Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

19-04-2009 om 20:13

Beatrijs over elkaar hapjes voeren ;)

Beste Beatrijs,

Als mijn vrouw en ik samen uit eten gaan, kunnen we vaak moeilijk onze keus bepalen uit de vele aantrekkelijke gerechten. Onze oplossing is dat we halverwege van bord ruilen of iets op elkaars bord scheppen. Laatst zaten we met een bevriend stel in een restaurant en dat vond het maar raar en ongepast. Volgens onze vrienden moet je je tot je eigen gerecht bepalen, ook al ben nieuwsgierig naar wat de ander heeft. Ik vind dat je zelf mag weten wat je doet met je eten. Je hebt er toch voor betaald? Wie heeft er gelijk?

Iemand nog een hapje?

-------------------------------------------

Beste Iemand nog een hapje,

Eten uitwisselen in een restaurant kan wel, maar het vereist privacy. Als u met uw vrouw alleen eet, staat het u vrij om van bord te ruilen of elkaar verrukkelijke hapjes toe te stoppen. Maar in de aanwezigheid van derden kunt u beter geen borden ruilen. Ook de partner hapjes voeren vanaf eigen vork of lepel gaat te ver. Voor anderen is het gehannes dat met voedseltransport gepaard gaat (vallend eten, gespetter, elkaar voerende volwassenen) onsmakelijk om aan te zien. Tenslotte is het ook niet de gewoonte om uit elkaars glas te drinken.Wat nog net kan in gezelschap is een stukje van het een of ander afsnijden en dat (tersluiks) op het bord van de ander leggen, liefst zonder over de tafel te reiken. Als u houdt van alles proeven, zijn Chinese restaurants ideaal voor u. Daar worden gerechten doorgaans in het midden van de tafel op rechauds geplaatst. De drempel om van andermans gerechten te proeven ligt hier lager dan bij plateservice. Wat niet betekent dat iedereen in het wilde weg kan toetasten. Nog steeds is toestemming van de oorspronkelijke besteller nodig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lekker...

ik moet toegeven dat wij elkaar ook wel eens voerden in de tijd dat we nog wel eens uit eten gingen. Vooral als de een iets bijzonder smakelijks had en de ander dat wilde laten proeven. Ja, dan ging er wel eens een vorkje over. Ook wel iets afsnijden en dat bij de ander deponeren. Borden ruilen hebben we nog nooit gedaan, heb ik zelfs nog nooit bedacht. Ik zou het waarschijnlijk ook gedachte(N?)loos doen als er vrienden mee zijn.

Jons

Guinevere

Guinevere

19-04-2009 om 20:35

Zeker weten van wel!

Wij proeven áltijd van elkaar in een restaurant, wat kan mij het schelen wat Beatrijs daar van vindt? Borden ruilen, jazeker. Ik zou me er ook totaal niet aan storen als mijn tafelgenoten dat zouden doen. Eten is een sociale bezigheid, voedsel ruilen is ook sociaal.

Ja hoor

En niet alleen met Genistus, met veel meer mensen. Het ligt er wel een beetje aan hoe chic de ambiance is, want in een heel luxe restaurant zou ik er niet aan denken. Maar ik heb al heel vaak van bord gewisseld (en nu begrijp ik ook waarom sommige gezelschappers daar zo vreemd van keken )

Pelle

Ga je een keertje mee uit eten? Gaan we lekker bordwisselen

Mijn ouders

en mijn broer en schoonzus bestellen vaak twee gerechten die ze allebei willen en wisselen dan halverwege van bord.

In Brazilie kan je trouwens half-half pizza bestellen voor dit probleem. Dus een halve pizza margarita en de andere helft quatro stagioni.

Ik deel trouwens ook met vrienden in luxe restaurants eten hoor. Is toch leuk, van elkaar proeven. En ja ik vraag ook zonder blikken of blozen om een dessert met twee lepels als we niet elk nog een toetje lusten.

Mariel

Happy

Happy

19-04-2009 om 21:03

Haha! ja hoor.

Ik vind het ook heel normaal. Maar doe dat eigenlijk wel alleen met lovers en kinderen. Niet met familie of gewone vrienden.

Happy

Vic

Vic

19-04-2009 om 21:13

Wie wil er nog?

