Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Biene M.

Biene M.

11-04-2010 om 20:56

Autobezit voor dummies

Heel lang geleden had mijn vriend een lelijke eend. Die ging dood en toen kreeg hij een auto van de zaak. Ik haalde mijn rijbewijs en kreeg ook een auto van de zaak. Inmiddels ben ik ambtenaar en binnenkort gaat ook mijn vriend ergens werken waar ze niet aan leasebakken doen. Dus wat nu?

We hebben even overwogen het verder zonder autobezit te doen en met een greenwheelsabonnement. Maar het gebrek aan flexibiliteit en de geringe omvang van die auto's staat ons tegen. Ook de mogelijkheid zelf te leasen is de revue gepasseerd want o, wat was het heerlijk om auto te rijden zonder ook maar het minste of geringste te hoeven regelen en vrij te zijn van onvoorziene kosten. Maar daar moet je vast flink voor betalen, want die leasemaatschappijen moeten ook winst maken.

Dus we gaan een auto kopen. Maar wat voor één? Mijn dochter van 15 heeft lange benen, dus we willen een ruim bemeten achterbank met beenruimte. En voor ons zoontje van 2 slepen we een hoop zooi mee en de auto puilt altijd uit als we op kampeervakantie gaan, dus graag ook veel bagageruimte. Maar grote auto = veel wegenbelasting en veel tanken en brandstof is duur. Zijn er handige overzichten van hoe groot en zwaar auto's zijn en wat ze verbruiken?

Is er een manier waarop je redelijkerwijs kunt inschatten hoeveel geld je moet reserveren voor onderhoud en reparaties? We hebben werkelijk geen flauw idee wat we daarvoor moeten rekenen.

En hoe zit het met de verzekering? Ik heb sinds een jaar of 6 mijn rijbewijs, maar nog nooit een verzekering op mijn naam gehad. Heb ik nu zes jaar schadevrij gereden, of 0? En mijn man, tellen zijn schadevrije jaren in de vorige eeuw nog? Wat voor verzekering zouden we eigenlijk moeten afsluiten als we een auto van 3 à 5 jaar oud kopen voor 10 à 15 duizend euro?

Zijn er nog andere dingen waar we aan moeten denken? Ik ben al van alles aan het lezen op internet, maar wat is er veel om rekening mee te houden! Gelukkig hebben we geen haast, voorlopig hebben we nog even onze oude vertrouwde leasewagen voor de deur staan. Ondertussen zijn alle tips zeer welkom, want ik ben nu dus een echt dummy op dit gebied en buiten het kopen van een huis heb ik nog nooit in één keer zo'n groot bedrag uitgegeven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

11-04-2010 om 21:23

Paar antwoorden

Ik weet niet zoveel van merken dus type autos kan ik je niet aan de hand doen. Als je nooit een auto verz op je naam had begin je bij 0 schadevrije jaren. Heeeel soms stap je al wat hoger in (bij een paar schadevrije jaren. Was bij mij via tussenpersoon). Een auto die nog 'jong'is (3 jaar) kun je het beste all risk verzekeren. Als ie ouder dan 10 jaar is dan alleen WA.
Je kunt dit op diverse sites wel berekenen.
Voor onderhoud moet je rond de 75 a 100 euro per maand uittrekken gemiddeld genomen. De ene keer ben je 200 euro kwijt, de andere keer moet ineens je distributieriem vervangen worden en ben je 600 euro in een keer kwijt.

Wellicht kun je via de anwb site wat ideeen op doen voor type auto's en verbruik e.d?

succes

Biene M.

Biene M.

11-04-2010 om 21:37

Anwb

Ja, dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht Er staat inderdaad veel, daar kan ik nog aardig wat wijzer van worden. Ondertussen blijf ik benieuwd naar tips hier (ik vertrouw OO'ers meer dan de ANWB die mijn vriend een reis- en kredietbrief aansmeerde terwijl we een lease auto met internationale hulpdienst hadden).

Chippie

Chippie

11-04-2010 om 21:39

Biene

Je man of jij kunnen bij je werkgever een verklaring aanvragen waarin ze aangeven dat je zoveel jaren zonder schade hebt gereden. Met dit formulier kun je schadevrije jaren aanvragen bij je nieuwe verzekering.

Als de keuze is gevallen op een auto kun je bij independer naar de meest voordelige verzekering zoeken. Dat scheelde bij mij enorm veel. Ik betaal voor een All Risk verzekering voor een grote Volvo, paar schadevrije jaren, nog geen 50 euro per maand aan verzekeringskosten.

