Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Balletschool opzeggen

Mijn dochter zit al twee jaar op ballet en gaf in de zomervakantie aan dat ze liever op hockey wou.

Ik heb eind juli een mail gestuurd, maar hoor nu van de balletjuf dat ik voor 1 juni had moeten opzeggen. Ik moet nu een heel jaar weer betalen: 245 euro.

Volgens de juf heb ik 2 jaar geleden een contract ondertekend waarin stond dat ik voor 1 juni zou moeten opzeggen. Ik heb nooit een kopie van deze voorwaarden ontvangen.

Mag dit zomaar? Op zich snap ik wel dat ze moet weten hoeveel kinderen er zijn om groepjes te vormen, maar ik baal er wel van dat ik weer voor een heel jaar moet betalen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij niet

Heb je wel een 'contract'getekent??? Wat is het dan een dansschool, een muziekschool een vereniging?? Ik zou de voorwaarden erbij pakken, je zou toch ook tussentijds (in een jaar dus) moeten kunnen opzeggen??? En dan de 'rest'van het jaar niet meer betalen? Hier heeft jongste ballet gedaan en je sloot in principe een overeenkomst voor dat jaar, maar kunt halverwege het jaar wel opzeggen als er 'omstandigheden' zijn die daar aanleiding toe geven en dan betaal je het half jaar+ nog iets (=een soort boete). Jongste turnt bij een verenging waar ook ballet is en daar kun je elke 3 maand opzeggen, wel 2 maand van tevoren. 3 maand=1 seizoen. En ikzelf dans nog bij dansschool, daar betaal je per 'blok'(= ongeveer 8 lessen) of per avond en kan je tussendoor stoppen wanneer je maar wil, zonder opzegtijd overigens.Als juf wil dat je betaald laat ze jouw dat contract wat je getekend hebt maar eerst eens zien.Het lijkt me een rare regeling, meer zoals vroeger elec. maatschappijen hadden en kabelbedrijven, zó dwingend. Wees blij dat je van zo'n balletschool af bent.
groeten albana

maan.

maan.

27-09-2009 om 18:04

Betaling?

Hoe betaal je, is dat ook per jaar zo ja dan is het wel redelijk geloofwaardig..

Ik kan me niet voorstellen dat je per jaar zoiets zou betalen, lijkt me dat de opzegtermijn logischerwijs gelijk zal zijn aan je betalingsperiode?

Hier ook

hoi

mijn dochter gaf in mei aan dat ze liever wilde gaan turnen ipv volleyballen. Naar een proefles geweest en dat was een succes. dus volleybal afzeggen... dat ging niet want dat had voor 1 mei gemoeten. Staat in het reglement, opzeggen voor 1 mei en anders meteen weer voor een heel jaar lid.

ik vind het te gek voor woorden want het jaar begint pas in september en het gaat hier om kinderen! maar er is hier niets aan te veranderen helaas.

Groetjes
Gruffalo

liat

liat

28-09-2009 om 09:50 Topicstarter

Ik heb nooit de voorwaarden gekregen

Ze staan ook niet op haar website. Volgens de juf hebben wij een financiele afspraak en de voorwaarden daarvan staan in het contract dat ik zo'n twee jaar geleden bij haar heb ingeleverd. Ik heb daar dus nooit een copie van gekregen.

Ik denk dat ik maar braaf betaal (we wonen in een dorp). Kinderen nog een jaar laat balletten, maar nu al de opzegbrief voor volgend balletjaar ga versturen.

Trouwens deze juf heeft ook een balletwinkel waar je verplicht dure balletpakjes van moet afnemen. Die heb ik vorig jaar gekocht. Gelukkig heb ik het vestje van 50 euro niet gekocht ondanks haar gepush. Mijn dochters zouden zich hoogstongelukkig voelen volgens haar als ze enige van de groep niet de vestjes hadden. Grrrrrr.

Die heeft zij dan toch?

"Volgens de juf hebben wij een financiele afspraak en de voorwaarden daarvan staan in het contract dat ik zo\'n twee jaar geleden bij haar heb ingeleverd. Ik heb daar dus nooit een copie van gekregen."
Maar dan heeft zij het orgineel. Dat zou ik maar eens inkijken als ik jou was.
"Ik denk dat ik maar braaf betaal (we wonen in een dorp)."
Betaal niet voordat je dat contract gezien hebt. Wie weet heb je wel gelijk. Het hele dorp zal dansen en luid je naam roepen als verlosser van deze onzin.
Groet,
Miriam Lavell

liat

liat

28-09-2009 om 12:00 Topicstarter

Het is waarschijnlijk al te laat...

inmiddels hebben mijn dochters al een paar lessen gevolgd, dus ik ben zeker te laat met opzeggen. Ik was meer nieuwsgierig om te weten of iemand weet hoe dit juridisch in elkaar zit.

