Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Joanne

Joanne

20-05-2009 om 13:37

Baarn leuk om te wonen?

Hallo, wie weet of Baarn leuk is om te wonen, met name voor middelbare school-kinderen (12-15 jaar)? Of is er voor die leeftijdscategorie niks te beleven? Mijn man zegt dat er veel "kak" is, maar ik denk dat dat meer een reputatie is, dan dat het echt waar is. Wieowie?

Dank alvast.

Joanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kakschuw of kakminded?

Als je het eerste bent is Baarn megakak. Als je het tweede bent voel je je er thuis. Onder pubers is de peer pressure heel groot, dus als je een flink deel kakkers in de klas hebt is je kostje gekocht. Natuurlijk wonen er ook light-kakkers in Baarn, en niet-kakkers, maar ik zou maar eens op een schoolplein gaan kijken. Dan kan je voor jezelf uitmaken wat je onder kak verstaat.

Joanne

Joanne

20-05-2009 om 16:42

O ja,

Absoluut kakschuw! Maar is het echt zo erg dan? Ik dacht bijv. dat Blaricum veel erger was. Kom jij uit die buurt? Nee, ik wil absoluut niet dat mijn kinderen beoordeeld gaan worden op kakgehalte... dat verliezen ze geheid.

Joanne

Blaricum is een goeie!

Ik had een heel normale collega die daar woonde. Hoewel, normaal...

Nee, even serieus, Blaricum is extreem. Maar de hele Gooi- en Vechtstreek is nu eenmaal bezaaid met dure huizen in een mooie omgeving. Dat kan niet iedereen betalen. Bovendien heb je veel mensen die de prijs nog opdrijven doordat ze kakminded zijn en graag onder elkaar willen wonen. Daardoor is een duur huis in het Gooi nog duurder omdat het in het Gooi staat... het zoekt elkaar op.

Natuurlijk staan er ook gewone rijtjeshuizen en wonen er gewone mensen. Maar de sfeer op de middelbare scholen in het Gooi is anders dan elders. Heeft met aantallen te maken en zoals ik net al aangaf, vijf kakkers op een klas is genoeg.

Rafelkap

Rafelkap

20-05-2009 om 19:43

Scholen

Je kinderen kunnen gewoon naar een leuke school als de Kees Boeke school in Bilthoven (met de trein). Uit: naar Utrecht. Prima plaats!

Marianne

Marianne

20-05-2009 om 22:47

Ooit op een basisschool in baarn

vertelde de juf dat ze haar auto om de hoek parkeerde. Ze schaamde zich voor haar autootje tegenover haar leerlingen (van 7!) die met de Jaguar werden gebracht.

troela

troela

20-05-2009 om 23:49

Niet een en al villa

Baarn heeft ook "gewonere" wijken en op het Baarns Lyceum komen ook steeds meer kinderen uit omringende dorpen zoals Spakenburg.
Zelf woon ik liever in de Amersfoort, ik hou nu eenmaal meer van de stad , wat dat betreft is Amersfoort levendiger en er is meer te doen.
Ik heb ooit in Baarn gewoond maar had daar weinig aansluiting ook omdat ik er niet werkte en geen lid was van welke vereniging dan ook.

Yta Chalne

Yta Chalne

21-05-2009 om 08:09

Centrum

Ik was pas geleden een uurtje in het centrum van Baarn: je moet je een weg banen tussen de uggsdragende vrouwen, de roze bodywarmers, de goed onderhouden kapsels, de gaastra jassen, de mcGregorbroeken en de blonde kindjes met donkerblauwe driekwart jassen van vierhonderd euro. Al die spullen zijn in Baarn ook in overvloed te koop. Heel anders dan je in de stad ziet.

Elise

Elise

21-05-2009 om 19:29

Bah, hoezo vooroordelen

Vul voor kakkers eens een ander woord in... allochtonen of zo en het commentaar was van alle kanten gekomen maar blijkbaar mag je een bepaalde bevolkingsgroep, genaamd "kakkers" of misschien beter gezegd mensen met geld wel afzeiken. Ik lees tussen de regels door dat het blijkbaar vreselijke mensen zijn. Nare en leuke mensen zijn te vinden onder iedere laag van de bevolking, ook onder de zogenaamde "kakkers".

Tihama

Tihama

21-05-2009 om 21:23

Kak is een keuze

allochtoon niet: dat is het verschil.

Ik ken heel aardige mensen die zich kak uitdossen.
Maar ik zou nooit ergens meer willen wonen waar een opvallend groot deel van de bevolking geld gebruikt als selectiecriterium voor hun sociaal leven.

Tihama

Elise

Ik ben in het Gooi opgegroeid. En ik kies ervoor om niet tussen de kakkers naar leuke mensen te zoeken. Ik wil het nog wel uitleggen hoor, maar je gaat al zo ver in het tussen de regels lezen dat ik me afvraag of ik er een discussie over moet beginnen.

