Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hermiena

Hermiena

27-09-2010 om 12:10

Appeltaart; onbelangrijke vraag

Ik ben een appeltaart aan het maken volgens recept en nu moet ik koude boter met messen snijden en het goed mengen.
Waarom moet ik dan koude boter nemen? Op kamertemperatuur mengt toch veel beter. Waarom gebruik je in het ene bakrecept koude boter, in het andere kamertemperatuur of gesmolten boter? Het smelt toch allemaal in de oven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

27-09-2010 om 12:22

Misschien

Ik weet het niet zeker hoor maar had het niet iets met het kruimelen van het deeg te maken? Ik ga binnenkort ook weer eens appeltaart bakken maar dat is wel lang geleden dus ik moet alles ook weer even bekijken.
Succes, ik hoop dat 'ie lekker smaakt.

Niny

Niny

27-09-2010 om 12:28

Volgens mij zit het zo

Wat ik vervelend vind van met-koude-messen-gesneden-boter is dat er klontjes boter in je deeg blijven zitten. Zelf smelt ik de boter altijd in de magnetron, dan gaat het kneden sneller. Het nadeel hiervan is wel, dat het deeg moeilijker in de vorm te doen is. Blijft meer aan je vingers kleven, vooral als je van die mooie slierten erbovenop wilt maken.
Daarom los ik het als volgt op: ik kneed het deeg met gesmolten boter en zet het dan even een uurtje in de koelkast.
Succes!
Niny

Zandtaartdeeg

Het is de bedoeling dat er kleine klontjes in blijven zitten, daardoor wordt de koek van de taart minder vast, krokanter. Als je alles zolang door elkaar kneed dat alles smelt, wordt hij harder.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2010 om 13:09

Keukenmachine

Ik gooi de zooi gewoon in de keukenmachine. Tsjop tsjop tsjop met de messen en klaar is klara. Dat gepiel met die messen: vreselijk.
En nee Cobi, voordat je me adopteert, het is geen Ken

Tirza

Ook met mixer

Ik gooi de zooi in een hoge plastic bak. tsjop.tsjop met de mixer met de deeghaken en ook klaar is Klara!
groeten albana
(en ook niet beschikbaar ter adoptie

Brianna F

Brianna F

27-09-2010 om 19:33

Zo doe ik het

Met de mixergardes de zachte boter door de rest mixen, dan krijg je al een kruimeldeeg. Dat daarna met koele hand snel kneden. Dan heb je een mooie deegbal om te verwerken.

Magimix

Ik heb juist allemaal recepten waar ze zelfs aanraden om nog even de boter in de vriezer te leggen. Het zou niet in mijn hoofd opkomen om warme boter te gebruiken. Volgens mij wordt je deeg dan ook te plakkerig, je kan het niet goed hanteren. Je moet het dan alsnog koelen om uit te kunnen rollen.

Ik doe gewoon in de Magimix (staat naast de Kitchenaid) bloem, suiker en boter. Brrrrrooooeeeemm, binnen een paar seconden homogeen mengsel, en dan ei of water erbij. 1 minuut draaien en koud wegzetten in de ijskast.

Rodebeuk

Is zo'n magimix echt z'n geld waard? En zo'n kitchenaid? Mijn ega kreeg een hartverlamming toen ie de prijs zag. maar ik heb weinig kracht in mijn handen,en ik kook en bak wel graag. Of heb je een tip waar je zo'n apparaat (piet piraat, piet piraat, spring maar hoi hoi hoi, dat is jouw apparaat, spring maar hoi hoi hoi. Zo zongen mijn kinderen dat vroeger, moet ik altijd aan denken)voordelig kunt aanschaffen?

Dorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.