Heb het nog proberen tactisch aan te kaarten met de juf. Dit gesprek liep helemaal mis. Ze begon helemaal te trillen van woede: "Wij hebben een financiele afspraak gemaakt en dan vind ik het erg onfatsoenlijk dat u daar onderuit probeert te komen". Toen ik antwoordde dat ik het erg jammer was dat er geen ruimte was voor flexibiliteit (ken namelijk een meisje dat de plaats van mijn dochter in de beginnersgroep zou willen overnemen), reageerde ze woest: "Ik ben helemaal niet inflexibel! U dochter mag best op andere dagen dansen als ze een keer niet kan".

Niks te laat

Ik zou er écht werk van maken...Ik denk ook net als miriam dat het hele dorp staat je juigen als iemand het eindelijk 'durft' om er werk van te maken. Ik heb ook ooit met zo'n type te maken gehad en hier ook dorp. En het had betrekking op turnen, en het heeft me écht heel veel 'moed' gekost om tegen haar in te gaan, maar ik bleef mezelf ook voorhouden dat mijn dochter en een heleboel andere kleine kinderen elke les met dat type te dealen hadden (dochter had ik intussen al lang uit haar lessen gehaald hoor toendertijd) en dat ik het dáárvoor deed. Op een gegeven moment was 'onze verstandhouding'zo verstoord volgens haar dat ze niet meer met me wou praten. Ook goed, toen heb ik het via mail met d'r afgehandeld en ook mijn 'klachten' kenbaar gemaakt via het bestuur. Uiteindelijk haalde ze bakzeil...of het nou door het bestuur kwam of door mijn doorzettingsvermogen (oftewel gezeur) daar heb ik geen idee van. Maar ik kreeg in ieder geval mijn zin (overigens bleef ze toen volhouden dat het uit 'coulantie' was, maar á la.).Ik was zelfs opgelucht dat ik ervan af was. Is zo'n mens nou helemaal betoeterd. Gewoon het contract eisen en per omgaande je dochter van de les afhalen.
Overigens bleek naderhand dat nog meer ouders de nodige problemen met deze juf hadden gehad...maar dat werd ik pas gewaar toen ik met het hele gedoe bezig was. Ervoor had ik dat nog nooit gehoord. Nu (euh 4 jaar later denk ik) is deze gymjuf allang uit beeld, ook bij die vereniging, alleen is mijn dochter nu allang bij een andere vereniging.Beetje teveel gedoe denk ik zo'n juf.
Misschien heeft deze juf ook nog alleenheerschappij in het dorp? Dat ze zo hoog van de toren blaast?
Ik zou zelfs zo gek zijn er een advocaat op te zetten, de ombudsman erbij halen etc. Dat was ook bijna wat ik toen heb gedaan (was net niet nodig, maar ik had al wel info ingewonnen), als ik écht pissig ben kan ik zeer vasthoudend zijn.
groeten albana

Niet zo zwaar

Je moet het niet zo zwaar maken. Misschien heeft die juf wel gelijk. Maar dat moet dan toch op zijn minst op dat contract staan. Was jij destijds zo dom of zij zo slim? Vraag gewoon of je dat contract mag inzien. Heeft ze gelijk, dan weet je dat ook weer. Heeft ze geen gelijk, dan heb jij een punt.
Groet,
Miriam Lavell

Albana?

albana:Ik zou er écht werk van maken.

als er inderdaad een contract is wat ondertekend is( wat de juf dan moet hebben)dan heb je geen poot om op te staan,dan kan je er geen werk van maken.
pas als er geen contract is zou ik verdere stappen ondernemen.

Starry Night

Starry Night

28-09-2009 om 18:07

Hahahaha

"Het hele dorp zal dansen en luid je naam roepen als verlosser van deze onzin."
Die vond ik even erg leuk en sluit aan bij mijn emoties bij het lezen van deze pootuitdraaierij.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2009 om 02:08

Stilzwijgend verlengen mag straks niet meer

Stilzwijgend een abonnement of lidmaatschap verlengen met een contractperiode van 1 of meer jaar mag (straks) niet meer. Tenminste als het wetsvoorstel er definitief doorkomt en dat zal vast wel. Als het oorspronkelijk contract is uitgediend mag een sportschool, verzekering, telefoonprovider je (waarschijnlijk over ruim een jaar, telefoon en internet nu al) niet meer vastleggen met een nieuw langdurig contract, maar moet je de kans krijgen om per maand op te zeggen.
Je zou op het fatsoen van de juf kunnen spelen. Als er straks een wet komt mag ze niemand meer verplichten tot opnieuw een jaar, waarom nu dan nog zo halstarrig doen?

