Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

30-01-2011 om 14:10

Azor fietsadvies gevraagd

Ik weet dat hier heel wat Azorfans rondzwerven en ik hoop dat die mij wat advies kunnen geven. Ik zit te puzzelen op een nieuwe fiets en ben eigenlijk wel overtuigd van de kwaliteit van de Azorfietsen. Ik wil een stadsfiets, waarmee ik ook probleemloos een half uur tot 3 kwartier kan fietsen. Mijn kinderen fietsen grotendeels zelf, maar zo nu en dan heb ik er toch 1 achterop. (Meestal de jongste, nu 7 jaar)
Nu vraag ik mij af:
Hoe belangrijk is het dan om een fiets te hebben, die extra zware lasten kan dragen, oftewel moet ik een Nashville of Oklahomaframe kiezen, of kan ik volstaan met een Jersey of Carolinaframe, die niet speciaal op zware lasten zijn berekend?
Verder: hoe belangrijk zijn handremmen? Ik had vroeger een fiets met alleen terugtraprem en dan moest ik goed op tijd beginnen met remmen, want dat ging niet zo vlot. Ik neem aan dat dat met deze fietsen wel beter zal gaan, maar toch.... als iemand daar interessante inzichten in heeft, dan hoor ik die graag.
Nou ja, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien zijn er dingen waarvan je zegt, dat je die nu anders had gedaan, bijvoorbeeld wel perse een naafdynamo of juist niet, etc.
Alvast bedankt,
Groet, Lelietje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lelietje

Ik heb zelf de Nashville, naafdynamo, onderhoudsloze rollerbrakes (handremmen).

Als je niet veel boodschappen vervoert kun je probleemloos kiezen voor de Jersey. Die rijdt wat lichter doordat ie minder zware spaken heeft (frame is even zwaar als van Nashville).

Als je niet van onderhoud of fietsenmakersrekeningen houdt raad ik je van harte aan om de meerprijs voor naafdynamo en rollerbrakes te betalen. Je bent in 1 keer overal vanaf. Let erop dat je de versie hebt waarbij het achterlicht meedoet met de naafdynamo. Ik moet nu voor mijn achterlicht batterijen opladen...ff niet opgelet bij het bestellen.

De fiets loop wel een tikkeltje zwaarder met de naafdynamo, maar het effect van andere factoren zoals slecht opgepompte banden is veel groter, en het gemak van nooit meer geen licht vond ik erg fijn. Ze schrijven zo snel boetes uit tegenwoordig.

Als je wilt kan ik nog wel een artikel opsnorren over hoe je kan zorgen dat je stadsfiets licht trapt, heeft een tijdje geleden in de Vogelvrije Fietser gestaan.

Succes met beslissen!

Oh ja, die remmen: heb te weinig ervaring met achterremmen.

Gewicht

Of je een extra stevig frame nodig hebt hangt natuurlijk vooral af van het gewicht van jou en je dochter (of was het nou zoon?) samen. Als jij een normaal postuur hebt en je spruit ook dan lijkt me een normaal frame prima.

Hier

Hier een Nashville met terugtraprem. Ik vind het een tamelijk zware fiets, maar als-ie eenmaal op stoom is gaat het goed. Achteraf had ik waarschijnlijk ook net zo goed de Jersey kunnen nemen, maar goed.
Een naafdynamo hier, achterlicht op batterijen, en het nadeel van dat laatste is dat ik vaak vergeet m uit te zetten en dan trek je natuurlijk je batterijen leeg. Een naafdynamo is een zegen, als ik het vergelijk met de gewone dynamo die mijn vorige fiets had.

En ik heb dus een terugtraprem, ik vind dat zelf prettiger dan handremmen maar een goede reden is daar niet echt voor.

Groeten,

Temet

klaver

klaver

30-01-2011 om 22:24

Jersey

Toen mijn Nashville was gestolen (geen verzekering) had ik geen zin meer om weer zoveel geld uit te geven en heb de iets goedkopere Jersey gekocht. Ik vind hem fijner omdat hij aanmerkelijk minder zwaar is. Ik heb er twee kinderen tegelijk op vervoerd of één kind en een krat vol boodschappen. Nu heb ik krat vol boodschappen +fietstas met boodschappen. Hij is vijf jaar oud en roestvrij (i.t.t. tot de één jaar oude Gazelle van mijn zoon).

Margriet*

Margriet*

30-01-2011 om 23:26

Ook een nashville

En na 2,5 jaar nog zeer tevreden. Bijna geen roest maar staat wel meestal binnen onder een dak.
Heb best grote kk en 5,5 jarige zoon zit nog vaak achterop. Dat kan ie goed hebben. Ik heb ook een krat voorop, ideaal voor boodschappen.
Ik zou nu voor een naafdynamo gaan.
Heb ook een achterlicht op batterijen maar die vergeet ik nooit maar soms wel eens een paar uur 's avonds. Maar ik heb er nog nooit nieuwe batterijen in hoeven doen dus hij vreet niet veel stroom.
Hij fietst niet heel licht (maar ook niet heel zwaar). Maar ik vind het een heerlijke fiets, frame is lekker hoog.