Nou vooruit, een korte uitleg. Het kakker-zijn heeft niet zo zeer met de gevulde portemonnee te maken. Het heeft te maken met een nadruk op de buitenkant, op hoe het hoort. Dat zie je aan de mate waarop kinderen al op de lagere school een eendrachtige look hebben. Ook in de puberteit en later bij de hogere opleiding zie je dat er groepen kinderen/mensen zijn met een heel uniforme look. In mijn ervaring slaat dit ook door naar de binnenkant. De kinderen krijgen heel rigide normen mee. In plaats van zich te ontwikkelen vanuit hun eigen sterke punten en beperkingen wordt er vooral naar gestreefd om aan externe normen te voldoen. Daarbij komt een tamelijk nauwe leefwereld: mijn klasgenoten waren ieder besef kwijt van wat een gemiddeld gezin per maand uit te geven heeft bijvoorbeeld, of wat een gemiddelde vakantiebestemming is.

Ik kies er voor mezelf voor om mijn kinderen niet aan die invloeden bloot te stellen in hun jeugd. En dan heb ik het name over die peer pressure.

Maar ja, het kakdom komt in de beste families voor natuurlijk. Enkele van mijn goede vrienden zijn eronder te scharen. Dus ik wijs de groep niet af. Ik vind alleen de bijbehorende normen niet goed voor mijn kinderen. En daarin sta ik niet alleen.

Jouw omkering dat het afwijzen van kakdom gelijk staat aan het afwijzen van mensen met veel geld komt geheel voor je eigen rekening. Zo werd het in dit draadje niet bedoeld en ook niet gezegd. Alleen dat er op de woningmarkt een zichzelf vastdraaiende schroef is waarbij dit soort mensen graag bij elkaar in de buurt woont en daardoor de huizenprijzen opschroeft. Dat leidt tot idiote bedragen voor niet bijzonder degelijke jaren 30-huizen. En tot een enorme druk op de kinderen om ook een lifestyle en inkomen na te streven die het financieren van dat soort huizen mogelijk maken.

Merel

Merel

22-05-2009 om 10:22

Wel lastig als je in een kak dorp woont

Hoi,

Rodebeuk heeft het heel goed uitgelegd vind ik, maar het is wel heel lastig als je in een kak-dorp woont, er niet weg wilt omdat je een leuk (huur)huis hebt, je vrienden daar hebt (kak en niet kak) en je familie daar hebt. Ik wil hier niet weg, maar zou hier nooit een huis kunnen kopen omdat dat hier belachelijk duur is.
Mijn kinderen zitten op school tussen kinderen die te pas en te onpas naar NewYork gaan, die ook Uggs willen, en inderdaad klasgenoten die verbaasd zijn als er bij een les maatschappijleer wordt verteld dat de familie uit het verhaal dat ze aan het lezen zijn 4000,- euro op hun spaarrekening heeft staan.. "wat weinig" is de opmerking dan.
De buitenkant norm is hier enorm aanwezig, alhoewel hier echt ook heel veel kinderen gewoon in Hennes en Maurits kleren rondlopen, zie je er ook wel duurdere spullen tussen zitten (of dingen uit NewYork hé, Abercrombie en Fitch of GAP ofzo) maar ik denk ook wel dat dat groepdingen zijn, ikzelf woonde als kind vroeger in een nabijgelegen dorp (helemaal niet kak) en wilde ook die ene donzen jas (van Greyhound ofzo??) (ik kreeg de nepper) of roots-schoenen (had ik ook nep) en soms had je mazzel en kreeg je eens iets 'echts'. Zo werkt het bij mijn kinderen ook, ze kleden zich voor 90% in H&M en sparen dan voor Uggs, waarvan ze ook wel een deel van mij krijgen.
Maar goed, het is dus wel lastig om je kinderen hier op te voeden. Rijk zijn is toch meer de norm dan normaal zijn. Hier wijs ik ze continue op, gelukkig heeft ze ook heel veel niet rijke vriendinnen zodat ze ziet dat er ook heel veel mensen zijn die echt maar een keer op vakantie gaan per jaar, en dan naar een camping in Nederland en niet vliegen naar Bali of Florida.
Voordeel is dan weer wel dat je hier een laag "tokkie' gehalte hebt, ze ziet dus amper aso's in oude gammele auto's scheuren of lelijke tuinen vol opgespaard spul wat eigenlijk naar de vuilstort moet. Maar goed, ook mensen die er van de buitenkant heel netjes en chique uitzien kunnen zich natuurlijk ook heel asociaal gedragen, maar doen dat denk ik meer in het geniep, ik heb hier ook wel eens een nette buurvrouw haar frituurpan zien legen boven de put op straat !
Persoonlijk irriteer ik me trouwens niet aan hoe iemand zich kleedt hier op straat, dat vind ik er eigenlijk best leuk en verzorgd uitzien (ik ben zelf trouwens groot-afnemer van de H&M, draag zelden dure merkkleding, vind ik zonde van mijn geld

Merel

Ziva

Ziva

22-05-2009 om 16:40

Baarn is leuk

Ik woon mijn hele leven al in Baarn en herken Baarn niet in dit draadje. Baarn is een heel gezellig klein dorp met een leuk centrum en een goede treinverbinding. Je kunt van hieruit alle kanten op en woont toch lekker rustig en in de natuur.

