Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Berber.

Berber.

10-07-2009 om 14:58

Artisjokken

Vriendlief heeft verse artisjokken gekocht. Van die grote groene. Wat moet ik dáááááŕ nou weer mee? Ik bedoel dat dus letterlijk. Hoe maak je dingen klaar en waar eet je ze bij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heerlijk!

Heel simpel. Dingen in pan met water zetten, laten koken. En dan die balderen 1 voor 1 er af halen, de onderkant in een lekkere vinaigrette dopen en smullen maar. Alleen de onderkant en het hart is eetbaar.

Maareh, je vriend heeft die dingen gekcoht. Heeft hij dan geen ideeen??

Karig

Ja, ik zou wel wat er bij klaar maken ja! Alleen artisjokken is niet genoeg.
Waar lagen die artisjokken dan, bij AH?
Ik heb er ineens erge trek in.

Helaas

morgen maar naar de markt...
Nou ik ben benieuwd wat je van de artisjokken vindt. Ik vind het echt een heerlijke groente!

Een artisjok....

..is een heerlijk voorafje. Jammie.
Naast de vinaigrette doet een sausje van mayo/yoghurt met kappertjes en hardgekookt geprakt ei en wat peper/zout het er ook erg goed bij.

Heeerlijk!!

Eet smakelijk vanavond

Enne.. google even op een plaatje of filmpje wat je wel en niet moet opeten...t is best tricky als je het niet weet. je moet voor het koken de steel er royaal afsnijden, zodat ie goed kan staan 9en je later de bodem zonder problemen kunt opeten, er moet zeg maar geen steel-aanhechting meer zichtbaar zijn aan de onderkant. Dan dip je de blaadjes in de saus en eet het vlezige onderdeel van elk blaadje op (je schraapt het er ahw met je voortanden vanaf). Als de blaadjes te piepig worden pluk je de artisjog helemaal kaal en verwijdert al het harige spul wat nog aan de bodem zit. da's een rotklusje. Als de bodem helemaal 'schoon' is kun je die ook opeten (maar als je de steel niet royaal genoeg verwijdert hebt kom je ongezellig harde stukjes tegen)

Ingrid

Guinevere

Guinevere

10-07-2009 om 17:42

Voorgerecht ja

Het is inderdaad een héérlijk voorgerecht. Als je niet weet wat je ermee aanmoet stuur je ze maar naar mij! Zoals IngridT het beschrijft is het helemaal goed. Probeer niet teveel artisjok te eten (uit zuinigheid ofzo), want de rest is gewoon niet eetbaar. En haal die "haren" vooral goed van het hart af, gewoon met een mesje vlak eronder snijden.
Mijn sausje erbij is een soort mayo/yoghurt/knoflook/fijngehakte uitjes-dip. Met een beetje verse groene kruiden.

Biene M.

Biene M.

10-07-2009 om 17:45

Koken

Wel drie kwartier koken! En je stopt de onderkant in je mond met de bolle kant naar boven en schraapt dan het zachte er met je ondertanden vanaf. Heerlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.