Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

24-01-2011 om 10:30

Bakfiets

Hoi allen,

Zoals jullie kunnen lezen wil ik graag een bakfiets aanschaffen met twee wielen. Ik denk zelf aan de Baboo City. Iemand ervaring daarmee?

(en ja ik weet dat oudste steeds meer zelf mee zal kunnen fietsen, maar de komende drie jaar is het zeker ook nog heel vaak heel handig als ze samen kunnen worden vervoerd.)

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

wij hebben de babboe big (geloof ik, ik kan me niet herinneren dat je kon kiezen).
vind hem erg prettig voor kleine stukjes, handig dat er kinderen mee kunnen uit school, voor de boodschappen. voor lange stukken vind ik het te zwaar trappen.

liora

liora

24-01-2011 om 10:54

Wiggie

Ze hebben nu inderdaad ook een model met twee wielen, en daar heb ik interesse in!

Ben benieuwd

Die advertenties op AT5 gezien zeker? (Of was het toch landelijk?)

Erg vriendelijk geprijsd als je het vergelijkt met de grote concurrent Cargo Bike, als ik die prijzen tenminste helder voor de geest heb. Ben ook benieuwd of het voldoet.
Ik denk er ook wel eens aan, voor als oudste echt te lang wordt om achterop te kunnen (of jongste niet meer in het voorzitje kan). Maar dan zou ik wel twee fietsen hebben, want voor woon-werkverkeer is zo'n bakfiets voor mij weer heel onhandig.

Hoop dat zich nog iemand meldt hier. Maar ze zijn volgens mij nog maar net op de markt, die tweewielers van Babboe.

groeten,

Temet

liora

liora

24-01-2011 om 16:38

Ja Pelle, dat denk ik. Dan niet dagelijks, maar af en toe, als het zo uitkomt.

Hij kijkt nu ineens ook weer Barbapapa mee met zijn broertje dus wie weet.

En anders zeker tot 9,5!

En als hij niet meer wil, dan is het voor broertje nog altijd heel erg fijn. Ik woon tenslotte in Amsterdam. Wat er nu gebeurt is dat ik steeds vaker de auto ga nemen, en dat vind ik niet wenselijk.

Liora

rozenstruikje

rozenstruikje

24-01-2011 om 21:13

Bakfiets

Ik heb de lange bak van bakfiets.nl, heet geloof ik de cargobike. Deze fietst heel fijn. De lange bak is echt super want voor de benen van mijn kinderen staan heel vaak twee grote shoppers. Of er zit een derde kind op de bodem. In de kleine bak heb je heel weinig plek over voor een grote tas denk ik. Dus ik zou bij de Babboe City even kijken hoe lang de bak dan is.
Qua prijs is hij nu wel superaantrekkelijk! Maar houd er rekening mee dat alle extra´s ook geld kosten. Als ik het plaatje zo zie, wil je vast nog een bagagedrager, fietstassen of een achteropzitje, achterverlichting, een sterk en lang kettingslot. Of het regenhuifje of een dekzeil?

En inderdaad, goed bedenken of je oudste er nog wel 3 jaar in wil zitten en vooral, wil jij hem nog wel 3 jaar rondfietsen? Ik laat mijn oudste, net 7, steeds vaker zelf fietsen naar school. Ze leert er van en bovendien fietst het echt een stuk lichter zonder die 22 kilo van haar in de bak. Op woensdag fiets ik wel eens met 3 of 4 kinderen (waarvan 1 peuter) en dan ben ik wel blij dat ik dichtbij woon. Ook al fietst de bakfiets super, het blijft veel gewicht om voort te trappen. Manoevreren wordt ook lastiger met zoveel gewicht en ook op de standaard zetten is dan heel zwaar. Terwijl je juist eerst de bak op de standaard wil voor alle kinderen eruit gaan klimmen.

Kun je hem al ergens proeffietsen? Neem dan ook vooral je kinderen mee en een zware boodschappentas en probeer dan ook een steil bruggetje.

