Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bekleden bureaustoel?

Ik heb een superlekkere bureaustoel, zo'n ding op wielen, helemaal ergonomisch afgesteld. De bekleding is alleen stuk aan het gaan, er zit al een flink gat aan de rand bij mijn knieën. Heeft iemand een (liefst goedkope) tip hoe ik mijn geliefde stoel weer kan oplappen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje

Aagje

01-04-2009 om 21:45

Kan wel

Heb het zelf gedaan. Ligt er wel aan hoe de stoel/stof in elkaar zitten. Bij onze stoel zaten de delen geperst aan elkaar. Stoel demonteren kan dus niet (risico is te groot dat de delen beschadigd raken e/o je ze niet goed terugkrijgt).

Ik heb daarom de stof op de stoel genaaid. Voor de vulling 3 dunne stukken koudschuim gebruikt (piramidevormig op elkaar leggen), daar overheen een wollige afdekstof en daar weer overheen een soepele wollen stof. Met een kromme naald de nieuwe stof in de rand over de oude stof heen genaaid (met de voering naar binnen gericht en een zo onzichtbaar mogelijke steek).
Het randje wat overbleef, afgebiesd, met een leuk koord.

Het is moet ik zeggen, heel goed gelukt.
Mooie wollen stof is wel prijzig, maar een mooie nieuwe bureaustoel is nog veel prijziger. De wollen stof was ook prettig met verwerken.
Het was wel een preciezie/geduld werkje, ben er toch wel een paar middagen mee bezig geweest (zitting + rug).

Bij een stoffeerderij kun je stof per meter kopen en spul om op te vullen.

margje van dijk

margje van dijk

01-04-2009 om 23:05

Stoppen

Hier precies hetzelfde.

Om het ergste leed te verzachten heb ik gewoon het gat 'gestopt', zoals je een sok stopt. De bekleding is zwart (een wollige draad) en ik heb gewoon zo'n kartonnetje stopwol gekocht. Een paar rechte draden over het gat, en daarna overdwars 'weven'. Ik heb het heel zorgvuldig gedaan, netjes naast elkaar, niet te grof, en: je ziet er vrijwel niets van.

Ik had inmiddels ook al een stuk stof op de markt gekocht: "onverslijtbaar" tricot (dus met een kunststof vezel - ik ga voor praktisch). Ik was van plan daar een stuk elastiek door te halen en het dan over de zitting van de stoel te doen, zoals je zo'n zadeldekje over een fietszadel haalt.

Maar het is er nog niet van gekomen, het stopwerk is zo effectief dat dit voorlopig afdoende is.

Succes, Margje

Pennetje

Pennetje

02-04-2009 om 12:53 Topicstarter

Poe

Ik zal aan de slag moeten! Een dekje kan niet, er zitten armleuningen aan de stoel. Stoppen kan niet meer, het gat in de bekleding is al te groot...
Dank voor de tips in ieder geval!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.