Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Schamerot

Schamerot

12-05-2009 om 23:58

Belasting laten versloffen...

Ik ben er niet trots op. We hebben het hele doorgeven van wijzigingen en doen van aangifte rondom de kinderopvangtoeslag nogal laten versloffen.
Door verschillende oorzaken, verhuisbericht niet doorgekomen, daardoor post gemist, onduidelijkheid tussen man en mij wie wat zou doen, maar vooral ook laksigheid en onoplettendheid. "Het zal wel goedkomen..." zoiets. STOM natuurlijk. Zucht...
Nu ontvangen we al langere tijd toeslag voor onze oudste dochter. Maar sinds onze zoon ook opvang heeft, hebben we onze wijzigingen niet meer goed doorgegeven. De oudste maakt nu alleen gebruik van naschoolse opvang. Ik zag zelfs dat ons toetsingsinkomen nu op € 0,= staat. En dat is natuurlijk echt niet waar!
In 2007 hebben we zelfs onze jaaropgaaf helemaal niet ingestuurd. We hebben nu bericht gekregen waarin staat dat we geen recht zouden hebben op de ontvangen toelage. We moeten nu e.e.a. alsnog insturen en dat doen we nu dan ook. Nu maar hopen dat het goed komt...??
Ik ben opeens helemaal doordrongen van de stommiteit om dit allemaal zo lang te laten liggen. Ik weet niet hoe het precies gegaan is. Ik kan mij herinneren wel iets verstuurd te hebben, maar weet niet precies wat / wanneer. We hebben het druk gehad met werken, kinderen en al die andere plichten in het leven. In elk geval: we hebben er op dit punt een zooitje van gemaakt.
Wat moet ik nu doen? Gewoon de formulieren insturen waar ze om vragen? Een toelichting erbij? De belastingtelefoon bellen? Een mea culpa sorrie we zullen het nooit meer doen brief sturen?
Of alvast een baan erbij zoeken, omdat we ervan moeten uitgaan dat we alles terug zullen moeten betalen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

13-05-2009 om 00:50

Geen stress

Ik denk niet dat het nodig is om meteen helemaal in de stress te schieten. Inderdaad gewoon alles opsturen waar ze nu om vragen, en ook alles waar ze nog niet om vragen maar wat je wel had moeten insturen. Aangifte 2008? Voor zover ik weet krijg je eerst verzoeken om alsnog aangifte te doen, en pas als je dat allemaal negeert, kun je op enig moment een boete opgelegd krijgen. Maar ook dan kun je alsnog aangifte doen en dan verrekenen ze het een en ander weer. Dus geen slapeloze nacht, geen mea culpa, gewoon digitaal of per post stukken opsturen en dan komt het echt wel goed.
Succes.

Anneja

Anneja

13-05-2009 om 10:20

Adem in, adem uit

wat betreft die kinderopvangtoeslag: het minutieus doorgeven van de wijzigingen is vooral nuttig als je elke maand een voorschot uitbetaald krijgt en niet voor verrassingen wil komen te staan. Je krijgt geen boete als het uitgekeerde bedrag niet klopt (bijvoorbeeld omdat je toetsingsinkomen op 9 staat), je moet alleen het teveel betaalde terugbetalen, of het laten verrekenen met in de toekomst te ontvangen toeslag.

Dus geef de wijzigingen alsnog door (vervelend: per keer mag je maar 1 ding wijzigen en per dag mag je maar 1 wijziging doorvoeren). Hou daarna wel hun post goed in de gaten want ze beschouwen een wijziging al snel als een toestemming voor het starten van een betalingsregeling. Dat laatste wil je niet want dan betaal je meer dan het verschuldigde bedrag. Krijg je toch een betalingsregeling in de maag gesplitst dan moet je die weer met een apart formulier (aanvragen via de belastingtelefoon) stop laten zetten.

