Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

19-05-2010 om 22:36

Auto kiezen: peugeot 206 sw of laguna grand tour

Zijn jullie al autodraadjesmoe? Dan toch nog maar eentje. Ik ben op zoek naar een andere auto. Ik had al min of meer besloten dat ik wel een Renault Laguna Grand Tour wil (die heeft de buurman ook, mooie auto), maar nu twijfel ik toch weer over een kleinere auto (Peugeot 206 station). Een grotere auto vind ik prettig omdat je dan nog eens wat mee kunt nemen en tijdens vakanties al je bagage in je kofferbak kwijt kunt. Aan de andere kant is het natuurlijk zottigheid om voor 2 reisdagen per jaar met volle bepakking een grote auto te kopen. Maar een grote auto is ook veiliger, zowel bij aanrijdingen als de manier waarop andere weggebruikers je benaderen. De Peugeot is wel een paar tientjes per maand goedkoper in wegenbelasting en verzekering. En is hij niet erg krap? Het is wel een station, maar het blijft een 206 dus compacte auto. De aanschafprijs is gelijk, maar de Renault is dan een jaartje ouder (en 40.000 meer op de teller).
Welke zouden jullie kiezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

20-05-2010 om 09:05

Hmm

Ik zou ook kijken waar je zelf het beste in zit en of je kinderen (oudste is 11?) goed hun benen kwijt kunnen op de achterbank, ook als oudste gegroeid is. Het bagageprobleem kun je altijd nog oplossen door gebruik te maken van een dakkoffer.

liora

liora

20-05-2010 om 09:33

Peugeot

Hoi,

Ik zou denk ik de Peugeot doen als die inderdaad comfortabel genoeg is (volgens mij wel). Ik denk dat je daar ook enorm veel bagage in kwijt kunt, en je kunt ook nog 1 kind voorin laten zitten als je op vakantie gaat en dan heb je nog meer ruimte voor bagage.

Liora

ishtar

ishtar

20-05-2010 om 11:37

Ik heb een laguna

wel geen grand tour, maar toch een heel behoorlijke auto. En hij rijdt erg fijn.
Nu had ik hem zeker in het begin nodig voor regelmatig snelwegverkeer met 3 kinderen, maar ik zou me niet prettig voelen in een auto formaat 'koekblik'. Alhoewel ik de handigheid echt wel inzie op het moment dat ik ergens moet inparkeren

Biene M.

Biene M.

21-05-2010 om 09:16

Achterin

Wij hebben een 206 gehad totdat mijn dochter 10 was. Op het laatst vond ze het wel wat krap achterin, maar dat was vooral als ze achter mijn vriend zat, die vanwege zijn lengte de stoel verder naar achteren zet dan ik. Voorin vond ik de auto prima zitten, we reden er ook elk jaar mee in één dag naar Wenen.

Beenruimte voor je kinderen achterin lijkt me het voornaamste punt van zorg, maar als de oudste voorin kan zitten (dat moet je maar willen) dan moet het wel gaan denk ik. Het is een station, dus dat zorgt toch wel voor wat kreukelzone achter de achterbank.

Helen

Helen

21-05-2010 om 09:36

Me and my laguna)

Ik heb er dus ook een. Altijd droomauto geweest en toen ik de kans had... heb ik er een gekocht...!! Geen seconde spijt van gehad. Heerlijk qua ruimte en als ie gewassen is kan ik er op mijn werk ook 'mooi' mee voor de dag komen.
Onderhoud is wel redelijk aan de prijs maar scheelt ook of je hem bij de dealer in onderhoud houdt of bij een gewone garage. Volgens mij is Peugeot een vergelijkbaar onderhoudbaar merk? Als het daar om gaat kun je beter voor een Toyota of andere japanner gaan.
Renault Laguna, ik vind het ook een mooie sexy wagen..!!