Rozenstruikje

liora

liora

24-01-2011 om 21:41

Dank voor de goede tips! Ik neem zeker de kinderen mee voor proefritjes!
Zolang jongste nog op de crèche zit, dat is nog 2,5 jaar, is het geen optie dat zoon zelf meefietst, om allerlei logistieke redenen die ik hier niet zal noemen.
Ik wil geen regenhuifje en ook geen afdekzeil. Wel bagagedrager inderdaad!

En een heel zwaar en dik brommerslot.

Die city kan ik alleen proefrijden in Amersfoort maar dat doe ik dan maar. En de bakfiets.nl kan ik hier vlakbij proefrijden!

Ik kan trouwens gerust de oudste laten uitstappen voordat ik de fiets op de standaard zet!

Liora

liora

liora

25-01-2011 om 10:30

Anna

Dank! Een andere vriendin adviseerde juist de Fietsfabriek want ze vond de standaard van de bakfiets.nl onhandiger.

En sluit de bak heel erg als hij buiten staat zonder afdekzeiltje?

Liora

Mijn kinderen wel

Ik heb hier op de dijk een babboe met windje mee (elektrische ondersteuning), voor de boodschappen, maar eigenlijk speciaal om kinderen met bagage van en naar het station te brengen.
En dat doen ze, al vindt dochter het veiliger om achterop te zitten. Zoon (23) gaat zonder moeite in de bak.
Nou ja, ging.
De bakfiets krijgt een nieuw leven bij een vriendje van me die een gehandicapte zoon heeft. De bak kan 100 kg hebben en door het elektrische windje mee, krijg je dat nog de brug over ook.
Groet,
Miriam Lavell

rozenstruikje

rozenstruikje

25-01-2011 om 21:22

Proeffietsen

Ik zag vandaag dan toevallig een babboe city bij het station staan (Amsterdam). In het voorbijlopen, want ik was op weg naar mijn werk, zag hij er goed uit. Ik denk dat de lengte van de bak tussen de korte en lange cargobike inzit. Het dekzeil zag er wat flodderig en dun uit. Dat zou bij mij al kapot gewaaid zijn. Ik vind het dekzeil vooral handig omdat dan niet de hele bak nat is smorgens en omdat je dan boodschappen of spullen onder het zeil kunt laten en nog even een (volgende) winkel in kunt. Of de bak langer meegaat met dekzeil, dat betwijfel ik. De fiets staat toch altijd buiten dus vochtig wordt het hout toch wel want de buitenkant wordt nat en het is gewoon vochtig overal als het een regenachtige dag is. Het enige verschil wat ik merk, is dat de buitenkant nu wat verkleurd is, lichter, en de binnenkant niet.
Wat raar trouwens dat je enkel in amersfoort kunt proeffietsen. Kun je ze ook enkel daar kopen dan?

Rozenstruikje

liora

liora

26-01-2011 om 15:23

Ha!

Heb net een eerste proefrit gemaakt met zowel de korte als de lange bakfiets.nl Had alleen de oudste bij me. Heerlijk! Wat een verademing. Ik kwam allerlei bruggetjes op, geen probleem.
Ik heb nu de pack max van de Fietsfabriek en die is veel zwaarder doordat met zoon achterop het gewicht vaal minder prettig is verdeeld.

Ik vond het super!

Liora

Adama

Adama

27-01-2011 om 02:12

Regenhuif, afdekzeil, goede fiets, verzekering

"Ik wil geen regenhuifje en ook geen afdekzeil"

Een regenhuif kan ik je wel heel erg aanraden. Echt heel erg handig bij regen, wind of kou. Prettig voor de kinderen, en voor jezelf omdat je ze niet in enorme regenpakken hoeft te hijsen. En je spullen, tas, laptop en zo blijven meteen ook droog. Ik moet bijna dagelijks een flink eind met mijn kind fietsen en dan vind ik het erg fijn dat de regen en kou niet in zijn gezicht striemt...

