Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angel3

angel3

09-08-2009 om 11:02

Bewustzijn van voeding bij kinderen

Nav een draadje elders over prikdrankjes bij kinderen en de reactie van Bella loop ik ook tegen dit dilemma aan.
Kinderen zijn bijna 4 en 6. Zoals vele kinderen wordt er regelmatig 'gezeurd' om snoep, ijs, koekje. We hebben hier redelijk vaste ongeschreven regels over maar toch vragen ze weleens waarom mag ik dan niet heel veel snoep? waarom mag ik niet 2 ijsjes of elke dag friet etc
Op de een of andere manier zegt dochter van bijna 4 weleens als we aan het eten zijn: ik hoef niet nog een boterham, daar word je dik van.
Wij proberen heel bewust de associatie met veel snoepen en eventueel dik zijn niet/zo min mogelijk te leggen. Dus hoe ze er nou weer bijkomt dat je van (gewoon) eten dik wordt??
Maar wat breng je ze dan wel bij? ik vertel nu: snoep is slecht voor je tanden. Ik krijg dan als antwoord: nou pietje en jantje hebben al 2 gaatjes en die zeggen dat dat niet erg is.....het deed ook geen pijn. Tja daar sta je dan....
Of ik leg uit dat je van veel ijs bijv buikpijn kan krijgen.

Eigenlijk merk ik dat de kinderen elke keer een weerwoord hebben en ik dan zeg: je krijgt het gewoon niet. (ik moet zeggen dat het gevraag in de vakantie wat erger is dan normaal). Maar ook door de dagen heen her en der bij vriendjes, de bso, in de straat etc..... ze krijgen overal wat. Hoe maak ik ze nou bewust van goede voeding en kan ik de hoop hebben dat ze zelf weleens iets af zullen slaan? of is dat teveel gevraagd voor een kind

Wij zijn geen gezondheidsfreaks ofzo en ze krijgen thuis ook gewoon een snoepje, frietje, chipje. Ze lusten nog geen prik dus dat is mooi meegenomen
Ik zie ook dat ze straks wel zullen moeten sporten om in evenwicht te blijven. Het is allemaal erg veel vind ik het aanbod....
groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

09-08-2009 om 11:32

Niet blijven redeneren

dat in elk geval. Want daar red je het niet mee. (Rokers zeggen ook gerust: jamaar mijn opa werd 93 en die rookte sinds zijn 12e)

Jij bent hun moeder, jij stelt de regels en je mag na een keertje uitleg gerust zeggen: 'omdat ik het zeg. Als jij later kinderen hebt, mag je het anders doen, maar nu doen we het zo.'
Wat mij verder hielp, zeker in vakantietijd met de hele dag kinderen over de vloer: vaste tijden voor drinken en snoep/koek/fruit/ijs. Bij mij was dat om tien uur en om drie uur. Leerden ze meteen klokkijken

Tonny

Tirza G.

Tirza G.

09-08-2009 om 13:29

Ik ben benieuwd naar je motivatie

Je geeft je kinderen een heleboel redenen en die weerleggen ze. Tja. Bedenk voor jezelf waarom je iets wel of niet wil, ga met je kinderen zitten en leg ze dat één keer duidelijk uit. Er is rood-oranje-groen eten, van groen mag je net zoveel als je wilt (brood, fruit), oranje is niet iets om hele dagen te eten (jam, friet) en rood is er alleen maar voor het lekker (snoep, ijs). Nergens goed voor, het is alleen maar ongezond. Maar wél heel lekker. En omdat het mijiijijijn taak is als moeder om er voor te zorgen dat jullie gezond zijn en blijven, wil ik niet dat jullie zoveel rood eten eten. Dat mag best wel een keertje, maar niet te vaak - en dan die tijden van Tonny
En dat andere kinderen altijd en overal friet en snoep mogen eten, tja, dat is dan zo, daar heb ik niks over te zeggen. Maar ik wil dat jullie léren wat goed voor je is en wat niet. Zodat als jullie later grote mamma's zijn ook weer goed voor je kindjes kunnen zorgen (hoppetee, wat sentiment doet het altijd goed).

En dan klaar. En dan ontkóm je er niet aan om uit te leggen wat dat ongezonde dan is. Dik worden, slecht gebit, puistjes, gespleten haarpunten voor mijn part (als ze naar Totally Spies kijken) - mijn zoon is tijden gefixeerd geweest op kaal. Niet te veel suiker, anders word je kaal..........eeeeeeh.......heeft-ie niet van mij (Tirzaman ook niet kaal), maar ik heb het maar zo gelaten. En ja, dan gaan er wellicht hele maaltijden over gezond en niet gezond, maar dat zij dan maar zo. In de documentaire SuperSize Me werd verteld, dat Amerikaanse kinderen voor hun 18e al 100.000 reclameboodschappen hebben gekregen over snoep (etc.), vaak gekoppeld aan iets leuks, een poppetje, karaktertje, leukigheidje. Al zou jij drie maaltijden per dag 18 jaar lang een betoog houden over gezonde voeding, dan kom je nog maar aan amper 20.000 keer. Kortom: er tegenaan! Ze zullen het érgens moeten horen, want buitenshuis horen ze het niet.

