Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bewaren verse peterselie en selderij

zoon heeft vandaag uit zijn jeugdtuin bossen peterselie en selderij meegenomen. Hoe bewaar ik dit het beste? Kan het in de vriezer?

groetjes van Purk

p.s. ook een enorme oogst tuinbonen, aardappels, worteltjes en bietjes trouwens. Echt geweldig!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

19-07-2011 om 23:10

Oh lekker

volgens mij kun je het invriezen nadat je het gewassen hebt, gewoon in een zakje dacht ik, er van uitgaande dat je het toch gaat verwerken in de soep ofzo?
Mijn zoon had vandaag snijbiet. Ik dacht wat moeten we daar nou mee. Heb een hartige taart ervan gemaakt (feta en ham erdoor), smaakte goed!

Hmm

Selderij valt idd prima in te vriezen. Met peterselie vind ik het niet zo'n succes, maar dat komt omdat ik peterselie niet zo gauw meekook, maar liever vers snijdt en over gerechten strooi.
Volgende keer misschien een peterselieplantje uitgraven, kun je hem in de keuken nog in een pot zetten.
Leuk dat zijn moestuin wat begint op te leveren!

In plastic zak

Eerst goed wassen, heel goed drogen en in ruime dichte plastic zak in de koelkast, zeker een week houdbaar!

Peterselie invriezen veranderd het van smaak.

Laminaat

Laminaat

21-07-2011 om 18:43

Invriezen en op olie zetten

Purk,

De selderij kan je fijnhakken en in zakjes invriezen. Maar de peterselie zou ik met een saaie olijfolie in de blender gooien of met de staafmixer fijnmalen. Dan heb je een prachtige groene olie waar je veel gerechten mee kan verrijken en die weken houdbaar is. Als je die olie verder wil kruiden; dan met peper en zout. Nog lekkerder is ook knoflook, maar dan is ie niet zo lang houdbaar, tenzij je de knoflook eerst gaart (in de magnetron, bijvoorbeeld). Pesto van peterselie kan ook, trouwens.
Ditzelfde kan ook met selderij, maar die laat zich eigenlijk vrij goed invriezen.
Groetjes,
Laminaat

purk

purk

21-07-2011 om 21:02 Topicstarter

In de vriezer

gisteren heb ik net drie boterhamzakjes peterselie en en twee boterhamzakjes selderij in de vriezer gelegd. Hopelijk blijft het goed en is de smaak van de peterselie nog lekker na een tijdje vriezer.

Er ligt ook nog een flinke bos peterselie, daar ga ik morgen die olie maar eens van maken laminaat. Klinkt lekker.

Bedankt voor alle tips.

groetjes van Purk

purk

purk

21-07-2011 om 21:02 Topicstarter

In de vriezer

gisteren heb ik net drie boterhamzakjes peterselie en en twee boterhamzakjes selderij in de vriezer gelegd. Hopelijk blijft het goed en is de smaak van de peterselie nog lekker na een tijdje vriezer.

Er ligt ook nog een flinke bos peterselie, daar ga ik morgen die olie maar eens van maken laminaat. Klinkt lekker.

Bedankt voor alle tips.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.