Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

06-10-2010 om 23:46

Beleefdheidsvraag Geboortekaartje gekregen van verre buren, hoe reageren?

Er zijn bij ons in de buurt nieuwe mensen komen wonen, die net een baby gekregen hebben. Ik kreeg vanavond een kaart in de brievenbus. Ik vind het een beetje vreemd, omdat het niet directe buren zijn, maar meer dan 20 huizen verderop. Maar goed, ik ken deze mensen niet, heb er nooit mee gesproken en ik zou niet eens weten hoe ze eruitzien. Andersom volgens mij ook Negeren of kaart terug doen in de brievenbus? Kost geen drol om een kaart te doen, daar gaat het absoluut niet om, maar ik vond het toch een beetje raar.
Is het typisch Nederlands? Ik bedoel, toen zoon geboren werd kregen de buren van 2 huizen links en 2 huizen rechts (en tegenover) een kaartje in de brievenbus, maar het waren mensen met wie ik dagelijks aan het kletsen was.
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

een kaartje in de bus doen, ook al heb je er verder geen contact mee.
krulleke

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2010 om 00:39

Misschien is het

een poging om meer contact met de buurt te krijgen. Kinderen en honden zijn daar een uitgelezen middel bij
Als je niets voor meer contact voelt zou ik een kaartje door de bus gooien. Als je het initiatief toch leuk vindt zou ik aanbellen en persoonlijk een heel klein cadeautje afgeven.

Vraag van inburgeringsexamen

Vriendin van me kreeg deze vraag bij haar inburgeringsexamen. Enig goede antwoord bleek te zijn: felicitatiekaartje bij ze in de bus gooien.

(Sjips, zelfs als Hollander wist ik dit niet, ik had al met een rompertje op de stoep gestaan...)

dc

dc

07-10-2010 om 08:22

Maar dirksmama

Iedereen weet toch dat geen enkele nederlander dat inburgeringsexamen zou halen?

Ik zou inderdaad een keer langs gaan met een kleinigheidje, want het klinkt heel erg of iemand zoekt naar een beetje meer contact in de buurt. Het is geen standaard gedrag om de hele straat een kaartje te geven hoor. Maar misschien hadden ze er tig over?

Je hond

..past niet door de brievenbus.

En je zoon is daar ook al wat oud voor.

Dus toch maar gewoon een kaartje Sini.

Aardigheidje ben ik soms ook nog wel voor te porren. Maar dan doe ik iets wat in een envelop past. Tof rompertje ofzo. En dan kan je vervolgens weer gaan wachten op een bedankje..

Ik vind het ook lastig om op kraamvisite bij de buren te gaan. Meestal komt daar niet veel van terecht omdat ze zeggen kom maar een keer tussendoor, en dan komt er altijd weer wat tussen, of familie uit het buitenland, of de hulp, of de glazenwasser.

Dus kaartje.

Of misschien konden ze geen grens trekken?

Hier sturen ze vaak een kaartje alleen naar het huizen'blok' waar je in woont en het 'blok' er tegenover.
(ik bedoel dus de huizen die in dezelfde rij staan)
En wij weten met kaartjes ook nooit wat te doen. Want wij wonen op de hoek van een blok. En we hebben ook nog 's de zijkanten van 2 blokken tegenover ons. Overigens zijn wij wat dat betreft de enigen met dit probleem...want de enigen die zo moeilijk wonen in de straat. De andere hoeken kijken tegen een andere straat aan(ook andere naam enzo en struiken ertussen en niet doorlopend). Dus soms worden wij door buren uitgenodigd uit al die blokkén! Voor een trouwerij b.v. of we krijgen kaartjes met kerst enzo.Als we alleen onze naaste 2 buren zouden doen hebben we allemaal stukjes van die 4 blokken (2 links, 2 rechts en 4 aan de overkant). Dus dat werkt niet écht. Als we alleen 'ons' blok zouden aanhouden,hebben we onze naaste buren overgeslagen (links en 2 aan de overkant) dat kan dus ook niet. Maar ja, de buren aan het eind van het linkerblok en ons eigen blok zien we amper (te ver...we komen elkaar ook niet tegen want is om de bocht en andere uitgang etc.) idem de einden van de blokken aan de overkant. Dus hebben we ergens een 'tussenweg' gekozen. We doen wel kaartjes bij alle 4 de blokken (b.v. kerst, geboorte etc.) alle 4 dus helemaal. En bij een feestje nodigen we het halve blok links, het halve blok rechts en de eerste 6 aan de overkant. Want al die 4 blokken op een feestje! Dat is zo'n beetje de hele straat, dat is toch ook te gek? (we hebben al 1 feestje hier gehouden...)
Misschien wonen deze buren ook op zo'n lastige plek als wij?? Een plek die net niet in de straatmores van de buurt past?
groeten albana

Leuk toch?

