Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ardennen

Ardennen

25-09-2009 om 12:37

Besparingstip ov

Dit is niet voor iedereen maar voor iedereen die nu een OV-chipkaart moet aanschaffen: als je het op de site van het GVB doet (het Amsterdamse vervoerbedrijf) kost de OV-chipkaart 1,50 ipv 7,50.

Ik kwam erachter toen ik ze wilde aanschaffen voor ons. Ik weet niet of je daarvoor ook echt in Amsterdam moet wonen, maar dat lijkt me niet.

Ardennen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waar precies?

Ik dook er meteen op, want ik heb er nog eentje nodig. Maar als ik naar de GVB site ga, dan kies ik voor de OV kaart webshop, dat is nog van GVB zie ik aan het logo, maar dan klik ik door naar OV-chipkaart.nl/webwinkel en dan kom ik in de gewone OV chipkaart website, met het normale tarief van 7,50 euro.

Heb jij het op een andere plek gezien? Of was het een heel kortstondige aanbieding?!

Vast bedankt,
Corina

Anna3

Anna3

25-09-2009 om 22:47

Ardennen

Ik heb hem ook meteen besteld, maar misschien was ik in mijn hebzucht te snel, want toen ik daarna (!) ging lezen wat er stond, bleek dat het voor mij (ik heb geen abonnement en ook geen recht op leeftijdskorting) waarschijnlijk niet bedoeld is:
"Reist u regelmatig met het openbaar vervoer? En gebruikt u een abonnement of hebt u recht op leeftijdskorting? Schaf dan nu de persoonlijke OV-chipkaart aan met maar liefst 80% korting!"
Of heb ik het niet goed begrepen?

Mover

Mover

26-09-2009 om 12:28

Kan ik deze ov-chip ook in rotterdam gebruiken?

Als dat zo is, dan koop ik 'm ook gelijk!
Wie weet het antwoord? Kan ik deze OV-chip ook in Rotterdam gebruiken?

cqcq

cqcq

26-09-2009 om 18:33

Fantastische tip

De OV chipkaart is landelijk, dus overal te gebruiken en op te waarderen...

De actie is alleen van het amsterdamse GVB, dus dat betekent dat alleen het uiterlijk anders is.

Een persoonlijke kaart is vooral interessant als je met korting reist of via een abbonnement (anders kun je ook een onpersoonlijke kaart gebruiken). Heb gelijk voor de kinderen besteld, je kunt bijna niet zonder meer, zeker nu ook de NS over gaat.

Vindt het trouwens belachelijk duur als je maar incidenteel reist. Er moet sowieso altijd 4 euro op de kaart staan, + de kaartkosten nog. Voor incidentele reizen kan dat bijna niet uit. Maar in Rotterdam zijn dagkaartjes ook weer zo duur geworden dat de prijs het veelvoudige is vergeleken met de kinderstrippenkaart. Dus ben erg blij met deze actie van het GVB.

tonny

tonny

27-09-2009 om 15:19

Als je een ns kortingkaart hebt

kun je daar ook reistegoed op laden en daarmee OV-chippen.

tonny

Bedankt ardennen!

Niks reclame, jij stuurt me gewoon de weg op naar 6 euro goedkoper bestellen - is toch maf, op één en dezelfde website kun je dus voor 7,50 of 1,50 bestellen! Ik heb het nu gevonden en besteld, ik had er nog eentje nodig, voor mijn jongste zoon die bij de vorige keer bestellen nog geen 4 was. Nu kan hij ook een kortingskaart gebruiken.

Bedankt dus!
Corina

Uhm.. kan iemand me die ovchipkaart uitleggen?

Zowel jongste als oudste dochter moeten af en toe (dus niet dagelijks) met OV. Gedeeltelijk in/rond Amstelveen, gedeeltelijk ook in Amsterdam.

Nu nog met buskaart (waarbij regelmatig te veel strippen worden afgestempeld door ongeinteresseerde chauffeurs) maar die OV chipkaart lijkt me handig.
Mits, begrijp ik, je vooral NIET vergeet om bij uitstappen uit te loggen/ of hoe je dat ook noemt.

Al even gekeken maar ik kom er niet helemaal uit hoor. Kan ik dit online bestellen bij GVB ook al je niet in A'dam woont of er daar gebruik van maakt? En is het persoonsgebonden of kunnen andere gezinsleden er ook gebruik van maken?
En kun je hem dan steeds opladen? En moet dat op een bepaald punt? En je schijnt 'm alleen online aan te kunnen vragen als je een online pasfoto hebt? Huh, wa's dat nou weer?