Als de juf het contract heeft

Waarom heeft ze het liat dan niet meteen onder de neus gedrukt toen ze erover begon? En zelfs toen liat er voor de 2de keer over begon verzande de boel in een discussie over 'inflexibiliteit'. Juf had dat allemaal kunnen voorkomen door een copiëtje van dat contract aan liat te tonen, maar deed dat niet....
Dus ik denk dat juf dat contract niet meer heeft (of het is anders).
p.s. het gaat ook om de manier waarop ze schijnbaar met ouders omgaat...zie liats beschrijving van de discussie+verkoop van de pakjes. Het lijkt me nu niet precies een gezellegie koekjes-ballet-juf.
groeten albana

Albana

je hebt gelijk,de manier waarop deze juf met ouders omgaat is ver buiten het boekje,bijna onbeschoft.
maar mocht er inderdaad een contract zijn,dan is er niets aan te doen,dan staat het namelijk zwart op wit.
ik zou dus ook heel snel dat contract willen zien.dan komt er duidelijkheid.

dynastie

dynastie

29-09-2009 om 09:46

Het is toch vrij simpel?

Er is toch een meisje dat de plek van jouw dochter graag wil innemen? Dan laat je dat meisje gewoon gaan en regel je de financien buiten de balletjuf om met deze moeder. Als de balletjuf hier bezwaar tegen maakt, zou ik me niet geroepen voelen het contract uit te dienen. Dit lijkt mij gewoon de meest simpele oplossing; het gaat om een beginnersgroep, dus de komst van een ander kind kan geen onoverkomelijk probleem geven.

Fatima

Fatima

29-09-2009 om 13:50

Voor dynastie

Dat lijkt een simpele oplossing maar deze balletjuf wil natuurlijk geld voor beide meisjes zien.

liat

liat

02-10-2009 om 14:07 Topicstarter

Ik ga zo meteen weer met haar praten

bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Ik ben uit mezelf niet zo assertief, maar jullie maken een tijgerin van mij! Ik zal gewoon rustig om een copie van het contract vragen.

Inderdaad mocht het ander meisje niet de plaats van mijn dochter innemen. De neusvleugels van de juf trilden van woede: hoe durfde ik me met de indeling van haar groepen te bemoeien. Je kon niet zo maar beginnertjes willekeurig in groepjes proppen: dat moest doordacht gebeuren. Hoe ze dat dan zo doordacht doet aan de hand van al die telefonische aanmeldingen werd niet zo duidelijk. Aan het eind zei ze nog wel dat het klasgenootje bij mijn dochter in de groep mocht, terwijl ze dat meisje nooit heeft gezien.

Juf is nogal een emotioneel type: alle mededelingen beslaan minstens 1 A4 omdat er altijd een heel lang verhaal van gemaakt van moet worden, met allerlei persoonlijke noten erdoor, bijv. dat ze bijna oma wordt.

Ik kan helemaal begrijpen dat mijn oudste dochter de balletlessen ook niet meer leuk vindt: ze is bijna 9 en ze doen nog dingen zoals "de poppendans" waarbij ze een denkbeeldig popje heen en weer moeten wiegen en in een bedje leggen. Misschien vonden kinderen dat 25 jaar geleden nog leuk, maar deze hiphopgeneratie toch niet meer.

Nou, ik heb weer lekker mijn gal kunnen spuien over de b.j. Deze minisoap wordt vervolgd. Hou de borrelnootjes bij de hand.

liat

liat

03-10-2009 om 00:15 Topicstarter

De balletjuf ging helemaal flippen

Ik vroeg vriendelijk voor de aanvang van de les of ik toch een kopie van het contract mocht hebben. De b.j. ging nerveus met haar ogen knipperen en antwoordde: "Maar, natuurlijk", daarbij nog dapper glimlachend.

Toen ik mijn dochter weer ging ophalen, wou de juf dat ik even met haar meeliep naar haar kantoor: zoals het nu liep, zat haar helemaal niet lekker. Ik mocht op een bankje plaatsnemen en kreeg eerst op mijn kop dat ik telkens alles maar wou bespreken in bijzijn van alle ouders. Daarna kwam het hoge woord: het schijnt dat ik nooit de inschrijfformulieren had ingeleverd! Ze vond echter dat we een mondelinge afspraak hadden en dat gold ook.

