Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Berber.

Berber.

17-06-2010 om 16:40

Andijvie

Er ligt een zak gesneden andijvie in mijn koelkast, heerlijk maar ik zou er zo graag eens wat anders mee doen. Kan ik met andijvie nog wat anders doen dan koken of rauw in een stamppot verwerken? Witlof roerbak ik bijvoorbeeld met ketjap en honing of met wat kerriepoeder. Kan ik zoiets ook met andijvie doen? Huh, even een open deur sluiten: En dat het dan ook lekker wordt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

17-06-2010 om 16:42

Salade

Andijvie (fijn gesneden, heb je die?) met geraspte wortel en appel. Heerlijk. Lekkere zure dressing erbij. Maakte mij moeder vroeger vaak en ik krijg er accuut zin in.

Roerbakken

Roerbakken kan heel goed met alle soorten bladgroenten. Dus ook andijvie, en zelfs sla! Ik zou het zelf niet hebben bedacht, maar m'n man wel (nog krop stevige sla liggen en niet zo'n zin in weer 'gewone', koude sla). Doe er lekkere kruiden door- naar eigen smaak dus. Gaat prima!
ook lekker: spekjes uitbakken, dan andijvie (of andere bladgroente) roerbakken, en dat eten met spagetti zonder verdere saus. Wel genoeg olijfolie gebruiken dan om het een beetje smeuig te maken.

Warm of koud...

salade...met walnoten, stukjes appel en sinaasappel en een frisse dressing van mayo/yoghurt/citroensap/peper/zout

Of mijn fsavoriete andijvie-ovenschotel 90wel een beetje winters)

paar uien in ringen uitbakken met een lepel sambal. Op bodem ovenschaal.

Daarover even geslonken andijvie (roerbakken, of even stoven)

Daarover rulgebakken rundergehakt, met royaal (doch naar smaak) cayennepeper en chilipoeder en zout naar smaak. Erdoorheen geroerd een klein bekertje creme fraiche.

Daaroverheen aardappelpuree, met wat paneermeel of ger kaas voor een mooi krokant laagje 9want het gaat natuurlijk in de overn).

jammie!

Ik vind andijvie juist zo heerlijk flexibel. Je kunt er alles mee...

Ingrid

Hillary

Hillary

17-06-2010 om 20:13

Tumis

Fruit in een wok beetje knoflook, gesneden uitje, beetje trassi, beetje assem, sambal, ketjap, suiker en een gesneden rode paprika, als uitje en paprika gaar zijn andijvie erbij en meebakken tot het gaar is. Heb je grofgesneden of fijngesneden andijvie? Vind het alleen met grofgesneden lekker.

Guinevere

Guinevere

17-06-2010 om 21:41

Quiche

Maak er een quiche van met uitgebakken spekjes en kaas ofzo erdoor. Eén van mijn favorieten, terwijl ik eigenlijk andijviehater ben (teveel gekookte andijvie gekregen vroeger). Wel goed het vocht laten uitlekken, anders krijg je een natte bodem.

Luna

Luna

17-06-2010 om 21:54

Nog een salade

Fijngesneden andijvie, in stukjes gesneden ananasringen (gewoon uit blik), een hand taugé waar je even wat kokend heet water over hebt gegoten door elkaar doen. Dressing maken van wat ananassap en een scheutje ketjap en erdoor doen. Lekker!

'heb je grofgesneden of fijngesneden andijvie?'

Hmm. Dit vind ik nou weer zo'n jammere vraag.

Ik heb altijd gewoon een stronk. Weten jullie hoeveel langer je die in de koelkast kunt laten liggen dan zo'n zak met bijzonder gassen opgevuld voorgesneden spul? Die zo eng bol gaat staan als je hem iets te lang laat liggen? En weten jullie hoeveel procent goedkoper zo'n hele stronk per kilo is? En dat je helemaal zelf kunt kiezen hoe je hem snijdt? Grof of fijn, of er tussenin?

En echt, jongens, jongens...met een snijplank en een lekker scherp mes hak ik binnen 30 seconden een hele stronk andijvie tot middelfijne reepjes. Dus tijdsbesparing kan het toch echt niet zijn. Naar waarom dan wel zo'n lullig , duur, beperkt houdbaar zakje voorgesneden andijvie? Nog weinig ook. Want wat zit er nou helemaal in zo'n zakje?

Ingrid

Biene M.

Biene M.

18-06-2010 om 08:50

Gesneden andijvie

Kant en klaar gesneden andijvie hoef je ook niet meer te wassen. En ik vind stamppot met natte rauwe andijvie vies.