Kortom; ?
Mare

neteret mut

neteret mut

29-09-2009 om 21:56

Ook vragen

want omdat wi in Belgie wonen en meestal met deauto komen als we naar NL gaan, heel af en toe kan het wel voorkomen dater iets met het openbaar vervoergedaan moet worden. Waar koop je zoiets , hoe lang blijft het erop staan. En hoe gaat dat als we hier een kaartje kopen incl het gedeelte in NL. Dus hoe gaat het met kaartjes vorr internationaal reizen. Het zal voor ons allemaal niet zo,n haast hebben om antwoorden te hebben, gewonen kaartjes zouden nog wel een tijd blijven. Toch vroeg ik het me af.

Mare en neteret mut

Ik ben verre van deskundig op het gebied van de OV chipkaart, maar een aantal dingen weet ik toevallig wel. Heb het namelijk zelf ook helemaal uitgezocht.

Ben ook Amstelvener, omdat de sneltram/metro alleen nog maar kan met OV chipkaart moesten we eraan geloven. En mijn kinderen reizen nog met kortingstarief, dus dan is het zonde een anoniem kaartje bij de machine te kopen.

Dat kan namelijk ook, dat is meteen het antwoord voor Neteret Mut: je kunt gewoon kaartjes kopen bij steeds meer lokaties, bijvoorbeeld de (metro)stations die niet op naam staan. Dat is voor mensen buiten de stad of het land het makkelijkst.

Maargoed, de kaarten op naam. Ik heb ze gewoon bij het GVB nu aangevraagd en het wordt toegezonden, ook bij niet-Amsterdammers dus. Tenzij ik straks nog een reprimande thuisgestuurd krijg!

Die digitale pasfoto, ik heb er nu een schoolfoto voor gebruikt (gescand), maar vorige keer ook gewoon portretjes van mij en mijn man. Neutrale achtergrond, digitale camera. Het luistert niet zo nauw als bij een echte pasfoto. De exacte eisen staan op de site, maar het is niet zo heel moeilijk.

Opladen was in Amstelveen een crime, toen we ze eerst bestelden, al zeker een jaar geleden, moest ik ze eerst een keer gaan opladen ergens bij station Zuid. Het moge duidelijk zijn dat ze dus een hele tijd stof lagen te vangen. Pas toen de sneltram omging naar chipkaart zag ik er meer nut van in en zie daar: overal springen nu opeens de oplaadpunten uit de grond, tot in onze Albert Hein aan toe. Op de site van de OV chipkaart staat een lijst adressen, ik denk dat het streven is dat je het altijd wel ergens tegenkomt.

Nou, dat was zo ongeveer mijn kennis. En zal ik nu dan maar vast bekennen dat we amper OV gebruiken en nog bezig zijn onze strippenkaarten op te maken - dus ik heb hier een setje maagdelijke OV chipkaarten liggen en doe alsof ik er alles van afweet!

Chipze!
Corina

Bussie

Bussie

30-09-2009 om 10:15

Ik weet alles!

Volgens mij weet ik inmiddels alles over de OV-chip kaart. Maar alles is vrij veel en veel typewerk. Er is heel veel infomatie te vinden op internet. Hier bijvoorbeeld http://www.gvb.nl//REIZIGERS/OVCHIPKAART/Pages/InfooverdeOV-chipkaart.aspx
Lees dat eerst maar eens een beetje door. En als er dan nog vragen zijn hoor ik het wel
Wat ik persoonlijk vervelend vind: Het is nog niet landelijk. Dus je moet van tevoren uitzoeken of je wel of niet kan/mag/moet reizen met de chipkaart. De tarieven zijn overal anders. Een GVB kilometer is niet dezelfde prijs als een kilometer in Rotterdam of Connexxion of NS. Er is nog geen groepskaart voor schoolklassen (word wel aan gewerkt, maar ja, je zult maar in Amsterdam/Rotterdam met de metro moeten).
En verder het laatste nieuws: De NS gaat binnenkort ook beginnen. Maar juist NIET voor abo-houders. Zucht... En als je recht hebt op korting (kind/65+) dan moet je een persoonlijke kaart om de korting echt te kunnen krijgen.

Bussie

Bussie

30-09-2009 om 10:24

En het allerbelangrijkst:

Altijd IN en UIT-checken!
Ja, ook als een je een uur-kaartje hebt, ook als je een abo hebt, ook als je... enzovoorts.
Bij de metro en straks de NS kan het niet missen. Dan moet je door de poortjes. Maar in tram en bus moet je er echt zelf aan denken.

Straks bij de ns

Ja hoor, de NS gaat ook beginnen. INderdaad niet voor abo-houders. En het papieren kaartje blijft vooralsnog gewoon bestaan.

Gisteren in het journaal gezien. Je moet dus zo'n anonieme kaart vragen. En dan moet je een saldo van 20 euro opladen. En dan moet je inchecken, en nadien weer uitchecken, en dan wordt de reis op die 20 euro in mindering gebracht.
En niets over retourtjes, dus dat prijsvoordeel vervalt kennelijk geheel bij gebruik van de OV-kaart.

