Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Biene M.

Biene M.

13-06-2009 om 12:29

Azor fiets

Ja, dankzij de enthousiaste berichten in deze rubriek ga ik er één bestellen! Ik vind het wel moeilijk om te kiezen wat ik neem. Willen de ervaren Azor-fietssters hun licht eens laten schijnen over mijn bestellijstje?

Eerst even mijn situatie: zoontje van 15 maanden, hoeft vooralsnog niet ver/vaak mee op de fiets, maar dat zal meer worden als hij naar de basisschool gaat. Verder wil ik naar mijn werk gaan fietsen, 10 km enkele reis o.a. via twee grote bruggen. Ik haal af en toe wat boodschappen met de fiets (het meeste met de auto).

Mijn lijstje: nashville 3 versnellingen met naafdynamo, moeder frame, zadel selle royal freedom.

Misschien een domme vraag, maar is dit met handremmen/voorrem?

Ik heb getwijfeld over geveerd voorwiel, maar doe het toch maar niet omdat het best duur is en mijn zoontje toch niet veel mee hoeft.

Standaard zit er een halogeen koplamp en LED achterlicht bij, dat lijkt me wel prima. Of hebben jullie daar een andere mening over?

Waar ik ook over twijfel is een voordrager. Krijg je je fiets daarmee nog wel in een fietsenrek, of kan ik dat sowieso vergeten met dat grote moederfietsstuur?

Alle tips en opmerkingen zijn welkom! Ik vind het best lastig en eng een fiets te kopen die ik niet al gezien heb.

Groetjes, Biene

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoi biene

Waar woon je? Niet in Utrecht geloof ik, anders zou je even op de mijne kunnen stappen. Misschien kunnen we een Azor-uitprobeernetwerk oprichten binnen OOL?

Ff serieus: ik heb een normaal damesframe Nashville, en ik zou jou een gewoon damesframe met Jersey aanraden. Mijn man heeft de Jersey omdat hij minder boodschappen vervoert, en het fietsen met een voorstoeltje gaat echt prima bij een normaal frame. Nashville is alleen nodig als je heel zware lasten vervoert. Moederframe is snel achterhaald, met gewoon frame kan je nog lang vooruit.

Nou ja, even wat stof om na te denken.
Het remmenvraagje kan ik niet uit mijn hoofd beantwoorden, ze bieden combi met versnellingen en remtype aan. Ik denk dat het er dus van afhangt welke versnellingen je gekozen hebt.
Het wordt niet helemaal duidelijk hierboven, maar ik heb de Nashville omdat ik 2 kinderen en boodschappen tegelijkertijd erop moest hebben en dan is hij perfect. 1 kind met beperkte boodschappen kan net zo goed op de Jersey, en dan is je fiets weer wat lichter....
Succes en heel veel rijplezier straks!

Petra Kappers

Petra Kappers

14-06-2009 om 10:06

Yersey en nashville

ik ben het eens met Rodebeuk. ik heb een Nashville gehad. Primafiets, maar wel loodzwaar. toen die is gstolen, had ik geen zin om weer zo veel geld uit te geven en ben ik voor de iets goedkopere Jersey gegaan. Beter keus voor mij. Ik heb trouwens rustig vóór een krat met boodschappen en twee kinderen achterop. Kan de jersey hebben!

margje van dijk

margje van dijk

14-06-2009 om 12:51

Hier

Ik heb wel een Nashville, en hij ziet er inderdaad heel degelijk en zwaar uit, maar dat vind ik ontzettend meevallen. Ik heb 'm met een grote appelkist voorop, en elke dag moet ik bij mijn werk uit de kelder omhoog fietsen (best steil hellinkje) en ik vlieg daar zo bij op. Ik zie mensen vaak verbaasd kijken: hoe komt zij zo snel met die zware fiets omhoog? Maar ik vind 'm helemaal niet zwaar.