Als je de keus hebt, kies dan een grote bak. Je gaat echt genieten van de ruimte! Zeker met twee kinderen...

Een afdekzeil hebben wij ook. De bak blijft langer goed, de spullen die je er in laat worden niet nat, en het bankje waar je kinderen op zitten wordt ook niet nat.

Juist het comfort voor de kinderen, vooral het droogblijven, vind ik een van de grote voordelen van de bakfiets!

Wij hebben een cargobike long van bakfiets.nl in de opgepimpte versie van Workcycles, met acht versnellingen. Dat is een erg goede fiets die erg goed rijdt. Ik vind dat zelf erg fijn. Hoe zwaar/licht een fiets rijdt, heeft heel veel te maken met de kwaliteit van de onderdelen, frame, de montage en de afstelling, de kwaliteit van de hele fiets en van de fietsenmaker die het ding heeft gemonteerd/afgesteld. Als je een Babboe neemt zou ik daar wel heel kritisch naar kijken. Het is mijn eigen ervaring met een goedkope fiets dat ik er al snel veel kosten aan had bij de fietsenmaker, dat er steeds wat aan kapot ging en dat het ding toch niet lekker fietste...

Overigens zijn de moederfietsen van de Fietsfabriek berucht dat ze zo zwaar fietsen.

Wij hebben de bakfiets verzekerd. Dat kost een flink bedrag, maar het geeft enorm veel rust en comfort. De fiets is verzekerd op het ringslot en je hoeft je dus niet druk te maken over extra sloten. We hebben wel een ketting aan een paal voor het huis, maar als het niet uitkomt zet ik de fiets met een gerust hart alleen op het ringslot, en dat geeft zoveel gemoedsrust! En het is zo fijn dat je niet de hele tijd met sloten aan het klooien bent als je even een winkel in wilt of zo... Het is al lastig genoeg met kinderen en spullen. Een goed kettingslot is trouwens ook erg duur, dat kun je besparen als je een verzekering neemt, dus dan vallen de kosten van verzekeren weer mee.

liora

liora

27-01-2011 om 12:40

Adama

Wat bedoel je met 'is verzekerd op het ringslot'? Ik neem zeker een verzekering (als ik een nieuwe koop, kijk ook tweedehands)!

Ik wil echt geen regenhuif. Ik woon drie hoog en zie me niet ook nog met die enorme huif slepen! Bovendien vind ik: je woont in Nederland, dus je zult weleens nat worden. Ik vind dat de oudste wel een paraplu kan vasthouden en dan blijft de schade beperkt.

En als het hoost, pak ik de auto!

Afdekzeil: tja, weer een handeling elke dag erbij: ding erop, ding eraf, zie ik niet zo zitten. En die dingen zijn erop gemaakt om buiten te staan, dat bevestigde de handelaar ook.

Kan altijd later toch nog een afdekzeiltje kopen als het me toch handiger lijkt.

Ik wil inderdaad de grote bak, scheelt maar 50 euro, en de kleine vond ik erg klein, dan pas er eigenlijk niks meer bij als beide kinderen erin zitten.

Liora

Adama

Adama

27-01-2011 om 23:43

Liora: verzekering, huif, afdekzeil

Liora,
De verzekering werkt als volgt. Voor de verzekering zit er verplicht een bepaald ringslot op, nummer, type etc. van dit ringslot is geregistreerd bij de verzekering. Je krijgt twee sleutels bij dit slot die niet te kopiëren zijn (of mogen). Als je fiets op dat slot staat, is de fiets verzekerd. Dit controleren ze doordat je bij diefstal beide sleutels moet inleveren als bewijs. Minstens een van de sleutels moet gebruikssporen hebben die overeen komen met de leeftijd van de fiets. Als je je fiets vergeet op dat slot te doen en je fiets wordt gestolen, dan krijg je dus niets van de verzekering terug. Goed bewaren dus die sleutels, en ALTIJD het ringslot dicht doen. Maar dit betekent dus ook dat het voor de verzekering niet van belang is of je de fiets nog op andere sloten zet. Vandaar dat er van mij een last afvalt en ik met een gerust hart de fiets alleen op het ringslot zet. Maar natuurlijk is het lastig als de fiets gestolen wordt, dus als het uitkomt is het slim om deze wel ergens aan vast te zetten. Maar het was voor mij wel een overweging om niet èn te verzekeren èn voor een paar honderd gulden het allerbeste slot te kopen. Onze fiets ligt meestal 's nachts aan een goede ketting vast, maar niet aan zo'n superdure brommerketting.

