.
Ik hoop voor je dat je ook zulke buren vindt.
Succes met rekenen en bezuinigen.

Tihama

Tihama

06-03-2010 om 10:56

Idd geen auto

Waar is die 2e auto voor nodig? Je man heeft nu geen werk. Zodra hij werk heeft en daarvoor een auto nodig heeft is het vroeg genoeg die te gaan zoeken.

Wij hebben hier de 2e auto nu 3 jaar geleden de deur uitgedaan. Ik heb tegelijk een goede fiets gekocht met flinke fietstassen en een nieuw regenpak. Mijn conditie is vooruit gegaan en het regent eigenlijk helemaal niet zo vaak
Dus waarom een tweede auto?

Tihama

reina

reina

06-03-2010 om 12:36

Mee eens

Zeker als het om een 2e auto gaat zou ik die direct wegdoen. Wij hebben 1 auto en eigenlijk zouden we ook best zonder kunnen, ware het niet dat ik niet ver kan fietsen etc. Wij hebben jaren helemaal zonder auto geleefd (vonden het zonde een auto voor de deur te hebben terwijl man naar zijn werk ging met de bus en ik niet reed, we hadden toen al wel een klein kind en een hond), het was soms puzzelen, het was soms lastig, maar het was goed te doen.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-03-2010 om 15:35

Als

een van ons zijn baan zou verliezen, zouden wij ook de 2e auto opruimen....of misschien wel allebei om te vervangen door 1 kleinere goedkopere zuinigere auto.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-03-2010 om 22:54

Greenwheels

Wij rijden met Greenwheels. Ideaal hoor, als je de auto maar weinig nodig hebt. Geen vaste lasten (alleen 15 euro abonnement per maand) en geen gedoe met onderhoud, reparaties etc.
Wij gaan beiden met het openbaar vervoer naar het werk, we hebben de auto dus alleen nodig voor uitjes etc. Soms kiezen we ook dan voor het OV (heeft de voorkeur van de kinderen!), soms voor de auto.
Als de auto zes kilometer verderop staat, zoals iemand hierboven beschreef, dan vind ik Greenwheels eigenlijk geen serieus alternatief. Bij ons staat een paar straten verderop een auto, en binnen een straal van 1,5 km nog een aantal. Keuze genoeg dus.

wiggie

wiggie

07-03-2010 om 14:13 Topicstarter

Waarom

Ik kan me voorstellen dat jullie denken waarom toch een auto. Omdat wiggie gelukkig toch wel 3 tot 4 (orienterende) gesprekken per week heeft, die niet in de buurt zijn.

Omdat de creche nog zit bij het vorige huis (hier geen plek), en dat vanaf school van de oudste ongeveer 45
min fietsen is met 2 kids op de fiets (enkele reis). Ja, tijd genoeg, maar met slecht weer toch wel een hele opgave.

Maar ik denk dat we inderdaad gaan voor de greenwheels. Staat vlakbij, echt op 3 min lopen. En als fiets / trein niet kan, is dit een goede mogelijkheid.

Ik heb geen zin in een oude auto voor de deur. Is weer een zorg extra (doet ie het nog en wat kost een reparatie enz.). Maar voor wiggieman na 30 jaar een eigen auto wel ff wennen vrees ik....

Buren hebben wel een 2e auto die eigenlijk altijd op de oprit staat, maar ik durf het niet te vragen. Zijn wel heel aardig, maar toch.

En oja, voor het KDV hebben we alleen de vrijdag opgezegd, donderdag houden we wel aan. Maar kinderopvang is natuurlijk een vreselijke grote kostenpost.

Dank weer voor het meedenken.

Doen!

Hier ook een auto die altijd op de oprit staat. We werken nml in de buurt en zijn ook sportief aangelegd. Zonder auto willen we ook niet dus ik zou mijn auto graag delen. Ik zou het dus juist leuk vinden als iemand om autodelen zou komen vragen.

En als ze nee zegt is het toch ook geen probleem?

Greenwheels

Ik heb zelfs een abonnement van 5 euro per maand. Bekijk inderdaad of de afstand naar de dichtsbijzijnde auto te doen is.
In de maand januari heb ik de auto 5x gebruikt om naar school te rijden omdat het met te fiets veel te glad was (klap, klap, daar gingen er weer een paar). Het kostte me 35 euro in totaal! Daar kun je nog geen wegenbelasting van betalen. Kortom. Weg met je eigen auto en aan de greenwheels. En inderdaad, korte ritten; greenwheels, lange ritten; eigen auto.

Dory

wiggie

wiggie

10-03-2010 om 21:36 Topicstarter

Dat wordt het

zojuist besloten: het wordt Greenwheels of Connect car. Offertes al opgevraagd. Kijken we hoe dat bevalt. En na de zomer zien we wel weer, dan is de situatie met werk hopelijk ook weer anders.

Dank voor de tips!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.