Ik heb bovendien flinke fietstassen achterop en ik doe altijd al mijn boodschappen op de fiets. Ik ben regelmatig zeer zwaar beladen (tassen + grote kist vol). Toch fietst hij dan nog lekker, ik voel me stabiel op die fiets. Mijn vorige fiets was een Batavus Florence met zo'n draadmandje voorp, en daar kreeg ik echt balansproblemen mee als ik dat mandje volgestouwd had. Met deze helemaal niet.

Dus misschien is de Jersey voor jou wel beter vanwege je 10 km woonwerkverkeer, maar als jij ook zo'n veel-boodschappen-op-de-fiets-doen-mens bent zou ik toch een Nashville niet meteen afschrijven.

- - - - O wacht. Ik zie nu dat je nooit veel boodschappen met de fiets haalt. Hm. OK. Bovenstaande is dus niet van toepassing, neem de Jersey maar - - - -

Om even op je andere vragen terug te komen:
- Qua handrem/voorrem: ik heb 'm bij de fietsenmaker besteld en die vroeg gewoon wat voor remmen ik wilde. Dat was dus geen voorbepaalde keuze. Ik heb gekozen voor achteruittraprem (leek me robuuster). Als ik weer moest, had ik beide gekozen, ik mis af en toe de mogelijkheid tot precisie-remmen die je met handremmen meer hebt.
- Verend voorwiel heb ik niet en mis ik ook niet.
- Ik heb gekozen voor naafdynamo voor EN achter, zodat ik niet met batterijen hoef te klooien met dat achterlicht. Was even puzzelen voor de fietsenmaker, maar wel mogelijk. Ben er zeer blij mee. Ik geloof wel dat het halogeen/led is.
- Moederfietsstuur heb ik geen ervaring mee. Voordrager is op zichzelf niet zo'n probleem, maar wel als je er een appelkist op hebt (zoals ik). Die is zo breed dat je hem niet met goed fatsoen in een fietsenrek krijgt. Maar als ik een minder breed geval had gehad (klein kratje of mand oid) had het makkelijk gekund. Die voordrager vind ik een uitkomst, omdat-ie dus niet aan het stuur zit, waardoor je er qua balans nauwelijks last van hebt.
- Let wel op (als je een voordrager neemt) dat je ook zo'n dubbele standaard hebt, want dat zet veel stabieler neer.

Succes met kiezen.
Margje
PS Ik heb wel 7 versnellingen. Ik vond 3 echt te weinig. (Wij wonen in een licht glooiende plaats).

Biene M.

Biene M.

14-06-2009 om 13:29

Ha fijn!

Bedankt al voor de reacties!

Qua kosten zou het inderdaad fijn zijn als de Jersey ook kan ipv de nashville. Ik dacht aan de nashville vanwege mijn oude fiets waarvan de spaken steeds braken als ik mijn dochter (toen nog geen 25 kg) achterop had. Maar als Petra bij de Jersey zelfs twee kinderen achterop heeft, dan moet dat met die ene van mij ook wel goed gaan. Ha, misschien neem ik van dat prijsverschil dan ook maar 7 versnellingen

Rodebeuk, er zit wel wat in dat een moederframe niet zo lang meegaat. Over een jaar of drie moet mijn zoontje toch achterop. Mijn kennissen met dreumesen die net een moederfiets roepen steeds hoe fijn het op- en afstappen nu gaat en dan denk ik "dat wil ik ook!" Maar een beetje langetermijndenken is ook wel slim natuurlijk. Bedankt voor het uitprobeeraanbod! Ik woon alleen in Amsterdam.

Petra, goed dat je zegt dat de nashville zwaarder is, dat staat er niet bij in de catalogus en maakt voor het ritje naar mijn werk wel verschil. Ook voor het uit de kelder halen trouwens, in het gootje langs de vrij steile trap.

Margje, ook bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik toch ook maar voor de 7 ga. Zo'n dubbele standaard wil ik sowieso vanwege de dreumes in het kinderzitje.

