Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liesl

liesl

10-10-2010 om 16:20

Bed

vanmorgen bleek dat een matras van ons waterbed lekt. 10 jaar oud, tijd voor vervanging.

ik zit te denken om over te stappen op een 'gewoon' matras, maar het aanbod is zo groot. m-line, pocketvering, boxspring ik weet niet waar ik het moet zoeken. daarnaast schrik ik nogal van de prijzen. ik wil een goed bed, beter iets meer geld uit geven en dan een goed bed.... maar ik wil er geen duizenden euro's aan uitgeven.

wat hebben jullie voor bed (matras/bedbodem), waar gekocht (prijsindicatie zou fijn zijn) en waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

Liesl


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

10-10-2010 om 16:24

Liesl

Wij hebben binnenveringsmatrassen uit de Sultanserie van Ikea,twee eenpersoons,met daarop een tweepersoons dekmatras,een van de diksten die er zijn.
Slaapt goddelijk,ook nu nog,na vijf jaar.
Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

10-10-2010 om 16:42

Auping

Wij hebben het overbekende Auping Auronde bed. Met verstelbare bodems, twee losse matrassen (uitgebreid op gelegen bij het uitzoeken, allebei een verschillende maar met dezelfde hoogte) en een stevige tweepersoons topmatras (zodat er geen kieren zijn). Volgens mij nu in totaal net geen 2000 euro (we hebben het al een jaar of zes, toen hebben we minder betaald dacht ik, 1500 ofzo).

Ikea!

Wij hebben ze ook gewoon van de Ikea. Ze liggen goed, je kan daar lekker proefliggen en ze zijn nog betaalbaar ook!

Pelle

Bij een boxspring heb je een matraswig nodig (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/06010210).

Ik vind het overigens helemaal niks 2 losse matrassen, ik stop 's nachts mijn voet tussen die matrassen en duw zo het andere matras steeds verder weg (zelfs met één hoeslaken over 2 matrassen tegelijk). Nu hebben we één matras en zijn we in elk geval van dat probleem af. Overigens geen boxspring meer, vond ik toch niet handig.

Biene M.

Biene M.

10-10-2010 om 19:29

2 losse matrassen

Wij slapen nu 13 jaar op Ikea Sultan boxspring, 2 matrassen van elk 80 cm breed. Eerst stonden ze los op poten en zaten er klemmen aan de onderkant waardoor ze niet van elkaar af schoven. Nu liggen de matrassen in een frame (volgens mij is het deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S29861560)

Een gleuf is heel naar, daarom hebben we een dekmatras van 1.60 meter breed er bovenop liggen. Die vervangen we elke paar jaar, vind ik ook wel hygiënisch.

En wij

hebben twee 90x200 pocketveringmatrassen (€ 200 p/st) met twee oplegmatrassen (€ 105 p/st).
gekocht bij wehkamp.
een vriendin van mij had ze,en we hebben een nachtje proefgeslapen bij haar.
we gebruiken ze nu zelf drie weken,en het zijn super matrassen.
als bodem hebben we twee elektrische latten bodems,dat is echt het toppunt van luxe

Hier ook sultan

Sinds een jaar of drie slapen wij ook op een Sultan-matras. Wel een tweepersoons, want twee losse matrassen zijn aan ons ook niet besteed. Eén matras, één groot dekbed, dus En ik moet zeggen dat het werkelijk lekker slaapt. En tóch, als ik nu vrij mocht kiezen zonder ergens op te letten, zou ik qua slaapcomfort het liefst weer een waterbed hebben. Het ligt gewoon lekkerder en ik slaap prettiger in.

Pelle

Ik denk dat je met 2 losse matrassen (op een boxspring) een matraswig, een dubbel dekmatras (de hele breedte van je bed dus) en één hoeslaken moet gebruiken. Dan zullen de matrassen vast niet meer van elkaar afschuiven. Maar als je verstelbaar wilt dan heb je volgens mij allebei je eigen hoeslaken nodig of niet? Ik kan me zo voorstellen dat als Pelleman zijn hoofdeind omhoog wil en jij niet dat dan één hoeslaken niet werkt.

Ik vond dat geschuif gewoon niet handig, maar dat kan natuurlijk ook aan mij gelegen hebben, alsmaar die voet tussen die matrassen.

Kan wel hoor

Ik heb een verstelbare lattenbodem en manlief niet (verschil moet er zijn hè en zelfs als we een groot hoeslaken gebruiken kan mijn hoofdeinde nog gewoon omhoog. Laken trekt namelijk gewoon mee.

