Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2010 om 17:16

Bakjes op mijn bureau

Ik werk thuis en mijn bureau neemt de status van chaos aan. In het midden staat mijn beeldscherm en aan weerszijden staan twee torens met bakjes papieren. De wat meer statische dingen zeg maar. Ze puilen uit, er bovenop staat de perforator, pennenbakje, doosjes met handige notitiepapiertjes enzovoort. Voor de twee torentjes liggen (aan weerszijden van mijn toetsenbord dus) twee stapels papier, de meer courante, onder handen zijnde stukken. Tussen beeldscherm en bakjes-torentjes is wat ruimte en die wordt uiteraard ingenomen door prullaria. Fotostandaard, rolodex, nog meer pennenbak, stempels - enzovoort.
Zucht. Mijn bureau is mijn lokale bominslag-area. Links onder het bureau heb ik een kastje, daarin staat de PC, dus dat is vol. Rechts vier laden en die liggen, hoe kan het ook anders, vol. O ja, en uiteraard heb ik ook nog een bureaulamp waar mijn koptelefoon overheen hangt om te kunnen skypen én mijn stressmagneetballen zitten er op geplakt. Ennnnnn natuurlijk nog een gewone telefoon, staat ook nog ergens en m'n mobiel.
Fax en telefooncentrale heb ik op een andere plaats in het huis, die passen er niet meer bij Archiefkast met ordners ook.
Vooral die torentjes, daar word ik gék van. En die stapels papier. Het ziet er zo rotzooierig uit, ik wil het netjes hebben, liefst iets met laadjes waar A4 in past. Maar ik kan niet meer verzinnen dan suffe Leitz-bakjes en die vind ik ook al zo lelijk Kortom: help. Moet ik naar IKEA?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

05-08-2010 om 17:35

Bij xenos,blokker of ikea

heb je van die kleine rijdende kastjes van plastic met A 4 laatjes. Hartstikke handig

Bastet

Bastet

05-08-2010 om 18:52

V&d

Bij V&D vindt je dergelijke zaken in alle kleuren vd regenboog!
bastet

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2010 om 20:07

Maar koentje

Die rijdende kastjes zet je toch niet óp je bureau?

Tirza

Opruimen

opruimen van de laden lijkt mij een eerste stap...als je allerlei bakjes gaat kopen en die er weer bij zet wordt het nóg voller/chaotischer.
Ik deel met een collage een bureau en mijn collega is zéér opgeruimd, supernetjes zeg maar.
ikke niet....maar toch heb ik het zeer leren waarderen, want het werkt gewoon erg prettig...wij zijn nooit iets kwijt (oke zelden) als we iets nodig hebben kunnen we het in 1 of 2 handzwaaien tevoorschijn trekken, zelfs dingen van maanden geleden heeft collega een systeem voor. Wij hebben buiten ons bueau (ook 4 laden) ook nog 1 archiefkast, maar daar zit het wat oudere werk in, dingen waar we niet meer actief mee zijn zeg maar.Dus die gaat alleen open om er wat in te doen (meestal) of om 's wat na te zoeken of om op te ruimen (eind van het jaar ruimen we alles op van vóór 3 jaar geleden).
Misschien helpt het als je de laden leeg haalt? Dan kan je daar al die loszwermende dingen in doen....Zo hebben wij de laden van ons bureau wel.Pennen,perforator,lineaal,gum,schaar etc. etc. allemaal in kleine bakjes in de bovenste la (bakjes bij wibra) een soort besteklade krijg je dan,alleen bestaat die uit losse bakjes.
Werkt ook goed als je 1 speciale pen zoekt, je haalt bakje uit de la,rommel de rommel ergens voor je gezicht, haalt de pen eruit en bakje terug.
In lade 2 zit onze agenda (delen we ook) en wat lopende zaken (deze week). Lade 3 is van collega en lade 4 van mij. Meestal gebruiken we onze eigen la om mappen in te doen waarmee we aan het voorbereiden zijn/die voorbereid moeten worden etc. Dat zijn geprinte vellen a4 uit de p.c.,die allemaal in keurige ringmapjes zitten die we op voorraad hebben en altijd weer hergebruiken.Zo kunnen we ook elkaars werk vinden en nakijken of eraan werken.
Is de tijd van vooorbereiding voorbij dan verhuist het mapje naar de 2de la (lopende zaken) en daarna weer wordt het weggegooid,evaluatie gemaakt (in p.c) en het mapje weer voor hergebruik gebruikt.
Bovenop bureau zijn onze enige atributen 1 p.c. (wij zijn er zelden tegelijk, alleen voor overleg) en beiden 3 postvakjes en de telefoon en een printer. In de postvakjes leggen we onze losse flodders, brieven aan 1 van ons gericht,etc.etc. en bovenop meestal onze mobiel.
En that's it.
Dus opruimen die laden! Wat zit erin? Wat ouder spul wat je niet zo 1,2,3 nodig hebt? Verhuis dat dan naar een of andere kast...desnoods een kamertje verder op.
En houd je bureau dan dus voor alleen het nu en de toekomstige zaken.
groeten albana