Of je een Allrisk of WA verzekering neemt heeft voor mij met twee zaken te maken. Ten eerste: kun je 10.000 euro ophoesten als je in week 1 de auto tegen een boom aanrijdt. Nee, dan is een allrisk verzekering dus wel handig. Bij mij was een Allrisk verzekering weinig duurder dan een WA verzekering. Daarom dus wel gedaan. Maar onlangs had ik een schade van 800 euro. Die hebben we, ondanks Allrisk, zelf betaalt omdat dat over veel jaren gerekend eigenlijk goedkoper was (omdat je premie iets om hoog gaat).

Leasewagen is ech peperduur voor particulieren. Ik denk dat je echt aan 800 euro per maand excl brandstof moet denken.

Ik denk dat achterbankruimte wel belangrijk is. Echter, hoe vaak gaat dochter nog met jullie mee? En hoever rijden jullie dan? Hoe lang gaat ze nog mee met jullie op vakantie?

Je geeft aan: "En voor ons zoontje van 2 slepen we een hoop zooi mee en de auto puilt altijd uit als we op kampeervakantie gaan, dus graag ook veel bagageruimte."

Wat neem je dan mee voor je 2-jarige? Hier een anderhalfjarige. Eén tasje en een buggy, veel meer neem ik niet mee. Voor een kampeervakantie zou ik geen grotere auto kopen; dan kun je beter een dakkoffer of aanhangertje kopen, een tent huren, grotere auto te huren, etc. Ik vind het zo'n zonde om voor 2,5 week per jaar een auto te kopen.

Wat ikzelf wel fijn vindt aan een grote auto is het veiligheidsaspect. Grote auto is duurder qua wegenbelasting, qua verzekering, qua verbruik. Dat neem ik dan maar op de koop toe.

Qua merk kan ik je niet veel verder helpen. Ik ben gek op Volvo. Bij jullie gezinssamenstelling vind ik een Volvo50 erg goed passen. Maar er zijn vast vergelijkbare auto's.

Ik reserveer niet voor onderhoud. Maar de afgelopen jaren brachten wij de auto weg naar de garage en ieder jaar was de rekening tussen de 500 en 800 euro. Nieuwe banden, remschijven, APK, etc. Flink bedrag, maar dat is wel reeel. Ik denk dat het dit jaar mee gaat vallen.

Voordeel voor jullie is dat occassions nu relatief goedkoop zijn.

Kangoo

Hoi Biene,

Kijk voor de lol eens naar een Renault Kangoo. Ideaal voor mensen met lange benen. Achterin ruimte voor 3 personen. Hoge instap en heeeeel veeeeel bagageruimte. Er kan een volledige kampeeruitrusting in, maar ook tafels bedden en wat al niet meer kan je erin vervoeren. Hij rijdt ongeveer 1 op 15. De onze was tweedehands 5000 euro en rijdt als een zonnetje. De verzekering kost 200 euro per jaar. De motorrijtuigenbelasting is 356 per jaar.

Ik zou wel mij goed informeren hoe je het beste een tweedehands auto aanschaft. Mijn voorkeur gaat uit naar een dealer i.v.m. garantie, werkplaats enz.

Ook bij de onderhandeling vragen wat er mogelijk nog van de prijs afkan. 10% is meestal al ingecalculeerd.

Succes!

Ruja

Tihama

Tihama

11-04-2010 om 21:54

Anwb

Hoi

Ik zou eens op de ANWB-site gaan lezen. Tabblad Auto. Daar staan veel nuttige tips.
Mijn man mag overigens een lease-auto, maar wij willen hem niet. Het rijden van een luxe occasion is voor ons namelijk netto veel voordeliger dan een nieuwe lease-auto met bijtelling. Leasemaatschappijen zijn namelijk idd een filantropische instellingen

Als je een auto van 3 tot 5 jaar oud koopt, dan heb je meestal BOVAG-garantie. Je kunt ook nog een aankoopkeuring overwegen, dan weet je zeker dat je geen kat in de zak koopt. Die kost maar 160 euro voor anwb-leden. Dit gaat veel verder dan een APK, die alleen maar kijkt of de auto niet gevaarlijk is.

Verzekering: net als met alle verzekeringen geldt 'als je het risico zelf kunt dragen, hoef je je niet te verzekeren'. WA is verplicht. Als je die 10 k zelf op tafel kunt leggen in geval van totalloss, dan is Cascoverzekering niet nodig. Of je neemt die gok.

