Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

24-05-2010 om 20:08

Asperges schillen

Weet iemand of je witte asperges op een snelle manier van hun "schil" kunt ontdoen? Ik vind het een crime, die dingen stuk voor stuk bewerken, pfoe, wat een werk! Groene asperges zijn natuurlijk een oplossing, maar een mens wil ook wel eens iets anders natuurlijk...
Ik heb het nu met een gewone dunschiller gedaan trouwens.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carmen

Carmen

24-05-2010 om 20:20

Laten doen

Wat een prutswerk hè! Voorheen had Albert Heijn geschilde, maar die hebben ze niet meer. Althans, niet bij "mijn" Albert Heijn.
Ik doe het ook met de dunschiller. Gelukkig ben ik de enige liefhebber, dat scheelt. Maar ik eet ze wel veel. Sneller en handiger dan met de dunschiller of aspergeschiller kan volgens mij niet. Of door iemand anders laten doen dus!

Carmen.

groene specht

groene specht

24-05-2010 om 20:31

Speciale dunschiller

In mijn keukenla ligt zo'n olijke, speciale dunschiller voor asperges. Van wit plastic met een handvat in de vorm van een asperge. Hij schilt wat dikker dan de andere dunschiller. Ik vermoed dus dat je asperges heel goed met een dunschiller kunt schillen.

Vera*

Vera*

24-05-2010 om 20:49

Heel gemakkelijk

Wij halen de asperges bij de aspergeboer/aardbeienboer. Voor € 1.00 per kilo kun je ze laten schillen. Dat is wel zo gemakkelijk.
Het nadeel van die adresjes in de buurt is dat je ze te vaak eet.
Als ik ga voor aardbeien en er zijn b-keus dozen dan heb ik 1.5 kilo en eten we ons er misselijk aan, mmmmmmm.

Guinevere

Guinevere

24-05-2010 om 22:31

Vera

Vera, dat is handig zeg! Jammer genoeg is er hier in de wijde omtrek geen aspergeveld te bekennen. En... hoe schillen ze daar bij de boer die asperges dan? Ook met de hand? Dan lijkt een euro me een koopje, ik was 20 minuten bezig met een pond.

Vic

Vic

24-05-2010 om 22:35

Goh

Ik vind sperziebonen schoonmaken véél meer werk dan asperges schillen. Asperges doe ik met een dunschiller. Neerleggen, en dan vanaf het kopje rondom schillen en het achterste stukje eraf snijden. 600 gram (voor 2 personen) schil ik binnen 10 minuten.

Aspergeschiller.

die heb ik. ideaal ding. het is een soort dunschiller die tegelijkertijd een 'knijptang' is. Dus je pakt de asperge ertussen, en trekt hem langs de dunschiller terwijl ie aan de andere kant ondersteund wordt. Gaat razendsnel.

Kijkk...zo ziet ie er ongeveer uit:

http://www.villaverver.nl/winkel/images/70101033.jpg

Is de investering van een paar eruo meer dan waard...

Guinevere

Guinevere

25-05-2010 om 09:40

Aha, en koekenpan

Nou, dan zal ik mijn ogen eens openhouden als ik in een kookwinkel kom. Ik moet toch nog een goede koekenpan hebben, dus die speurtocht komt op korte termijn. Iemand nog een tip voor een goede koekenpan zónder antiaanbaklaag trouwens?

Koekenpan

Guinevere, kijk eens naar een koekenpan van Sigg. Dikke bodem, onverslijtbaar. De truc bij anti-aanbak is overigens laten aanbraden totdat je het vlees kunt verschuiven, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Asperges snijd ik overigens met een dunschiller. Wees niet te zuinig met schillen anders blijven ze inderdaad taai. Ik test ze altijd door er eventjes zacht op te bijten.

Chris

Anti-aanbak

Ik bedoel natuurlijk de truc bij een niet-anti-aanbak koekenpan...

Chris

Geen dunne

De dikste asperges zijn het lekkerst en ook het makkelijkste om te schillen. Hier in de buurt zijn ook een paar aspergeboeren met schilmachines. Die boeren schillen die dingen dus niet met de hand maar machinaal! Vandaar dat het dus niet zoveel kost. Toch schil ik met de hand veel nauwkeuriger/grondiger. Wel een $#&*O?*% klusje...

