Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marleen

Marleen

20-09-2009 om 20:17

Bamboehaag, hoe ver uit elkaar planten?

Hoi,
We hebben bamboe gekocht (een heleboel), want we willen achter ons huis een bamboehaag aanleggen. Het is een Fargesia 'standing stone', dat is een niet woekerende soort die iets van 3 meter hoog kan worden. Mijn vraag: hoever zet je ze uit elkaar. Ik begreep iets van 2 per meter, maar is dat 1 struik, en na 50 cm. weer 1. En dan vanaf de buitenkant van de pol 50cm.? Of groeit zo'n pol nog heel erg? Of groeit ie vooral in de hoogte? We willen vooral dat de haag sicht wordt, maar ze moeten elkaar niet verdrukken natuurlijk. Kortom: wie heeft ervaring. Groetjes, Marleen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hahaha pelle

Je mag ook best meten vanaf het begin van de pol hoor...als je dan maar van-het-begin-van-de-ene tot het-begin-van-de-volgende pol meet. Of van-het-eind-van-de-ene tot het-eind-van-de-volgende.

Of nog simpeler...moet je 10 meter haag planten, dan zet je een plant of 20 op het oog netjes verdeeld neer.

Ingrid (sorry, beetje melig.)

Tuinarchitect van ouders

Adviseerde ook zogenaamd niet woekerende bamboe toch in potten te planten. Ik weet niet welke soort mijn ouders hadden maar die is toch in bakken in de aarde gezet.

Ik zou dus even googelen of driedubbel checken voor je iets neerzet waar de buren niet heel tevreden mee zijn als bij hun de tuin twee jaar later vol staat met baby bamboe.

Sorry heb verder niets nuttigs toe te voegen. Ik doe dingen meestal op de IngridT manier - gewoon op ongeveer gelijke afstanden neerplempen.

Mariel

Marleen

Marleen

21-09-2009 om 20:39

Bamboe zit erin

Hoi,
Bamboe zit erin en volgens mij zit ie goed Wat ik inieder geval niet bij jullie lees is dat 1 pol enorm in omvang toeneemt in 1 jaar of zo. We hebben het trouwens in een soort bak gepoot, een langwerpige bak langs de hele slootwal.
Bedankt! Groetjes, MArleen

Puck2

Puck2

22-09-2009 om 09:27

Pelle, 20

Ik wist dat dat je reaktie naar Ingrid zou zijn ) Maar ik zou er net als Ingrid toch 20 inzetten zodat de beide planten aan de rand ook nog de gelegenheid hebben om aan de buitenkant uit te groeien.

Bamboe

Ik heb van mijn zwager (hovenier) begrepen dat er geen niet-woekerende bamboesoorten bestaan. Wel snel en minder snel groeiende bamboe. Ik hoop erg dat jij niet over een jaar of 5 enorme spijt krijgt van deze haag... 20 volgroeide bamboepollen er weer uit krijgen is een ongelofelijke klus namelijk. Staan de pollen in een (heel) diepe bak? En niet pal tegen een terras aan?
Succes!
Onyx, die veel bamboe-ellende om zich zag...

Precies puck!

Ik zou pol 1 op 25 cm zetten, pol 2 op 75, pol 3 op 125 etc. Kom ik precies op 20!

(enfin, zo nauw komt het allemaal ook niet)

Ingrid (afgelopen zomer 1 niet-woekerende bamboepol uitgegraven, die as dood, dat gebeurt zo eens in de honderd jaar als ze gaan bloeien. Ik moet er niet aan denken dat we dat *20 hadden moeten doen....)

Groeit gestaag

Hoihoi,

Wij hebben echt een niet-woekerende bamboe!
We zijn ermee begonnen op ons balkonnetje, in een pot. Door de pot groeide hij heel langszaam.
Zes jaar geleden is de bamboe zonder pot onzse nieuwe tuin ingegaan. Hij groeit niet heel snel, maar toch wel gestaag door. In 6 jaar is hij van 50 cm hoog naar 250 cm hoog gegaan. Onderin (bij de grond) komen er langszaam steeltjes bij. Maar door al die blaadjes hangen de takken bovenin een stuk breder uit (als je begrijpt wat ik bedoel). De doorsnede is nu bovenin 100-150 cm. Maar je kunt er makkelijk elk jaar een paar bamboescheuten tussenuit knippen.
Die doen het overigens weer goed als steun/stok voor je andere (klim)planten. Ze zijn ook mooier groen dan de lichtbruine stokken die je koopt in het tuincentrum en vallen dus ook veel minder op in de tuin.

Mies, die bamboe struiken wel heel mooi vindt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.