Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Autoramen gaan niet meer dicht

Vanmorgen gebeurde met het rechterachterraam van de auto wat er een maand eerder al gebeurde met het linkerachterraam: het ging niet meer dicht. We hebben elektrische ramen en het raam wilde niet meer omhoog.
Uiteindelijk tijdens het rijden steeds elke minuut weer geprobeerd en elke keer ging het raam weer een pieperdepiepklein, nauwelijks te onderscheiden stukje omhoog. Gelukkig, want ik was op weg naar mijn werk en daar staat de auto gewoon aan de straat.
Iemand enig idee hoe zoiets komt? Beide achterramen kunnen nu niet meer open (want dan kunnen ze niet meer dicht) - het vroor niet en er zit niets tussen, voor zover wij weten. Heeft iemand ervaring met dit soort dingen? We kunnen wel naar de garage hoor, maar nu hebben we het erg druk en ik ben gewoon benieuwd of mensen misschien weten waar dit van komt.
groetjes Geerke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mechanisme kaduuk

bij ons bleek het mechanisme kaduuk. Viel niks aan te doen, nieuwe inzetten en we waren bijna 300 euro armer

groetjes van Purk

Puck2

Puck2

02-12-2009 om 17:07

Ik heb dat met mijn ouwe trouwe pandaatje gehad en die had gelukkig geen elektrische ramen en dat was makkelijk te repareren. Bij onze gezinsbak hebben we het ook een keer gehad: er was iets van een metalen draad geknapt ofzo. Kosten waren idd hoog, net als bij Purk

Jacoline29

Jacoline29

02-12-2009 om 18:11

Idd de stalen draad

Hebben wij ook gehad,de stalen draden die om het katrolletje moesten gebroken en idd beide armen moesten helemaal vernieuwd worden,duur grapje, maar de auto is inmiddels 10 jaar verder en de armen zaten er vanaf dag 1 in,dus na 10 jaar versleten en kapot.

Rosy

Rosy

02-12-2009 om 19:13

Lisselot

daar heeft Geerke geen last van. Haar ramen gaan namelijk niet meer dicht. Dus je kunt gewoon naar buiten.

Puck2

Puck2

02-12-2009 om 20:50

Lisselot

Het is niet zoals jij zegt. Veel mensen die met de auto te water raken zijn buiten westen door de klap van de auto op het water. Daardoor hebben ze niet eens het besef meer om een raam open te maken en dat is volgens mij de hoofdoorzaak van verdrinkingen in een auto, niet die elektrische ramen. En voor die ramen is nu een lifehammer belangrijk in de auto. Bij mijn auto zitten er 2 standaard ingemonteerd, want je kunt het gevaarlijk vinden of niet, auto's zonder elektrische ramen zijn met een lampje te zoeken.

Puck2

Puck2

02-12-2009 om 22:13

Nee, geen elektrisch lampje en nog een keer de lifehammer

Tja als je je gordel niet om doet weet je zeker dat je er niet levend meer uit komt. Knal je met je hoofd lekker tegen de voorruit. En weet je wat: een lifehammer is zoooo multifunctioneel, er zit ook een mesje bij om je gordel kapot te snijden.
En een elektrisch lampje kan wel Pelle, maar niet in het water, dan doet hij het niet meer

Tirza G.

Tirza G.

02-12-2009 om 23:23

Nou

Dan is het mechaniekje kapot. Elektrische ramen hebben een zeer kunstig mechaniekje wat heel mooi zit weggewerkt. Is er bij jullie thuis iemand handig? Toevallig heeft Tirzaman hem begin dit jaar vervangen met een slooponderdeel. Drie tientjes en een middagje prutsen.
Lisselot: zóveel mensen verdrinken er nou ook weer niet in auto's hoor. Botsen is veel gevaarlijker.

