Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

10-10-2010 om 20:13

Beetje suffe vraag over kroonsteentjes

Ik heb een losse vaatwasser waarvan het electriciteitssnoer door het aanrechtblad is getrokken omdat het stopcontact boven het aanrecht zit. Het snoer is onder het blad verbonden door middel van een kroonsteentje. Nou is net de hele boel doorgebrand. Erg fijn weer ;-( Komt dat doordat het kroonsteentje niet het vermogen van de vaatwasser (1500 W) kan geleiden? Wat moet je daar dan tussen zetten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

10-10-2010 om 20:41

Oude zekering?

Als je een oude zekering hebt lijkt het mij een kwestie van vocht.
Toch gewoon maar een stopcontact onder het blad maken, dat is toch wel minimaal. En dan eigenlijk ook een aparte groep ervoor in de meterkast.

Link zeg

Zo, dat is gevaarlijk zeg! Geen brand uitgebroken?
Een kroonsteentje kan inderdaad het vermogen van een vaatwasser niet aan.
Je kan het beste het gehele snoer van de vaatwasser vervangen door een langere en gebruik daarvoor een VMVL 3 x 2.5 mm2 kabel. Die is geschikt voor dit soort zware apparaten.

Vic

Vic

10-10-2010 om 21:03

Snoer en groep

Ik heb speciaal een aparte groep laten maken voor de vaatwasser. Dat zit dus wel goed. Degene die de vaatwasser heeft aangesloten heeft er ook aan gedacht om zo'n speciaal snoer te gebruiken. Omdat dus het stopcontact boven het blad zit en de vaatwasser eronder, moest het snoer doormidden omdat er anders zo'n groot gat in het blad moest komen (voor de stekker). Die twee stukken snoer zijn verbonden met een kroonsteentje, wat nu helemaal zwart is, net als het snoer. Gelukkig heb ik met het vervangen van de groepenkast ook aardlekschakelaars gekregen, dus er is geen brand ontstaan.
Bestaan er ook nog andere verbindingsdingetjes om zo'n snoer aan elkaar te koppelen?

Nasha 1st

Nasha 1st

10-10-2010 om 21:21

Stopcontact onder het werkblad

had er gemaakt moeten worden. Dit is en blijft een onveilige situatie....hoe je die snoeren ook aan elkaar gaat maken

Vic

Vic

10-10-2010 om 21:29

Pffff

Wat een gedoe weer ;-( Ik denk dat ik toch maar een groot gat in het blad ga laten maken. Of het blad helemaal verwijderen en dan het koffiezetapparaat maar op de vaatwasser zetten. Een stopcontact onder het blad laten maken is helemaal zo omslachtig. Dat wat er nu zit is net nieuw (samen met die groep gemaakt). Bovendien past de vaatwasser niet meer onder het blad als daar een stopcontact zit.

Nasha 1st

Nasha 1st

10-10-2010 om 21:55

Maar vic

je hoeft hem niet direct onder het blad te monteren, hij kan ook ingebouwd in de muur, of gewoon wat lager op de muur, meestal is er nog wel wat ruimte achter je vaatwasser, hij kan er ook een beetje naast...gewoon een goede installateur bellen....

Vic

Vic

11-10-2010 om 09:18

Nou ja

Hij bedoelde het allemaal goed hoor. Ik was al lang blij dat ik iemand had die zo'n apparaat kon aansluiten. Ik vond het ook niet onlogisch, om twee draadjes te verbinden met zo'n kroonsteentje. Ontzettend balen dat ik nu met de hand moet gaan afwassen.

Maxime.M

Maxime.M

11-10-2010 om 10:22

Hier ook zo

Ik heb mijn vaatwasser in de bijkeuken staan, naast de wasmachine en de droger. Daar bovenop ligt een aanrechtblad, maar dat ligt los. (dus kan ik makkelijk even weghalen bij storing of als ik een nieuw apparaat wil neerzetten, je ziet er verder niets van) De stopcontacten zitten ook boven het blad. Je zou twee dingen kunnen doen, het blad loshalen een kleine uitsparing maken (van 2x2 cm) en daar het snoer doorheen laten lopen, de gewone stekker had dan in het stopcontact gekund, had je niet het snoer hoeven doorknippen. Verder zit er achter de vaatwasser ruimte bij mij. Het bovenblad is langer dan de vaatwasser zelf. Je zou ook bovenin een stekkerblokje kunnen vast maken aan de muur, zodat je daar je stekkers in stopt. Hier zit het al jaren zo, er kan zo ook geen vocht bij komen, maar het is ook nog eens een geaarde stekkerdoos.

Vic

Vic

11-10-2010 om 10:36

Bedankt voor de links. Ik zal ze doorsturen naar de 'schuldige'. Hij komt van de week kijken of hij het nog kan oplossen.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-10-2010 om 15:28

Ik zat op mijn werk

maar zat me inderdaad plaatsvervangend kwaad te maken over die beunhaas!!! Wat als het mis gegaan was? Brand? Slechte mijnheer die dit gedaan heeft en niet accepteren dus!!!

Ja maar...

Je kan toch gewoon een losse langere kabel met stekker eraan door het bestaande gaatje steken. Als je de vaatwasser naar voren trekt, kan je het oude afgeknipte snoer er helemaal af halen en de nieuwe kabel eraan vastzetten.
Het nadeel is dan dat de vaatwasser min of meer vastzit aan je aanrechtblad, maar dat lijkt me niet zo'n probleem toch?

Eerherstel voor bob de bouwer

Nou ja min of meer dan...
Want manlief (elektrotechneut) zegt dat het wel zou moeten kunnen met een kroonsteentje, maar dat het draadje waarschijnlijk niet goed in het kroonsteentje gezeten heeft.

Verder zei hij ook dat hij niet voor deze oplossing gekozen zou hebben, maar de stekker zou hebben afgeknipt en een nieuwe stekker aan de draad geplaatst zou hebben.

Oja

Andere draad kan niet zomaar, moet je erg mee uitkijken (ook dat staat in de kassalink).

Manlief zou trouwens (zei hij) de vaatwasser openschroeven en daar de draad losmaken. Maar dat is waarschijnlijk alleen voor de echt vergevorderde klusser.

Vic

Vic

13-10-2010 om 15:09

Update

Grappig Dees, jouw reactie. Gisteren is mijn klusvriend dus weer langsgeweest. Nadat ik hem eerst op aanraden van Pelle flink heb gemept, vertelde hij dat hij navraag had gedaan over de kroonsteentjes en dat het in principe moest kunnen. Hij had het vroegah regelmatig zo gedaan. Waarschijnlijk was er iets niet goed gegaan met een dun draadje, en daarom had hij nu een lasapparaat meegenomen. Ik wilde geen kroonsteentje meer, dus toen heeft hij het snoer doorgetrokken en een nieuwe stekker erop gezet. Het lukte niet om de achterkant van de vaatwasser los te schroeven om het hele snoer te vervangen.
Anyway, ik zette de vaatwasser aan en die maakte vervolgens het programma af waar hij mee bezig was. Vanavond hoef ik dus hopelijk niet meer met een teiltje te klooien

Vic

Vic

13-10-2010 om 15:12

Niet helemaal

Het was geen lasapparaat, maar een soldeerapparaat. Dat is wat anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.