Vic

Vic

21-05-2010 om 09:48

Goh, ineens positieve reacties over de Laguna. En ik heb zo mijn twijfels over die 206. Ben gisteren naar een dealer geweest en heb even achterin gezeten. Dat is niet heel ruim, maar ik (met mijn 1.59 m) kan er prima zitten. Het is niet de verwachting dat mijn dochters langer worden dan ik, en oudste zit sowieso altijd voorin. Maar... de 206 is beduidend goedkoper in de wegenbelasting/verzekering en vast ook in het verbruik dan de Laguna. Bij de dealer stond ook nog een 307 sw. Dat trekt me dan weer wat meer. Het stomme is dat daar volgens mij een behoorlijk statusaspect bij komt kijken. Ik heb in principe geen enorm grote auto nodig, want met een 206 kun je ook op vakantie en als ik eens iets te vervoeren heb (1x per jaar) kan ik altijd wel wat regelen. Maarja, om nu zo'n enorme stap terug te doen. Je wilt toch ook een beetje voor de dag komen met je auto, en om nou als vrouw in een 'vrouwenautootje' te gaan rijden ;-( Kortom, ik ben er nog niet uit. En dat is best lastig, want volgende week kan ik iets kopen en ik ben het een beetje zat om de helft van de week autoloos te zijn.

Vic

Vic

21-05-2010 om 09:58

Onderhoudskosten

Heb je per definitie aan een grotere auto meer onderhoudskosten dan aan een kleine? Ik doe mijn Passat nl weg omdat die veel te duur is in het onderhoud (en wegenbelasting, want een diesel).

Helen

Helen

21-05-2010 om 10:10

Onderhoud

Ik heb er niet echt verstand van maar heb gebrepen dat Franse en Duitse merken duurder zijn in onderhoud dan japanners. Heb je al op de site van de ANWB gekeken? Daar staat ook veel info over auto's en onderhoud ed.

Bij mij speelde het 'status'-aspect ok enigszins mee. Alhoewel ik daar dus helemaal niet van ben verder... Maar wel het stoere-vrouw- rijdt-in-sexy- auto. Hahaha!!

Autoweek

Ik zou me eerst nog eens goed oriënteren voordat je een Laguna koopt; er zijn enkele bouwjaren die meer dan gemiddeld klachten en problemen hebben.
Op autoweek.nl kun je divere gebruikerservaringen vinden:
http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?sort=4&desc=1
Wij hebben enkele jaren een Renault Espace gehad uit een serie die ook niet zo goed bekend stond. Wij gingen er van uit dat dat wel mee zou vallen; we reden al vele jaren Renault, hadden een half jaar garantie, auto was pas 3 jaar oud...
Wat een hoop gedoe hebben we er mee gehad; elke drie maanden was het wel iets anders en uiteindelijk hebben we hem naar 2 jaar gewoon de deur uitgedaan omdat we het helemaal zat waren.
Ik zou me dus vooral focussen op de betrouwbaarheid.
Ik realiseer me dat de mensen die 100% tevreden zijn met hun auto wat minder snel hun ervaringen op zo'n forum plaatsen, maar toch... je krijgt toch wel een algemeen beeld.
Succes met de keuze!

Janne

Vic

Vic

21-05-2010 om 13:57

Knoop doorgehakt

Na heel lang dubben, kosten vergelijken en bepalen in hoeverre het 'statusgevoel' meewoog in mijn beslissing (wat ik eigenlijk niet wil, maar wat ongemerkt toch zo is), heb ik besloten om voor de 206 te gaan. Qua ruimte voldoet hij gewoon, en zelfs met vakanties kan ik mijn bagage er wel in kwijt. En ik vind het ook best een leuke auto. Het scheelt zeker 50 euro per maand in vergelijking met een grotere auto, en daar was het nu net om te doen.

Helen

Helen

21-05-2010 om 14:04

Janne..

... je hebt gelijk. Eerlijk gezegd heb ik helemaal niet meer gedacht aan mijn overwegingen toen ik voor deze auto (laguna dus) ging. Ik heb alleen maar mijn blijdschap gedeeld..

Uit mijn hoofd is het model tm 2004 een technisch minder model. Dat is die met de grijze/metalen strip vooraan de motorkap. Er is een tussenmodel geweest (2005 tm 2007)(of zoiets) die motorisch en technisch geupdate is maar qua uiterlijk nog niet. En daarna is het hele nieuwe model gekomen, ook met vernieuwd uiterlijk.

