Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2009 om 13:37

Barbecue bijgerecht

We gaan zaterdag barbecuen bij een collega en iedereen neemt een hapje en/of drankje mee. Manlief heeft opgegeven dat ik salade maak. Dat vind ik prima, maar niet echt speciaal. Wat zou ik nog meer kunnen maken? Niet te ingewikkeld, of overdreven duur. Het is voor ongeveer 10 mensen waarvan 1 zeker geen vlees eet, maar wel vis. Een vegetarisch recept is dus ook welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

28-05-2009 om 13:54

Champignons

je kunt pakketjes maken met aluminiumfolie, bij voorbeeld champignons met een klodder kruidenboter. Of iets met gegrilde groenten zoals courgette of paprika.

Salade is toch heerlijk?

het hoeft toch ggeen bak komkommer te zijn?

Wat dacht je van een frisse rijstsalade? Niet te zwaar, en heerlijk bij gegrild vlees.

Rijst koken en laten afkoelen. Mengen met blokjes jonge kaas, stukjes augurk en zilverui, hamblokjes, blik uitgelekte mais, rode paprika (in blokjes)

Sausje maken van mayonaise met wat (volle) yoghurt, wat augurkennat erdoor (of citroensap) en peper/zout.

Ziet er ook nog eens heel fleurig uit, is niet veel werk, en je kunt het ver van tevoren klaarmaken.

Ingrid

Terpi

Terpi

28-05-2009 om 16:11

Of zoiets als

gevulde eitjes en gevulde tomaten (of van die snacktomaten vullen)? Of ook erg lekker is een soort van kruidenbrood met knoflookboter, of bijvoorbeeld appels met kaneel en rozijnen vullen en dan in pakketjes om te poffen?
Of verse salsa maken voor bij het brood en het vlees?
Mjammie, ik krijg er honger van
Groet Terpi

Brianna F

Brianna F

28-05-2009 om 16:30

7-lagen salade

Overal een hit, 1 dag van te voren maken, dan kan de saus intrekken:
Benodigdheden:
Zak met sla (ijsbergsla, gemengde sla, gewone sla, kijk maar)
3 grote of 6 kleine bosuitjes (als er geen bosuitjes zijn, mag klein gesneden prei ook hoor)
1 rode of gele of groene paprika (samen met de bosuitjes is dit 1 laag)
1 zak wortelsalade (mag je ook zelf raspen)
1 blikje doperwten
1 zakje geraspte oude kaas
mager rookspek in reepjes of dobbelsteentjes.
Voor de saus:
4 eetlepels magere yoghurt
4 eetlepels mayonaise
2 a 3 schepjes suiker (theelepels dus
Peper en zout (doe maar wat)
dille (vers/diepvries/zakje maakt niet uit, kijk zelf maar) en de hoeveelheid is denk ik rond de 2 a 3 eetlepels (ik doe ook maar wat)
Was de sla, snijd de bosuitjes in ringetjes, snij de paprika in kleine blokjes, bak het rookspek uit en laat uitlekken op keukenpapier!
Pak een grote schaal (doorzichtig is het leukst, zie je de laagjes goed)
Gooi alles voor de saus in een kommetje en lekker roeren.
Doe in de kom: eerst de sla, dan de gesneden bosuitjes gemengd met de paprika, daarop de wortelsalade, daarop de nog bevroren doperwten, giet daaroverheen de saus goed verdeeld, dan de geraspte kaas erover, en als laatste de uitgebakken spekjes. (ff snel tellen, ….. ja ik heb 7 lagen nu )
(zorg dat elk laagje geheel bedekt is met de volgende laag)
Als je het dan een nachtje in de koelkast zet is het het lekkerst, maar meteen opeten kan natuurlijk ook, mocht je je niet kunnen bedwingen!!!

Inge M

Inge M

28-05-2009 om 17:34

Gegrilde puntpaprika's

Die snijd je in de lengte door, zaadjes eruit, olie en wat pesto erdoor. Klaar!
Daarna alleen nog grillen op de BBQ. Deze paprika's zijn handig door de vorm, zoet van smaak en vooral lekker!
Thuis grillen en daar koud eten kan ook.

Taboulé!

Mijn all time favorite; taboulé, oftewel couscoussalade.

Neem een pak couscous en doe die in een grote kom of bak (bak met deksel is heeeel handig). Doe er nu zoveel water bij dat de couscous net onderstaat. Pers een citroen uit en doe die erbij, en dan 4 tot 5 eetlepels olijfolie. Peper en zout. Twee teentjes knoflook fijnhakken, bosuitje in ringetjes en erbij. Paprika in kleine stukjes en erbij. Lekkere gekookte ham of gerookte kipfilet in blokjes en erbij (je mag dit ook weg laten voor een vegetarische versie, maar doe er dan wat extra groente bij zoals courgette of olijven). Nu doe je de kruiden erbij; kies paprikapoeder, cayennepeper, harissa (marokaanse sambal), of kerrie of djintan. Dit geheel laten staan en af en toe omscheppen. Een schepje honing erbij is ook heel lekker. Verse kruiden hakken en toevoegen zoals munt, peterselie of koriander en erdoor scheppen. Superlekker! Bewaar in de koelkast tot je hem sevreert. Mag best een nachtje staan. Proef wel of hij goed op smaak is, anders peper/zout en kruiden extra toevoegen. Deze salade is ook lekker met gegrilde courgette, artisjokharten, gegrilde uien partjes, etc. Wat je maar wil!

Veel succes ermee.

Dorry

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2009 om 00:53

Bedankt voor de tips

Ik maak zoals afgesproken een salade. Gewoon een lekkere huzarensalade, leuk opgesierd. Daarnaast is er ale een pastasalade, dus het aanbod salades is daarmee wel goed. Inmiddels heb ik paprika's en courgettes in huis gehaald en kruidenkaas. Ik ga nog champignons halen. Die wil ik zo vers mogelijk hebben. De champignons ga ik vullen met de kaas. In aluminium gesmoord wordt dat heel lekker. Ik ga ook zulke pakketjes maken met courgette en paprika. Ik heb geen ervaring met de zoete puntpaprika's. Ik stond er vanmiddag mee in mijn handen, maar heb ze toch weer teruggelegd. Misschien toch maar halen
Bedankt voor het meedenken.

reina

reina

29-05-2009 om 09:50

Dorry

Jouw tabouleh spreekt me aan! Ik ga hem zondag maken als dochter en vriend komen bbq-en!

Inge M

Inge M

29-05-2009 om 16:27

Kaaskopje

Het extra lekkere van die puntpaprika's komt er vooral uit met grillen. Als je er een pakketje van maakt, zou ik gewone paprika's nemen (rood en geel), die zijn veel goedkoper.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2009 om 23:51

Puntpaprika's

Het lekkerst is dus om puntpaprika's gewoon te grillen? Het gaat me niet zozeer omdat het echt goedkoop moet zijn hoor Ik heb het lijstje gezien van wat iedereen zo'n beetje meeneemt en de tendens is om niet al te gek te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.