Voor mij werken;

magneten op (metalen) boekenkast voor dierbare papiertjes en een digitale stick-it versie die op mijn digitale bureaublad zit. .voor al m'n to-do's, telefoonnummers die niet wil voor altijd bewaren maar even nodig heb, een soort weekagenda etc.. Ik vind het heel praktisch.

Ik weet ook dat ik ooit op een site terecht kwam dat ging over handig indelen van studeerkamer, keuken etc.. maar ik ben 'm kwijt. Ik ben eindelijk m'n verhuisdozen vol met papieren aan het verwerken en vraag me ook af ho eik die nu handig en overzichtelijk weg kan bergen.

Succes

Tirza G.

Tirza G.

06-08-2010 om 22:56

Albana - opruimen

Meid, was het maar zo'n feest. Ik kan sowieso al slecht opruimen, maar dit zijn gewoon allemaal dingen die ik niet weg kán doen. Bovendien, en dat is natuurlijk de makke van thuiswerken, liggen op/in mijn bureau ook gewoon de bankafschriften, te de betalen rekeningen, de correspondentie met school, de gezinsagenda - vandaar mijn drang om dingen in bakjes en laden te sorteren.

Tirza

Heb je ze dagelijks nodig dan

Alles wat je niet dagelijks of in ieder geval 1 keer week nodig hebt haal je eruit en leg je ergens anders...in een kast ofzo. Niet wegdoen ben je gek. Gewoon verderop.
En je bureau inclusief je laden is alleen voor wat je minstens elke week nodig hebt.
groeten albana

mirreke

mirreke

07-08-2010 om 10:22

Heb je echt niet meer plek?

OOk niet onder je bureau? Bij IKEA, en elders vast ook wel, heb je namelijk van die handige (vind ik) ladenkastjes van metaal. Ze hebben zes laatjes waar mooi een a4 in past, ongeveer tien centimeter hoog. Op wieltjes en ze passen netjes onder je bureau.
Ik werk ook thuis, herken je beschrijving van je werkplek (bij mij past precies mijn laptop er nog tussen, de rest ligt bij tijd en wijle helemaal vol). Ik heb 1 zo'n ladekastje en heb er duidelijk nog eentje nodig. Dan kun je een onderverdeling maken in onderhanden werk, te bewaren stukken, administratie privé, enzovoorts. Verder heb ik ook een lade bestemd voor nietmachine, tape, scharen, pennen en nog meer van die rondslingerende dingen. Op het bureau dan een ladebakje (ook al van IKEA) met post die binnenkomt. Maar nog, ik moet mezelf regelmatig dwingen orde te scheppen.
Kortom, ik zou zeggen, op naar IKEA...

mirreke

mirreke

07-08-2010 om 10:30

Het laatje is 10 cm hoog

En een kastje inclusief wieltjes zo'n 70 cm denk ik. Dit even ter verduidelijking