De verzekering houdt in dat je fietsenwinkel bij diefstal het verzekerde bedrag ontvangt waarvoor je een nieuwe fiets kunt uitzoeken. De verzekering loopt via de fietsenwinkel dus. Ik heb lang geleden al een keer een verzekerde fiets gehad die werd gestolen (vanuit een gemeenschappelijke fietsenstalling binnen met twee sloten en ik was toen erg blij dat ik bij de fietsenwinkel een goede nieuwe fiets kon uitzoeken en dat is toen vlekkeloos verlopen.

Toevallig is onze fiets laatst gestolen, gelukkig in de vakantie dus was het geen groot praktisch probleem op dat moment, wel lastig en vervelend natuurlijk. De fiets stond de nacht dat deze gestolen werd, tegen onze gewoonte in alleen op het ringslot en niet vast aan een paal. Als de fiets niet vaststaat, wordt deze voor diefstal met ringslot en al in een busje gezet en elders wordt rustig het slot geforceerd. Wij hebben de fiets bij Workcycles gekocht en hun service rond de diefstal was voortreffelijk. De verzekering is via hun afgesloten en zij hebben mij toen ik hen 's ochtends belde meteen voorzien van alle relevante gegevens en informatie, waardoor ik snel en makkelijk aangifte kon doen. Zij zeiden ook dat ik meteen een nieuwe fiets kon uitzoeken en dat zij die al zouden klaarmaken en dat ik deze meteen kon afhalen zodra de verzekering aan hen het geld had overgemaakt. Er is dus wel een periode van de verzekeringsadministratie die je zonder fiets moet overbruggen. Overigens trekt Workscycles bij aanschaf van een fiets een paar dagen huur van de aankoopsom af als je daarvoor een fiets bij hen hebt gehuurd. En bij reparatie krijg je altijd een leenfiets mee. Gelukkig is onze bakfiets weer gevonden door de politie en hebben we deze weer teruggekregen (nou ja was een heel gedoe maar ik had toevallig verplicht vakantie tussen kerst en nieuwjaarl het was ook in de sneeuwperiode dus ik gebruikte de fiets op dat moment niet veel). Maar als ik de fiets nodig had gehad dan had ik een paar dagen een bakfiets gehuurd bij Workcycles en geprobeerd om het met hen op een akkoordje te gooien.

Het is belangrijk om je fiets aan te schaffen via een goede fietsenwinkel. Informeer dan ook of ze een leenfiets meegeven als je fiets gerepareerd wordt, dat is echt erg handig, zelfs noodzakelijk...

Overigens heb ik geen auto (mijn partner/vader van kind wel).

Die regenhuif laten wij (en onze buren) er gewoon opzitten hoor, in koude of natte perioden. In het begin haalde ik die er steeds braaf af maar dat was inderdaad een gedoe en dat doen we niet meer. Ik denk dat ze liever de fiets stelen dan de regenhuif En als de huif gestolen wordt: deze is bij de verzekering inbegrepen, als ik het goed heb. Echt, van zo'n ding heb je ontzettend veel plezier! Tja ik fiets dus wel als het hoost, ik moet wel, en ben dan jaloers op hoe droog mijn zoontje er bij zit...