Verder hebben wij ook alles van Ikea. Jarenlang gerommeld met onze matrassen, zelfs nog extra dure matras gekocht bij ons bed (Beter Bed), maar dat was ook 3 keer niks. Manlief heeft zijn gedeelte al na krap een jaar eruit gesneden en zijn oude matras weer gepakt. En ik heb het iets langer uitgehouden, totdat ik ook niet meer kon slapen op de bulten. Eigenlijk hadden we meteen terug moeten gaan met dat matras, maar ja dat komt er dan weer niet van hè. Stom was het wel.

Daarna nog wat andere matrassen geprobeerd, wat nog niet mee viel omdat wij een bed van 210 lang hebben. En nu hebben we dus 200X90 cm Ikeamatrassen die lekker ruim liggen in onze ombouw. Man een latex en ik een boxspring. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen als op dit matras.

Shifra

Shifra

11-10-2010 om 05:43

Matrassen en hernia (beetje o.t.)

ik lees dit draadje geintersseerd mee, moet binnenkort een bed aanschaffen en ook een nieuw matras. Ik heb rugklachten(hernia), en ben al erg op zoek geweest naar welke matrassen dan goed/slecht zouden zijn. Ik kom er alleen niet uit, de berichten zijn zeer tegenstrijdig.Is er iemand die hier tips/ervaringen mee heeft? groet van Shifra

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 07:02

Shifra

Mijn man met dubbele hernia en gewrichtsklachten is erg blij met Sultan van Ikea,maar dan wel de duurdere uit de serie.
Bastet

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 07:04

Over matrassen

Wij hebben dus wel twee eenpersoons,maar daarover een tweepersoons dekmatras,een vrij dikke,8 cm.Daardoor verschuiven de eenpersoons dus niet.
Over dat dekmatras zit nog een beschermlaag,dus hoeven we het dekmatras niet zo snel te vervangen.

liesl

liesl

11-10-2010 om 13:01

Ikea dus

dat is duidelijk, op naar de ikea!

het grappige is dat wij een logeerbed hebben van Ikea (hope ombouw met sultan matras). Daar hebben we vannacht voor het eerst zelf op moeten slapen, en we hebben allebei heerlijk geslapen.

wat ik me nog wel afvraag: wanneer kies je voor een ombouw met matras en wanneer voor een boxspring?

Genista: wij slapen nu al 20 jaar op een waterbed en het bevalt nog steeds goed. man denkt het bed nog te kunnen repareren maar de scheur zit in de naad, denk niet dat het gaat lukken. ik twijfel nog een klein beetje om toch nog een waterbed (of alleen waterzak) te kopen maar ik zie ook de nadelen (bijna niet te verplaatsen, niet zo goed voor mijn rug, ...).

Groetjes
Liesl

Margriet*

Margriet*

12-10-2010 om 22:59

Geen ikea ;-d

Auping Auronde bed met verstelbaar hoofdeinde met gasveer.
Twee heerlijke nieuwe pocketvering Pullman matrassen in een aanbieding bij Beter Bed, dus veel goedkoper (na 12 jaar waren de latex matrassen echt op)
Mijn man is veel zwaarder dan ik dus hebben wij hebben twee verschillende matrassen.

cornilla

cornilla

13-10-2010 om 13:59

Geen ikea

Voor ons geen Ikea meer. Wat een ellende met die matrassen. De eerste hebben we omgeruild want het was geen slapen. Bij de tweede matras kregen we al na twee maanden allerlei deuken erin. Kortom flinke rugpijn. Ikea heeft het teruggenomen. Het advies is ook om niet één matras te nemen maar twee losse speciaal op je eigen gewicht e.d. We hebben nu Auping. Inderdaad duurder maar een goede nachtrust is ons ook wel wat waard hoor.

liesl

liesl

13-10-2010 om 16:49

Oei

we hebben vanmiddag bij ikea alle bedden uitgetest en zijn uitgekomen op de boxspring met de hjartdal (man) en Hjelmas (ik). heerlijke bedden en het verschil met een lattenbodem voelde ik duidelijk. het haalt het nog niet bij een waterbed maar dat is echt verleden tijd: we hebben het waterbed weg gehaald en de lekkage blijkt behoorlijk heftig te zijn geweest.

man is nu op-en-neer aan het rijden naar de ikea (via aanhanger die we daar huren), is 45min rijden dus daar is hij de rest van de avond nog wel mee bezig. morgen slapen we hopelijk op ons heerlijk zachte boxspring, ik hoop dat het ons wel bevalt en we geen deuken etc er in krijgen!

bedankt,

Liesl

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2010 om 19:05

Bevalt ons prima

Wij hebben net nieuwe boxspringbedden van Ikea, voor de tweede keer al nadat de eerste set vervangen moest worden. En het bevalt ons prima.

