Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

11-03-2011 om 09:10

Bakfiets update

Beste allemaal,

Een tijdje terug vroeg ik advies over wel of niet een bakfiets. In heb er nu eentje sinds twee weken. Heb ook op aanraden uit mijn omgeving er een van bakfiets.nl.

Ik ben er zo vreselijk blij mee, wat een verademing. Merk nu pas hoe vaak ik de fiets meed omdat ik me gewoon wankel en onveilig voelde met een kind achter en eentje voor.

Nu fiets ik weer overal heen, voel me veilig en zeker op de fiets. Had ik het maar eerder gedaan, maar goed, nooit gedacht dat het met zo'n groot leeftijdsverschil tussen de jongens nog zou lonen.

Bedankt voor alle tips!

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Liora

Mag ik hieruit afleiden dat jij een tweewielsbakfiets hebt, zo'n cargobike? Lang of kort? En trapt het zwaar? En hoe oud zijn jouw kinderen ook alweer?

Ik blijf met de gedachte spelen, maar vooralsnog is het de forse kosten gewoon niet waard. Maar misschien toch een keer, als zoon niet meer achterop kan.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

11-03-2011 om 12:58

Ideaal

Joh, ik heb er ook zo eentje, maar ik heb ook 4 kinderen en er kan nog een vriendje/vriendinnetje achterop. Vooral met gladheid was het heerlijk, iedereen was wankel en ging onderuit in de bochten en ik zat prinsheerlijk stabiel op 3 wielen. Ik heb toen we nog 3 kinderen hadden nog even gedacht aan een 2-wieler, maar daarvoor had ik volgens de verkoper zelf niet genoeg massa. Enne, ga er een flink eind mee fietsen, kan geen sportschool tegenop als je lekker dwars door de bossen gaat.

liora

liora

11-03-2011 om 13:08

Temet

Inderdaad: een tweewieler en dan de lange bak. Ik vind het heerlijk fietsen. Ik had de packmax van de Fietsfabriek en die fietste veel zwaarder.

Je kunt altijd een proefritje maken, bijv bij het Zwarte Fietsenplan, daar worden ze verkocht.

Kinderen worden over drie maanden 8 en 2, ze wegen bij elkaar 31 kilo.

Liora

elinde

elinde

11-03-2011 om 14:03

Lijkt mij

zo moeilijk fietsen met een bakfiets!

heb je met 2 of drie wielen??

Tirza G.

Tirza G.

11-03-2011 om 23:19

Whatever happened to

zelf fietsende kinderen? Die van bijna 8 moet toch makkelijk zelf kunnen fietsen?

Tirza

Adama

Adama

12-03-2011 om 01:22

Liora

Liora, wat leuk om van je te horen! Ik vroeg het me al af...
Wat fijn dat je er zo blij mee bent. En als nu nog de lente en de zomer komen, zul je er nog meer plezier van hebben... picknicken, park, zwemmen, fietstochten, en zo... Ik heb wel eens bloemen gehaald bij Praxis of tuincentrum, een hele bak vol, kind paste er nog nauwelijks bij, zo feestelijk voelde dat! En ook wel eens zand voor de zandbak, incl. kind 80 kg in de bak, dat fietste wel anders... maar het was te doen.

Adama

Adama

12-03-2011 om 01:26

Temet

Temet, een goede tweewielerbakfiets van bakfiets.nl fietst niet zwaar. Vooral de 8 versnellingen vind ik fijn. Het is even wennen in het begin, maar het fietst echt geweldig. Prettig vond ik ook dat ik er toch andere spieren bij leek te gebruiken dan bij een gewone fiets, meer buik en romp of zo, dat vond ik wel een prettig gevoel. Gratis training dus. Benen worden ook steeds sterker en ik ga steeds harder fietsen. Ik haal veel andere fietsers in, vooral als ik zonder kind fiets (en haast heb naar de creche . Met kind zijn we lekker aan het kletsen en doe ik voorzichtiger.

Euhhh tirza

..ik zou bijna foei zeggen.

Jouw opmerking komt toch van de vrouw die een self-proclaimed autoverslaafde is? Er zijn gewoon omstandigheden waarin een zelf-fietsend kind problemen geeft.

