Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bakvraag (cobi?)

Gisteren heb ik een open aardbeientaart gemaakt met een bodem van zanddeeg. De smaak was ok, maar de bodem was te hard en daardoor niet goed te snijden, het was meer hak- en breekwerk.

Nu heb ik ook wel eens een open chocoladetaart gemaakt, de bodem is min of meer vergelijkbaar maar dat gaat wel goed. In beide gevallen gaat het om een blind gebakken bodem die nadien wordt gevuld.

Nu was ik dat chocoladetaartrecept even kwijt en heb ik een ander recept gebruikt, met dus dat keiharde resultaat. Inmiddels het kwijte recept weer opgegoogled en even vergeleken.

Wat goed gaat: 200 g bloem, 100 g boter, 40 g suiker, 1 ei, 15 minuten bakken op 180. Maar eigenlijk heb ik m liever wat zoeter (herstel: eigenlijk heeft partner m liever wat zoeter, ik vind het met die chocola zoet genoeg)

Minder goed ging: 250 g bloem, 125 g boter, 75 g basterdsuiker, 1 ei, 25 minuten bakken op 175.

Komt die harde bodem nu door de langere baktijd, doordat er verhoudingsgewijs meer suiker inzit, doordat basterdsuiker in plaats van gewone suiker is gebruikt? Of door alle drie?

Cobi, als bakgoeroe van OOL heb jij hier vast je ideeën over.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Of optie 4

door het relatief weinige ei?
(Altijd in voor baktips)

Bakpoeder?

Of wat (meer) bakpoeder door de bloem doen? Wordt je taart iets luchtiger van.
n@nny

Temet

Temet

15-07-2011 om 15:07 Topicstarter

N@nny

In het recept hoort geen bakpoeder. In beide versies niet. En zoals gezegd: de structuur van die ene versie is goed, van die andere te hard.
Ik gok er toch maar op dat het in de baktijd zit en zal volgende keer de verhoudingen van recept 2 nemen maar de baktijd van recept 1. Kijken wat het dan doet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.