Je kunt altijd 3 maanden wennen he. Dus als het toch niet bevalt, kun je ze gewoon terugbrengen.

groet, Mamvantwee

liesl

liesl

13-10-2010 om 19:17

Pelle

aanhanger huren kost 15 euro voor 3 uur (ikea-family lid). Auto is een leaseauto en rijdt 'gratis'.

bezorgen is vanaf 29 euro, vanaf 50kg is het 39 euro en daar zit je met 2 boxsprings wel aan.

daarnaast moet je bij een transportservice op bepaalde tijden aanwezig zijn en dat is voor 2 ons lastig, we werken allebei (32/36 uur). En voordat geleverd kan worden is het op z'n vroegst al halverwege volgende week.

Ik hoop nu dat we morgen er op kunnen slapen.
En ja ik zal laten weten of het goed slaapt

Mamvantwee

Mamvantwee

14-10-2010 om 10:59

Maar toch fijn die 3 mnd op proef

als je een sultanmatras overweegt, is het toch 3 maanden uitproberen. Al vraag ik me dan altijd af of je de moeite neemt om die kolossale matrassen weer uit je kamer te slepen, te laten ophalen of gaat terugbrengen, nieuwe uitzoeken...pfff. Was bij ons gelukkig niet nodig.

groet, Mamvantwee

liesl

liesl

14-10-2010 om 11:10

Pelle

hoi pelle,

Wij hebben de atna bodems. Die hebben wel een lattenbodem maar daarop (vast) een springverenmatras en daarop komt dan de Hjardal/Hjelmas matras. Een heel duidelijk verschil met direct een lattenbodem onder je matras. We hebben in de winkel nog getwijfeld want een electrisch bedienbare lattenbodem leek ons ook wel wat. De Alsvag icm een Hjartdal is naar mijn idee een gewoon bed met een springveren matras, maar dan om de lattenbodem een stoffen rand zodat het een boxspring lijkt.
We vonden een dubbel springverenmatras veel lekkerder liggen. is een kwestie van uitproberen en persoonlijke voorkeur.

Mijn man heeft de Hjartdal, hij is langer en zwaarder en heeft daarom een stevig matras nodig. Ik ben wat kleiner/lichter en ga daarom voor de Hjelmas, ik vond de Hjartdal veel te hard.

waar wij ook op hebben gelet is dat de matrassen 2.20 lang moesten zijn ivm lengte van mijn man. Die lengte is wel ideaal, alleen niet met het kopen van onderlakens etc dat is een drama.

We hebben er nu 1 nacht op geslapen en het slaapt prima. De matrassen zijn wel harder dan in de winkel, maar dat is denk ik een kwestie van tijd? (of is dat wishfull thinking?). Het is voor ons even wennen, na een waterbed een gewoon bed. Een waterbed vinden we nog steeds veel fijner maar dit is een veel betere (rationelere) keuze.
O ja de bedden zijn trouwens wel enorm hoog, we schrokken er van toen ze eenmaal stonden in de slaapkamer. Dat valt in de winkel niet op, maar als je het neer zet wel (met name als je onder een schuin dak slaapt zoals wij).

Groetjes
Liesl

Mamvantwee

Mamvantwee

14-10-2010 om 11:13

Hoog ja

Dat hebben wij ook liesl, het bed is hoog. Ik moet er zowat in klimmen. Ik lig ook onder een schuin dak, dus moest er ook wel aan wennen. Inmiddels is het gewend...

Shifra

Shifra

17-10-2010 om 08:59

Bastet! (ook behoorlijk o.t.)

erg bedankt voor jouw reaktie.
Ik wilde jou nog voor iets bedanken.Ik heb een paar jaar geleden gepost(had toen een andere forumnaam) over wat te doen bij een tweede hernia.Had toen al een andere herniaoperatie achter de rug en was behoorlijk radeloos wat ik nu moestmet die tweede hernia vanwege de pijn. Jij antwoordde toen over de ervaringen van jouw man met een manueel therapeut.Ik ben (daardoor!)naar een goeie ostheopaat geweest en die heeft mij erg goed geholpen.Sindsdien ga ik daar ong 2 keer per jaar naar toe, voor het groot onderhoud en red ik het verder vrij goed.
Bij deze: daar wil ik je nog voor bedanken dus.
Die Sultan, duurdere vorm, ga ik dus ook meteen uitproberen.
groet van Shifra

Bastet

Bastet

17-10-2010 om 09:02

Graag gedaan

Helaas was het voor ons te vroeg gejuicht,bleek naderhand,maar ik ben wel blij dat jij zo goed geholpen bent!Ik ga soms aardig brak mijn bed in,mijn man helemaal,want die hernia is niet zijn enige probleem,maar we staan allebei heel verkwikt en niet stram op,ben nog steeds heel blij met Sultan.