En over schaduwzijde gesproken: ik rijd nu rond met een melding "airbag controleren" die af en toe ook weg is. De elektronica ed loopt dus niet helemaal lekker. Los contactje of zo. Een tijd terug een blijvende melding dat ik .... moest vervangen. Was inmiddels vervangen en melding bleef. Kunnen ze alleen in de garage uitzetten. Op een gegeven moment was melding: direct naar de garage oid. Ik schrok me dood, zat met de kk in de auto... Loss alarm dus. Paar weken terug moest ie voor het eerst gekeurd en werd ie afgekeurd omdat er een hap/gat in een van de banden zat. Het zijn smalle banden (dunne) die nogal kwetsbaar zijn.. En kostbaar...(

Ik moet stoppen want wordt steeds minder blij met mijn auto.. ) Maar al met al... ik ben er errug blij mee toch...

ishtar

ishtar

21-05-2010 om 14:51

Helen

Mijn man rijdt in een peugeot, ook met van die kwetsbare elektronica die alleen door de garage aan- en uitgezet kan worden. Dus dat heb je ws bij de peug 206 ook.
De eerste keer dat mijn 'onderhoud-nodig' lampje samen met een wiel begon te knipperen dacht ik ook minstens dat mn wiel los hing. (hij had gelukkig alleen wat lucht nodig, erg handig zo'n lampje) En de enige keer dat er echt dringend onderhoud nodig was (ik heb m 2 jaar en hij is uit 2000) was dat ook echt nodig, en was ik blij dat man reed en niet ik, van 2 cilinders onderdeeltje uitgevallen, hij liep nog op 2 pootjes, maar hij liep nog wel!
Mijn vorige laguna was een stuk minder, die was uit 98 of zo, en het vorige model.

ishtar

ishtar

21-05-2010 om 14:52

Vic

alvast heel veel plezier met je auto!

Biene M.

Biene M.

21-05-2010 om 15:47

206

Veel plezier met je aankoop, Vic! Wij hebben nooit problemen gehad met de peugeot, maar ik geloof wel dat hem al na drie jaar konden inleveren (economisch betere tijden, tegenwoordig duurt de lease 5 jaar).

Vic

Vic

21-05-2010 om 15:58

Ik heb hem nog niet (en nog een vraag)

Ik ga morgen naar een autobedrijf waar ze er verschillende hebben staan. Toen ik gisteren bij de merkdealer was, had hij er een die niet in mijn prijsklasse viel. Toen ik dat opmerkte zei de verkoper dat daarover te praten valt. Als je niets inruilt, krijg je korting. Toen ik vroeg of er dan 2000 vanaf ging, om binnen mijn budget te blijven, antwoordde hij dat alles bespreekbaar is. Kun je tegenwoordig echt 15-20% van de prijs afpraten bij een tweedehands auto? De autobedrijven zitten natuurlijk wel omhoog, en hebben liever nu geld dan dat ze langer met een auto blijven zitten, maar dit vond ik wel heel veel.

Helen

Helen

21-05-2010 om 16:49

Inkoopafhankelijk

Volgens mij scheelt dat per garage en hun inkoopbeleid. Wel is het normaal dat je extra korting krijgt als je geen inruil hebt. Maar het is afhankelijk van de marge die de verkoper op de inkoopprijs zet, hoeveel er af kan. Waar ik mijn auto heb gekocht gaf de man aan dat zij bewust met hele lage prijzen adverteren op bv Autotrach om mensen naar zich toe te krijgen. Er kan dan alleen niet veel meer af van de prijs. Zij zaten 1000 a 2000 lager dan andere garages met vergelijkbare auto's maar ik heb er niet veel meer afgekregen.

Heb je al op autotrack gekeken? Daar kun je auto's en prijzen op allerlei manieren vergelijken en zien wat normaal is? Als die man zegt dat er over te praten is, dan is er over te praten denk ik. Onderhandel ze!!

Vic

Vic

22-05-2010 om 14:13

Besluiteloos typje

Dat is wel weer typisch, ik kan weken over iets nadenken, dubben en tien keer afwegen, maar als ik dan eenmaal heb besloten hak ik ook gelijk knopen door. Vanmorgen dus mijn nieuwe auto gekocht, 206 sw bij de dealer, en maar liefst 1700 euro van de prijs af onderhandeld.

Biene M.

Biene M.

22-05-2010 om 18:23

Goed gedaan!

€ 1700 eraf! Ga je met me mee als ik ooit eens een auto moet kopen?

Helen

Helen

24-05-2010 om 17:28

Hatsekidee!

Geniet ervan!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.