Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vlaamse gaai

vlaamse gaai

05-05-2009 om 19:07

Behandeling bollen in de tuin

De lente is alweer een tijd aan de gang en in mijn tuin hebben al allerlei bollen gebloeid. Een aantal, bijvoorbeeld de scilla's, tulpen en sommige narcisachtigen maken nu een soort van 'vruchten'. Knolletjes (groen) op de plek waar eerst de bloem zat. Ik weet dat ik het loof moet laten staan en laten afsterven zodat de bol zich kan voeden. Maar die vruchten, wat doe ik daar mee? Eraf halen? In de grond stoppen in de hoop op meer, zodat ik bijvoorbeeld met mijn tulpen niet achteruit hoef te tuinieren?
Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

05-05-2009 om 20:51

Niets

Gewoon laten staan, de bolletjes die het op jouw grond goed doen vermeerderen zich vanzelf.

Bastet

Bastet

06-05-2009 om 08:44

Behalve

Alleen de uitgebloeide bloemetjes van narcissen,die moeten er even af,dat heet narcissen koppen.
groetjes,bastet

vlaamse gaai

vlaamse gaai

06-05-2009 om 19:22

Effe zeure

De uitgebloeide bloemetjes van de narcissen zijn bij mij nu groene bolletjes. Eraf halen? Werkje van niks, maar waarom?

Bastet

Bastet

07-05-2009 om 10:25

Vlaamse gaai

Je geeft zelf al het antwoord:de plant steekt alle energie in het maken van die bolletjes,de energie kan beter naar de bol gaan onder de grond.Vandaar!
groetjes,bastet

vlaamse gaai

vlaamse gaai

07-05-2009 om 12:16

Okee okee maar

Ik ben al onderweg naar buiten om de narcissen onder de guillotine te leggen. Maar om dan nog maar even op mijn beginvraag terug te komen: geldt dat dan niet voor mijn scilla's, tulpen en sneeuwklokjes die hetzelfde staan te doen, namelijk: groene bolletjes maken waar eerst de bloem zat?
En waarom stop ik die groene bolletjes dan niet gelijk gewoon in de grond nadat ze in de onthoofdmand zijn gevallen? Wie weet krijg ik volgend jaar dan extra. Of toch niet? En in het openbaar groen alhier staan ook rijen narcissen. Ik neem niet aan dat de hoveniers van gemeentewerken die komen onthoofden? Die narcissen komen elk jaar op..... Waarom staat zoiets nou nooit in tuinboeken?
bloederige groet, (nou weet je wie ik ben, denk ik)

Bastet

Bastet

07-05-2009 om 15:37

Vlaamse gaai

Ehm nee,ik ben hopeloos in het raden van nicks!
Ik heb echt geeeeen idee,waarom narcissen wel en andere bollen niet......sorry!
Bastet

reina

reina

07-05-2009 om 17:32

Bastet?

"Alleen de uitgebloeide bloemetjes van narcissen,die moeten er even af" Dat doe ik nooit, toch breiden mijn narcissen zich in aantal prima uit.

Bastet

Bastet

07-05-2009 om 20:58

Leuk stukje

Jullie hebben gelijk,na wat gegoogle vond ik dit stukje!
het hoeft dus niet,lees maar:
http://www.gelderlander.nl/specials/buiten/detuin/2736389/Uitgebloeide-bloem.ece
Groetjes,Bastet

vlaamse gaai

vlaamse gaai

08-05-2009 om 09:27

Romke

Gelezen, dankjewel Bastet. Maar nu moet ik dus mijn tulpen gaan onthoofden, begrijp ik . Romke is geweldig, jullie hebben al zijn boeken toch wel he? De allerbeste tuinboekenschrijver die er is.

Bastet

Bastet

08-05-2009 om 15:44

Tuurlijk

Jahoor,ik heb ze allemaal gelezen,heerlijk relativerende boeken.
Groetjes,Bastet

Romke (ot)

Geweldige boeken, inderdaad!
Heel wat jaren geleden had Romke van de Kaa ook nog een eigen kwekerij. Daar ben ik wel eens geweest. Eenmaal zag ik hem daar zelf ook en toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb hem verteld hoe ontzettend leuk ik zijn boeken vond. Hij reageerde heel verlegen, zei eigenlijk nauwelijks iets terug. Ook wel weer typerend misschien, voor zo'n tuintype...

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.