Bastet

Bastet

26-05-2010 om 07:54

Gewoon

Ik doe het gewoon met de dunschiller.
Bastet

Vera*

Vera*

26-05-2010 om 09:08

Cobi

Wij hebben hier de keus uit ik geloof wel minstens vijf asperge-/aardbeienadresjes. Waar jij langs kwam komen we eigenlik nooit. Behalve dan toen zoon in G in het ziekenhuis lag en we er langs reden. Het is ook veel verder weg voor ons, ik ga normaliter naar de dierennaam en dat is nog geen 10 minuutjes op de fiets.

Veerle

Veerle

26-05-2010 om 10:33

En ik doe het met

met de kaasschaaf!

Cobi....

mijn aspergeschiller heb ik volgens mij ooit gewoon bij de groenteboer gekocht. Of bij zo'n echte aspergeboer. Maar jij, met je keukenaccessoire-fetish moet toch wel een paar adresjes paraat hebben in de buurt waar je zoiets scoren kunt?? Het design waarvan ik een plaatje linkte werkt ecth perfect & snel.

Koken

Even over het koken: asperges aan de kook brengen en daarna in het kokende water laten staan met het vuur uit. Ongeveer 20 minuten. Heerlijk.
Schillen blijft een klus.

Tsjor

Pluk53

Pluk53

28-05-2010 om 10:37

Met een bodem water

aan witte asperges zit al zo weinig smaak. Die moet je voor mijn gevoel niet in ruim water koken. Gewoon zoals met alle groenten: in een bodem water. Is dan ook veel sneller aan de kook. 15 minuten, dan even prikken. Niet te lang, anders blijft er geen beet over.
Ikzelf pak altijd groene als het enigzins kan. Waren "vroeger" veel goedkoper dan de witte. Helaas is de vraag gestegen, en zijn ze nu net zo duur.

Vic

Vic

28-05-2010 om 11:08

Koken

Ik zoek asperges uit die ongeveer even dik zijn. Klein laagje water met zout zodat alles onder staat. Dan tien minuten koken, en daarna 10 minuten laten staan in het kookwater (pan van het vuur).

Geurtje

Dankzij dit draadje gisteren heerlijk groene asperges gegeten. Zoon kwam met het verhaal dat urine vreemd kan gaan ruiken na het eten van asperges. Man kwam een uur na het eten al met "het klopt" van het toilet. Ik ging later en dacht eerst "wat ruikt het hier vreemd", totdat zoon's verhaal me te binnen schoot. Weet iemand waar dit geurtje door veroorzaakt wordt ?

Guinevere

Guinevere

30-05-2010 om 21:39

Geurtje

Ziehier wat ik heb gepikt van Wikipedia:
"Asperge-urine
Enige uren na het nuttigen van verse asperges heeft de urine bij ongeveer 45% van de mensen een merkwaardige geur. Dat komt doordat de zwavelhoudende stoffen in de asperge in het lichaam na consumptie snel worden omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Sommige biochemici menen dat die omzetting bij iedere asperge-eter plaatsvindt, maar dat niet iedereen de zwavellucht evengoed kan ruiken. Anderen denken dat het vermogen om asperge-urine te produceren bij een deel van de mensen ontbreekt. In elk geval zou het gaan om autosomaal dominante overerving [1].

De stoffen waar het om gaat zijn methaanethiol, dimethylsulfide, dimethyldisulfide, bis (methylthio) methaan, dimethylsulfoxide en dimethylsulfon. Dit is door gaschromatografie aangetoond. De concentraties in de lucht boven aspergeurine van deze stoffen is meer dan 1000 maal verhoogd. Deze stoffen zitten echter niet in gekookte asperges, omdat ze snel vervliegen. Waarschijnlijk is asparagusinezuur de voorloper van deze stoffen in het menselijk lichaam. Deze stof heeft effect tegen nematoden in jonge aspergescheuten."

Guinevere

Bedankt, ik was mijn vriendje Wiki even vergeten. Leuk om te weten, ik had in jaren geen asperges gegeten, ik kon me het geurtje niet herinneren. Nog meer mensen die tot de 45 % "stinkerds" behoren, echt stinken deed het eigenlijk niet, weer eens een ander WC geurtje :o).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.