Adama

Adama

31-01-2011 om 01:31

Aluminium pick-up frame en onderdelen naar keuze

Ik wilde graag een fijne fiets waar ik zowel goed door de stad mee kan fietsen, mijn laptop-tas veilig voorop kan zetten, lekker boodschappen en spullen mee kan vervoeren, maar ook fijn fietstochten mee kan maken. Ik realiseerde met dat het gevaar een "net niet" "compromisfiets" kon zijn, maar het heeft heel goed uitgepakt.

Als kado kon ik een fiets naar keuze uitkiezen en hoefde ik niet op de prijs te letten (binnen grenzen natuurlijk). Ik koos voor een Azor-fiets en een fietsenwinkel die veel modellen op voorraad had om proef te rijden en die hielp met het samenstellen (al die keus is moeilijk....) Ik heb de fiets nu een paar maanden en ben er ontzettend blij mee.

De fiets is niet bedoeld om er een kind mee te vervoeren (daarvoor hebben we een bakfiets), maar het kan wel.

Ik heb de fiets gekocht bij Segijn & Van Wees, een geweldige fietsenwinkel in Amsterdam Watergraafsmeer, aardig, behulpzaam en perfectionistisch. Zij hebben me enorm geholpen bij het maken van mijn (moeilijke) keuze en kwamen zelf met allerlei suggesties. Alle onderdelen kon ik los uitkiezen, dus niet zo'n vaststaand Azor-onderdelenpakket. Ik heb op allerlei fietsen een flink stuk proefgereden, soms bijv. alleen om een bepaald zadel of stuur te proberen.

Mijn Azor-fiets heeft:
- aluminium pick-up frame (met verwijderbare voordrager)
- 8 versnellingen
- klein klapkratje (minder luchtweerstand als je het niet gebruikt)
- extra grote en sterke bagagedrager, zodat de fietstas niet tegen mijn hielen komt
- XL-fietstas
- speciaal stuur voor ontspannen maar toch sportieve houding met verstelbare stuurpen
- sportief en comfortabel zadel
- extra grote zwarte jasbeschermers (type opoe-fiets), omdat de normale jasbeschermers bij mij niet verhinderen dat een lange rok/jurk/jas komt vast te zitten
- naafdynamo, geen batterijen, extra efficient en fel licht
- allerlei speciale onderdeeltjes die Segijn & Van Wees adviseerde (zij vervangen sommige Azor-onderdelen door betere)

De fiets rijdt waanzinnig fijn!

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2011 om 09:45

Hier

Ook hier een (goudkleurige) Azorfiets, een Nashville. Ik heb 'm geloof ik nu 3 jaar of zo. Hij fietst inderdaad 'niet licht en niet zwaar', maar ik heb ook mijn oude Batavus Florence nog en toen ik daar laatst weer eens op ging viel me op hoe minder stabiel die fietst. Op de Azor moet je echt moeite doen om om te vallen, terwijl je op de Batavus sneller uit je evenwicht bent als je bv. onevenwichtig bagage aan je fiets hebt gehangen.

Ik heb terugtrapremmen op mijn Azor, terwijl ik handremmen had op de Batavus. In het begin had ik daar spijt van, ik miste echt mijn handremmen en ik had het gevoel dat ik niet 'precies genoeg' kon remmen. Maar inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en kan ik ook met terugtrapremmen ontzettend precies remmen. Het grote voordeel van terugtrapremmen is dat je niet die wirwar aan snoeren hebt voorop, en dat ze minder vaak stuk gaan.

Verder heb ik ook de naafdynamo, inclusief achterlichtversie. Er zijn hier mensen die beweren dat je licht dan nóóit meer stuk kan, maar dat is helaas niet waar. Die paar snoertjes die nog van je naafdynamo naar je lamp gaan (érgens moeten ze je frame uit, al is het maar direct vanuit de naaf in het stekkertje dat ernaast zit), en het is mij gelukt. Op een dag was het stekkertje eruit en dacht ik dat ik eindelijk mijn licht stuk had gekregen. Totdat ik het stekkertje vond en de boel er weer in vast drukte, en toen werkte alles weer.

Ik heb ook de voordrager met houten krat. Dus mijn fiets is een mini-bakfiets. En dat bevalt me nog het allerbeste, het is zo fijn om zoveel ruimte voor spullen te hebben. Maar goed, ik doe er dan ook alle boodschappen mee. Als je dat niet doet is het misschien wat overkill. Mijn fietstassen zijn van Clarijs, bevalt heel goed, met van die bijpassende shoppers erin.

Maar goed, mijn punt is vooral: je went er vanzelf aan, wat je ook kiest. Achteruittraptremmen ook, dus.

Margje

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-01-2011 om 18:53

Bedankt allemaal

voor jullie ervaringen en adviezen. Helpt me echt om mijn keuze beter te kunnen maken! Ik ga vanavond alles nog eens op een rijtje zetten en dan morgen bestellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.