en um, nee, je bent niet de enige. Aangifte doen we wel altijd op tijd, maar die toeslagen...ik snap ook stomweg niet hoe dat allemaal werkt en het verandert ook nog steeds (eerst via de werkgever, daarna via de kinderopvang, nu weer zelf, en straks weer anders voor de gastouder...pfff)

anne

Anneja

Anneja

13-05-2009 om 10:24

Wijzigen over 2008

http://www.toeslagen.nl/download/114.html

programmaatje downloaden (als je dat nog niet hebt), braaf wijzigingen doorgeven, verder alles opsturen waar ze om vragen, en dan komt het denk ik wel weer goed.

anne

judiths mama

judiths mama

13-05-2009 om 17:26

En let goed op

als je al die wijzigingen gaat doorgeven, dat ze uiteindelijk de juiste toeslag berekenen. Zie mijn stukje een paar draadjes naar beneden. Anders kan je weer van voren af aan beginnen!

Saskia

Risama

Risama

14-05-2009 om 14:53

Wijzigingen

Belastingdienst toeslagen vindt meerdere wijzigingen die tegelijk worden ingediend heel lastig. Je mag er idd maar 1 per dag wijzigen, maar let erna wel even heel goed op. Je krijgt namelijk vervolgens van iedere wijziging een brief met de nieuwe bedragen. In de ene moet je betalen, in de andere krijg je terug etc...

Wij hadden vorig jaar dezelfde situatie en ik heb toen in een week een stuk of 5 wijzigingen opgegeven, die ik ook al lang had moeten doorgeven. Dat ik dat nog niet gedaan had gaf eigenlijk niets, krijg je idd geen gelazer mee, maar ik kreeg enkele weken later wel iedere dag meerdere brieven van de Belastingdienst. Mijn tip: verzamel ze totdat de stroom ophoudt en ga ze dan pas openmaken. de meeste beschikkingen blijken dan al niet meer geldig, want vervangen voor een andere in die stapel. 't Wordt dus even puzzelen...

Succes!

Risama

Nivea

Nivea

14-05-2009 om 21:34

Tweede draadje waarin ik lees...

Dit is het tweede draadje waarin ik lees dat je maar één wijziging per keer mag doorvoeren en maar één per dag. Huh? Is dat echt zo? Na mijn zwangerschapsverlof gaan mijn oudste 2 kinderen naar de BSO, de baby gaat naar het kinderdagverblijf, rekeningnummer is veranderd, aantal uren gastouderopvang zijn gewijzigd en mijn inkomen is ook veranderd. Kan ik ergens zien of alles is doorgekomen (ik heb het nog maar onlangs doorgegeven omdat ik het eerst op mijn naam had gedaan maar het moest op mijn mans naam omdat we dat eerder zo hadden gedaan).

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2009 om 09:07

Ja, nivea

Ja, dat klopt, je kunt maar 1 ding per dag wijzigen. Heel lastig en natuurlijk idioot, maar goed om te weten.

Je rekeningnummer kan je altijd wijzigen, tegelijk met een andere wijziging. Maar voor wijzigingen die op een andere datum ingaan, moet je steeds een dag wachten. Dus: gaan twee kinderen tegelijk naar de bso - 1 wijziging (voor beiden tegelijk dus), gaat baby een maand later? - weer een wijziging, gaat het aantal uren opvang per xx datum wijzigen - weer een nieuwe wijziging doorgeven.

groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2009 om 09:08

O ja, en...

...je krijgt voor elke wijziging een bevestiging thuis! Dus dan mag je alsnog alles controleren...

Wat veel mensen doen, is een inschatting maken van de maandelijkse kosten. Ik neem daarbij altijd ruime marge: dus de kosten schat ik expres te laag in en ons inkomen te hoog, zodat ik aan het eind van het jaar bij de jaaropgave nog wat terug kan verwachten.

MargotL

MargotL

16-05-2009 om 11:28

Wij ook

ook schaam, schaam.
Door mijn ziekte, chemotherapie en ziekte en overlijden van schoonmoeder is die jaaropgaaf 2007 bij ons ook blijven liggen. Of we nu maar 6000 euro voor 14 juli willen storten.
Het bezwaarschrift ligt inmiddels klaar, moet alleen nog op de bus en hopelijk komt het allemaal weer goed.

Margot

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.