Tirza

Bastet

Bastet

09-08-2009 om 13:55

Helemaal mee eens

Twee van mijn drie kinders hebben zeker aanleg om zwaarder te worden,dus ik vertel gewoon hoe het is.Ze mogen best eens wat lekkers,maar zeer met mate,en ook kwa avondeten let ik op.Je mag best nog een beetje extra opscheppen,maar geen drie borden pasta.Alles met mate,is mijn motto.
Groetjes,Bastet

bertje1

bertje1

09-08-2009 om 14:59

Dik

uiteindelijk wordt je van alles dik. niet alleen van snoep. kids hebben dus groot gelijk.
Punt is uiteraard, te veel van iets (snoep) is gewoon niet gezond. Dat kun je toch heel eenvoudig zeggen? Maar uiteindelijk moet je ook niet 10 appels of 10 boterhammen eten pd.

angel3

angel3

09-08-2009 om 17:00

Tuurlijk

kan ik dat gewoon zeggen en dat doe ik zeker. Missch ben ik het gewoon een beetje zat om zoveel met voeding en niet (teveel) snoepen bezig te zijn. Ik vind het gewoon jammer om daar alle dagen uitleg over te geven. Snoepen en eten moet toch gewoon leuk zijn?
We hebben hele gesprekken aan tafel over voeding en dat vinden ze bere interessant. Ze vinden het leuk te weten dat wortels goed zijn voor je ogen en vezels voor je darmen etc.
Maar ze zien gewoon geen directe effecten van snoepen is ongezond. 'Wat gebeurt er dan als je teveel snoept? waarom is dat ongezond? waarom is dat erg? buikpijn gaat toch ook weer over? dikke mensen hebben het ook leuk? gaatjes in je tanden doet geen pijn zegt pietje' en zo gaat het maar door.
Dus ja ik besteed er veel energie aan en eigenlijk iets teveel naar mijn zin....maar dat zal er wel bijhoren en is de tijdsgeest. Er is veel snoep en je moet erg opletten ook bij kinderen. Helaas.........

MaximeM

MaximeM

09-08-2009 om 19:46

Gewoon blijven uitleggen

Hoi,

Leuk he van die kinderen die geen genoegen nemen met één antwoord (volgens mij zijn alle kinderen zo hoor) dus blijven bewantoorden die vragen. Oke, Pietje zegt dat gaatjes in je tanden geen pijn doen, maar het zijn wel gaatjes...en die gaatjes kan je vullen maar je tand is wel beschadigd en daar wordt een tand zwak van (ik weet niet of dat met de tegenwoordige vullingen eigenlijk zo is, maar als de kinderen het maar geloven) en als je veel gaatjes in een tand krijgt..dan heb je toch een probleem (meteen wat argumenten voor langer je tandenpoetsen dat dat aaien wat ze bij mij doen) Verder is dik zijn gewoon ongezond, of dikke mensen het nou leuk hebben of niet.. zo kan je ieder weerwoord beargumenteren. Net zo vaak tot ze het niet meer vragen...of wat ik ook wel zeg, als ze voor de zoveelste keer hetzelfde vragen, is of ze even willen nadenken wat ik daar de vorige keer over zei.
Maar goed, ik heb een slanke zoon en dochter, maar ook mijn zoontje komt soms met de mededeling....ik word dik (ik zou niet weten waar, want hij is op een heel normaal gewicht) maar er zal op school of in een reclame wel over gesproken worden. Ik probeer ze maar zoveel mogelijk te leren om normaal te eten.

Maxime

ayla

ayla

10-08-2009 om 09:05

Kleine eigenwijsjes

Haha leuk die kinderen, die oudste van mij neemt ook geen genoegen met een antwoord als “omdat ik het zeg”. Vooral nu met haar dieet zijn we erg gebrand op vitaminen etc en letten we extra op, tot grote teleurstelling van haar. Ik probeer meestal het verhaal van vitamines, die nodig zijn om te groeien en dat die in het goede eten zit, dus bijv brood, groenten en fruit. Als je die niet eet kun je niet gezond blijven, wordt je sneller ziek en groei je niet zo hard. Snoepjes zijn wel heel lekker maar er zitten geen vitamientjes in dus niet nodig daarbij zit er heel veel suiker in en van suiker wordt je erg dik. Ik noem geen voorbeelden van dikke mensen, veel te gevaarlijk voor in de toekomst, stel je voor ze zeggen iets waar die persoon bij is. Ik neem Winnie de Pooh als voorbeeld, hij at zoveel honing dat die vast bleef zitten in de deur van zijn huis. Maar ook ik geef toe, hier trapt ze alleen in als ze een goede bui heeft, als ze dwars wil liggen dan werkt dit echt niet. Bij ons is de discussie rondom frisdrank losgebroken,waarom is dat slecht, ik heb nog geen pijn aan mijn tandjes hoor. We moeten binnekort naar de tandarts en ik denk dat ik dat die nmog eens laat uitleggen, misschien maakt dat indruk

bibi63

bibi63

10-08-2009 om 16:29

Grappig

heb dochter van 10, die natuurlijk best chipjes e.d. lust. In principe hanteren we de regel: chipjes op zaterdagavond en een enkele keer door de weeks 'spontaan'. Ze weet dat het niet gezond is, maar wel lekker natuurlijk. Ze weet ook dat je best wel eens kan eten, maar niet te vaak. Ze weet ook dat iets JUIST lekker is als je het niet elke dag eet.
Nu is hier vlakbij een middelbare school en vlakbij een winkelcentrum. Ze ziet dus regelmatig tieners in de pauzes met zakken chips lopen. Ze weet dus dat als je naar de middelbare school gaat, je zakgeld hebt, je er voor kan kiezen in plaats van brood te eten, chips in de super te gaan halen. Haar opmerking: Nou, dat ga ik alleen op vrijdag doen, anders is het niet speciaal meer en natuurlijk ook niet gezond. Hihi, heel verstandig. En ik heb ook direct gezegd dat dat een hele slimme gedachte was: lekker genieten op vrijdag en voor de rest gewoon niet doen. Nu maar hopen dat ze dat straks nog steeds zo vindt en ook zo doet. We zullen zien.
Groetjes,
Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.