Ik eet bijna nooit mijn bord leeg dus het komt regelmatig voor dat onaangeroerde stukken vlees of vis (groenten eigenlijk nooit) van bord wisselen. Ik vind het ook zo genant om in een restaurant een halfvol bord te laten staan, dus dan liever tegen de etiquette in wat op een ander bord deponeren.

tonny

tonny

19-04-2009 om 21:40

Wij delen wel hoor

in de eerste plaats iets wat de een niet zo lekker vindt maar de ander wel.
En verder restjes die anders overblijven.

Alleen met naaste familie trouwens. Of een enkele goede vriendin.
Elkaar hapjes voeren, nee, dat doen we niet, dan ga je als voerder zelf zo suf met je mond open zitten

Tonny

Bennikki

Bennikki

19-04-2009 om 22:04

Ja natuurlijk!

Niet van elkaars vork eten, dat niet. Maar als je iets echt lekkers hebt, dat aan anderen laten proeven, geweldig! Dat verhoogt de feestvreugde. Ik denk dat de kok dat ook leuk vindt om te zien.
Ook in een sjiek restaurant. Juist!

Ben het meestal eens met Beatrijs, nu dus niet.

Bennikki

Minet

Minet

19-04-2009 om 22:35

Natuurlijk!

Wij laten elkaar proeven, bestellen nooit hetzelfde, ruilen tussendoor als we daar zin in hebben. Voor mij ben je gek als je dat niet doet
Ik zou ook het liefst van alles een klein beetje bestellen, maar helaas kan dat niet

Mwah.

Ikke niet hoor.

Als ik uit eten ga dan bestel ik waar IK trek in heb, en dat eet ik lekker op. Ik geloof echt wel dat zijn biefstuk ook prima smaakt.

meestal doet een kok toch zijn best om je iets voor te zetten wat qua smaak en zo heerlijk bij elkaar past? Dan ga je toch niet halverwege een paar happen rib eye naar binnen werken en dan weer verder met je stukje vis? Ik niet, maar goed, zo te lezen ben ik een uitzondering.

In hoogst uitzonderlijk gevallen wil ik nog wel eens een klein hapje proven als er iet echt heeeeel bijzonders op zijn bord ligt wat ik nog nooit eerder gezien of geproefd heb. En als we pizza eten wil er nog wel eens een overgebleven punt naar ega gaan of zo.

Als ik van-alles-en-nog-wat wil eten dan ga ik wel naar een tapas-restaurant of een of andere variant daarvan. Of ik bestel 3 voorgerechten als avondmaal...

Overigens (weet niet meer wie het schreef) levert onze lokale italiaan zonder enig probleem pizza's die half margherita zijn en half weet-ik-veel wat.

handig voor de thuisbezorg met kinderen die niet allemaal hetzelfde lekker vinden en hooguit een halve pizaa opeten.

Ingrid

Oh, samen een toetje delen....

...dat doen we nog wel eens heeeel romantisch. Als we eigenlijk geen honger meer hebben, maar wel trek. Zeg maar. Maar idd met 2 lepels! hahaha!

Gosh, ik ben wel wat gefragmenteerd bezig...

Vic:'Ik vind het ook zo genant om in een restaurant een halfvol bord te laten staan'

Dus jullie eten tegen heug en meug elkaars bord leeg om de obers maar het idee te geven dat het lekker was? Totdat iedereen op ploffen staat?

dat doe ik niet hoor.

Als ererg veel meer eten was dan ik trek had, maar het was wel heerlijk, dan meld ik wel even expliciet tegen de ober dat het goed gesmaakt heeft. dat wel. Maar dooreten terwijl ik genoeg heb gehad gaat me echt te ver

Jolijt

Jolijt

20-04-2009 om 07:14

Kies eens iets anders van de kaart...

Jolijtman is vaak voor zaken in het buitenland en eet dan dus uit. Nu was zijn idee van lekker eten altijd vrij beperkt en werden het vaak de (voor hem) veilige keuzes. Maar na een aantal weken schnitzel en lasagne komt dat echt je neus wel uit. Hij is daardoor veel meer gaan proberen en waarderen en dat komt onze kinderen nu vaak ten goede!
Als zij twijfelen dus 'veilig' en 'onbekend(er)' kiezen zij het onbekend en eet Jolijtman iets veiligs. Mocht het dan tegenvallen ruilt hij grootmoedig van bord.
Borden ruilen en van elkaar proeven... ja dus... en we zien het zelfs als opvoedkundig correct.
Meer eten dan je eigenlijk wilt (eet je bordje leeg!) doen we niet, dat komt nog door mijn opa. Die had in de oorlog zoveel honger geleden dat hij geen kruimel weggooide en daardoor kon je hem niet mee uit eten nemen... hij was altijd ziek na afloop.