Margriet*

Margriet*

18-06-2010 om 09:17

Ingrid

Ik zal het maar zeggen het is gewoon luiigheid.
Als ik het in een zak koop gaat het die avond direct op. Blijft nooit lang liggen. Het snijden vind ik niet het werk, maar ik heb altijd van die kroppen waar mega veel zand in zit. Na vijf keer wassen is het er nog niet uit. Na mijn werk heb ik daar gewoon geen zin in, dan moet het as soon as possible. Bovendien is de andijvie kleddernat en dat vind ik niet lekker (hier geen sla centrifuge oid). Dus gemakzucht.....Op vrije dagen loopt het wel anders, want dan kan het gerust een half uurtje uitlekken.

Oh,

het is het uitlekken.

Hmm.

Ik haal mijn stronken andijvie bij de groenteboer, en die zien er best fris uit. helemaal niet overdreven zanderig. Even afspoelen, en dan met de vergiet in de hand wat leuke rondjes zwieren door de tuin (ik heb ook geen centrifuge). En als je dat nou eerst doet, dn is die andijvie heus wel droog tegen de tijd dat de aardappelen klaar zijn (stamppot was het toch?)

Echt, een heel enkele keer koop ik uit nood wel eens zo'n zak, maar wat oogt en ruikt dat altijd minder fris dan zo'n zelfgesneden vergiet vol knapperige blaadjes.

Maar doen jullie dan ook altijd allemaal elke dag boodschappen of zo? Want zo'n voorgesneden zak na 2 dagen is al helemaal niet leuk meer. Maar elke dag naar de super kost toch al meer tijd dan eens in de week groot inslaan (wat ik dus doe bij de groenteboer)? Ik heb zo'n krop rustig 5 dagen in de groentela liggen, en bedenk dan vanzelf wel een keer wat ie gaat worden....

(toevallig ligt er nog eentje, ik denk dat ik maar andijvie ga eten vanavond!)

Biene M.

Biene M.

18-06-2010 om 09:47

Tuin

Geen tuin hier en geen behoefte aan waterspetters op mijn sporadisch gelapte ramen Wij doen op zaterdag grote boodschappen en op woensdag haal ik nog wat bij. Als we gesneden/gewassen groente of sla kopen eten we dat als eerste. Bonenprutjes met winterwortel (om maar wat te noemen) komen later aan de beurt.

Massi Nissa

Massi Nissa

18-06-2010 om 10:18

Shoarma?

Andijvie is ook lekker als vulling van shoarmabroodjes (in plaats van sla).
Het lekkerst blijft volgens mij de gewone rauwe-andijvie-stamp, lekker fris in de zomer met zongedroogde tomaatjes en/of spekjes.
Die ovenschotel lijkt me trouwens ook verrukkelijk, maar ik ben al snel om als het in de oven gaat .
Groetjes
Massi

Zand in je andijvie

Ik zet de gootsteen halfvol water. Ik ontleed de stronk en leg alle bladeren erin. Minuut of tien wachten. Eruit halen, schudden, klaar. Geen zandkorrel te bekennen.

Hillary

Hillary

18-06-2010 om 13:02

Grofgesneden of fijngesneden

"Hmm. Dit vind ik nou weer zo'n jammere vraag". Dat begrijp ik niet hoor. De vraagsteller begon toch duidelijk met vertellen dat ze een zak gesneden andijvie had liggen. Dan lijkt de vraag is het grof of fijngesneden niet zo'n rare wedervraag, in ieder geval een stuk minder raar dan: waarom heb je geen stronk gekocht. Als iemand een leuk campingadres vraagt, vraag je ook misschien of degene met een tent of caravan gaat, maar niet waarom hij/zij niet naar een hotel gaat.
Maar leuk te horen dat je mijn recept wat vindt Berber, benieuwd hoe het smaakte. Is van mijn Indische schoonmoeder overigens, je kunt het ook doen met boontjes of broccoli bijvoorbeeld.

Ja,nee,sorry hillary

het was natuurlijk een hele logische vraag.

Maar ik realiseerde me (toen ik het las) opeens dat dat ook weer zo'n nadeel is van zo'n voorgesneden zak: dat je niet zelf kan kiezen hoe je het snijdt. Ik ben daar ook nogal pielig in. In een shoarmabroodje moet het heel fijn gesneden, maar als het gestoofd wordt of geroerbakt (roergebakt, roergebakken?) dan wil je niet van die ielig flinterige reepjes. Maar ik wist niet dat een supermarkt tegenwoordig de andijvie zelfs al in grof & fijn gesneden aanbood.

