Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annuleren bij deeltijd ww

Gisteren hebben we te horen gekregen dat het bedrijf waar mijn man werkt deeltijd ww gaat aanvragen voor een gedeelte (waaronder mijn man) van het personeel.
Heeft nogal wat gevolgen voor onze financiele situatie, overuren die niet meer gemaakt en dus betaald worden en 10% salaris inleveren (bedrijf gaat niet aanvullen tot 100%).
We hebben een vakantie geboekt maar denken erover deze te annuleren. Misschien hebben we ons vakantiegeld straks hard nodig.
Nu ben ik al een tijd bezig om de verzekering te bellen voor info maar krijg steeds een bandje. Contactformulier via internet werkt ook niet.
Heeft iemand misschien enig idee of deze situatie gedekt is?

gr.
Nanooky

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nanooky

nanooky

13-06-2009 om 09:34 Topicstarter

Pelle

Uiteraard heb ik eerst de polis goed doorgelezen. Daar spreekt men echter alleen van werkeloosheid. Dit deeltijd ww gebeuren is natuurlijk iets van de laatste tijd, helaas krijgen steeds meer mensen ermee te maken.
Maar ik blijf gewoon het telnr.proberen.

Nanooky

Hier anders

Bij mijn man op het werk hebben ze ook deeltijdww. Maar daar gaat het anders, het wordt wel aangevuld tot 100%, die 10% komt van vrije dagen/overuren die ze nog hebben staan. Het heeft alleen gevolgen voor hun pensioen en vakantiegeld voor volgend jaar. Maar goed beter dit dan ontslag niet? Nu mogen ze een jaar lang (ligt eraan hoe lang de deeltijd ww doorloopt) niet ontslagen worden (of de boel moet failliet gaan..maar daar ziet het niet naar uit). Mijn man zit in de o.r. en volgens mij moet je zelfs blij zijn dat ie nog deeltijd ww krijgt. Bedrijven die vóor de crisis al wat slechter liepen of niet genoeg winst maakten komen niet eens in aanmerking. Het betekent dus ook dat het betekent dus ook dat het bedrijf van je van je man best goed draaide tot die crisis kwam. Alle reden dus voor optimisme. Wij weten verschillende bedrijven die niet eens in aanmerking kwamen en daarvan zijn er nu al wat failliet of hebben de helft van het personeel moeten ontslaan...
Hoe je de reis annuleert weet ik niet. En of het een reden is ook niet. Maar je moet het niet al te somber inzien hoor...Hebben jullie verder helemaal geen spaargeld achter de hand?
groeten albana

nanooky

nanooky

13-06-2009 om 11:59 Topicstarter

Toch wat verschillen.

Inderdaad, ieder bedrijf mag zelf beslissen of ze aanvullen tot 100%
Gelukkig zijn er wel bepaalde richtlijnen waar bedrijven zich aan dienen te houden.
We hebben best wel wat reserves, maar gemiddeld zo'n 300 euro per maand netto (= incl. structureel gemaakte overuren) is best veel. Is voor een paar maanden prima te doen, maar het zou ook wel eens 15 maanden kunnen worden.Dan bewaar ik het geld van de vakantie liever voor belangrijkere dingen zoals een kapotte auto bijv.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Tinus_p

Tinus_p

13-06-2009 om 17:27

Denk ook aan...

Een ander verschil kan zijn, dat je van UWV niet zomaar op vakantie mag (je hebt immers sollicitatieplicht). Als je geplande vakantie daarmee botst, is dat een reden om te annuleren; maar akls het UWV er in jouw geval niets over te zeggen heeft, maakt dat annuleren lastiger. Kijk ook ff wat annuleren nu kost (soms maar 30% ofzo van de reissom, ipv 100%), als het ver genoeg weg is, kun je ook je verlies nemen.

Lindis

Lindis

13-06-2009 om 20:55

Kleine correctie

Er geldt bij deeltijd-ww geen sollicitatieplicht. Dat is een belangrijk verschil met de gewone ww.

Jakiro

Jakiro

14-06-2009 om 00:53

300 euro?