Shifra

Shifra

17-10-2010 om 09:05

Anna n

dank voor je reaktie. Ik weet niet goed hoe het zit, maar ik denk ook dat meer kunnen bewegen goed is voor een hernia. Ik heb een aantal nachten op een tampurimatras geslapen,maar dat vond ik ook niet geweldig: te vast, te weinig ruimte om te draaien.In een zacht kuilenmatras kan je ook niet goed draaien.
Dus het hardere is ,denk ik, ook beter.
groet van shifra

Bastet

Bastet

17-10-2010 om 11:02

Gewoon uitproberen

Ik denk dat het ook bij een hernia kwestie is van uitproberen,wat voor de een prettig ligt is een gruwel voor een ander.

Tihama

Tihama

17-10-2010 om 14:58

Omgekeerd

Wij hebben sinds een paar maanden ook de Sultan. Na een week in een hotel merkte ik hoe goed ik daar sliep itt thuis. Dus ik zei tegen mijn man dat we acuut een nieuw bed gingen kopen

Ik heb wat rondgezocht naar testen. Ik ontdekte dat Ikea daar als een van de betere uitkwam. We hadden Pullmanmatrassen, maar die waren inmiddels echt oud.

Wij ontdekten echter dat ik juist het hardere matras wilde en mijn man de zachtere, hoewel het qua gewicht precies omgekeerd moest zijn. De verkoper vroeg me vervolgens of ik veel op mijn buik sliep. Het gekke is dat ik wel altijd op mijn zij in slaap val, maar dan tijdens de nacht naar mijn buik draai. Had ik me nog nooit gerealiseerd. We hebben nu de boxspring, 2.20 bij 90. Met veel moeite heb ik hoeslakens gevonden die zowel de omtrek als de dikte (25 cm) aan kunnen. Ikea heeft ze wel, maar alleen in in wit. Op de markt heb ik ze gevonden.
We missen elkaar 's nachts tegenwoordig wel vaker....doordat de matrassen verschillend van hardheid zijn zakt mijn man dieper weg en daardoor liggen we minder tegen elkaar aan.

Het is bed wel absurd hoog. Bij nader inzien hadden we beter de korte pootjes kunnen nemen. Maar ach, het heeft nu wel meteen de seniorenhoogte

Tihama

Bastet

Bastet

17-10-2010 om 15:50

Tihama

Die witte Ikeahoezen verf ik gewoon,gaat prima.Ik vind het heerlijk,dat hoge bed,je bent net prinses op de erwt..

liesl

liesl

17-10-2010 om 17:42

Update

het bed slaapt heerlijk, ik slaap er prima op. Maar mijn man slaapt heel erg slecht op het Hjartdal matras. In de winkel lag het erg lekker maar hij vindt dat het matras dat we thuis hebben veel harder/stugger is. Ik moet zeggen dat ik dat ook ervaar met mijn matras (Hjelmas). is dit een kwestie van gebruiken, dat het dan beter gaat?

Het matras lag goed (label bij de voeten) maar hij heeft het omgedraaid want hij vindt de onderkant (waar je voeten horen) zachter is dan de bovenkant (waar je hoofd hoort).

hij slaapt er nu 4 dagen op. is het tijd om het om te ruilen naar een zachter/ander matras? wordt het matras nog zachter? misschien toch nog uitproberen... ik zit erg te twijfelen. man is 1.92 / 100 kg en een medium matras past niet bij hem volgens het ikea-schema. daarnaast heeft hij last van zijn rug dus zou een goed stevig matras moeten hebben. wat is wijsheid in deze?

Liesl

Tihama

Tihama

17-10-2010 om 19:54

Hier

Hoi Lies

Mijn man heeft ongeveer het postuur van jouw man, hij is ruim 20 kg zwaarder dan ik en hij zou dus ook volgens het Ikeaschema een Hjartdal moeten hebben (en ik volgens hetzelfde schema dus juist geen Hjartdal). Hij heeft echter een Hjelmas en daar is hij heel tevreden over. Elke keer als hij even op mijn matras ligt roept ie: "Jee, wat een harde plank, dat je daar op kunt slapen, zeg". Ik heb dus een Hjartdal, nu een maand of 3-4, maar ik vind niet dat hij zachter geworden is.

Ik zou het schema van Ikea aan de wilgen hangen en gaan ruilen.

Tihama

Tihama

Tihama

17-10-2010 om 19:54

Bastet

Wat een slim idee! Ik ben voorlopig geslaagd, maar ik hou dit in gedachten als ik weer toe ben aan nieuwe.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.