Wij zijn vorig jaar vlak voor de kerst hier komen wonen, leuk hofje met zo`n 20 woningen. Om alvast een beetje kennis te maken, heb ik gewoon bij iedereen een leuke kerstkaart in de bus gedaan met al onze namen en ons huisnummer erop.

Dat was een leuke opening en we hebben ook heel veel leuke (welkom) kerstkaartjes terug ontvangen.

Gewoon een leuk kaartje terug, zou ik dus zeggen.

Groet,
Olijvje

Ot inburgeringscursus

dat geeft al aan hoe belachelijk die inburgeringscurcus is, echt idioot zeg, alsof er een standaard reactie is hoe je daar mee om zou moeten gaan, iig is die zeker niet algemene waarheid.

idioot, bah wat haat ik dit zo ontzettend erg, ja kots kots kots.

Sorry sini, je vraag, ik zou gewoon een kaartje terug doen.

Toen mandarijntje geboren werd en we slingers hadden toen kwamen van heel veel mensen in de straat allerlei kaartjes, kadootjes, spontaan bezoek op de stoep met kadootjes, heel lief ook van mensen waar we nauwelijks mee spreken. Het kwam ook door de oudste die heeft in de hele wijk verkondigd dat haar zusje geboren was.

Ik heb alle mensen die iets hebben gebracht een geboortekaartje bij hun in de bus gedaan toen die gedrukt was, dus andersom Dus totaal niet zoals het volgens de inburgeringscursus hoort !

Wilma

Wilma

07-10-2010 om 10:19

Ik ook zo gedaan

Wij woonden hier ook nog niet zo heel lang toen onze dochter geboren werd. Wij hebben dus ook ons straatdeel (iets van zes huizen aan onze kant en een stuk of tien aan de overkant) allemaal een kaartje in de bus gedaan. Van de meesten kreeg ik een kaartje terug, met hun naam uiteraard en er dan tussen haakjes "van nummer 93" ofzo op, dat was wel handig.
Een enkeling kwam met een kadootje.

Groetjes,
Wilma

Zou ik heel leuk vinden

Om zo'n kaart te krijgen van mensen in de buurt, ook al ken je ze niet.
Ik zou er niet langsgaan maar inderdaad een leuke kaart terug doen.

Gr. Poezie.

Tinus_p

Tinus_p

07-10-2010 om 14:41

Blij

Albana:
"Of misschien konden ze geen grens trekken?"
Gewoon superenormhardstikkeblij met dat kind, en dus schreeuwen die ouders het van de daken via dat kaartje.

Kaartjes over?

Misschien hadden ze teveel kaartjes laten maken en dachten toen: ach, waarom ook niet de hele buurt een kaartje!
Ik zou gewoon een felicitatiekaartje bij ze in de bus doen. Leuk toch!

Ja dat kan ook

dat superblij schoot mij ook even in de gedachten. Toen oudste was geboren was man zo blij dat hij toen ie naar huis reed het door het open autoraampje tegen iedereen die ie tegen kwam of zag lopen zei! En het was niet eens mooi weer....Hahaha,later hoorde ik dat van deze of gene.
Zo van: "ja, ik hoorde al dat jullie een dochter hadden, je man schreeuwde het over straat!"(ahum)
groeten albana

Ha, ha, albana

Wat schattig zo'n supertrotse vader!

Aso

Ik was toen ik mijn oudste kreeg wel heel aso denk ik. Was ook de eerste in de familie en vriendenkring die een kind kreeg, dus had de kunst nog niet echt kunnen afkijken.
Toen mijn oudste geboren werd heb ik bij de buren helemaal geen kaartjes in de bus gedaan, maar 3 of 4 dagen later stonden de eerste buren al op de stoep met een kadootje. Er was zelfs een oudere mevrouw die gehoord had hoe mijn zoon heet en in de paar dagen na de geboorte een geborduurd schilderijtje (zo'n geboorteschilderijtje) met zijn naam erop gemaakt had en kwam brengen. Daar was ik echt heel erg van onder de indruk toen...En een buurvrouw die zelfgebreide sokjes kwam brengen.
Achteraf voelde ik mezelf toen wel een hele erge aso.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-10-2010 om 21:27

Naaste buren

heb ik altijd een kaartje bij in de bus gedaan. Ook met Kerst doe ik dat. En verder andere bewoners in de straat waar we wat meer kontakt mee hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.