Tirza

Maxime.M

Maxime.M

03-12-2009 om 09:05

Zekering

Hoi,

Bij ons was het toen de zekering. Klusje van niets...het overkwam mij toen ik (in de winter) bij de parkeergarage mijn raam naar beneden deed om het parkeerkaartje terug te stoppen. Raam ging niet meer dicht. In de route op weg naar huis nog heleboel keren geprobeerd, en toen dat niet lukte maar linea recta naar de garage gereden (winterjas hoog dicht..steenkoud in de auto Afijn..daar bleek het dus om een zekering te gaan, daarna deed ie het gewoon weer. (nooit meer stuk gegaan daarna)

Maxime

Puck2

Puck2

03-12-2009 om 09:41

Maxime

Een zekering kan het bij Geerke niet zijn, want hij deed het al rijdende nog een ietsie[ietsie, iedere keer een heel klein ministukje omhoog. Dat gaat niet lukken met een kapotte zekering.

Geerke

Geerke

03-12-2009 om 10:00 Topicstarter

Nou lekker

Nou, dat gaat mij dus veel geld kosten als ik het zo lees....
En ja ik heb altijd mijn bedenkingen gehad bij elektrische ramen vanwege het argument van Lisselot, maar je kan er niet meer omheen, en bovendien heb ik meteen die lifehammer geregeld, angsthaasje dat ik ben
Vaak zie je wel dat een lifehammer gemonteerd wordt boven het portier aan de bestuurderskant, en dat vind ik nou weer heel dom. Omdat als de bestuurder buiten westen is, degene die ernaast zit er ook bij moet kunnen. Bij ons zit hij dus in het middenstuk (onder de armsteun). Hoop er nooit gebruik van te hoeven maken.
De auto moet toch voor een servicebeurt dus we nemen het even mee. Tot dan toe géén ramen open, ook niet vóór. Want als er twee vlak na elkaar stuik gaan kun je waarschijnlijk wachten op de volgende twee.
Oja was het 300 euro per stuk? Nee toch hoop ik?

Geerke

Geerke

03-12-2009 om 10:01 Topicstarter

Oja en vraag over die lifehammer

Ik vraag me af of dan niet al het glas van de autoruit hartstikke naar binnen vliegt, over je heen? Met de kracht van het water daarachter lijkt me dat heel erg gevaarlijk of hoe zit dat eigenlijk?

Mamvantwee

Mamvantwee

03-12-2009 om 10:07

Veiligheidsglas

Als je een autoruit breekt, wordt het glas allemaal kleine blokjes, geen scherpe scherven. Het gevaar valt wel mee, lijkt me.

groet, Mamvantwee

amk

amk

03-12-2009 om 13:18

Kiezen of delen (life hammer)

of je loopt wat kleine snijwonden op of je verdrinkt.
Monteer 'm dan wel op een bereikbare plek, beter nog neem er 2 voor beide zijden van de auto.

Puck2

Puck2

03-12-2009 om 13:40

2 lifehammers

In mijn auto zitten er 2 standaard af fabriek gemonteerd. Maar die zitten bijna aan de onderkant tegen de middenconsole geplaatst en dat is dus weer geen goede plek. Het beste is om ze hoog (aan het dak op boven de deuren) te hangen. Dit heeft ermee te maken dat als je op zijn kop beland en je dus in de gordel hangt je never nooit meer bij een lifehammer bij je voeten kan. Dus Geerke: terughangen en een 2e aanschaffen voor aan de bijrijderskant. En verder: als jou man handig is dan is de reparatie ook wel zelf uit te voeren: binnenkant van portier losmaken en dan wijst het de weg vanzelf.

Geerke

helaas...bij ons betrof het het bestuurdersraam en was het dus 280 euro voor dat mechanisme. Dat zit in de deur, dus ze moeten het per stuk vervangen.
Ik hoop dat het je lukt om tot die tijd er aan te denken dat her raam niet open mag.....ik spreek helaas uit ervaring dat je dat weleens even kan vergeten

groetjes van Purk

Maxime.M

Maxime.M

03-12-2009 om 14:32

Maar hij gaat wel naar beneden?

