Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Biene M.

Biene M.

03-02-2010 om 12:37

Bakpoeder (royaal) over de datum, nog bruikbaar?

Ik wilde Jujube's ondersteboven perentaart gaan maken, dacht alles wel in huis te hebben, maar in mijn doosje met bakbenodigdheden lag alleen nog een vergeten zakje bakpoeder met als uiterste houdbaarheidsdatum iets in 2005 (ja, ik schaam me diep). Kan ik dat nog gebruiken, of doet dat de taart (of de eters) weinig goed?

En - ik ben nooit zo'n held in het aanpassen van recepten - als ik de taart zonder bakpoeder maak, mislukt hij dan of wordt hij alleen wat minder luchtig maar wel lekker?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julia64

Julia64

03-02-2010 om 12:42

Biene

Met dat soort dingen doe ik nooit zo moeilijk hoor. Ik vraag me altijd af wat daar nou aan kan bederven.
Ik heb pas nog een cake gebakken met een zakje vanillesuiker erin uit 2006. Smaakte prima en we hebben er niks aan overgehouden.
Ik zou het dus gewoon doen!
Oja, en volgens mij is bakpoeder wel nodig voor het rijzen, dus ik zou het niet weglaten.

grt
Julia

Rijzen

Volgens mij kan het darmtechnisch niet zo'n kwaad om een zakje bakpoeder te gebruiken dat over de datum is. Het zou natuurlijk kunnen dat na al die tijd het bakpoeder is 'uitgewerkt' en het deeg niet meer rijst. Wat ik begrijp bestaat het uit carbonaat en zuur dat pas reageert als er water bij komt (google). Misschien dus dat het niks uitmaakt dat het zakje over de datum is.

Sorry, hier heb je natuurlijk niks aan. Misschien een chemicus in de zaal? Niettemin succes gewenst met de taart!

Chris

Nog even verder gegoogled

Vond dit:

Bakpoeder checken. Als je wilt weten of het bakpoeder nog goed is, kun je een mespuntje in koud water doen.

* Als je voortdurend belletjes op ziet stijgen, is het goed.
* Als het sterk bruist is dit altijd een teken dat het bakpoeder oud is.

Chris

Biene M.

Biene M.

03-02-2010 om 13:36

Bedank!

Dank jullie voor de reacties en Chris, geweldig dat je dat uitgezocht hebt! Ik kwam niet op de gedachte te googlen hoe je weet of iets wat over de datum is nog bruikbaar is.

De laatste reactie kwam denk ik net toen ik het bakpoeder in het beslag deed, dus die had ik nog niet meegekregen. Ik heb de vorm nu net in de oven gezet, hopelijk lukt de taart en ontploft hij niet door sterk bruisend bakpoeder Over drie kwartier weet ik het... Ik zal het resultaat hier ook nog even vermelden.

Groetjes, Biene

Biene M.

Biene M.

03-02-2010 om 14:26

Niet ontploft

So far so good... Straks proeven!

Pluk53

Pluk53

03-02-2010 om 14:56

Puur chemisch

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bakpoeder . Bakpoeder bestaat uit twee stabiele stoffen, daar zal niet veel mee gebeuren als het droog en afgesloten bewaard wordt.

Biene M.

Biene M.

03-02-2010 om 20:58

Hij was lekker! (bedankt jujube)

En de mensen die hier gereageerd hebben natuurlijk ook bedankt! Hij is keurig gerezen, en lekker

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.