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2010 om 17:49

Ja maar mirreke

Ik wil juist niet méér. Naast mijn bureau staat een prullenbak en daarnaast staat een ladenkast (die een huiskamerachtig uiterlijk heeft) en die zit ramvol. Verderop (overgang kamer naar keuken) staat een soort buffetkast en daar ligt het ook al vol tijdschriften enzo, om nog maar te zwijgen over de salontafel.
Ik wil zeg maar een handig systeem voor op mijn bureau ter vervanging van die open-rekjes, zodat het er wat minder rotzooierig uitziet. En dan ga ik toch maar proberen om een la op te schonen, zodat daar de courante stapels in kunnen. Alles wat ik niet nodig heb ergens anders neerleggen werkt bij mij niet, daar ben ik niet georganiseerd genoeg voor. Ik heb altijd alles onmiddellijk nodig Archiefkast staat boven, maar daar kom ik zelden in.
Kom ik bij m'n schoonzus, staat daar alleen een beeldscherm, een toetsenbord en een verantwoord klein beschaafd kunstwerkje op het bureau. En dan moet ik toch zo wenen

Tirza

Map

ik heb op mijn werk ook allerlei A-viertjes waar codes, instructies etc. op staan. Die slingerden eerst ook los op mijn bureau tot ik er zo zat van was dat ik een grote map en tabbladen heb ik gepakt uit het magazijn. Alles in de map. Deze staat nu in de kast en ik pak hem als ik nodig heb.
Wellicht is dat een idee voor de stapeltjes paperassen. Echt een zogeheten clean desk is mij verder nog niet gelukt. Er blijft altijd wel iets dat ik heb liggen. O, ja....ik kan het wel, dan kieper ik alles in de onderste lade van mijn bureau. Dan is er een clean desk....en de zooi in de lade

groetjes van Purk

Mappen beter dan stapels

Purk, jouw tip is idd heel handig. Hier ontstaan 'spontaan' ook stapels paperassen en dat is onpraktisch want rommelig en lastig iets (terug) te vinden. En je krijgt de neiging om de stapel in tact te laten als je het niet in een map stopt en dan eindigt ie meestal in een la. Ik heb net wat mappen aangeschaft! Ik heb wel wat bakjes voor dingen ik deze of tussen nu en een paar weken (nog) moet doen. Die gaan dan of in de prullenbak of in een map. Voor zwerfspul aan pennen en wat groter bureauspul zoals plakband-ding en nietapparaten heb ik opgeborgen in hema-bakjes met laatjes (zie: http://www.hema.nl/nl-nl/winkel/wonen/opbergartikelen.aspx).

Ik denk dat het gaat om het vinden van de ideale noemers waaronder je iets opbergt in zo'n map of bakjes. Ik heb een tijdje een systeem overgenomen van iemand die heel ordelijk was. Een aangezien ik dat o zo graag wilde zijn, dacht ik dat dat de clue was. Voor mij werkte dat niet dus ik heb opnieuw gekeken naar wat ik zoal aan paperassen heb en heb naar aanleiding daarvan mijn nieuwe indeling gemaakt. En nu heb ik een map met garantiebewijzen&bijbehorende bonnetjes&gebruiksaanwijzingen (en ik zet de datum van aanschaf ook op de laatste want bonnetjes verbleken wel eens heel snel). De mappen gaan op onderwerp en de bakjes op bureau gaan op tijd (nu, later of permanent opbergen). En die leeg ik dan 1x in de week.

Verder helpt het mij heel goed om voor ik mijn bureau 's avonds achter mij laat alles op te ruimen, eventueel een to-do te maken en klaar te leggen (wat ik aan papieren nodig heb etc) voor de volgende ochtend. Zo staar ik niet naar een rommelig bureau waar de moed mij van in de schoenen zinkt. En ik kan gelijk aan de slag. Kranten, tijdschriften, reclamefolders.. zwerft hier ook altijd te lang rond.. Ik probeer nu alles wat ik x-tijd niet in gekeken heb (dat is een beetje afhankelijk van wat het is.. een afschrift is wat anders dan een tijdschrift) gaat het onherroepelijk weg. Kennelijk niets aan gemist of niet belangrijk genoeg. Het blijft lastig maar het werkt wel bevrijdend

En anders

... is zo'n 'rijdende lade' met hangmappen erin misschien een idee? Past niet op je bureau inderdaad, maar wel ernaast/eronder, en dan heb je alles toch snel bij de hand.

Maar wat is het voor papier dan?