Heb nog een lange discussie gehad waarin ik aangaf dat ik het heel klantonvriendelijk vond dat ik verwacht werd voorwaarden te onthouden die ik een jaar geleden getekend zou hebben en geen kopie van ontvangen had. Ook weer gezegd dat ik in de zomervakantie al opgezegd had, terwijl zij de groepen nog niet gevormd had en dat mijn oudste dochter al 3x aangegeven had de lessen niet meer leuk te vinden en dat ik een jaar dan veel te lang vond om er nog mee verder te gaan. Ik zei ook dat ik mij er best bij neer wou leggen dat mijn jongste dochter er nog een jaar opbleef omdat ik bij haar inderdaad wou opzeggen nadat de lessen al begonnen waren.

Juf zei nog dat ze me heel onredelijk vond: na alles wat zij voor de balletschool had gedaan en ze was altijd zo lief voor alle kindjes. Ook zei ze dat ze een hele moeilijke privesituatie heeft: haar dochter ligt op sterven en dat ze daarom niet haar administratie op orde had.

Juf stelde toen voor dat ik een jaar voor jongste dochter betaalde en een half jaar voor oudste dochter. Ik zei dat ik hier even over na wou denken en dat ik er volgende week op terug zou komen (ik wou namelijk dit even met mijn man overleggen). De balletjuf flipte toen echter helemaal en zei dat ze me in dat geval noooooit meer wou zien en dat ik nu meteen kon vertrekken en dat ik haar niets hoefde te betalen maar dat mijn beide kinderen per direct waren uitgeschreven.

Ik denk dat ik nog wel een tiende van het lesgeld ga betalen: ze hebben nog wel de maand september lessen gehad. Het is niet zo dat ik niets wou betalen, alleen een heel jaar lang vond ik onredelijk.

Het is jammer dat het zo gelopen is en op zich heb ik medelijden met de balletjuf die blijkbaar overspannen is. Aan de andere kant, als zij zo ontzettend formeel gaat doen, word ik het natuurlijk ook meer.

liat

liat

03-10-2009 om 07:31 Topicstarter

Stilzwijgende verlenging

Ik las trouwens net dat verenigingen wel stilzwijgend contracten mogen verlengen, mits de algemene voorwaarden makkelijk raad te plegen zijn, dus in ledenblad of op website. Dit is in haar geval niet zo.

Zo, en nu ga ik dit naast me neerleggen en verder van het weekend genieten. Ik heb hier in ieder geval even lekker van me af kunnen schrijven.

Helen

Helen

03-10-2009 om 11:23

Jeetje...

... wat een verhaal... Dat heb je goed gedaan!! Zo te lezen zit de balletjuf niet helemaal lekker in haar vel... ach...

Prulletje

Prulletje

03-10-2009 om 13:49

Ook jeetje

Ik zo inderdaad een gedeelte betalen. En een bos bloemen sturen om haar sterkte te wensen.

Prulletje

Prima

ik vind dat jij het heel keurig hebt opgelost,en de balletjuf,die is duidelijk de weg even kwijt vanwege haar prive omstandigheden,ook wel erg sneu,niet goed te praten hoe ze gehandeld heeft,maar wel een beetje begrijpelijk.

dynastie

dynastie

03-10-2009 om 16:52

Nou ja...

je bent er in elk geval vanaf, zullen we maar zeggen... ik zou inderdaad netjes de lessen betalen die gevolgd zijn, dan kun je er zelf ook goed op terugkijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2009 om 21:17

Beladen

Ik kan me voorstellen dat de situatie nu extra beladen is door haar opmerking over haar dochter. Het is natuurlijk vreselijk als dat zo is, maar ze kan het niet maken om dat zo af te reageren.
Ik vind je gebaar om toch een deel te betalen van jouw kant meer dan genoeg en een bloemetje vanwege de omstandigheden doet ook veel goed lijkt me. Maar niet omdat jij het verkeerd hebt gedaan, want dat heb je niet.

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 08:30

En toch.....(ot)

Ik vind het toch een beetje een raar verhaal hoor,als je kind op sterven ligt ga je toch niet door met les geven,dan zit je naast je kind......
Bastet

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 10:57

Sini(ot)

Tuurlijk,dat is zo,maar uit eigen ervaring weet ik dat er op zo'n moment geen buitenwereld is,het doet er allemaal niet toe.
Bastet

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 14:32

Cobi(ot)

Misschien,maar dan zou ik het zo niet zeggen,persoonlijk.Bij stervende denk ik: het kan elk moment afgelopen zijn.Maar iedereen is anders,uiteraard.
Groetjes,bastet

liat

liat

04-10-2009 om 18:31 Topicstarter

Dochter is ongeneeselijk ziek

ik zeg liever niet wat ivm herkenbaarheid. Ik heb vorig jaar al gehoord dat de dochter niet meer beter zal worden, dus het is iets wat blijkbaar erg lang duurt.

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 19:47

Liat

Wat moeiljk voor haar,ik vind het overigens toch wat anders dan stervende zijn,maar goed,dat is mijn mening.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.