1. Liora woont niet in Zeeland, maar in een erg drukke stad.
2. In een bakfiets kan je veel meer spullen meenemen.

Verder is 8 idd oud om nog niet zelf te fietsen, maar ga Liora nou niet de aankoop van dit duurzame consumptiegoed mies maken . Terug kan ie niet meer!

Liora, veel plezier ervan!

Tirza G.

Tirza G.

12-03-2011 om 16:14

Maar wanneer

Ga je dán zelf fietsen als je in Amsterdam woont? Zelfs in Peking fietsen mensen volgens mij en dat lijkt me nét iets groter dan Amsterdam, maar ik kan het mis hebben.
Ik zit zelf altijd in de auto inderdaad, maar ik bracht mijn kinderen op de fiets naar school. Kilometer heen, kilometer terug. En dat vier keer - Over een drukke weg waar gewoon 50-70 wordt gereden, inclusief langsrazende bus - de vouwen uit je broek. Maar goed, níets is natuurlijk te vergelijken met Amsterdam en iedereen die in Amsterdam woont moet altijd over loeidrukke wegen, dus ik kan me voorstellen dat je dat niet vanaf groep 1 doet (zoals ik wel deed). Maar met 8 zit je in groep 4. Wanneer gaat het dán gebeuren?

Tirza

Jesse_1

Jesse_1

12-03-2011 om 16:41

Niet altijd mogelijk

Als je kinderen hebt die naar de BSO gaan, kun je ze meestal niet zelf naar school laten fietsen, omdat je daarna met de fiets zit, die dan op school staat en niet bij de BSO als je ze op komt halen.
Jesse

Waar wij wonen

...nemen ze de fiets mee naar de bso.

Oh oh oh wat is het toch allemaal achterlijk geregeld met die dingen. Net weer een collega die van bso moet wisselen omdat de bso zich niet aan de wettelijke normen houdt, kind heeft daar last van (groepsgrootte en scholing personeel) en GGD heeft nog ongeveer anderhalf jaar nodig om af te dwingen.

Ik dwaal een beetje af maar soms overvalt het me dat het toch allemaal ingewikkeld zit tegenwoordig.

liora

liora

12-03-2011 om 21:46

Tirza

Kinderen die poedermelk krijgen en in hun eigen bed slapen, leren altijd heel laat zelf fietsen

Maar serieus:
Zie eerder draadje. Hij kan zelf fietsen hoor, maar het is meestal niet handig. Heeft inderdaad ook met bso te maken en ochtendspits.

Maar je kunt ook fietsen met 1 kind in de bak en 1 ernaast op eigen fiets.

Liora

liora

liora

12-03-2011 om 21:58

Trouwens

Ik zie hier in Amsterdam ook nog wel oudere kinderen in bakfietsen of achterop, denk echt dat het hier anders is.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2011 om 22:01

Tirza

In Amsterdam moest ik op de stoep leren fietsen, waardoor ik niet bepaald zelfverzekerd op mijn zadel zat. In ons latere dorp werd ik zelfs midden op de weg niet aangereden en fietste ik zo weg. Binnen een half uur op het platteland gefietst te hebben durfde ik zelfs zonder handen te fietsen. Alleen had ik dat eerst even met mijn stuur moeten bespreken...
Toen mijn oudste dochter zelf op de fiets mee mocht, in een stad als de onze dus, moest ik heel vaak roepen dat ze naar de kant moest. Het kind zwalkte nogal op haar fiets. In Amsterdam is het een stapje drukker dan bij ons. Ik moet er niet aan denken om daar met zo'n fietsertje te rijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2011 om 22:10

Liora

Kinderen die poedermelk krijgen en in hun eigen bed slapen, leren altijd heel laat zelf fietsen
mwah... ik, een borstkind ook met eigen bed, kreeg mijn eerste fiets pas toen ik bijna 9 was en toen moest ik nog leren fietsen.

Tirza G.

Tirza G.

12-03-2011 om 22:48

Maar wanneer dán?