Afdekzeil idem: dat laat je altijd op de bak zitten als de regenhuif er niet op zit, en als je kinderen of spullen vervoert, dan is het makkelijkst om het zeil er half op te laten zitten (luie methode), dan blijven de beentjes meteen warm, kwestie van twee drukknopen (mijn nog luiere partner maakt die drukknopen niet eens vast) - of ik leg het zeil in de bak of vouw/prop het onder de snelbinder. Echt, dat is de moeite niet en het voordeel van een droge bak is groot.

In het begin is het misschien wat gedoe maar het went en je wordt ontzettend handig. Wel een gedoe vond ik de maxicosi, dat wende niet. Deze gebruikten we ook voor de auto dus die wilde ik niet in de fiets laten zitten (duur ding), dus de hele tijd met dat ding + baby slepen vond ik lastig. Gelukkig is dat na een tijdje over en jij bent al voorbij die periode?

Datzelfde geldt voor het fietsen: in het begin was ik erg voorzichtig, zeker met kind, nu race ik overal langs en haal iedereen in, mijn spieren zijn ook een stuk sterker geworden en er zijn een paar kilo's afgevlogen.

Maar inderdaad, huif en dekzeil koop je los dus je kunt het gerust even aankijken. Voordeel van meteen aanschaffen is dat het bij de verzekering inbegrepen wordt. Ik weet niet hoe dat gaat als je deze later koopt.

Wel een probleem bij de bakfiets is dat bij vorst de versnellingen en rem snel vastvriezen. Dat is echt lastig in die lange koude perioden die we opeens de laatste paar jaar hebben. Aan de andere kant heb ik niet gefietst toen er zoveel sneeuw en ijs lag omdat ik het te glad vond, dat ondervangt het weer...

Adama

Adama

28-01-2011 om 00:06

Babboe

Die Babboe city ziet er heel aantrekkelijk uit maar ik heb er geen ervaring mee, heb deze ook nog nooit gezien. N.a.v. de website de volgende opmerkingen:

Er zit een Nexus-7 versnelling op. Die schijnt minder goed te zijn dan de Nexus-8 die op onze fiets zit. Bij de Nexus-8 is er een directe overbrenging bij de veelgebruikte stand 5, dit scheelt energie.

Ik heb nog nooit last gehad van de rechte hoeken ("scherpe punten") van onze bak, die ronde hoeken staan misschien leuk maar lijken mij niet belangrijk.

De regenhuif lijkt mij wel erg weinig aerodynamisch. Met regenhuis is het sowieso een stuk zwaarder fietsen, maar dit rechte ding lijkt me wel een soort remmend blok... Dat hoge gedeelte bij de voorpunt heb je nooit nodig denk ik, dat zie je ook bij de foto's.

De standaard lijkt mij niet zo stevig als die van bakfiets.nl Een stevige standaard is erg handig bij in- en uitstappen en in- en uitladen.

Overigens vind ik bij de driewieler-Babboes die ik hier in de buurt zie staan, de bak er wel snel oud en versleten uitzien. Kan natuurlijk zijn omdat de fiets heeeeeel oud en veelgebruikt is, maar op mij maakt het de indruk dat deze toch van mindere kwaliteit is.

In de test van Kassa komt de Babboe-fiets (alleen driewieler) niet naar voren als beste (maar ook niet als slecht): "De fietsen die het best uit onze vergelijking komen zijn de tweewielers van Bakfiets.nl en de fiets van Work Cycles. Bij de driewielers springen twee fietsen eruit. Dat zijn de driewieler van Bakfiets.nl en de Winther Kangaroo." Er staat ook dat het testpanel van ervaringsdeskundigen (niet de professionals) een tweewielerbakfiets "moeilijk manoevreren" vond, maar dat vind ik echt lariekoek. Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Ik ben eerst een paar keer alleen wat gaan fietsen met de bakfiets tot ik me zeker voelde om met de baby te gaan. En in het begin voorzichtig, maar geleidelijk aan steeds sneller en handiger. http://kassa.vara.nl/tests/details/tpid/120/test/de-bakfietsentest/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.