Onderhoud: hangt deels samen met leeftijd, deels met jaarkilometrage. Wij houden er altijd rekening mee dat we een paar duizend euro beschikbaar hebben. Het kan verkeren. De laatste 3 jaar zijn we overigens gemiddeld 700 euro per jaar kwijt geweest.

Bagageruimte: je kunt overwegen om een dakkoffer aan te schaffen. Als je normaal gesproken geen erg grote auto nodig hebt, dan is het zonde om het hele jaar met een grote auto rond te rijden.

Brandstof: hoeveel km ga je maken? Gas wordt aantrekkelijk vanaf ongeveer 12000 km per jaar. In de rekensommetjes gaan ze meestal uit van een hoger km-tal, maar dat komt omdat ze de afschrijving van de installatie nog meerekenen. Zeker met de huidige benzineprijs is een gasauto te overwegen.

Tihama

Kiki

Kiki

11-04-2010 om 21:57

Ik rijd een nieuwe ford mondeo

en die heb ik gekozen omdat de achterbak zo heerlijk ruim is. Mijn easywalker duo past zonder veel problemen achterin. Terwijl die in de auto van mijn man Volvo S60 niet helemaal past.

Ook heb je in mijn auto meer ruimte op de achterbank.

Hij rijdt nog eens zuiniger ook

liora

liora

11-04-2010 om 22:03

Biene

Hoi Biene,

Waarom heb je al besloten hoe oud de auto ongeveer mag zijn en hoeveel je gaat betalen?

Volgens mij kan je ook een oudere auto kopen en ook minder betalen. Een oude auto is niet duurder of risicovoller dan een nieuwere, afhankelijk van welk merk.

Ik heb weleens een onderzoek gezien van de consumentenbond over onvoorzien onderhoud, en alle Europese auto's (behalve Mercedes en BMW geloof ik) hadden veel meer onderhoud dan gemiddeld. Ook Volkswagen. Renault, Citroen en Peugeot kwamen er vreselijk slecht uit.

Bijna alle Japanse auto's scoorden ver beneden gemiddeld voor onderhoud: Toyota en Subaru het beste meen ik, en dan Mitsubishi en Nissan.

Ik heb zelf een Toyota Corolla uit 1996, bijna drie jaar geleden gekocht en tot nu toe gemiddeld per jaar 350 euro aan onderhoud gehad.

Een keer echt pech en er moest wat worden vervangen, een keer een nieuwe accu en vorig jaar nieuwe banden. That's it. Dit jaar wil ik de distributieriem laten vervangen.

Liora

Pluk53

Pluk53

12-04-2010 om 09:35

Ga uit van het onderhoud

ik denk dat er bij elk merk wel een model zal zijn wat aan je eisen voldoet. Wij zijn bij de eerste aanschaf van onze auto uitgegaan van "het onderhoud". We hadden zoveel griezelverhalen gehoord van onbetrouwbare en veel te dure bedrijven dat we gekozen hebben om een auto te kopen bij de garage waar men in onze kennissenkring tevreden over was. En daar zijn we al 20 jaar naar volle tevredenheid vaste klant. Wij rijden zeer comfortabel citroen.

Biene M.

Biene M.

12-04-2010 om 20:00

Wow

Wat een goede reacties! Inclusief een paar die me weer aan het twijfelen maakten over die paar dingen die ik wel al dacht te weten Maar dat is wel goed, want ik kan beter nu twijfelen dan nadat de koop gesloten is.

Het is in elk geval een goed idee om vóór het kopen alvast weer lid te worden van de ANWB, zodat we die keuring kunnen laten doen. En ik houd me aanbevolen als iemand een goed BOVAG-autobedrijf in Amsterdam weet! Wat het merk betreft: dat over die Japanners had ik ook eens gelezen, maar ik geloof dat nieuwere auto's sowieso veel beter functioneren dan oudere (en dat is ook een reden dat ik niet zo'n heel oude wil).

Verder ook veel nuttige tips! Weet iemand misschien nog of er een soort formule is om te berekenen wat het verschil in vaste lasten is tussen diesel en benzine? Op de site van de anwb las ik dat je voor diesel minstens 30.000 km per jaar moet rijden, maar kostte de benzine toen iemand dat uitrekende ook al bijna 40 cent meer per liter dan diesel?

Eigenlijk vind ik het nu wel leuk om hiermee bezig te zijn, ik heb vandaag in de wachtkamer bij de tandarts zelfs de autoweek zitten lezen

memmie

memmie

12-04-2010 om 21:16

Auto's

Mijn man knutselt en klust veel aan auto's dus heb enige ervarings kennis maar eigelijk zegt het niet zoveel.