Dat is dus 3600 euro op jaarbasis. Kost je vakantie dat ? Kan het niet door laten gaan van je vakantie, dat gat opvullen ?
Zo niet, dan zou ik het niet doen.
Blijkbaar moet je toch de aankomende tijd al gaan bezuinigen, laat dit, wat je al uitgegeven hebt, lekker als uitgegeven staan, geniet ervan voordat je moet gaan beknibbelen.
Ik denk dat je het beter kan halen uit uitgaven die nog komen gaan (minder benzine, meer fietsen, doelbewuster boodschappen doen, de krant eruit, beter met energie omgaan)
Jakiro

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2009 om 11:33

Vind dat eigenlijk ook wel

Ik zat sinds ik de vraag las al na te denken over wat ik eens zou zeggen Maar ik ben geneigd het me Jakiro eens te zijn. Je hebt die vakantie betaald, laat dat lekker doorgaan, tenzij... je bang bent dat je tijdens jullie verblijf daar zoveel geld uit moeten geven dat het onder de huidige omstandigheden niet meer verantwoord is. Voor ons is 300 euro minder salaris/inkomen echt héél veel. Als mij dat nu zou overkomen zou ik eventuele roodstand door een vakantie oid alleen met grote moeite kunnen herstellen. Die situatie moet echt vermeden worden.
Als je eigenlijk genoeg reserve hebt om die vakantie door te laten gaan zou ik het wel doen, maar minder luxe dan je normaal zou doen. Alles wat je overhoudt ik nu wel heel prettig.

Maar als je thuisbijft?

Ik merk toch wel dat als wij met z'n allen thuis zijn (zoals nu wel eens voorkomt nu man meer vrij heeft) we juist méér uit geven. Ach, 't is zo mooi weer, ach, laten we even een stukje gaan fietsen en ach, we eten dan ook onderweg een ijsje. Terwijl 'normaal' man op werk geweest zou zijn en ik dus w.s. al thuis van werk en dan gewoon wat huishoudelijk werk gedaan zou hebben (is nu al klaar, omdat man dat doet als ik weg ben) snap je wat ik bedoel?
Dus houd ook rekening met hoeveel zou je uitgeven als je op vakantie zou zijn? En hoeveel zou je uitgeven als je al die tijd alleen maar met het hele gezin thuis blijft? Ga je niet juist meer uitgeven thuis? Met het idee...die arme kinderen gaan óók al niet op vakantie....Dus een dagje hierheen en een dagje daarheen...dat kost ook allemaal geld.
groeten albana

nanooky

nanooky

15-06-2009 om 12:57 Topicstarter

We wachten even het antwoord van de annuleringsverzekering af,

en beslissen daarmee wat we gaan doen.
We hebben de vakantie nl. nog niet betaald, moet wel voor eind juni.
Vakantie kost 1800 euro, is all inclusive. Dus daar maken we niet veel geld meer op.
Maar zoals iemand al opmerkte, 300 euro per maand aan salaris minder is voor ons heel veel geld.
Als we ons vakantiegeld op de spaarrekening zetten kunnen we daar af en toe wat vanaf halen voor de extra's(toch een dagje pretpark o.i.d.) of als we eens wat tekort komen.
Uiteraard ga ik nog zuiniger booschappen doen etc. Maar erg veel meer bezuinigen zit er niet in. Wij leven nl. al vrij zuinig, hebben geen kranten etc. etc.
Ik zal in ieder geval nog even het antwoord van de annuleringsverzekering met jullie delen.
Bedankt allemaal!

Nanooky

nanooky

nanooky

25-06-2009 om 17:09 Topicstarter

Eindelijk bericht van verzekering

We waren de eersten die met deze vraag kwamen en dus heeft het even geduurd voor we antwoord hadden. Omdat deeltijd ww iets "nieuws" is zijn er nog geen regels voor opgesteld. Juist omdat dit zo is mogen wij wel annuleren.
Vanavond om de tafel en dan de knoop maar doorhakken.

groeten,
Nanooky

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.