Kan iemand mij uitleggen waarom de incidentele reiziger al die moeite zou willen doen? Met het risico dat je vergeet uit te checken en die 20 euro geheel kwijt bent voor een enkeltje Haarlem-Bloemendaal?

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

30-09-2009 om 13:54

Temet

Temet:
"Kan iemand mij uitleggen waarom de incidentele reiziger al die moeite zou willen doen?"
De OVC is er niet voor de reiziger, wat dacht jij nou

Tja

weettik Tinus, maar waarom dan toch al die invoering nu door de NS? Nou ja, misschien zodat ze straks kunnen zeggen dat er voldoende wenperiode was.

Verdwijnt het retourtje trouwens? Of snap ik het gewoon niet?

Groeten,

Temet

Millenia

Millenia

30-09-2009 om 17:22

En je kortingkaart?

Hoe zit het daarmee, met die ov chipknip?

Dank artcoco en bussie, we hebben 'm besteld!

En ook met dank aan Ardennen voor die goede kortingstip. Manlief blijft zich verbazen over de stortvloed aan zinnige tips die ik van 'mijn' forum weghaal haha!

We hebben ook de schoolfoto's gescand en na wat aanpassingen mbt formaat zijn deze geaccepteerd. Het is me nu ook wel (een stuk) duidelijker, al blijft het wel wat vragen oproepen.
Ik ben ook niet zo'n OV-gebruiker zelf, dus ik ben er ook gewoon niet in thuis.

We drukken mn jongste idd erg op het hart om vooral ook uit te checken.... anders gaat die 20 euro er meteen al aan.

We wachten de kaart af, en gaan het dan gewoon proberen. Dank voor jullie tips en uitleg!

Mare

Bussie

Bussie

30-09-2009 om 21:35

20 euro

20 euro is waarschijnlijk het NS tarief. Het tarief voor niet uitchecken is in Amsterdam veel lager.
Ik ga voorlopig niemand aanraden om bij de NS al de OV-chip te gaan gebruiken. Kinderziektes en zo. Of je moet uitgezocht hebben dat je echt goedkoper uit bent. Ik dus niet, want ik heb een voordeelurenkaart. Dus als ik nu naar mijn familie ga dan reis ik in mijn stad met de OV-chip, bij de NS met een treinkaartje en op het platteland in de bus met een strippenkaart. Ik zal blij zijn als we vijf jaar verder zijn.

Niet voordeliger uit bij de ns

Ik zie niet hoe je bij de NS voordeliger uit kan zijn met de OV-chipkaart zoals die nu gebruikt wordt. In het gemeentevervoer vervangt de chipkaart de strippenkaart, en vervangt betaling per kilometer de betaling per zone. Da's voordelig voor wie net over de zonegrens heen moet reizen, dan kost betaling per kilometer minder en is die chipkaart dus gunstig.

Maar bij de NS wordt al per kilometer betaald. Als de kilometers voor de OV-chipgebruiker niet goedkoper zijn dan die voor de kaartjeskopers(en daar is mij niks van gebleken) dan heb je dus wel meer risico met die kaart (dat je m kwijtraakt of vergeet uit te checken) maar geen voordeel.
Het enige voordeel is dat je, als je zo'n kaart eenmaal hebt, niet meer in de rij hoeft voor de kaartjesautomaat. Maar aangezien je vziw dat ding op de kaartjesautomaat moet opladen, moet je toch eens in de zoveel tijd voor die automaat in de rij. Geen voordeel dus.

Het Amsterdamse GVB heeft trouwens ook iets dat 'automatisch opladen' wordt genoemd, maar wat eigenlijk neerkomt op een blanco incassomachtiging aan het GVB: alles wat je verreist (volgens het GV wordt automatisch van je rekening afgeschreven.

Nee dank u. Dan liever opladen.

Groeten,

Temet

Rotterdam gratis

Een jaar of 4 geleden kon je bij de RET in Rotterdam een gratis kaart aanvragen, met foto. Die liggen thuis, ongebruikt.
Ik boycott de metro en alle andere vervoersvormen die de Chipkaart vragen voorlopig.

Heb namelijk berekend dat ik in veel gevallen tot 4 keer zo duur uitben met dat ding. Tot daar iets aan gedaan wordt hou ik het maar bij de strippenkaart en nog vaker de fiets (hoef je meteen niet te wachten).

Ik vind het trouwens een a-sociaal systeem. Als mijn moeder bij mijn vader op bezoek gaat in het ziekenhuis dan kan ze met de roze kaart als ze een half uurtje blijft op 1 keer stempelen heen en weer. Met de Chipkaart is ze ruim 4 keer zo duur uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.