Zelf hebben we een citroen berlingo (modelletje postbezorger maar dan met achterbanken) veel been ruimte bij achter bank en groot begage ruimte. geen plaatje om te zien maar wel handig.
En een Vw polo van 92, die eigelijk nooit iets heeft.Op het logische onderhoud na niet veel onverwachte dingen gehad.

Dat japaners ouderhoud vriendelijker zijn heb ik ook wel eens gehoord maar als er iets vervangen moet worden (elke auto heeft onderhoud nodig) vind ik de prijzen voor onderdelen vrij hoog.
Dat jongere autos veiliger en onderhouds vriendelijker zijn is ook niet echt helemaal waar.

Als je een relatief jonge auto koopt zou ik die allrisk verzekeren. richting de 10 jaar WA of WA plus ( dat is inclusief glas).

Diesel rijden kan volgens man lief niet gauw meer uit hij zou eerder de keuzes bezine en gas tegen elkaar afwegen.

Wat je voor onderhoud moet reserveren is heel moeilijk te berekenen. dat ligt ook erg aan het aantal kilometers je rijd. een auto heeft na een bepaald aantal kilometers een kleine beurt nodig daarna na een aantal kilometers een grote beurt. als je veel rijd dan slijten je banden ook sneller en zul je eerder aan nieuwe banden toe zijn. zelfde verhaal met de remmen.

Handige link

Het Nibud heeft berekend wat je ongeveer aan een auto kwijt bent: http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/auto.html

Succes met jullie keuze!

Chris

Hier

Met 6 personen gekozen voor twee kleine auto's. Wel een auto met 3 gordels achterin! Tegenwoordig veel auto's te krijgen met maar 2 gordels achterin. Wij hebben een nieuwe Chevrolet Spark gekocht allebei, hebben nu de Matiz. Wel klein, hangt van buggy af of hij in de kattenbak kan. Ik had hem onder de voeten van de kids liggen. Nu is zoon 4 en staat hij in de schuur, hij wilt liever lopen. Maar 3 boodschappentassen gaan erin, doe ik namelijk wekelijks met gemak. Op vakantie gaan we met 2 auto's, 1 auto plat met bagage en man en 1 kind voorin, andere auto tassen achterin(kattenbak), bestuurder, 1 kind voorin (zijn 12 +) en twee achterin (jonger dan 12). Dat kan omdat de auto gemiddeld 1 : 19 rijd ! (stad en afstand) en op afstand alleen 1 : 23/24. Zuinig dus. In wegenbelasting +/- 150 per jaar nu per auto, straks 200 en all riks verzekerd, kost ook niet de kop omdat de aanschafwaarde niet zo duur is. Onderhoud voor nieuwe auto is ook heel gunstig en nu met het 1 tweetje, betaal nu de helft (+/- 4500) en andere helft over 2 jaar rente vrij. 1 x per jaar beurt of 15000 km. is eerste jaar +/-150 euro, tweede jaar of beurt +/- 250 euro. Valt dus ook erg mee. Oudste is ook groot 1,85 en die past er prima in hoor. Klein lijkt ongunstig. Maar voor de kosten erg gunstig. En wij kamperen ook. En dan zelfde methode (moet ik wel erbij zeggen, wij kamperen heel dicht bij huis (5 km. verder) is zo'n leuke camping. Maar hebben een super grote tent die heel klein in een zak zit. Alles gaat in 1 keer mee. Evt. op te lossen met een dakkoffer of klein aanhangertje. Onze oudste 3 fietsen naar de camping (11, 14 en 16 jaar) die 5 km.
Gr. Rymcke

Biene M.

Biene M.

13-04-2010 om 22:04

Chris en rymcke

Chris, bedankt voor de link! Ik dacht al dat er zoiets moest zijn, maar ik had de bewuste pagina nog niet gevonden.

Rymcke, een klein autootje is hier echt geen optie, al was het maar omdat mijn man en ik voorin zitten en mijn dochter dus achterin moet Maar wij kamperen in Zuid Europa, en dat is ook niet te doen in een compacte auto. Leuk dat het bij jullie werkt zo, met vier kinderen!

Biene M.

Biene M.

16-04-2010 om 19:23

Toch

De nieuwe werkgever wil toch wel een leasewagen regelen. Het alternatief is een vergoeding in geld die veel lager is, dus we gaan toch geen auto kopen. Jammer eigenlijk, ik had er net lol in gekregen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.