Vic

Vic

20-04-2009 om 10:18

Ingridt

Mijn huisgenoot is van het type 'bodemloos vat' dus die raakt echt niet overvol van een stukje extra vlees. Andere mensen met wie ik regelmatig uit eten ga (clubje collega's) zijn al net zo erg. Natuurlijk kun je beter je bord halfvol laten staan dan het tegen heug en meug leeg eten.

reina

reina

20-04-2009 om 11:32

Proeven, ja,. hoor

Van bord ruilen doen we niet, maar een stukje van het eten op elkaars bord schuiven, ja,. hoor, wij kiezen graag steeds iets anders en ik ben altijd benieuwd hoe het allemaal smaakt! Daarom ben ik ook gek op mezes, tapas etc.!

Nee

Hoewel ik best van bord wil ruilen met mijn lief of iets op borden van mijn gezinsleden of naaste vrienden wil schuiven, vind ik dat de vraagsteller hier ongelijk heeft.
Hij heeft weliswaar voor zijn eten betaald en "mag er dus mee doen wat hij wil" (zijn verdediging voor zijn gedrag!), maar hij bevindt zich ook in gezelschap: ze eten samen met vrienden. Eten moet een sociale gebeurtenis zijn en in je tafelmanieren mag je best een beetje rekening houden met je tafelgenoten.
Dus: van elkaars gerecht proeven is prima, maar alleen als de rest van de tafel daar geen problemen mee heeft. Ik zou altijd op safe spelen in een gezelschap dat ik niet zo goed ken.
n@nny

Maylise

Maylise

20-04-2009 om 16:14

Doe het ook niet

Ik deel ook zelden een gerecht met een tafelgenoot. Hoogstens inderdaad laten proeven als ik iets eet wat echt lekker is. De reden is hetzelfde als bij Ingrid. Als ik iets bestel dan wil ik het gewoon lekker zelf opeten. Ik bestel iets waar ik zin in heb en dat eet ik zelf op Teveel is het bij mij zelden maar anders mogen tafelgenoten wel de restjes mochten ze die behoefte hebben. Laten staan vind ik echter ook geen punt.
Daarnaast als man iets heel anders dan ik bestel dan vind ik dat ook vaak niet bij mijn eten smaken. Dus dan hoef ik ook niet van hem te proeven (tenzij het iets heel bijzonders is)
Wel eten we regelmatig bij restaurants waar je verschillende gerechten kan bestellen en die dan kan delen (mezes, tapas) maar dat is dan het hele concept van het restaurant.
Ik vind het overigens niet ontfatsoenlijk of zo (behalve misschien in hele chique restaurants) maar elkaar voeren als er ook anderen bij zijn is misschien niet echt netjes tegenover de tafelgenoten.

Maylise

reina

reina

20-04-2009 om 16:17

Voeren

Er zit wel verschil tussen elkaar voeren en iets op het bord van een ander leggen om even te laten proeven. Ik zie ook niet wat er aan dat laatste onfatsoenlijk is (meer een compliment aan de kok 'moet je eens proeven hoe lekker dit is!').

Guinevere

Guinevere

20-04-2009 om 21:59

Voeren (en diep in de ogen kijken)

Ik kan me wel voorstellen dat de tafelgenoten zich ongemakkelijk voelen als 2 mensen elkaar de hele tijd hapjes zitten te voeren, en elkaar daarbij DIEP in de ogen kijken...alleen nog een glas drinken met 2 rietjes erbij en het romantische etentje is compleet.
Maar als het gewoon om een hapje proeven gaat, no problem.

Voeren en proeven

Wat mij betreft is er ook een groot verschil tussen hapjes voeren (dat doe ik alleen bij de kids) en elkaar laten proeven.
Halverwege wisselen doen we trouwens ook regelmatig. En mijn bijzonder sjieke zeer op tafelmanieren gestelde oma deed dat trouwens ook (en die was zo op en top dame dat ze een hoed droeg en handschoenen!).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.