Hoi,

Wat vreemd eigenlijk, dat je raam dan dus wel naar beneden gaat en niet naar boven, ik bedoel...als het mechanisme kapot is, dan moet dat toch ook niet meer gaan??? (of is dit een erg blonde vraag

Maxime

Geen idee of het blond is....

maar inderdaad mijn raampje ging nog wel naar beneden, maar dus niet meer omhoog.

groetjes van Purk

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2009 om 17:10

Maxime

Dat heeft te maken met het mechaniekje. Naar beneden gaan is als het ware het loslaten van iets, een soort vrije val. Naar boven gaan moet-ie echt wat doen. Bij ons was het doorgebrand, deed het gewoon niet meer, klaar. Puur slijtage, auto is 17 jr oud en het is de bestuurderskant, het meest gebruikte raam dus. Dát vind ik wel mysterieus bij Geerke: zijn dat de meest gebruikte ramen bij jullie, achterin?

Tirza

Geerke

Geerke

03-12-2009 om 19:05 Topicstarter

Auto is uit 2001
tweedehands gekocht niet bij een dealer dus ik weet niet zoveel van de vorige eigenaars. Misschien hebben die massaal raampjes open en dicht gedaan achterin
He bedankt voor alle info en tips (denk dat mijn man niet zelf gaat sleutelen)

Geerke

Geerke

03-12-2009 om 22:33 Topicstarter

Hahaha

nou enorm

Jakiro

Jakiro

03-12-2009 om 23:41

Elektrische ramen in het water

De elektriciteit in een auto blijft gewoon nog even werken hoor. Lampen blijven ook nog even branden en je raam kan je ook nog naar beneden doen als je onder water zit.
De lifehammer moet inderdaad op een plek zitten die als je op z'n kop hangt en dus met je hoofd tegen het dak, ook nog bereikbaar is.
De brandweer adviseert om hem bij het zonneklepje te hangen.
Jakiro

Ook gehad

Bij ons werkt het om even de auto uit te zetten en dan weer starten, dan gaat het raan weer omhoog.
De eerste keer dat het ons overkwam was op het parkeerterrein van een vliegveld, raampje open om kaartje te trekken en raam wou niet meer omhoog. In een flits zag ik de vakantie aan mijn neus voorbijgaan, echtgenoot zette dus, toen we eenmaal geparkeerd stonden, de auto stil, weer starten en het lukte, hoera !

ishtar

ishtar

04-12-2009 om 09:32

En als je de lifehammer gebruikt

niet in het midden van het raam slaan (dat beweegt nl een beetje mee) maar aan de rand. Dan sla je het makkelijke kapot.

Achterruit

en de achterruit kapot slaan, want het voorraam krijg je haast niet stuk, dat is veel sterker dan het achterraam,
groetjes Melanie

Puck2

Puck2

05-12-2009 om 11:28

Ha ha, lidwientje

Lidwientje: "Misschien is Geerke zelf wel handig?"
Nou Lidwientje, ik heb Geerke nog nooit in het echt ontmoet, maar loop (net als jij) lang genoeg op het forum mee om de indruk te krijgen dat Geerke zich aan zoiets niet zou wagen....

Mathilde

Mathilde

06-12-2009 om 17:02

Anecdote

Ik weet nog een leuke anecdote over elektrische autoramen.
Een vriendin van mij reed in een hele luxe BMW, met lederen bekleding en de hele mikmak. Op een dag kwam ze terug bij haar auto, stonden de ramen open. Terwijl ze zeker wist dat ze dicht waren. Oké, op naar de garage, technisch defect mevrouw, reparatie. Een week later rijdt ze naar de wasstraat. Het programma is afgelopen, de deur gaat open. Wat ziet ze: de ramen staan WEER open. Auto zeik- en zeiknat. Het water stond hoog in de deurpanelen en de stoelen waren doorweekt. Moest ze met een plastic zak onder haar kont opnieuw naar de garage rijden. En dat duurt LANG hoor, tot je lederen autostoelen weer droog zijn .

Jaahaa lisselot

Maar je kunt die achterramen ook op slot doen, zodat kinderen er niet mee gaan spelen, een kinderslot zeg maar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.