Het lijkt me dan toch dat in zo'n gruwelijke stad als Amsterdam je sommige dingen extra vaak en veel moet oefenen? En wanneer ga je dat dán doen? Wanneer gaan ze dan alleen op de fiets of met het OV naar vriendjes of clubjes? Ik heb familie enzo in Amsterdam die mij altijd de indruk geven dat wij suffe provinciaaltjes zijn, maar met dat soort dingen zijn zijn juist altijd weer verbazingwekkend laat vergeleken bij onze kinderen. En dat vind ik raar.

Tirza

Sascha2

Sascha2

12-03-2011 om 23:16

Fijn liora

Mooi dat je hem gekocht hebt en nog mooier dat hij bevalt. Wij hebben dezelfde en ik vind het heerlijk. Gratis workout, alles past, zelfs speelkinderen en ik ben lekker snel overal. Veel plezier ermee!

Biene M.

Biene M.

13-03-2011 om 09:17

Wanneer

Mijn dochter ging vanaf een jaar of 10/11 alleen op de fiets buiten het centrum. Net als veel andere kinderen ging ze pas echt alleen op de fiets overal heen toen ze naar de middelbare school ging.

Het is niet eens zozeer dat het druk is, maar het verkeer is hier zo gecompliceerd, fietsers en voetgangers die door rood gaan, trams met andere voorrangsregels; kinderen blijven lang te jong en te klein om dat allemaal te kunnen overzien.

Tirza: ogen in je achterhoofd

Wij zijn afgelopen zomer (met dank aan IJsvogeltje voorzien van aanhangfiets voor zoon van 5) van Zaandam naar Weesp gefietst, helemaal dwars door Amsterdam. Echt voor het CS langs.. even bij mijn broer geluncht die in de binnenstad woont.

Oudste zoon van toen 8 fietste zelf. Het ging heel goed. Maar wat me opviel was dat hij constant alert moest zijn op bestuurders die de regels overtreden en die hem met groot gemak dood hadden kunnen rijden. De gein is dat hij opgroeit in een (Rand)stad en dus heel goed heeft leren kijken. Maar waar er bij ons een keer per week een of andere ja-hoe-zeg-je-dat-netjes mijn zoon dreigt te overrijden gebeurde dat alleen al op de Prins Hendrikkade zeker drie keer. Ik leer mijn zoons om altijd contact te zoeken met bestuurders en om alert te blijven, maar ik moet zeggen dat ze daarvoor in Amsterdam toch niet de ideale leersituatie aantreffen.

Zoals Biene al aangeeft: de binnenstad is geen leerling of gezel-niveau. Dat is gewoon Master*****.

Een kind onder de tien heeft altijd momenten dat het niet uitkijkt. In een normale omgeving kan je dan opbouwen dat de concentratie wordt verlengd tot het de hele rit oplet. In grote delen van Amsterdam is geen goede leeromgeving. Zoon moest grote witte bestelbussen opmerken die opeens met vliegende vaart achteruitrijdend vanaf de stoep het fietspad nemen, scooters, fietsers die voorlangs willen terwijl jij al vaart hebt en door groen fietst, koeriers, toeristen die midden op het fietspad blijven staan omdat ze een mooie gevel zien.

Valkyre

Valkyre

13-03-2011 om 11:23

Toeristen (ot)

Heel herkenbaar, rodebeuk! Ik heb een tijdje in Delft gewoond, en daar is het noodzaak om in liefst drie talen te leren schreeuwen: "get off the bike lane!"

vlinder72

vlinder72

14-03-2011 om 13:23

Valkyre (ook o.t.)

En ik heb in het centrum van Leiden gewoond. Ik ben daar heel ervaren geworden in het in meer talen iemand verzoeken een stap opzij te doen omdat ik graag naar binnen will. "Hallo, mag ik er even langs, ik woon hier".

En fietsen is daar volgens mij echt doodeng met kinderen. Als ik er nu over denk wat ik allemaal deed op mijn fiets . En de noodstoppen die ik zelf heb moeten maken met mijn auto om ongelukken met studenten te voorkomen. Gelukkig wonen wij nu in een andere stad en kunnen mijn kinderen in een iets rustigere omgeving leren fietsen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.