Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-01-2010 om 19:49

Angstige hond

Wij hebben een kruising maltezer/dwergschnauzer van anderhalf die sinds ze gesteriliseerd is erg angstig is naar vreemde volwassenen in ons huis.Toen ze thuis kwam van de sterilisatie is ze onder de bank gekropen en heeft daar 5 dagen liggen bibberen. Als ik haar mee wilde nemen naar buiten voor een plas ging ze wel gewoon mee, maar zodra ze thuis kwam kroop ze weer onder de bank. Waar ik haar zo af en toe wel een aai heb gegeven, maar ik dacht eigenlijk dat je angst bij honden niet moet voeden, dus hebben we haar allemaal verder met rust gelaten. Of ik dit juist heb gedaan weet ik nu eigenlijk ook niet.
En nu...van kinderen in huis wordt ze altijd heel blij, ze begroet ze uitbundig en laat zich uitgebreid aaien. Maar naar volwassenen blaft ze, ze plast op de grond en uiteindelijk gaat ze erg nerveus in haar mand liggen. Ze is dan echt niet ontspannen. Buitenshuis doet ze dit niet, ze voelt zich blijkbaar erg bedreigt in haar eigen omgeving.
Vandaag vertelde iemand over homeopathie voor dieren. Ik ben eigenlijk niet zo van dit soort zaken, maar toch ben ik benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. En of iemand ervaring heeft met een angstige hond.

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

18-01-2010 om 20:15

Gedragstraining

Ach, in mijn beleving kan water dit niet verhelpen en is je hond meer gebaat bij een gedragstraining. Ik denk dat het al niet goed is geweest dan je 'm af en toe aaide als hij weggekropen was. Daarmee beloon je idd dat gedrag. Enwat doe je als hij tegen volwssenen blaft en vervolgens plast? Toch niet kalmeren en zeggen dat het niet erg is en hem proberen gerust te stellen hoop ik? Ook daarmee bevestig je zijn foute gedrag. Kennelijk is hij bang geworden voor volwassenen op één of andere manier dus moet je hem leren dat hij NIET bang hoeft te zijn voor volwassenen. Ik ben geen hondengedragsdeskundige dus kan je niet precies zeggen wat de juiste aanpak is, maar er zijn wel degelijk trainingen die je kunt volgen. Dat is volgens mij efectiever dan een homeopatisch watertje of suikerkorreltje.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-01-2010 om 20:22

Als ze blaft

negeren we haar en als het te erg is doe ik haar even in de tuin. Ik heb haar ook niet uitgebreid zitten aaien toen ze onder de bank lag, maar meer de gewone aai over de bol gegeven die ze anders ook wel eens kreeg.
Mijn probleem is vooral dat ze bang is voor volwassenen in huis. Buiten de deur is er geen probleem.

Dendy

Balletmama76

Balletmama76

18-01-2010 om 20:59

Positieve links met volwassenen

Wij hebben ook zo'n hond, die dol is op kinderen, maar bij volwassenen erg terughoudend was.

Wat wij gedaan hebben? Volwassene visite gevraagt, of ze hem een hondensnoepje wilden geven, zodat hondlief positieve links kan legen met volwassenen.

Niet terwijl ie blafde naar de visite, maar pas naarmate hij kalmiert was.

En het heeft gewerkt. Hij is veel van zijn angst kwijt geraakt. Hij gaat nog steeds effe achter mij schuilen, als er onbekende visite komt, maar naar enkele minuten wil hij dan toch geaait worden.

Bekende visite wordt uitbundig begroet inmiddels (kinderen en volwassene).

Dat plassen is onderdanigheid zoals je het beschrijft. Dat doen honden vaak ook bij ontmoetingen met ranghogere roedel-leden. Het is een teken van zich overgeven en aanvaarden, dat de tegenover hoger in de rangorde staat.

100%mama

100%mama

19-01-2010 om 15:58

Een beetje niet negeren

Op zich is het heel goed dat je het gedrag negeert, echter geef je de hond hiermee nog niet aan dat het gedrag is wat jij niet wilt zien. Welk woord gebruik je als ze iets doet wat niet mag? Wij gebruiken bijvoorbeeld voor onze hond "foei". Wij hebben nogal een kadaver rondhobbelen (70 kilo) en die wil wel eens enthousiast visite begroeten. Dat mag dus niet aangezien ze voor MIJ komen en niet voor hem. Ik zeg dan ferm FOEI en wijs hem naar zijn plaats. Uiteraar duurt het even voordat het kwartje valt, maar IK ben eerst en daarna is hij pas aan de beurt en pas als de visite naar hem toekomt. Dit kan je idd doen met de visite een snoepje geven en de visite absoluut bij binnen komst geen aandacht laten geven en vooral niet aan laten kijken! Dit is heel intimiderend voor een hond. Mocht dit niet lukken (duurt echt wel een paar weken intensief trainen) dan kan je overwegen een hondenschool (gedrags therapeut) te raadplegen. Homeopathie zal hier echt geen oplossing in geven hoor!

Groetjes, 100%mama

Straffen en belonen

Je hond misdraagt zich bij bezoek. Dus dan moet je 'm flink toespreken. Zodra hij braaf is geef je een koekje. Niet troosten of zielig vinden of negeren, daar versterk je alleen maar mee dat dit idiote gedoe mag. Het mag niet en dat moet je hond ook gewoon van jou als baasje accepteren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.