Natuurlijk wonen er ook rijke mensen en kakkers in Baarn maar dat is toch vooral in hoog Baarn met bijpassende basisschool. Er zijn zat scholen waar geen jaguars rondrijden en waar vakanties op de camping of huisjes in Nederland de norm is. Mijn kinderen lopen niet in merkkleding (we hebben hier ook een Hema en een Zeeman) en worden daar absoluut niet om gepest. En nee, wij wonen zeker niet in een achterbuurt maar in een gewone nieuwbouwwijk.

Ik ben opgegroeid in Baarn en mijn ouders waren/zijn niet rijk (ikzelf ook niet) maar ik heb mij nooit geschaamd voor mijn kleding of vakanties. Baarn is echt niet alleen maar kak en er staan momenteel zat huizen te koop. Kinderen kunnen hier heerlijk buitenspelen (wij wonen aan de rand van de polder dus ze lopen vanuit de achtertuin zo het weiland in) Kortom, Baarn is een heerlijke plaats om in te wonen.

Baarnse

Baarnse

24-05-2009 om 11:12

Hier ook een echte baarnse

Ik sluit me aan bij Ziva. Ik ben geboren en getogen in Baarn en heb vele vriendinnen die heel normaal zijn, ben zelfs actief geweest binnen de hockeyclub, waar tussen de snobs ook een heleboel vreselijk leuke mensen te vinden zijn. Dochter zit niet op de kakschool maar op een leuke, sociale school en heeft Baarnse vriendinnetjes die heel normaal zijn opgevoed en net als mijn dochter in Villa Happ, H&M en af en toe een Mexx shirtje lopen.
Voor pubers is Het Baarnsch Lyceum misschien een beetje kak als je wat dat betreft niks gewend bent, maar een paar honderd meter verderop is het Griftland College (net in Soest) en daar is het al heel anders.
Baarn is lekker groen en rustig, maar er is een theater en we hebben genoeg winkels. En je bent zo in Hilversum of Amersfoort, of desnoods in Amsterdam.
Ik vind Baarn prima!

CC

CC

26-05-2009 om 21:30

Och

In iedere stad is wel wat hoor. Baarn is mooi, groen en lekker centraal gelegen in Nederland. Je bent overal zo in een uurtje. Voor een kind best een prettige plaats om te wonen. Wat dat betreft zou ik me aansluiten bij Ziva en Baarnse.
Mijn schoonouders, ras Amsterdammers, wonen in Laren en daar struikel je naar mijn idee meer over de Gooise Meisjes. Zien en gezien worden. Maar ook met rijtjeshuizenmensen En loop je zowel met Uggs als met Bristol zaken aan je lijf. Maar als je je top voelt, maakt het niet uit wat je aan je lijf hebt zitten.
Zelf in Wassenaar gewoond en daar walgde ik van de mentaliteit: Als je ten zuiden van de Van Zuijlen woont, hoor je erbij, ten noorden, dan ben je klootjes volk. Hoera zeg, ik woonde op de Van Zuijlen...... Zo ontzettend nepaardige mensen, die te gauw amicaal doen: Ah, je woont in het huis van ...... alsof iedereen iedereen kent. Maar ten Noorden stond wel de Aldi, waar elke maandag de rose flink werd ingekocht door "Jaguar" mensen.
En in mijn huidige plaats heb je 2 wijken waar men denkt dat ze in het Gooi wonen. 1 grote wijk, met genoeg scholen en waar iedereen deze mentaliteit bezit. 1 kleinere wijk die op het schoolplein onderscheid maakt door altijd afgezonderd te gaan beppen, want ze willen toch heus niet bij het dorpse volk horen. Maar ondertussen wel de oudercommissie bezetten. Dus moet je door een ballotage commissie uitgenodigd worden. No thanks.
Het is maar net hoe JIJ je voelt als jij door Baarn rijdt. Alle wijken bekijkt, door het centrum loopt. Voel je je daar goed bij, prima toch?
Zelf zou ik voor het Amersfoortse gaan, als ik toch in die omgeving zou gaan wonen, lekker door de stad banjeren zonder meteen bekeken te worden, lekker anoniem. Leuke wijken, meer keus door diversiteit aan wijken.... Maarja, ik ben dan ook echt een stadsnuf (volgens mijn eerste vriendje, lang lang geleden)
groetjes en succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.