Eerst even over het ordelijk werken of niet........Ik ben van mezelf ook een chaoot en weet mezelf er ook altijd van te overtuigen dat dat het beste voor me werkt.En zou thuis net zo'n bureau hebben als jij hebt...dus ik begrijp het wel.
Maar door al die jaren samenwerking met mijn zeer nette gestructureerde collega weet ik ook dat die onzin die ik mezelf wijsmaak dat ik zo juist alles in ene zwaai kan vinden eigenlijk niet klopt. Want ik kan wel in de chaos in 80% van de gevallen meteen vinden wat ik zoek...maar er blijven ook altijd dingen die ik eigenlijk nog zou moeten hebben en waarvan ik wéét dat ik ze heb en die ik toch niet vindt. Die liggen dan in ergens in een onbestemde stapel en vaak vindt ik ze pas als ik ze niet meer nodig heb....
Voor werk is een opgeruimd gestructureerd bureau toch echt beter.Daarvan ben ik ondertussen wel overtuigd.
Wat ik me ook afvraag.......wat zijn die paperassen dan allemaal? Wij hebben wel papieren liggen...maar dat zijn lopende zaken....waarvan we gedeeltes vaak geprint hebben (omdat je dan makkelijker aantekingen kan maken,het anderen kan laten nakijken, het bij overleggen erbij hebt en bij uitvoering ook..). Gewoon dingen van onze p.c. dus die we in het verleden al hebben gemaakt en die we nu weer gebruiken,alleen veranderen we data, personen,aantallen etc. dus zeg maar up-daten aan de huidige situatie.
Die veranderingen brengen we aan in een copie van de vorige en beiden slaan we op (in een logisch systeem van mapjes). Evt. veranderingen die we later in het uitgeprinte versie nog aanbrengen voeren we achteraf ook nog in en we maken er een evaluatie bij (voor de volgende keer).
En daarna gaat na gedane zaken de geprinte versie in de schredder. Weg ermee...want tenslotte hebben we het in de p.c. dus waarom bewaren?
Offertes idem, die komen over de mail en meestal ook nog per post of fax. Zo lang ze nog lopend zijn bewaren we ze op papier,in het mapje bij de geprinte versie...daarna ook in de schredder, we hebben ze tenslotte ook in de mail en slaan die op bij de versie in de p.c.
En dan nog folders...die doen we bij elkaar in een multo/map op volgorde van binnenkomst. Soms halen we dan de achtersten weg,die zijn toch niet meer actueel qua prijs enzo.
En de bonnetjes, die hebben wij weinig overigens,en rekeningen. Ook die gaan in een aparte multomap op maand en jaar. Eind van het jaar een nieuwe en na 3 jaar weggooien,de inhoud.
Misschien kan je e.a. wegdoen wat je ook in je p.c. hebt? Dubbele zaken?
T ís maar een idee hoor...ergens zal je toch de ruimte vandaan moeten halen...
groeten albana

rosa

rosa

09-08-2010 om 18:55

Heerlijk

opruimen! Maar ik ben net terug van vakantie en heb hier 4 volle bakjes staan en daarop nog een stapeltje ongeopende post. Maar, morgen heb ik alles weer onder controle. Denk ik.
Ik heb 2 werkgevers met ieder een eigen bakje. Daarin zitten echt lopende zaken - moet nog financieel afgehandeld, of is een lopend dossier waar ik steeds papieren stukken van nodig heb. Deze bakjes zijn nooit voller dan vol. Daarnaast heb ik 1 bakje met spullen voor te bespreken tijdens een bepaald wekelijks overleg en 1 bakje met de dingen die ik dezelfde dag af wil hebben. De rest zit in ordners, maar voornamelijk in de pc, want vrijwel alles wat ik krijg is digitaal. Of ik scan het.

Daarnaast heb ik geleerd een (digitale) lijst bij te houden van 'to do', waarop ALLES staat wat ik moet doen. Bij voorkeur inclusief alle tussenstappen (oke, dat schiet er wel eens bij in). In principe zit er dus niets meer alleen maar ergens zeurend in mijn hoofd, want ik heb het opgeschreven. Dat lijstje loop ik iedere ochtend door en daaruit selecteer ik wat ik die dag moet doen.

Het hangt er dus, net als Albana al zegt, van af wat voor soort papier het is: kan het in een ordner ergens anders, of MOET het naast je pc blijven liggen, of kun je het scannen?

rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.