Ingrid

Hillary

Hillary

18-06-2010 om 15:44

Geeft niet

Ja dat is waar dat je niet kunt kiezen dan, maar ik heb twee linker handen en haat priegelwerk, dus als ik een stronk koop kun je er donder op zeggen dat het zeer grofgesneden is . Mijn schoonvader vindt het heerlijk, kan middagen lang handmatig zitten snijden om een stuk of 6 verschillende Indische gerechten op tafel te krijgen voor 50 man. En ik, ik ga nu naar de AH om julienne gesneden wortels te halen want ik heb opeens enorme trek in ora are en als ik dat op zijn manier doe, kan ik hoogstens hopen dat we het morgen kunnen eten. Misschien moet ik eens aan zo'n keukenapparaat gaan denken.

wavie

wavie

18-06-2010 om 16:18

Hier ook andijvie vanavond

gewoon op de huis-tuin-keuken manier koken en door de aardappels, jammie!!

Nou hillary

voor andijvie heb je echt geen apparaat nodig hoor. Gewoon een flinke plane en een groot scherp mes (en met groot bedoel ik echt groot)

Men neme de krop andijvie in een stevige houdgreep (als ie echt groot is hak je hem eerst in de lengte door) Flink bij elkaar houden die handel, zodat ie lekker 'massief' wordt, en je met het mes per snij-actie de hele krop doorklieft zeg maar. Nou, en dan net zo breed of smal als je wilt. En evt in 2 helften dus, bij grote krop. Oefening baart kunst...het is echt geen minuut werk.
Julienne wortels, ja, daar zou ik ook wel een apparaat voor willen (moet je bij Cobi zijn, die heeft er verstand van)

Nog een stamppot-rauwe-andijvie-vraag (ot?)

Hoi,
Ik vind dat een hele lekkere stamppot, met rauwe andijvie. Ik zorg er al voor dat het niet nat is (evt dus drooggeslingerd) maar als ik de aardappels heb gestampt, hete melk en boter erdoor, en dan nog rauwe andijvie, dan is het op zijn best daarna lauw. Is de verhouding niet goed (wat doen jullie?)? Ik heb het de laatste keer maar zo opgelost: stamppot maken en de opgeschepte borden nog even in de magnetron. Maar dat zou ik liever niet willen.

Groetjes,
Vonda

LaMama

LaMama

21-06-2010 om 22:51

Stampen op het gas?

Hoi Vonda,

Ik maak de stamppot terwijl de pan nog op een laag vuurtje staat. De andijvie mag dan net niet meer helemaal rauw zijn als ik klaar ben, maar alles is nog wel lekker warm.
Groetjes,
LaMama

ishtar

ishtar

22-06-2010 om 09:25

Ik doe (vonda)

de andijvie in de pan voor ik de aardappels afgiet. Dan is ze nog wel rauw, maar al wel wat warmer.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-06-2010 om 19:35

Hahaaa

Die weet ik als doorgewinterde andijviestampfan. De truc is tweeledig. Ten eerste: laat de stamppot (aardappels, andijvie en evt. iets smeuiigs, melk, weet ik veel) nog even op het kleinste pitje doorwarmen. Even is een minuut of wat. Daar wordt die andijvie niet gaar van, maar de stamppot blijft wel lekker warm. En de tweede truc: doe pas op het allerlaatste moment, net voor het serveren, de spekjes erdoor (met het hele spekvet).
Ik eet het trouwens graag met warm Turks brood, misschien een beetje vreemd...
Groetjes
Massi

Hillary

Hillary

23-06-2010 om 12:36

Assem = tamarinde

Assem = tamarinde. De pot die ik heb staan van de toko staan beide namen op. Ik doe altijd een theelepel op een zak andijvie.
Fijn dat je lekker hebt gegeten Berber.

Hillary

Hillary

24-06-2010 om 10:55

Jam

Bij mij lijkt het meer op een soort jam en in zo'n soort pot zit het ook, dus heel makkelijk om er een theelepel uit te halen en zo kun je het ook langere tijd gebruiken, pot doe je gewoon weer dicht en in de koelkast. Weet niet of je het zakje al hebt opengeknipt, misschien lijkt het bij jou daar dan ook een beetje op en dan neem je een theelepel. Als het echt de vorm van een blokje heeft zou ik eerder 0,5 cm bij 0,5 cm nemen, dan kom je dichter bij het formaat theelepel in de buurt. Nou succes ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.