Wat ben ik blij dat ik hier nog even mijn lijstje heb voorgelegd, want dat ga ik nu dus helemaal schrappen en opnieuw opstellen, haha! Ik ga me nog maar eens over de catalogus buigen. O ja, over die versnellingen zal ik de fietsenmaker nog maar vragen dan. Ik ga ook eens bij een andere winkel kijken dan die waar ik al was, misschien hebben ze daar wel wat voorbeelden staan.

Groetjes, Biene

Petra Kappers

Petra Kappers

14-06-2009 om 13:41

Krat

Als je een krat voorop neemt (ook handig voor de schooltasjes van de kinderen), laat de krat dan in de lengte erop bevestigen . dat is makkelijker wanneer je je fiets ergens stalt.

Biene M.

Biene M.

14-06-2009 om 13:53

Euh

Na al uren in die catalogus getuurd te hebben zie ik nu dat het gewicht overal direct achter de prijs staat. Ahem. en ik ga de fietsenmaker niet vragen naar de versnellingen, maar naar de handremmen.

Petra, dank voor je kratmontagetip!

Ik denk dat ik volgende week zaterdag gewoon maar eens langs de fietsenhandel moet, want ik twijfel nu enorm tussen het basisframe, het pick-upbasisframe, het pick-up aluminium frame en het ald frame. Het wordt me weer eens bijzonder duidelijk dat ik nooit zelf een huis moet laten bouwen.

Groetjes, Biene

Haha biene... dat wordt een uitdaging

Met hoeveel dagen of weken kunnen wij als OOL-ers jouw bestelling vertragen door nieuwe overwegingen aan te voeren?

Nog even over het gewicht. Het grote voordeel van Azor boven andere merken vind ik dat ze nagedacht hebben over hun aanbod. Ik heb het kort geleden nog gezegd in een ander fietsdraadje: andere merken kiezen bij zware-lastfietsen onnodig zware frames en onnodig kleine wielen omdat de beperkende factor vaak juist de spaakdikte/sterkte is. Het voordeel bij Azor is dat je gewoon een regulier frame koopt met extra zware spaken. Het gewichtsverlies tussen Nashville en Jersey zit uit mijn hoofd dus alleen in de spaken.
Je doet dus geen miskoop met de Nashville, ik denk alleen dat je geld vrijspeelt voor andere leuke details als je voor de Jersey kiest. Even ervanuitgaand dat je geen zware boodschappen combineert met zware kinderen.

Biene M.

Biene M.

15-06-2009 om 19:15

Dank

Fanny ook bedankt voor je reactie. Ja, ze zijn een stuk zwaarder dan mijn oude hybride van Union...

Vandaag even bij een fietsenhandel naar binnen gelopen en die man daar was aanstekelijk enthousiast over de azor fietsen. Hij zei dat alles mogelijk was, bijvoorbeeld ook de extra zware spaken i.c.m. Jersey. En ook de lichtgewicht modellen zijn nog sterk genoeg voor een kind en boodschappen. Hij had er ook twee fietsen staan, wel heel andere dan ik op het oog heb, maar ik kon wel al zien dat ze er super degelijk uitzagen.

Nou, ik ga nog maar een tijdje broeden op de mogelijkheden...

Margriet*

Margriet*

17-06-2009 om 22:18

Hoi biene

Als je nog op een Nashville wilt fietsen, ik woon in Amsterdam en heb er een sinds bijna een jaar.
Nooit meer wat anders....
Als ik nu op mijn oude fiets fiets en daar had ik twee kids op, nooit meer.

Ik heb een Nashville, gewoon model, met krat, in knal rood. Ik geloof dat ik zeven versnellingen heb en handremmen en een handige twee poot standaard. Ik fiets er regelmatig vanuit Nieuw West mee de stad in en dat gaat heel prima. Hij is wel zwaar, maar ik vind het geen probleem. We hebben ook de pack max duo gehad van de Fietsfabriek en die vond ik veel zwaarder. Bovendien is Azor echt kwaliteit. Volgens mij ga ik er jaren meedoen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.